تلفن واتس اپ اینستاگرام

افزایش ضخامت موی آقایان

اگر با مشکل نازکی مو دست و پنجه نرم می‌کنید، نگران نباشید. ریزش مو و نازکی آن از مشکلات رایجی هستند که با افزایش سن رخ می‌دهند.

در ایالات متحده آمریکا، ۵۰ میلیون نفر از آقایان، طاسی وابسته به هورمون مردانه یا الگوی طاسی مردانه را تجربه می‌کنند که می‌تواند شامل عقب رفتن خط رویش مو یا ریزش موی سکه‌ای شود.

ریزش مو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ در ادامه به چند مورد اشاره خواهد شد:

  • عوامل ارثی
  • استرس
  • تلوژن افلوویوم
  • طاسی موضعی (آلوپسی آره آتا)
  • اختلال کندن مو
  • دارو
  • هورمون‌ها
  • عفونت
  • پسوریازیس (صدفک)
  • ویروس کرونا

ریزش مو علاوه بر عوامل ارثی می‌تواند بر اثر برخی شرایط جسمی خاص نیز اتفاق بیفتد؛ به عنوان مثال تلوژن افلوویوم، طاسی موضعی، اختلال موکنی، کاهش وزن شدید، بیماری و استرس از این موارد هستند.

اگر به‌دنبال راه حلی برای نازکی مو یا افزایش ضخامت آن می‌گردید، در ادامه به ۱۴ روش برای حل این مسئله اشاره ‌می‌شود؛ روش‌هایی از قبیل حالت‌دادن مو تا داروهای بدون نسخه.

۱. موهای خود را کمتر ولی با دقت بیشتر بشویید

  • موهای خود را با مراقبت بیشتری بشویید. حتی اگر هرروز دوش می‌گیرید، نیازی به شستن مو به‌صورت روزانه نیست.
  • هنگام شستن موهایتان، از شامپوهایی که ملایم هستند و مویتان را خشک نمی‌کنند استفاده کنید.
  • همیشه بعد از شستن موها از نرم‌کننده استفاده کنید. ‌نرم‌کننده‌ها لایه محافظتی روی مو ایجاد می‌کنند که باعث جلوگیری از موخوره یا شکستگی مو می‌شوند.
  • بااینکه شست‌وشوی مو به‌تنهایی باعث ریزش آن نمی‌شود اما تمیز‌ نگه‌داشتن و مراقبت از مو، به تقویت و حفظ سلامتی آن کمک ‌می‌کند.
  • آکادمی پوست آمریکا توصیه به پخش‌کردن شامپو روی پوست سر می‌کند. همچنین نرم‌کننده باید فقط به انتهای موها زده شود. این نکته بسیار مهم است چراکه اگر نرم‌کننده به کل مو زده شود، باعث شکستگی مو خواهد شد.

۲. موهای خود را طور دیگری حالت دهید

اگر موهای نازکی دارید، عوض‌کردن مدل مو می‌تواند به ظاهر موهای شما کمک کند. همیشه موهایتان را با ملایمت حالت دهید که از ریزش زودهنگام مو جلوگیری کند.

ترفندهایی برای حالت‌دادن بهتر مو:

  • هرگز موهای خود را نکِشید، مخصوصا وقتی خیس هستند
  • از سشوار کردن طولانی مدت پرهیز کنید و درجه حرارت سشوار را روی کم بگذارید
  • موهای خود را با شانه‌های عریض‌تر شانه کنید تا کنده نشوند
  • از پماد یا اسپری حجم‌دهنده استفاده کنید تا موهایتان ضخیم‌تر به‌نظر برسند
  • به‌جای برس‌کشیدن و شانه‌کردن، اجازه دهید موهایتان به‌طور طبیعی خشک شوند تا حجم بیشتری به خود بگیرند
  • اگر ضخامت مویتان تغییر کرده‌است، مدل موی جدیدی را امتحان کنید. آرایشگر شما می‌تواند مدل موی لایه‌دار برای شما بزند تا موهایتان حجیم‌تر دیده شود.

بعضی از مدل موها مثل بافت آفریقایی و دم‌اسبی نیز در طولانی مدت می‌توانند باعث ریزش مو شوند. این به این معنا نیست که این مدل‌ها را هیچوقت نزنید بلکه به موهای خود استراحت دهید و با ملایمت با آن‌ها رفتار کنید.

