آیا بهدنبال بازاریابی برای سالن زیبایی و گسترش کسبوکارتان هستید؟
پس جای درستی آمدهاید!
من احسان نجاریان، در اینجا میخواهم مؤثرترین استراتژیهای بازاریابی در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی که امروزه کاربردی هستند را با شما درمیان بگذارم.
امروز قرار است دید کلی نسبت به این فعالیتها پیدا کنید و به کمک آنها خواهید توانست مشتری بیشتری جذب کنید و کسبوکارتان را رونق دهید.
این مسئلۀ مهمی است.
آرایشگرها و ناخنکارهای زیادی دیدهام که در کارشان حرف ندارند. شاید بتوان آنها را جزو بهترینهای حوزۀ کاریشان هم دانست. اما بااینحال همچنان در مسئلۀ جذب مشتری و توسعۀ کسبوکارشان با مشکل مواجهند.
نباید این طور باشد. سالن زیبایی میتواند، و باید، سودده باشد.
اما ما بایستی از ارائۀ خدمات مطلوب فراتر برویم. مردم باید بدانند که سالن شما وجود دارد. و همچنین باید بدانند آنچه که شما ارائه میدهید صرفاً خدماتی ارزان نیست، بلکه امتیازی است که برای رسیدن به آن باید پول بیشتری هم بدهند.
حالا میخواهم آن شَمِ بازاریابیتان را فعال کنم.
در اینجا فهرستی از استراتژیهای ثابتشده برای بازاریابی و ایدههای مفید برای رونق کسبوکار و چند نمونۀ تبلیغاتی سالن زیبایی را با شما به اشتراک میگذارم.
این مطلب شامل فهرستی طولانی است. برخیشان ایدههای ساده و سریعی هستند که همین امروز هم میتوانید در سالنتان به کار ببرید. برخی دیگرشان برای بهکاربستن نیازمند وقت و انرژی بیشتری هستند.
از شما انتظار ندارم بروید همۀ این ایدهها را یکشبه در سالنتان پیاده کنید. یکیشان را انتخاب کنید، به کار بگیرید و بعداً برای استراتژیهای جدید دوباره سراغ این مقاله بیایید.
استراتژیها برای بازاریابی سالن
بیایید پیش از توصیههای فرعی و ساده، اول به استراتژیهای اساسیتر بپردازیم. چراکه همه چیز به داشتن زیربنایی محکم بستگی دارد.
1. اسم سالنتان را در صفحۀ جستجوی اینترنتی بالا بیاورید
وقتی در گوگل سرچ میکنید «نزدیکترین آرایشگاه به من» چه نشان میدهد؟
این یکی از مهمترین سؤالاتیست که میتوانید امروز از خودتان بپرسید.
وقتی کسی در آن حوالی در گوگل بهدنبال سالن باشد و اسم سالن شما را در صفحۀ نتایج جستجو پیدا نکند، نتیجه میگیریم شما اصلاً برای مشتریان احتمالی جدید وجود ندارید.
پس پیش از عملیکردن سایر ایدههای بازاریابی، ابتدا مطمئن شوید برای مردم قابلرؤیت هستید.
گوگل پراستفادهترین موتور جستجوی اینترنتی است، اما تنها آن نیست.
برای بالاآوردن اسم سالنتان در گوگل، به این آدرس سر بزنید و حساب تجاری خود را در آن فعال کنید. (رایگان است) business.google.com در ایران فیلتر است و به جای آن میتوانید در maps.google.com آن را ثبت کنید
اما ثبتنام در حساب تجاری گوگل تنها قدم اول است.
ترفندها و استراتژیهای مختلفی وجود دارد که به کمک آنها میتوانید مطمئن شوید وقتی کسی در حوالیتان بهدنبال سالن است، اسم سالن شما در صدر نتایج جستجو بالا میآید.
وقت زیادی نمیگیرد. اما وقتی این فرآیند را انجام دهید، مشتریان جدیدی، بدون آن که خود متوجه باشید، به شما جذب خواهند شد.
اگر از من بپرسید میگویم این زیباترین شکل بازاریابی است.
2. برای سالنتان وبسایتی راهاندازی کنید، یا درصورت داشتن، آن را بهروزرسانی کنید
وبسایتتان اغلب اولین برخورد مشتریان با شما محسوب میشود و اولین اثر را بر روی آنها دارد.
و ازآنجاییکه کار شما با زیبایی و آرایش است، مطمئنم از اهمیت برخورد اول بهخوبی آگاهید.
مردم به سالنهایی که وبسایتی غیرحرفهای یا قدیمی دارند اطمینان نمیکنند، به همین سادگی.
شما بهعنوان یک سالندار، بایستی مطمئن شوید که وبسایتتان همیشه بهروز باشد.
اما داشتن وبسایتی خوب فقط برای برخورد اولیه نیست.
میتوانید از آن بهعنوان منشی]یا مسئول پذیرش آنلاین استفاده کنید که 24ساعته فعال است (و بابت ساعت کاری زیاد غر نمیزند).
همچون مسئول پذیرش واقعی برای سالنتان، معیار فقط داشتن صورتی زیبا ]یا وبسایتی زیبا[ نیست، بلکه بایستی بهدنبال کسی ]یا وبسایتی[ باشید که مشتری جدید جذب کند، درخواستها، سفارشات و نوبتها را مدیریت کند، مشتری را قانع کند تا پول بیشتری بپردازد و درنهایت کسبوکار سالنتان را رونق دهد.
نرمافزار مدیریت سالنتان بایستی تجربۀ آنلاینی در ثبت درخواست و سفارشات را ارائه دهد تا از پس اکثر موارد بالا برآیید، بنابراین خرید سیستمی خوب بسیار مهم است.
برای ساخت خودِ وبسایت، میتوانید از متخصصین بازاریابی کمک بگیرید یا اگر بودجۀ محدودی دارید، میتوانید از یک وبسایتساز استفاده کنید و خودتان آن را بسازید. البته پیشنهاد میکنم در صورتی که قصد پیاده سازی یک کسب و کار تراز اول را دارید، این مورد را برونسپاری کنید. شاید به ظاهر ساده به نظر برسید، اما در باطن از من قبول کنید که اینطور نیست و نیاز به تجربه و مهارت بسیار بالایی دارد.
3. تجربۀ آنلاینتان را ارتقاء دهید
نمیخواهم به شما بگویم بروید و جایی برای سفارشات و درخواستهای آنلاین راهاندازی کنید.
همین الان هم خودتان از اهمیت این مسئله آگاهید.
بیش از 76% مردم ثبت درخواست آنلاین را ترجیح میدهند.
و من اطمینان دارم همین الان هم شما جایی برای ثبت سفارشات و درخواستهای آنلاین دارید (اگر نه، همین الان حلاش میکنیم).