3. بیخیال درمان‌های خانگی برای مو مثل رنگ مو، روغن داغ یا صاف‌کننده‌های شیمیایی شوید

اگر از درمان‌های خانگی مانند دکلره (بی‌رنگ کردن)، روغن داغ یا صاف‌کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، بهتر است بیشتر درباره‌اش فکر کنید. این روش‌ها می‌توانند باعث نازکی و شکنندگی هرچه بیشتر مو شوند.

اگر احساس می‌کنید که مویتان با این روش‌ها زیباتر می‌شود، با یک متخصص موی حرفه‌ای مشورت کنید چراکه راه‌حل مناسب را به شما معرفی خواهد کرد.

4. مراجعه به پزشک را فراموش نکنید

یک پزشک بهتر از هر کس دیگری می‌تواند علت نازکی موی شما را تشخیص دهد و مناسب‌ترین راه درمان را به شما بگوید. در نظر داشته باشید که برای این مسئله حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

پزشکان دارای بورد تخصصی، به‌طور ویژه برای درمان بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن آموزش دیده‌اند. این دسته از پزشکان برای تشخیص و درمان ریزش مو برای آقایان و خانم‌ها مناسب هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند داروهای خاص برای درمان شکنندگی مو، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد دوباره آن تجویز کنند.

5. داروهای بدون نسخه امتحان کنید

داروهای بدون نسخه برای مداوای نازکی مو دارای ماینوکسیدیل هستند. محصولات روگین (Rogaine) که به‌صورت فوم یا مایع عرضه می‌شوند، حاوی این ماده هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که ماینوکسیدیل به رشد دوباره موها کمک شایانی کرده و از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد. مخصوصا روگین که برای آقایان با عارضه طاسی الگوی مردانه مفید است.

شما می‌توانید محصولات حاوی ماینوکسیدیل نظیر شامپو، محلول و فوم را تهیه کرده و دو بار در روز از آن‌ها روی پوست سر خود استفاده کنید.

این داروها بعد از ۶ ماه اثر می‌کنند و اگر استفاده از آن‌ها را متوقف کنید، احتمال ریزش موی مجدد وجود دارد.

اخیرا تحقیقات زیادی درباره تاثیر آدنوزین برای درمان ریزش مو انجام شده‌است. این ماده در مطالعات انجام شده با نیاسینامید و ماینوکسیدیل مقایسه شده و گفته‌شده است که تاثیر‌ سریع‌تری در افزایش ضخامت مو دارد. همچنین عوارض جانبی کمتر و رضایت مشتری بیشتری در مقایسه با دو ماده دیگر دارد.

البته هنوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آدنوزین را به‌عنوان درمان‌کننده ریزش مو تایید نکرده‌است. به‌هرحال شما می‌توانید از شامپوها یا نرم‌کننده‌های حاوی آدنوزین با غلظت ۷۶ درصد استفاده کنید.

6. از داروهای تجویزی استفاده کنید

 تعدادی از داروها برای درمان ریزش موی الگوی مردانه در دسترس هستند. برخی از این داروها نیاز به نسخه دارند.

یک پزشک ممکن است دارویی به اسم فیناستراید برای شما تجویز کند که برای نازکی مویتان مناسب است. این دارو به اسم پروپیشیا هم شناخته می‌شود.

این دارو از نازک شدن مو جلوگیری کرده و باعث رشد دوباره آن نیز می‌شود. البته برای به نتیجه رسیدن نیاز به مصرف مداوم دارد.

پزشک شما ممکن است ماینوکسیدیل خوراکی برای شما تجویز کند. هرچند این محصول عموما برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود و تاییدیه FDA را برای مورد مصرف ریزش مو ندارد.

اگرچه در برخی مطالعات بالینی، میزان کم ماینوکسیدیل تاثیراتی در درمان ریزش موی مردان داشته است،‌ این دارو مورد تایید FDA نیست. پزشک شما به‌هرحال ممکن است ماینوکسیدیل خوراکی را بدون تجویز نسخه برای شما در نظر بگیرد.

متخصصان پوست و مو نیز می‌توانند با تشخیص الگوی ریزش موی شما، درمان مخصوص آن را ارائه دهند.

7. به کاشت مو فکر کنید

کاشت مو می‌تواند موی شما را ضخیم کند. این عمل با پیوند زدن مو که عبارت است از انتقال مو از قسمت دیگری به قسمت کم‌پشت سر شما. معمولا مو از پشت سر شما منتقل می‌شود چراکه مو در آنجا ضخیم‌تر است.