چیزی که میخواهم به آن فکر کنید تاثیر نرمافزار آنلاین سالنتان بر گسترش کسبوکارتان است. آیا درحال حاضر میتوانید مثلاً این کارها را با آن انجام دهید؟
- آیا میتوانید ثبت سفارشات را بهعنوان بخشی از وبسایتتان راهاندازی کنید و برچسب تجاری سالن خودتان را روی آن بگذارید؟
- آیا میتوانید پرداخت آنلاین داشته باشید، کارت هدیه بفروشید، و با پرداختهای مکرر، حق عضویت و نوبت قبلی ارائه دهید؟
- آیا میتوانید لیست انتظار داشته باشید تا هر وقت تقویمتان خالی شد، مشتریان بهترتیب سر برسند؟
- آیا میتوانید به مشتریان نوبت قبلیشان را یادآوری کنید و پس از انجام خدمات پرسش و پیگیری از آنها داشته باشید و اجازه دهید بهصورت آنلاین بازخورد خودشان را به شما یا همکارانتان در سالن بفرستند؟
- آیا میتوانید بهعنوان بخشی از فرآیند رزرواسیون، از مشتریان بخواهید فرم پر کنند؟
اگر پاسختان به این پرسشها نه بود، شاید بد نباشد به فکر بهروزرسانی نرمافزار سالنتان باشید.
برای پیاده سازی نرم افزار سالن و سیستم رزرو آنلاین می توانید از من کمک بگیرید. کافیست با من ارتباط برقرار کنید.
4. بازاریابی مبتنی بر ایمیل و خبرنامه برای سالنتان داشته باشید
اگر سالن زیبایی دارید، باید بدانید که کسبوکارتان شامل ارتباطات میشود.
اما چطور میشود با تمام مشتریان روابط خوبی را حفظ کنید؟
جواب این است: ایمیل و خبرنامه.
شاید فکر کنید باوجود شبکههای اجتماعی که امروزه شاهد آنها هستیم، ایمیل دیگر شیوۀ قدیمی برای بازاریابی است و دیگر اثر ندارد.
اما این درست نیست، ابداً.
ایمیل مؤثرترین راه برای ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد و فروش در ابعاد گسترده محسوب میشود.
منتها باید آن را درست انجام دهید، وگرنه تاثیری نخواهد داشت و وقتتان را تلف کردهاید.
اول، پیشنهاد میکنم از پلتفرمی برای بازاریابی ایمیل استفاده کنید، مثل mailchimp (که کاملاً رایگان است).
میدانم که برخی نرمافزارهای سالن، قابلیت بازاریابی ایمیل را هم دارند، اما با استفاده از پلتفرمی تخصصی برای این کار 1) باعث میشود پشتیبانی بهتری از ایمیلها داشته باشید، و 2) به شما اطمینان میدهد که ایمیلهایی که شما میفرستید نه در فولدر اسپم، بلکه در صندوق ورودی inbox مشتریان میرود و برایشان قابلرؤیت خواهد بود.
5. سالنتان را برای موفقیت به روی شبکههای اجتماعی بیاورید
فکر نمیکنم از دیدن این گزینه در میان استراتژیهای بازاریابی سالن تعجب کرده باشید.
اما ممکن است وقت زیادی را در شبکههای اجتماعی بگذرانید و همچنان نتوانید مشتری جدیدی جلب کنید. برای موفقیت در این کار، بایستی استراتژی داشته باشید و آن را دقیق و پیوسته اعمال کنید.
6. تعامل برقرار کنید، آن هم از طریق پیامک!
آیا میخواهید پیامهایتان توسط مشتریانتان دیده شوند؟
پس از سیستم پیامکی کمک بگیرید.
طبق نظرسنجی گارتنر، 98 درصد افراد پیامکها را باز و مشاهده میکنند. از طرف دیگر، فقط 20% ایمیلها دیده میشوند و سایر شبکههای اجتماعی از این هم کمتر است.
اما پیامک درعینحال مزاحمتآمیزتر هم هست.
بنابراین بایستی نسبت به نحوۀ فرستادن پیامکها مراقب باشید، وگرنه مشتریان خط شما را مسدود میکنند و دیگر حتی پیامکهای مهمتان مانند یادآوری نوبتشان را دریافت نخواهند کرد.
به همین خاطر است که من ترجیح میدهم از پیامک برای زمانی استفاده کنم که پیامی بسیار خصوصی و بهجا دارم که مربوط به همان شخص است.
ازجمله برای پیامهای خودکار که به یک نوبت خاص یک مشتری مربوط است، مثلاً وقتی از آخرین نوبت او مدت زیادیست که میگذرد اما همچنان برای بار دوم درخواست وقت نکرده، میتوان از پیامک استفاده کرد. اما حتی بهتر زمانیست که از پیامک برای تعاملات واقعی و خصوصی استفاده کنید. مثلاً زمانی که، بهعنوان یادآوری یا هر چیز دیگر، شما یا کادر سالنتان به مشتریان پیامی میفرستید و او نیز میتواند پاسخ دهد.
یعنی مکالمۀ واقعی.
بله، در سال 2023 هستیم، و مردم پس از چندین سال پیامهای یکطرفۀ مصنوعی، اکنون بهدنبال ارتباطات واقعی دوطرفه هستند. تعاملات یکطرفه را به ایمیل و شبکههای اجتماعی بسپارید.
اما برای این کار به ابزاری نیاز دارید، وگرنه مدیریت آن ممکن است از دست خارج شود.
7. برچسب تجاری (برند) سالن را فراموش نکنید
همه چیز میتواند پیامی به مشتری بفرستد. چه دوست داشته باشید چه نه.
برند فقط به نوع چیدمان سالنتان یا لوگوی آن محدود نمیشود. همه چیز پیامی میفرستد و شما را معرفی میکند: برندتان.
برای همین است که بایستی به فکر داستانی برای سالنتان باشید که مختص خودش باشد.
صدایتان، همه چیز را تغییر میدهد.
برندتان به شما امکان خواهد داد تا پول بیشتری از مشتری بگیرید. وقتی برچسب خاص خودتان را داشته باشید، مردم متوجه ارزش کارتان و تفاوتتان با دیگر سالنها خواهند شد.
برندتان باعث میشود سر زبانها بیافتید و به این طریق بازاریابیتان گسترده شود. به این طریق مردم داستانها و دلیلی خواهند داشت تا دربارهتان صحبت کنند.
اگر این مورد پیوسته و مرتب اعمال شود، میتواند مهمترین استراتژی بازاریابی برای کسبوکارتان باشد.
ایدههایی برای تبلیغات سالن
در بخش بعدی به تبلیغات و نحوۀ جلب مشتری برای سالنتان از این راه میپردازیم.
8. تبلیغات اینستاگرامی و فیسبوکی ترتیب دهید
آیا برای سالنتان صفحهای در اینستاگرام و فیسبوک ایجاد کردهاید؟
اگر آره، پس احتمالاً تا همین الان هم سعی کردهاید تبلیغاتی بر روی آن بگذارید.
چیزی که از اکثر سالندارها میشنوم این است که آنها کیفیت پستهایشان در فیسبوک و اینستاگرام را بهبود میبخشند تا بیشتر دیده شوند. اما این کار چندان ارتباطی با تبلیغات فیسبوکی و اینستاگرامی ندارد.
با بهبود پستهایتان در فیسبوک و اینستاگرام، تنها لایک، کامنت و اگر خوششانس باشید، چند مشتری خواهید گرفت.
اما آنچه مدنظر من است فرق دارد. و اگر درست انجام شود، تبلیغات فیسبوکی و اینستاگرامی یکی از مؤثرترین و سریعترین راهها برای جذب مشتری به سالنتان خواهد بود.