عملیات پیوند به‌صورت سرپایی با بی‌حسی موضعی نیز قابل انجام است. هرچند پوست سر شما ممکن است بعد از پیوند کمی درد داشته باشد. حتی ممکن است چند روش برای شما مورد استفاده قرار گیرد تا به اندازه موی دلخواه خود برسید.

این عمل زیبایی ممکن است توسط بیمه پشتیبانی نشود و شاید مجبور شوید هزینه این عمل را از جیب خود پرداخت کنید.

این نکته حائز اهمیت است که کاشت مو، طاسی الگوی مردانه را در طولانی مدت متوقف نمی‌کند.

8. از طریق پلاسمای غنی‌ از پلاکت اقدام کنید

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) درمانی است که شامل جمع‌آوری خون شما به‌منظور جداسازی پلاسما از سلول‌های قرمز خون و سپس تزریق این مواد از پلاکت به پوست سر شما می‌شود.

پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان موارد زیادی استفاده می‌شود، و تمایل به استفاده از آن برای درمان ریزش مو و تحریک رشد موهای جدید به تازگی افزایش یافته است.

با این حال، تاکنون متخصصان به دقت نمی‌دانند که PRP چگونه رشد مو را آغاز می‌کند. با‌توجه به نظریه‌ها، احتمالا به علت وجود عوامل رشد، به ویژه IGF-1، عمل می‌کند.

به‌دلیل کمبود تحقیقات در زمینه PRP برای درمان ریزش مو، دستورالعمل استانداردی وجود ندارد که همه متخصصین پوست و مو از آن استفاده کنند. احتمالا این نوع از درمان نیز تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت، زیرا به عنوان عمل زیبایی شناخته می‌شود.

پیشنهاد متخصصان این است که ۳ تا ۴ جلسه درمان با فاصله زمانی ۴ تا ۶ هفته بین هر جلسه انجام شود. همچنین جلسات شارژ هر ۶ تا ۹ ماه طبق نیاز توسط پزشک تعیین می‌شوند.

9. میکروپیگمنتیشن یا هاشور سر را امتحان کنید

راهکار دیگر میکروپیگمنتیشن (SMP) یا آرایش دائم پوست سر شما است.

این روش شبیه به هاشور زدن ابروها است که نقطه‌های ریز در رنگ‌دانه های پوست سر شما تزریق می‌شوند. این کار به‌عنوان خالکوبی پزشکی نیز شناخته می‌شود.

این راه درواقع موهای شما را ضخیم نمی‌کند بلکه حس پرپشت بودن مو را با پر کردن قسمت‌های خالی سر شما به‌وسیله رنگ‌دانه ها به‌وجود می‌آورد.

به دنبال پزشکی بگردید که دوره‌های تخصصی این کار را دیده‌است. به این منظور می‌توانید از پزشک پوست و موی خود برای معرفی شخص خاصی درخواست کرده یا به یک مرکز زیبایی پوست و مو مراجعه کنید.

به‌هرحال روش درمان SMP هم یک عمل زیبایی به حساب می‌آید و بیمه آن را پشتیبانی نمی‌کند. هزینه این عمل بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای هر جلسه است و نتیجه آن به‌صورت نیمه‌دائمی است.

10. مصرف دخانیات را متوقف کنید

دخانیات علاوه بر مضراتی که برای کل بدن دارند باعث ریزش مو نیز می‌شوند.

عوامل زیادی با مصرف دخانیات و ریزش موی افراد دخیل هستند. از مهم ترین آن‌ها آسیبی است که به ژن فولیکول مو وارد می‌کند و باعث التهاب، زخم شدن و در نهایت الگوی مردانه طاسی می‌شود.

رابطه میان ریزش مو و مصرف دخانیات دلیل دیگری برای ترک‌کردن این عادت است. امروزه برنامه‌ها و مراکز متعددی برای ترک دخانیات وجود دارند که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

همچنین می‌توانید در این باره با یک کارشناس سلامت مشورت کنید که راه مناسبی پیش روی شما بگذارد.

11. از موهای خود در برابر مواد مختلف محافظت کنید

همانطور که ما از پوست خود در ‌مقابل نور خورشید محافظت می‌کنیم، لازم است که این مراقبت را نیز از موهای خود در برابر عناصر طبیعی مختلف رعایت کنیم. این نکته به‌شدت قابل توجه است مخصوصا اگر موی شما نازک یا شکننده است.

آکادمی پوست آمریکا توصیه به استفاده از نرم‌کننده کرده‌است. نرم‌کننده‌ها علاوه بر تقویت و درخشان کردن موها، آن را از اشعه فرابنفش ساتع از خورشید محافظت می‌کنند.