ممکن است این تبلیغات را پیچیده بیابید. اما لازم نیست این طور باشد.
9. تبلیغات گوگل ترتیب دهید تا در چشم افرادی باشید که در محلهتان بهدنبال سالن هستند
در ایدۀ اول برای بازاریابی سالن در این لیست دریافتیم که بایستی وقتی کسی بهدنبال سالن میگردد، سالن شما را پیدا کند.
مردم اینگونه بهدنبال سالن میگردند، با اینترنت.
اما اگر سالنهای زیاد دیگری در اطراف شما باشند، احتمال زیادی وجود دارد که نام شما بالا نیاید. درواقع، اولین ردیف در صفحۀ نتایج گوگل مختص به تبلیغات پولی است.
بنابراین حتی اگر وبسایت خوبی برای سالنتان دارید که برای موتورهای جستجوگر بهینهسازی شده است، باز هم امکان دارد در ردیف اول قرار نگیرید. به همین خاطر بایستی از تبلیغات پولی استفاده کنید.
در اینجاست که بایستی تا حد ممکن مشخص و دقیق باشید. ازآنجایی که تنها زمانی پول خواهید پرداخت که افراد بر روی لینک تبلیغتان کلیک کنند، بایستی سعی کنید این تبلیغات را طوری طراحی کنید که فقط برای افرادی که احتمال دارد به سالن شما بیایند، نشان داده شود.
مثلاً میتوانید مشخص کنید که لینک تبلیغتان تنها برای کسانی که در حوالی سالنتان هستند و میتوانند پیاده به آنجا برسند، نشان داده شود. همچنین میتوانید کلیدواژههای دقیقی مشخص کنید که تنها با جستجوی آنها لینک تبلیغتان نشان داده شود.
این واژهها میتوانند شامل خدمات دقیقی باشند که سالن شما ارائه میدهد. با این کار، این شانس را افزایش میدهید که وقتی افراد بر روی لینک کلیک میکنند (و از جیب شما پول کم میشود)، همان افراد به سالنتان خواهند آمد یا وقت رزرو خواهند کرد.
گوگل برنامۀ تبلیغاتی عالی برای این کار دارد.
10. اینفلوئنسر سالن استخدام کنید
بازاریابی ازطریق اینفلوئنسرها را امروزه همه جا میتوان دید. برندهای بزرگ و کسبوکارهای کوچک بهطور روزافزون از اینفلوئنسرها برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خدمات و محصولاتشان استفاده میکنند.
درواقع درحال جایگزینی روشهای سنتی تبلیغ هستند، چرا که جواب میدهد.
برای آرایشگران مو و چهره که نتایج خدماتشان را بهشکل و بصری و قابلدیدنی ارائه میدهند، اینفلوئنسرها یکی از مؤثرترین ایدههای بازاریابی محسوب میشوند. فقط کافیست یک اینفلوئنسر دو عکس از قبل و بعدش پست کند و فردای آن روز تلفن سالنتان مرتب زنگ خواهد خورد.
اما مسئله اینجاست.
اینفلوئنسرهای زیبایی ارزش کار خود را میدانند. و آوردن شخصی معروف به سالنتان میتواند بسیار برایتان پرهزینه باشد. به همین خاطر است که بهترین استراتژی بازاریابی از این راه این است که با اینفلوئنسرهای خُرد و محلی کار کنید. یعنی همانهایی که در محدودۀ شما زندگی میکنند و 3 تا 30 هزار دنبالکننده دارند.
مطمئنم اگر از مشتریانتان بپرسید، چند اینفلوئنسر محلی را میشناسند.
سعی کنید با آنها کار کنید و برای تبلیغ سالنتان به آنها انگیزه یا مشوقی دهید. ازآنجایی که اینفلوئنسری که برای شما تبلیغ میکند خودش مشتری شماست، فردی واقعی و معتبر محسوب میشود و درنتیجه دنبالکنندگان او نیز به احتمال زیاد جمعیتیست که ممکن است مشتری بالقوه شما باشند. بهترین حالت این است که اینفلوئنسرها صفحۀ سالنتان را در پستهایشان تَگ یا منشن کنند.
ایدههایی برای پروموتکردن سالنتان
با خدمات ویژه، معاملات و راههای ترویجی مؤثر برای سالنتان، مشتریان جدید جلب کنید یا پول بیشتری از آنها بگیرید.
11. در مناسبات فصلی، فروش خدمات خاصی را بیشتر کنید
مناسبات فصلی برای ترویج سالن مؤثر هستند. همچنین راحت برنامهریزی میشوند و به شما کمک میکنند در طول سال در مواقع خاص خدمات مختلفی را ازطریق رویدادهای فروش ویژه ارائه دهید.
برای مثال، ممکن است برای مناسبت کریسمس، خدمات آرایشگری مو یا چهره در سالنتان را پروموت کنید و یا برای روز پدر خدمات ویژه ارائه دهید.
مناسبات فصلی که حتماً بایستی آنها را درنظر بگیرید عبارتند از:
- جمعۀ سیاه و شب یلدا: این مناسبتها فرصت خوبیست تا بدون بهخطرانداختن قیمتهای عادیتان، با تخفیفات ویژه فروش فراوانی داشته باشد. همچنین سعی کنید با کارخانه یا تامینکنندۀ محصولاتی که از آن خرید میکنید قراردادی برای گرفتن تخفیف ایجاد کنید تا بدون ضررمالی بتوانید خدمات سالنتان را در این مناسبات ترویج کنید.
- عید نورور: ماههای اسفند و فروردین زمان خوبیست تا پیش از عید نوروز، خدمات خود را در قالب بستههای خدماتی یا خدمات فوری ویژه بههمراه هدایا ترویج کنید.
- روز پدر: مانند روز مادر، در این مناسبت کارت هدیه میتواند مناسب باشد. همچنین میتوانید کالاهای مردانهتان را برای فروش در این مناسبت قرار دهید.
- روز ولنتاین: کارت هدیه و بستههای محصولات فروشی همیشه در این روز جواب هستند.
برای اینکه پیشنهادات خریدتان را وسوسهانگیزتر کنید، همچنین میتوانید در فستیوالها، مراسمها یا هر رویداد دیگری که در شهر یا محلهتان اتفاق میافتد، سالنتان را ترویج کنید. مثلاً سالن ماساژی که به دوندگانی مسابقه دویی که در آخر هفته در محله برگزار میشود، خدمات ماساژ پا ارائه میکند.
هنگام پروموتکردن سالنتان، به یاد داشته باشید که بهتر است بر روی خدمات اصلیتان تخفیف نگذارید، چرا که راههای مناسب و هوشمندانهتری وجود دارند تا محصولات و خدماتتان را از آن طریق پروموت کنید.
12. همیشه کارت هدیه ارائه دهید
کارتهای هدیه راهی مناسب برای کسب درآمد کلی بیشتر هستند. در طول دوران کرونا که همه جا بسته بود، بسیاری از سالنهایی که با آنها همکاری کردم برای ارتقاء فروش حتی موقع تعطیلی، از کارت هدیه استفاده میکردند و باعث شد در سختترین شرایط کسبوکارشان را حفظ کنند.
بنابراین مشتریان با کارت هدیه نهتنها بایستی بتوانند برای دوستانشان هدیه بخرند، بلکه این کار راهی سودآور برای شماست تا بتوانید محصولات خود را ترویج و آنها را آنلاین بفروشید.
13. با ارائۀ خدمات «ویژه» اشانتیون، فروش خود را افزایش دهید
خب، سالنتان جای سوزنانداختن ندارد، اما همچنان سود کافی ندارید؟
وقتی مشتریانتان را جذب کردید، بایستی بر افزایش پولی که از آنها در هر بار مراجعه میگیرید تمرکز کنید. ارائۀ خدمات اشانتیون بر روی منوی خدمات اصلیتان راهی عالی برای این کار است.
این خدمات اضافی، از شما وقت زیادی نمیگیرند. همچنین نیاز نیست مشتری از قبل این خدمات را رزرو کند، ممکن است بتوانید این خدمات را حین کار، حتی به مشتری که ازقبل برای خدمات خاصی وقت تعیین کرده، ارائه کنید.
در بهترین حالت، قیمت محصولاتی که در این خدمات از آنها استفاده میکنید بایستی کم باشند و به همین خاطر با افزودن آنها بهعنوان اشانتیون، سود خود را بیشتر خواهید کرد.
فرض کنیم شما سالن آرایشگری مو دارید. خدمات اشانتیونی که میتوانید در آن ارائه کنید میتواند شامل محصول مراقبتی باشد که میتوانید آن را به هر حال موقع شستشوی موی مشتری به سرش بزنید.
در اینجا به چند مورد اشاره میکنم، اما مطمئنم خودتان هم میتوانید ایدۀ جدیدی داشته باشید.
نمونههایی از خدمات سریع اشانتیون برای سالن
- حجمدهندۀ مو: اشانتیونی برای هنگام خشککردن موی مشتری.
- براقکننده: اشانتیونی برای خدمات رنگمو.
- پاککنندۀ پوست سر: اشانتیونی برای خدمات شامپوی سر.
- ماسک برای جوانی پوست دست: اشانتیونی برای خدمات مانیکور و پدیکور.
- واکس بینی: اشانتیونی برای خدمات اصلاح مو و صورت.
- طراحی و رنگ ناخن: اشانتیونی برای خدمات مانیکور.
اگر بهطور پیوسته بتوانید خدمات جانبی به خدمات اصلی اضافه و آن را به هر مشتری ارائه دهید، در بلندمدت سود سالنتان بهطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
14. همیشه مشتریانتان را در جریان محصولی که برایشان استفاده میکنید قرار دهید تا فروش محصولات سالنتان را افزایش دهید
فکر میکنید شما یا اعضای کادر سالنتان در فروختن محصولات آنجا خوب عمل میکنید؟
بسیاری از سالندارهایی که میشناسم به این پرسش پاسخ منفی میدهند. با اینکه میدانند میتوانند از این راه پول خوبی دربیاورند. محصولات فروشی سالن معمولاً 50درصد سود فروش یا بیشتر به همراه دارند و وقت زیادی هم از شما برای فروششان نمیگیرند. بنابراین فروش محصول برای هر سالنی ضروریست.
یکی از دلایلی که برای سرباززدن از این کار از سالندارها میشنوم این است که آرایشگران، ناخنکارها یا چهرهپردازان رابطۀ خوبی با «فروش» ندارند. اما در همین حال، مشتریان برای پیشنهادات و توصیههای آرایشگران برای محصولی مناسب که با خود به خانه ببرند ارزش زیادی میگذارند.
بنابراین در اینجا شاهد یک نابرابری هستیم. نابرابری که به ضرر سالنتان است.
حتی اگر همکارانتان در سالن با فروش محصول راحت نیستند، حداقل میتوانید همین امروز تنها از آنها بخواهید موقع استفاده از محصول بر روی مشتری، آن را به او نشان دهند و معرفی کنند. تنها با این کار شانس خرید آن محصول توسط مشتری را افزایش خواهید داد.
15. مشتریان را حفظ کنید و با بستههای خدماتی درآمدتان را افزایش دهید
جذب مشتری جدید اهمیت فراوانی دارد.
اما بخش اعظم درآمدتان بایستی از طریق مشتریان وفادار و ثابتتان باشد.
پیداکردن مشتری جدید همیشه هزینهبردارتر از حفظ مشتری ثابت است.
اما برای پاداش به این مشتریان ثابتتان چه قدمی برداشتهاید؟
یک راه ساده، ارائۀ بستههای خدماتی است. اساساً بهجای فروش یک خدمات، شما بستهای از چند خدمات ارائه میدهید که مشتریان میتوانند آن را در طول زمان بازخرید کنند.
این کار نهتنها مشوقی برای آنها خواهد بود تا مشتریان وفادارتان باقی بمانند، چراکه برای خدمات آینده از الان پول پرداخت کردهاند، بلکه پیشپرداختی را نیز به حسابتان سرازیر میکند.
بهروزترین نرمافزارها برای سالن که در این آدرس هم به آنها اشاره شده بایستی این ویژگی را داشته باشند.
16. با فعالیتهای مبتکرانه، مشتریان جدیدی جذب کنید
بهترین مشتری جدید کسی است که دوستانش شما را به او معرفی کرده باشد.
احتمال وفادارماندن این مشتری پس از اولین نوبت بیشتر خواهد بود.
بازاریابی از طریق تبلیغات شفاهی برای سالنها استراتژی بسیار رایجی است.
اما چرا هدفمند عمل نکنید و آگاهانه مشتریانتان را ترغیب نکنید تا با دوستانشان دربارۀ شما صحبت کنند؟
شخصاً زیاد به کارتهای دعوت تخفیفی یا برنامههای تشویقی اعتقاد ندارم. آنقدر از این نمونهها هست که احتمالاً نادیده گرفته شوید. و گرچه ممکن است جواب بدهند، اما اجرایشان دشوار است.
به نظرم انجام کاری دَرهم و حتی غیرعاقلانه میتواند مؤثرتر واقع شود.
یکی از دوستان خوبم مسابقۀ کاشت فلفل قرمز را در سالناش برگزار میکند. او به تمام مشتریان یک دانۀ فلفل میدهد و از آنها میخواهد آن را بکارند و هر کس بتواند بهترین گیاه را بکارد و آن را در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارد، برندۀ مسابقه خواهد شد.
گفتم که، شدیداً غیرعاقلانه!
اما این کار برایش کلی فایده داشته. مردم جمع میشوند و میپرسند مسابقۀ بعدی کِی هست. ازآنجایی که این کار عجیب و غیرعادی است، مردم نمیتوانند جلوی خود را بگیرند و به دوستانشان راجع به آن چیزی نگویند. همچنین با گذاشتن پست بر روی صفحات اجتماعی راجع به میزان پیشرفت گیاه شان، توجهات را به خود و آن سالن جلب میکنند.
باید ایدۀ خودتان را داشته باشید. اما این نمونه را مثال زدم تا متوجه شوید چطور میتوانید با انجام حرکتی غیرنرمال، توجهات را به سالنتان جلب کنید.
و طبق تجربهای که دارم، برای تشویق مردم، این کار به نظرم از دادن تخفیف و پول مؤثرتر است.
17. نمونهای از محصولاتتان را به مشتری بدهید
دفعۀ دیگر که برای خرید محصول به فروشنده مراجعه میکنید، از او بخواهید نمونهای از محصولاتش را به شما بدهد.
میتواند دستمال مرطوب یا محصولی کوچک باشد.
این محصولات برای ارائه به مشتریان عالی هستند و با این کار شانس خرید آنها را در مراجعۀ بعدیشان افزایش میدهید.
البته بایستی احتیاط کنید.
مطمئن شوید که نمونه محصولات را زمانی به دست مشتری میدهید که او ابتدا تصمیم گرفته چه چیزی از شما میخواهد بخرد. اگر اول نمونه محصول را بدهید، ممکن است دفعۀ دیگر آن را از شما نخرد، چرا که پیش خود تصمیم میگیرد اول نمونههای مختلف را از شما بگیرد و امتحان کند و به همین خاطر دفعۀ دیگر به جای خرید آن نمونه، نمونهای از محصول دیگری از شما بخواهد.
ایدهها برای بازاریابی سالن
حال که با استراتژیهای بازاریابی، ایدههای تلیغاتی و راههای ترویج سالنتان آشنا شدهاید، به ایدههای بازاریابی دیگر میپردازیم تا سالنتان را به مرحلۀ بعدی برسانیم. اینها همه ایدههای ساده هستند که همین امروز هم میتوانید اجرایشان کنید.
18. همیشه وقتی مشتری مراجعه میکند، نوبت بعدی وی را با او هماهنگ کنید
«برای وقت بعدی چه موقع مناسب است؟»
این سؤالی ساده اما تاثیرگذار بر روی کسبوکارتان است.
اما اغلب آن را فراموش میکنیم.
اگر عادت کنید همیشه وقت بعدی را با مشتری پس از انجام خدمات با او هماهنگ کنید، رفتوآمد مشتریان را بهبود خواهید بخشید و ریسک این که به سالن دیگری بروند را کاهش میدهید.
به همین راحتی.
این شاید آسانترین تاکتیک بازاریابی در این لیست باشد، اما اهمیتش فراوان است.
به اعضای کادر و پذیرشگر سالنتان بگویید که بایستی حتماً وقت بعدی را با مشتریان هماهنگ کنند. همیشه این نکته را گوشزد کنید تا جا بیافتد و فراموش نشود.
اگر از نرمافزارهای بهروز سالن استفاده میکنید، میتوانید این ویژگی را فعال کنید تا پس از خروج مشتری از سالن یا چند هفته بعد که دوباره وقت آرایشش است، برایش نوتیفیکیشن ارسال شود که مجدد وقت تعیین کند. برای پیاده سازی این نرم افزار با من تماس بگیرید.
19. برای وبسایت و شبکۀ اجتماعی سالنتان تور مجازی بگیرید
مطمئنم که وقتی میگویم داشتن ارتباط قوی با مشتری برای موفقیت کسبوکارتان ضروریست، موافقت میکنید.
مشتریانتان شما را میشناسند. به شما اعتماد دارند. و احتمالاً از شما خوشششان میآید.
این رابطۀ واقعی برای رونق و موفقیت سالن حیاتیست.
اما آن مشتریان بالقوهای که شما را در شبکههای اجتماعی یا وبسایتتان میبینند چه؟ آنها که تاحالا با شما ارتباط نداشتند، چطور میتوانند به شما اعتماد کنند؟
برای کشاندن مشتری بالقوه از پشت کامپیوتر یا تلفن به داخل سالنتان، بایستی این ارتباط و اعتماد را با آنها ایجاد کنید.
و یکی از مؤثرترین روشها ساخت ویدیوست.
ویدیویی که شما، سالنتان و کادر آنجا در آن حضور داشته باشید ابزار بازاریابی قوی خواهد بود.
نیاز نیست خرج زیادی بابت آن کنید، اما بایستی واقعی و منحصربفرد باشد. بایستی داستان سالنتان را بازگو کنید و افرادی که در آن فعالیت میکنند را نشان دهید. مثل وقتی که مشتری جدیدی وارد سالنتان میشود و با او ارتباط برقرار میکنید.
البته میتوانید کار ساخت و ویرایش ویدیو را به متخصصین بازاریابی بسپرید. اما اگر بودجۀ محدودی دارید، میتوانید صرفاً با دوربین گوشیای تقریباً بهروز، به کمک دوست یا همکارتان، ویدیو را ضبط کنید.
آن را بر روی یوتیوب و وبسایت سالنتان قرار دهید.
با این کار بخش زیادی از مشتریان بالقوهتان را به مشتریان بالفعل تبدیل خواهید کرد.
20. از استوری اینستاگرام برای ترویج خدمات ویژۀ سالنتان استفاده کنید
آیا از استوری اینستاگرام بهعنوان بخشی از استراتژی بازاریابی مجازی سالنتان استفاده میکنید؟
اینجا محل خوبی برای تبلیغات کوتاهمدت است. برنامۀ تیک تاک هم میتواند چنین کاربردی داشته باشد.
ازآنجایی که این دو برنامه قابلیت پخش «زنده» دارند، بیننده را برمیانگیزد تا سریع دست به خرید بزند. با این کار فروش خدمات و محصولات سالنتان را میتوانید افزایش دهید.
گزینۀ بهتر این است که بر روی وبسایتتان کارت هدیه ایجاد کنید.
21. بر روی وبسایت سالنتان، صفحۀ خدمات و کلیدواژه اضافه کنید
در اولین استراتژی بازاریابی سالن، یاد گرفتید که چطور در گوگل حساب تجاری باز کنید تا بتوانید سالنتان را در صفحۀ نتایج جستجو تبلیغ کنید.
هر چه بر اهمیت این مورد تاکید کنم، باز هم کم است، چرا که اکثر مشتریان، سالن شما را به این طریق پیدا میکنند و ترافیک جستجو هم در گوگل رایگان است. درواقع، به احتمال زیاد شما دارید این مقاله را میخوانید چون در گوگل جستجویی انجام دادهاید، مگر نه؟
اما برای بالاآوردن اسم سالنتان در صفحۀ نتایج گوگل، به کمی تلاش بیشتر نیاز است.
بایستی به گوگل خدماتتان را بفهمانید تا وقتی مردم بهدنبال آن خدمات هستند، پیدایش کنند.
بهترین راه این است که در وبسایتتان، طبق خدماتی که ارائه میدهید کلیدواژههایی خاص تهیه و مشخص کنید. در بهترین حالت، بایستی برای هر خدمات اصلی که ارائه میدهید، صفحۀ مخصوصی داشته باشید.
نیاز نیست پیچیده باشد. فقط مطمئن شوید عنوان صفحه همان اسم خدماتی باشد که ارائه میدهید و سپس آن را تعریف کنید.
با این کار، وقتی کسی بهدنبال خدماتی باشد که شما ارائه میدهید، احتمال یافتن سالنتان را بهطور چشمگیر افزایش میدهید.
و بخش خوب ماجرا اینجاست که اگر بتوانید وبسایتی بهینهسازیشده برای جستجو طراحی کنید، سالهای سال بدون اینکه پولی خرج کنید، مشتری جدید جذب خواهید کرد. و به جز زمانی که برای ساخت صفحات میگذارید، هزینۀ دیگری هم ندارد. برای پیاده سازی وب سایت و دیده شدن آن در نتایج جستجو می توانید از من مشاوره بگیرید. کافیست با من تماس بگیرید و نوبت مشاوره رزرو کنید.
22. با هشتگهای مناسب، اینستاگرام و پستهای اینستاگرامی سالنتان را بهینهسازی کنید
اینترنت واقعاً جای بزرگیست.
رقابت با میلیونها سالنی که در این دنیا وجود دارد کاریست بس دشوار. و به احتمال زیاد در میان هزاران آرایشگر و ناخنکاری که هر روز در صفحات مجازی پست میگذارند، صدای شما به جایی نمیرسد، مگر آنکه صفحهای به معروفیت @guy_tang داشته باشید.
اما خبر خوب این است که لازم نیست با همۀ دنیا ارتباط برقرار کنید. ازآنجایی که اکثر مشتریان بالقوهتان در همان محدودۀ شما زندگی میکنند، بایستی سعی کنید صدای خود را به همانها برسانید.
غیب گفتم؟
بااینحال سالندارهایی را میبینم که به این نکته توجهی ندارند. بنابراین خواستم ترفندی سریع را با شما به اشتراک بگذارم تا پستهایتان را در فضای مجازی بهینهسازی کنید و صدایتان را به کسانی برسانید که در همان حوالی شهر شما زندگی میکنند.
در پستهایتان از هشتگ استفاده میکنید؟
اگر بهطور پیوسته از هشتگ استفاده نمیکنید، دارید فرصت بزرگی را از دست میدهید. مشتریان بالقوهتان موقع جستجوی سالنهای محلشان، از هشتگها استفاده میکنند. بنابراین وقتی هشتگ محلۀ شما را جستجو میکنند، نام سالن شما باید بالا بیاید.
23. همیشه لینک وبسایت سالن را در پستهایتان بر روی صفحات مجازی قرار دهید
یادتان هست چرا سالنتان را روی اینستاگرام گذاشتید؟
اگر بهطور استراتژیکی از اینستاگرام استفاده شود، میتواند یکی از بهترین مکانها برای تبلیغ سالنتان باشد. اما ممکن است وقت زیادی در اینستاگرام صرف کنید اما پولی از آن عایدتان نشود.
و مگر بهخاطر همین پول نبود که سالنتان را بر روی صفحات اجتماعی قرار دادید؟
یک کار ساده که همین الان میتوانید انجام دهید این است که لینک سیستم نوبتدهی آنلاین سالنتان را در قسمت بایوی صفحۀ اینستاگرامتان قرار دهید.
با این کار، دنبالکنندگانتان میتوانند بهراحتی و مستقیم وقت تعیین کنند.
اینستاگرام تنها اجازۀ قراردادن یک لینک خارجی در بایو میدهد، پس بایستی بیشترین بهره را از این قابلیت ببرید.
برای کمک در این راه، دستورالعمل دیگری تهیه کردهام.
24. هنگامی که در صفحات اجتماعی پست میگذارید، از زبان فعال استفاده کنید
برای افزایش ارتباط و دنبالکنندگان در صفحات اجتماعی سالنتان، بایستی مردم را به عمل فرابخوانید.
تصاویر و جملات زیبا خوباند، اما همچنین بایستی مردم را به عمل وادارید.
اما بایستی از مردم بخواهید کاری انجام دهند. دوستی را تگ کنند، سؤالی جواب دهند یا به وبسایتتان سر بزنند.
وقتی از زبان فعال استفاده کنید، میزان مشارکت در حساب کاربریتان افزایش خواهد یافت. و کانالهای اجتماعی به این خاطر به شما پاداش میدهند و پستهایتان را برای افراد بیشتری به نمایش میگذارند.
این بدان معناست که افراد زیادی کانال شما را خواهند دید و درعینحال افراد بیشتری کاری که از آنها میخواهید را انجام خواهند داد (و شاید حتی با شما وقت رزرو کنند).
25. در سالنتان فضایی «اینستاپَسَند» مهیا کنید
با هشتگ و کپشن مناسب در اینستاگرام میتوانید قدم بزرگی برای سالنتان بردارید، اما البته چیزی که اهمیت فراوانی دارد کیفیت عکسهاییست که پست میکنید.
با کسب اطمینان از این که فضای خوبی برای گرفتن عکسهای باکیفیت دارید، نهتنها کیفیت کار را بالا خواهید برد، بلکه همچنین میتوانید فضایی فراهم سازید که مشتریان برای گرفتن سلفی از آن استفاده کنند، که برای سالنتان بازاریابی عالی محسوب میشود.
در قسمتی از سالنتان جایی برای گرفتن عکسهای «قبل از آرایش- بعد از آرایش» اختصاص دهید.
مطمئن شوید که در آن قسمت نور کافی وجود دارد تا نتایج کار به بهترین نحو دیده شود. اگر نور کافی ندارید، پیشنهاد میکنم حتماً از رینگ لایت استفاده کنید.
همچنین مطمئن شوید در پستهایی که مشتریان از سالن شما میگذارند، اسم و نام کاربری سالن شما نیز را فراموش نکنند.
26. از مشتریان بخواهید بر روی اینترنت نظر بدهند
در عصر اینترنت، افراد پیش از رفتن به سالن راجع به آن تحقیق میکنند.
بنابراین بایستی مطمئن شوید که تعدادی نظر مثبت در گوگل، فیسبوک و سایر پلتفرم ها راجع به سالن شما وجود دارد. نهتنها نظر مشتریان باعث تشویق مشتریان جدید خواهد شد، بلکه رتبۀ سالنتان را نیز در گوگل افزایش خواهد داد.
به همین خاطر همیشه از مشتریان بخواهید پس از دریافت خدمات، نظر خود را بنویسند.
و روراست باشید. اگر با مشتریان رابطۀ خوبی دارید، به آنها بگویید که نظر آنها کمک بزرگی به کسبوکارتان خواهد کرد. در اکثر مواقع سعی میکنند کمکتان کنند و نظری مثبت بنویسند.
همچنین میتوانید با نرمافزارهای سالن، این ویژگی را فعال کنید و از طریق ایمیل یا پیامک پس از خدمات، مشتریان را برای انجام این کار یادآوری کنید.
27. با جمعآوری آدرسهای ایمیل، مشتریان جدید جذب کنید
بازاریابی ایمیلی بدون شک بهترین راه برای حفظ ارتباط با مشتری بهصورت خودکار میان نوبتهاست.
اما نباید فقط به آدرس ایمیل مشتریان فعلیتان بسنده کنید.
کاری ارزشمندتر، درواقع، این است که آدرس ایمیل کسانی را بیابید که هنوز مشتریتان نیستند، و با کمک خبرنامۀ سالنتان، به آنها پیام بفرستید و اعتمادشان را جلب و آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.
28. نمای سالنتان در خیابان را تا حد ممکن قابلرؤیت سازید
این که دیگر اصلاً نیاز به گفتن نداشت.
اما در میان تب و تابمان برای تبلیغ سالنمان، ممکن است این تاکتیک سنتی تبلیغ را فراموش کنیم.
افراد زیادی هستند که یا از کنار سالن شما گذر یا در آن حوالی کار میکنند. شیشه و ویترین سالنتان فضایی برای تبلیغ کارتان است که دارید بابتش پول میپردازید، پس بهتر است بیشترین استفاده را از آن ببرید.
بایستی ماموریت خود را این بدانید که تمام افرادی که در حوالیتان زندگی یا کار میکنند، از وجود سالن شما باخبر شوند. در اینجا میتوانید از تاکتیکهای مختلفی استفاده کنید: در بیرون سالن موسیقی پخش کنید، مطمئن شوید ویترین و تابلوی سالنتان نور کافی دارند، و درصورت امکان از پیادهروی بیرون سالن بهره ببرید.
هر چیز که درچشم باشد خوب است (گرچه نباید تصویر سالنتان را خدشهدار کند). افرادی که از کنار سالن شما میگذرند مشغول افکار و مسائل خودشان هستند و به همین خاطر بایستی از فرصت استفاده و توجهشان را جلب کنید.
29. اعضای کادر سالنتان را به بهترین تبلیغکنندگان آنجا بدل کنید
همانطور که ویترین سالنتان فضای تبلیغیست که بابتش پول میپردازید، پرسنل سالنتان نیز چنین است.
درواقع، پرسنل سالن اغلب پرهزینهترین بخش سالنداری هستند و به همین خاطر بایستی بیشترین استفاده را از سرمایهگذاری بر روی آنها ببرید.
پرسنل سالنتان بایستی مبلغان شما باشند. هر چه میپوشند و هر طور که رفتار میکنند به برند سالن شماست.
اگر هنوز این کار را انجام ندادهاید، وقتی اختصاص دهید و برایشان مشخص کنید که میخواهید چطور سالنتان را تبلیغ و پروموت کنند. آن موارد را بنویسید و تمرینشان دهید.
بایوگرافی هر یک از اعضای کادر را بر روی وبسایت سالنتان قرار دهید.
در این آدرس به نحوۀ ساخت بایوگرافی مناسب برای اعضای کادر پرداختهایم.
نباید انتظار داشته باشید که آنها خودشان اهمیت این مسئله را متوجه شوند. داشتن تیمی باانگیزه که میداند بایستی چه کند، قدم بزرگی برای تبلیغ سالنتان و بهبود تصوری که از آن میشود خواهد بود.
برای دیدن ایدههای بیشتر برای ایجاد انگیزه در اعضای کادر و بردن بیشترین بهره از آنها، میتوانید به این آدرس مراجعه کنید و با بهترین روشها آشنا شوید.
30. از رسانه های محلی دعوت کنید
چه چیزی سالن شما را منحصربفرد میکند؟
مطمئنم پشت سالنتان و این که چرا خدماتی ارائه میدهید که جای دیگر نیست، داستان و علتی وجود دارد. یا شاید راجع به حوزهای در آرایشگری و زیبایی دانش و تخصص دارید؟
داستان هر چه که هست، فرصت خوبی برای روابط عمومی و تبلیغ سالنتان دارید. داستان منحصربفرد خود را بنویسید و به سراغ روزنامه و مجلات محلی بروید تا دربارهتان بنویسند.
رسانههای محلی عاشق داستانهای محلی هستند. و اگر شما داستانی دارید که مربوط به محلهتان باشد، شانس زیادی برای چاپشدن خواهید داشت که در صورت موفقیت، تاثیر فراوانی بر روی سالنتان خواهد گذاشت.
31. اعضای تیم را با رقابت و ماموریت انگیزه دهید
راههای زیادی برای انگیزهدادن به اعضای تیمتان وجود دارد.
به طور کلی بایستی انگیزۀ درونی را اولویت قرار دهید. اما انگیزههای خارجی در قالب مشوق و پول تاثیر خاص خود را دارند.
نرمافزار سالنتان میتواند برای تشویق کار و عملکرد فردی ماموریتی یا رقابتی برای فروش محصول یا خدمات خاصی ایجاد کند. اما انگیزهای که اعضای کادر به یکدیگر میدهند و شناختهشدنشان نزد عموم اغلب تاثیر بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر رقابت در سالن اهمیت ویژهای دارد.
در این رقابتها، میتوانید به عملکرد فردی یا نتیجۀ کلی عملکرد همۀ اعضا پاداش دهید.
این حرکت جالبیست که با آن میتوانید تیم سالنتان را مشغول سازید و آنها را در یک جهت هدایت کنید.
32. از قدرت موسیقی در سالنتان غافل نشوید
تحقیقات نشان داده موسیقی بر تجربهای که مشتریان در سالن دارند و بر میزان وقتی که در آنجا سپری میکنند تاثیر خواهد داشت.
از این فرصت استفاده و پلیلیستی از آهنگهای مثبت و شاد در سالنتان پخش کنید.
33. وارد شراکتهای برد-برد محلی شوید
شما تنها کسبوکار در محله نیستید.
افراد زیاد دیگری هستند که مانند شما بهدنبال رشد کسبوکارشان هستند. قدمی در حوالی سالنتان بزنید و ببینید چه کسبوکارهایی آنجاست.
با صاحبان مشاغل حرف بزنید.
مطمئنم کسبوکارهای محلی دیگری وجود دارند که رقیبتان نیستند و برای شراکتی برد-برد با شما مشتاقاند. درواقع هنگام انتخاب مکان سالنتان، یکی از مواردی که بایستی به آن توجه کنید همین امکان شراکتهای محلی است. میتوانید تبلیغ مشترک انجام دهید (مثلاً در کنار خدمات خودتان، قهوۀ مجانی از کافیشاپ کناریتان ارائه میدهید و کافیشاپ کناری هم کنار محصولاتش کارت تخفیف سالن شما را به مشتریانش دهد).
مشارکت بایستی برای هر دو طرف سودآور باشد، وگرنه قطع خواهد شد.
این ایدۀ رایگان عالی برای تبلیغ سالنتان با فرصتهایی بیشمار است.
34. همیشه کارت سالنتان را به همراه داشته باشید
چه کسی میتواند بهتر از خودتان سالنتان را تبلیغ کند؟ هیچکس. و بدون این که متوجه باشید، روزانه مشغول همین کار هستید.
بهعنوان یک سالندار، بایستی همیشه کارت سالنتان را به همراه داشته باشید تا آن را سر فرصت مناسب به مشتریان بالقوه بدهید. همچنین میتوانید جملهای زیبا بر روی این کارت بنویسید که شما را معرفی میکند.
35. مناسبتی را در سالنتان برگزار کنید
یکی از راههای مناسب برای افزایش دیدهشدن عمومی سالنتان، برگزاری مراسم و مناسبات در آنجاست.
میتواند مهمانی خصوصی، افتتاحیه یا مراسمی با عنوان «دوستت را بیار» باشد.
گزینۀ مناسب دیگر این است که به یک کسبوکار دیگر در محله اجازه دهید از سالن شما برای مراسماتش استفاده کند. با این کار افراد جدیدی که مشتریان بالقوه هستند را به سالنتان میکشانید.
استراتژیهایی برای برقراری ارتباط اینترنتی با سایر کسبوکارها وجود دارد، اما باید اعتراف کنم که هیچ چیز جای رویدادی واقعی رودررو در دنیای حقیقی را نمیگیرد.
36. بازخورد مشتریان را دریافت کنید
امروز کلی راجع به ایدههای بازاریابی حرف زدم. چندتای دیگر هم هستند که امیدوارم مفید باشند.
اما قدم دیگری که برای جذب مشتری جدید برمیدارید چیست؟ از مشتریان بپرسید.
بازخورد آنها طلاست.
بایستی بازخوردشان را مرتب دریافت کنید و مهمتر آن که به آنها توجه و اعمالشان کنید.
مشکل بازخورد شخصیبودن آن است. بنابراین احتمالاً بهتر است هر چه میشنوید را اجرا نکنید. به جای این کار، سعی کنید فرم یا فرآیند خاصی برای دریافت بازخورد ایجاد و هر ماه چند ساعت وقت بگذارید و همهشان را مرور کنید. سپس سعی کنید در میان آنها نظرهایی که مرتباً تکرار شدهاند را بیابید و اعمالشان کنید.
بهترین راه برای این کار هم استفاده از نرمافزار سالن است. با فعالکردن ویژگی بازخورد و فرستادن فرم آن به مشتری پس از ترک سالن، میتوانید بازخوردهایی عالی را به طور منظم و چارچوبمند دریافت نمایید.
ایدههای بازاریابی برای آرایشگران و سالنهای مو
تمام استراتژیها و ایدههای بازاریابی سالن که تا الان در این لیست دیدیم قابل اجرا در هر نوع سالنی هستند. در این بخش، به طور خاص به ایدههای مخصوص، تبلیغات و بازاریابی برای سالنهای مو خواهیم پرداخت.
37. ایدههای تبلیغی سالن مو
تا الان به طور کلی با چند استراتژی برای تبلیغ سالنها آشنا شدهایم.
اما ایدههای خوب برای تبلیغ سالن آرایشگری مو کدامند؟
در اینجا به چند مورد از خدمات ویژه برای افزایش درآمد سالن مو اشاره میکنیم:
- در کنار خدمات رنگ مو، از محصول مراقبتی رایگان استفاده کنید: با ارائۀ محصولات رایگان در کنار خدمات میتوانید خدماتتان را بدون تخفیف ارائه دهید و قیمتهای آنها را حفظ کنید.
- کارت هدیه برای آرایش مو ارائه دهید: کارت هدیه برای روز مادر کادویی عالی محسوب میشود.
- اصلاح رایگان موی کودک در کنار خدمات اصلی: راه عالی دیگر برای افزودن ارزش به خدماتتان بدون کاهش قیمت اصلیشان است.
38. ایدههای تبلیغاتی سالن مو
راههای مختلفی برای تبلیغ سالن مو وجود دارد. تبلیغات اینستاگرام و گوگل مواردی هستند که برایم موفقیتآمیز بودهاند. اما پلتفرمهای دیگری مانند پینترست (pinterest) هم وجود دارند که افراد در آنجا بهدنبال ایده برای آرایش مو هستند.
1. توانایی یک چیز است، مزیت یک چیز دیگر: حس مثبتی که ازطریق خدماتتان به افراد نسبت به خودشان میدهید برای مشتریان مهمتر از تکنیکهای آرایشگری است که بر روی مویشان پیاده میکنید.
2. تمام جزئیات را بیاورید: مطمئن شوید که در تبلیغتان به طور دقیق خدماتی که ارائه میدهید و نشانی سالنتان را نشان دهید. دلتان نمیخواهد بینندگان به خاطر عدم وجود اطلاعات کافی، فرصت آمدن به سالنتان را از دست بدهند.
3. از تصاویر توصیفی و گویا استفاده کنید: مو یا کسی که درحال اصلاح مو است را نشان دهید. شما فقط چند ثانیه برای تبلیغتان وقت دارید و تصاویر بهترین راه برای رساندن مفهوم آگهیتان هستند.
4. صراحتاً از بینندگان بخواهید دست به عمل بزنند: پس از اتمام دیدن آگهی، کسانی که از تبلیغتان خوشششان آمده بایستی بدانند که حال باید چکار کنند. به آنها بگویید قدم بعدی چیست.
39. ایدههای بازاریابی برای آرایشگران مو
در اینجا به چند ایدۀ منحصربفرد بازاریابی برای آرایشگران مو میپردازیم:
1. استفاده از اینفلوئنسرها برای آرایش مو: خدمات آرایشگری مو اغلب به شکلی است که نتایج آن جنبۀ بصری فوقالعادهای دارد. به همین خاطر همکاری با اینفلوئنسرهایی که عکس قبل و بعد از آرایششان را بر روی صفحات اجتماعی میگذارند بسیار مهم است.
2. کار بر روی نمایشها و رویدادها: کمی وقت بگذارید و از سالنتان بیرون بروید و در نمایشها، فستیوالها یا رویدادهای خاص اجتماعی خدمات آرایش مو ارائه دهید. این راه خوبی جهت کسب شهرت برای سالنتان در منطقه و جامعه محسوب میشود.
3. مو اهدا کنید: استراتژی «فعالیتها و مددکاری دوستانۀ اجتماعی» روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکند. سالنهای مو نیز میتوانند به شکلهای مختلفی این استراتژی را به کار ببرند. برای مثال، افرادی هستند که به خاطر مسائل پزشکی نیاز به کلاهگیس با موی طبیعی دارند. خب، پس چرا موهای مشتریان را بهجای دورریختن اهدا نمیکنید؟
40. رقابت میان آرایشگران مو برگزار کنید
ایجاد رقابت میان اعضای کادر سالن انگیزهبخش و برای تشویق رفتار مناسب مدنظرتان میان آنها راهی عالیست. فقط شما هستید که اهدافتان را میشناسید و میدانید بایستی چه رفتاری را تشویق کنید. این رفتار میتواند جنبۀ کَمّی (مثلاً هر که محصول بیشتری فروخت) یا کیفی ( مثلاً هر که خدمات رنگ موی بهتری ارائه داد) داشته باشد.
همچنین این رقابت میتواند براساس فعالیتهایی باشد که به رساندن سالنتان به نتایج مطلوب کمک میکنند. مثلاً، تعداد مشورتهای دادهشده به مشتریان یا شرکت در دورۀ آموزشی آرایشگری.
41. وقت عمل: برنامۀ کسبوکار سالنتان را بسازید
این لیست خیلی طولانی شد.
امیدوارم ایدههایی مناسب که برای سالنتان قابلاجرا هستند را پیدا کرده باشید. اما بحث اینجا تمام نمیشود. تازه شروع ماجراست.
امروز کلی وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید. اگر دست به عملی نزنید، فقط وقتتان را تلف کردهاید.
پس یکی از ایدهها را انتخاب و همین امروز اجرایش کنید.
فراموش نکنید که به این مقاله بازگردید، حتی شده ذخیرهاش کنید، چون قرار است ایدههای جدیدتری به اشتراک بگذارم.