شما همچنین می‌توانید از ضدآفتاب برای مراقبت از پوست سر خود استفاده کنید. هرچند استفاده از ضدآفتاب معمولی ماده سفیدرنگ روی سر شما به وجود آورده و موی شما را چرب می‌کند.

البته محصولات ضدآفتاب زیادی از جمله پودر، شامپو، لوسیون و اسپری به‌منظور استفاده برای پوست سر و مو مناسب هستند.

اگر قصد شناکردن دارید، مهم است که موهای خود را از کلر یا آب‌نمک محافظت کنید. شستن مویتان با آب و استفاده از نرم کننده قبل از ورود به استخر را مورد نظر داشته باشید.

کلاه مخصوص شنا نیز موی شما را در برابر آب استخر محافظت می‌کند. همچنین مطمئن باشید که کلاه خیلی تنگ نباشد که باعث کنده شدن موهایتان خواهد شد.

12. رژیم غذایی مناسب غنی از زینک، آهن و پروتئین را شروع کنید

رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین می‌تواند از روند نازک‌شدن موهایتان جلوگیری کند. رژیم غذایی می‌تواند بر رشد موی شما و ساختار آن تاثیر بگذارد.

زینک، آهن و پروتئین می‌تواند باعث رشد طبیعی موی شما شود. اگر شما در یک رژیم غذایی خاص هستید یا به‌تازگی وزن زیادی را از طریق کاهش مصرف کالری از دست داده‌اید، ممکن است مقدار کافی از این عناصر را دریافت نکرده باشید.

لیست غذاهای غنی از آهن:

  • گوشت قرمز
  • تخم مرغ
  • سبزیجات برگ‌دار

غذاهای غنی از زینک:

  • گوشت قرمز
  • حبوبات
  • آجیل و خشکبار
  • لبنیات

غذاهای غنی از پروتئین:

  • گوشت قرمز
  • ماهی آزاد
  • حبوبات
  • آجیل و خشکبار

13. با استرس خداحافظی کنید

در نظرسنجی سال ۲۰۲۰ گالوپ بیان شد که ۶۰ درصد از جمعیت بزرگسالان ایالات محتده، روزانه با استرس مواجه می‌شوند.

استرس اثرات جبران‌ناپذیری روی سلامتی شما دارد از جمله ریزش مو. استرس و اضطراب شدید همچنین می‌تواند باعث ایجاد وضعیتی به‌نام تلوژن افلوویوم شود که باعث ریزش موی موقت می‌شود.

14. از مکمل‌های غذایی استفاده کنید، اما اول با یک پزشک مشورت کنید

استفاده از مکمل‌های غذایی به‌منظور افزایش ضخامت موی سر کار ساده‌ای نیست. در آغاز بهتر است با پزشکتان در مورد اضافه‌کردن ویتامین و مواد معدنی به رژیم غذایی خود صحبت کنید.

برای مثال، مصرف زیاد از حد آهن یا زینک می‌تواند باعث مسمومیت یا عوارض دیگر شود.

بعضی تحقیقات ارتباط مصرف بیوتین با رشد مجدد موها در افرادی که کمبود این ویتامین را دارند نشان داده‌‌است، اما اکثر افراد سطح طبیعی از آن را در حالت عادی دارند. بیوتین جزو گروه ویتامین‌های B می‌باشد.

مکمل‌های غذایی توسط اداره غذا و دارو (FDA) کنترل نمی‌شوند، بنابراین راهنمای دقیقی در مورد بهترین مقدار مصرف وجود ندارد. همچنین ایمنی همه‌ی برندهای مختلف مکمل‌ها که در بازار موجود هستند اثبات نشده‌است.

شاید شما قصد مصرف زیاد برخی ویتامین‌ها نظیر ویتامین A و E داشته باشید که خود این‌ موارد می‌توانند سبب ریزش مو شوند.

نتیجه‌گیری

اگر با مشکل نازک‌شدن موهای سرتان مواجه هستید، راه‌های مختلفی برای درمان ریزش مو و افزایش ضخامت مو وجود دارد؛ بدون در نظر گرفتن علت آن.

اهمیت دادن و مراقبت از مو و رعایت کردن رژیم غذایی مناسب اولین گام‌ها برای حل این مسئله هستند.

با یک پزشک در مورد راه‌های ضخیم‌کردن مو را از جمله داروها‌، مکمل‌ها برای تقویت رشد مو و کاشت و پیوند مو مشورت کنید.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *