تلفن واتس اپ اینستاگرام

حداقل متراژ آرایشگاه مردانه

بدست آوردن بهترین ابعاد سالن و استفاده هوشمندانه از فضای خود در حالی که بودجه کمی دارید ممکن است دشوار باشد. بدتر از آن اینکه اگر خودتان را نسبت به ترجیحات موردنظر خود محدود کنید، شروع کار دشوارتر است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که متعهد به استفاده از فضای سالن خود باشید.

سالن‌دارها باید در مورد مکانی تصمیم‌گیری کنند که بتواند جمعیت کافی را به‌نحو مناسبی در سالن قرار دهد. پیشنهاد می‌کنیم از سه متغیر اصلی برای محاسبۀ دقیق اندازه اتاق استفاده کنید:

  1. فضای سود ساز (کالاهای قابل فروش، رنگ مو، اصلاح مو و اسپا)
  2. فضاهای غیر سودساز (فضای پرسنل، انبار، اتاق استراحت)
  3. گسترش احتمالی فضا در آینده

 سالن‌دارها ممکن است بخواهند میزان فضای آزاد سالن خود را بازبینی کنند و ممکن است بخواهند از این فضای آزاد برای رویدادهای دیگری استفاده کنند.

میانگین ابعاد سالن چقدر است؟

ابعاد متوسط سالن 140 متر مربع است. سالن‌های ناخن به طور متوسط یا 120 متر مربع مساحت دارند. سالن‌های ناخن در مقایسه با آرایشگاه ها کوچکتر هستند. یک نقطه شروع عالی، ابعاد استاندارد سالن 140 متر مربع است.

با این حال، اندازه مورد نیاز شما بسته به تعداد آرایشگرانی که در سالن کار می‌کنند متفاوت است. یک سالن لنکستر، یا هر سالنی برای آن موضوع، تقریباً به 16 متر مربع برای هر آرایشگر نیاز دارد. در صورتی که اتاقی به مساحت 140 متر مربع دارید، حداکثر هشت آرایشگر را در سالن قرار دهید.

ممکن است عرض سالن شما کوچک باشد و امکان جا دادن هشت آرایشگر را در 140 متر مربع ندهد. همچنین باید در انتخاب مبلمان برای ناحیۀ اصلاح، شستشوی مو و غیره دقت بیشتری به خرج دهید. استفاده حداکثری از فضا ضروری است. در اینجا جدولی وجود دارد که می‌توانید برای طرح مرجع خود از آن استفاده کنید:

ابعاد سالن بر حسب متر مربعتعداد آرایشگر
40-553
55-754
70-905
80-1106
95-1307
110-1508

اعداد جدول بالا فضای لازم برای موارد زیر فراهم می‌کنند:

  • پذیرش
  • اصلاح
  • شستشوی مو
  • خشك كردن
  • انبار
  • اتاق استراحت

برای امکانات اضافی، مساحت متفاوتی لازم است. از اندازه‌های استاندارد اتاق که در جدول زیر ارائه می‌شود به عنوان راهنمای برنامه ریزی فضای موجود سالن خود برای آماده سازی بیشتر استفاده کنید.

ابعاد اتاق بر حسب متراتاق
 5 X 7اتاق اصلاح
 4 X 9فضای شستشوی مو
 10 X 10ورودی
 4 X 4مانیکور
 4 X 8پدیکور
 10 X 10اتاق‌های اسپا
 22.5 X 22.5فروشگاه
 8 X 6رخت‌شویی
 6 X 6اداری
 4 X 5اتاق تعویض لباس
  6 X 3کمد لباس
 6 X 10انبار
 7 X 8اتاق استراحت
 6 X 6اتاق آموزش/مرکز آموزش

مکان خود را هوشمندانه انتخاب کنید

تصمیم‌گیری برای یک مکان یکی از تعیین کننده‌ترین کار‌ها برای راه‌اندازی سالن‌های زیبایی، سالن‌های مو و اسپاهای روزانه خواهد بود. مکان سالن کلید شما برای ایجاد یک کسب و کار موفق، در کنار توانایی ارائه خدمات با کیفیت است. خدمات با کیفیت بالا به تنهایی می‌تواند مشتریان وفادار را جذب کند که در نهایت دلیل موفقیت سالن شما خواهد بود.

با این حال، شما باید با داشتن یک مکان خوب، یک کسب و کار برای مشتریان بالقوه راه ‌اندازی کنید. ممکن است بتوانید با یک اتاق 27-46 متر مربعی در خانه خود شروع کنید. این کار در صورتی است که در نظر دارید یک سالن کوچک یا شرکت ماساژ خانگی راه اندازی کنید.

باید محدودیت‌های اماکن صنعتی یا مسکونی را نیز در نظر بگیرید. برای اکثر سالن ها و اسپاها به 90-185 متر مربع یا بیشتر نیاز دارید. اگر بتوانید مکانی دارای پارکینگ پیدا کنید که محل عبور و مرور جمعیت زیاد و تردد ماشین باشد، مطلوب است.

مراکز خرید و مال‌ها به دلیل عبور و مرور خیلی زیاد جمعیت، مکان‌های فوق‌العاده ای هستند که باید در نظر بگیرید. همچنین پیدا کردن مکانی کوچکتر و ارزان‌تر که با رشد کسب و کارتان امکان توسعه داشته باشد و بتواند در ابتدای کار هزینه‌های اجاره شما را کاهش دهد، یک مزیت بزرگ است.

قیمت‌های اجاره در سراسر کشور به طور قابل توجهی با یکدیگر متفاوت است. در شهرهای کوچکتر، اجاره بها نسبت به شهرهای بزرگ کمتر است.

پیشنهاداتی برای طراحی سالن شما

پروژۀ چیدمان سالن زیبایی برای به حداکثر رساندن کارآیی و ارائۀ یک تجربه لذت بخش و خوب به مشتریان نیاز به توجه زیادی دارد. این عوامل کارایی، توجه به بهداشت و ظرافت فضاها را به مشتریان منتقل کنند. کارایی سالن با توجه به ابعاد مناسب سالن ، تخصیص منابع، امکانات و جابجایی‌های موثر فضای کاری تعیین می‌شود. تعداد بیشتر جایگاه اصلاح به معنی فروش بیشتر در آینده برای سالن شما است. با این حال، بهتر است در قرار دادن جایگاه‌های اصلاح در سالن زیاده روی نکنید.

با استفاده از پارتیشن گوشه‌ای آرام، به دور از شلوغی سالن، برای مشتریان طراحی کنید. فضای کافی برای کار فراهم کنید. اولین جایگاه اصلاح باید حدود 1 متر از دیوار یا پنجره فاصله داشته باشد و جایگاه دوم باید با فاصلۀ  1.2 متر از محل قرارگیری جایگاه اول و همچنین جایگاه بعدی قرار بگیرد.

باید 1.5 متر فضای کاری از جایگاه اصلاح تا پشت آرایشگر وجود داشته باشد.

برای جا دادن مشتریان بیشتر در یک فضای تنگ، پیشنهاد می‌کنیم جایگاه‌های اصلاح جزیره‌ در سالن قرارهید.

اگر سالن کوچکتری دارید، با ترفند دیوار آینه‌ای می‌توانید سالن خود را عریض‌تر نشان دهید.

اگرچه مبلمان کم‌جا برای ایجاد یک فضای کوچک کاربردی بسیار مهم است، اما مکان مناسبی برای قرار دادن اقلام خرده فروشی در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید این اقلام را پشت میز پذیرش قرار دهید تا مانعی برای رفت و آمد نباشد. نکته منفی این است که در این حالت، مشتریان به آن اقلام دسترسی ندارند و نمی‌توانند آنها را امتحان کنند. کالاها باید در جلوی میز پذیرش، در امتداد دیوارها یا در قفسه‌های بالای جایگاه‌های اصلاح قرار داده شوند تا مشتریان در حین دریافت خدمات، به خرید تشویق شوند.

استخدام یک طراح را بررسی کنید

 یکی از اولین مواردی که هنگام انتخاب اتاق خود باید به خاطر بسپارید، طراحی چیدمان سالن است. ساختار سالن شما می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ظاهر و جلوۀ مکان شما داشته باشد. اگر به دنبال ظاهری آینده نگر هستید، یک معماری مفهوم باز با سقف‌های بلند را در نظر بگیرید.

اگر به دنبال ایجاد حس یک سالن گرم و دنج هستید، پلانی با اتاق‌های مجزا با این معیارها مطابقت دارد. تماس با یک طراح که می‌تواند به شما در ساخت سالن شما کمک کند، استرس را کاهش می‌دهد و در صورت داشتن منابع مالی، فضای کاری جذاب و قابل استفاده را برای شما فراهم می‌کند.

طراح همچنین به شما کمک می‌کند که چیدمان و حال و هوای منطبق با سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید. در اینجا نکات دیگری وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید:

  • استخدام یک طراح موجب افزایش قابل توجه هرگونه درآمد احتمالی فضای مورد نظر شما می‌شود. همچنین می‌توانید با مالک ملک خود صحبت کنید تا در صورت توافق، اجاره خود را در طول ساخت و ساز کاهش دهد.
  • همچنین پیشنهاد می‌کنیم در وسط سالن، مبل‌های دو طرفه برای مشتریان به عنوان محل انتظار تعبیه شود. به این ترتیب می‌توانید فضای خود را به حداکثر برسانید.
  • توجه به ابعاد سالن هنگام خرید تجهیزات و مبلمان را هرگز فراموش نکنید. این کار منجر به برآورد درست می‌شود و اجتناب از ایجاد فضاهای تنگ جلوگیری می‌کند.

یک سالن راحت و آرام بخش منجر باعث حفظ مشتریان وفادار می‌شود

برای حفظ مشتریان وفادار، باید به آنها خدمات با کیفیتی ارائه دهید تا در سالن آرامش و راحتی داشته باشند. مطمئن شوید که مشتریان شما هنگام کار با موهایشان راحت و آرام باشند.

ترجیحا مراجعین پس از ورود به سالن طبق نوبت قبلی خود، معطل نشوند. اما همیشه نمی‌توانید دقیقا بگویید که کار مشتریان دیگر چقدر طول می‌کشد. طراحی فضای انتظار برای داشتن فضایی آرام یا راحت به‌میزان زیادی بر تجربۀ کلی مشتریان شما تأثیر می‌گذارد.

برای فضای انتظار مبلمان دوست داشتنی درنظر بگیرید، موسیقی خوب در اختیار آنها قرار دهید و جدیدترین مجلات را در دسترس آنها بگذارید و منتظر نشستن آنها روی صندلی اصلاح برای شروع کار اصلاح نمانید.

برای یک میز کار مناسب و مرتب، مکان خاصی را برای مجلات، فنجان‌های قهوه و تلفن‌ها در نظر بگیرید. همچنین، مکانی برای تعبیۀ رخت‌آویز یا قفسه‌ در نظر بگیرید که مشتریان بتوانند با خیال راحت کیف‌های خود را آنجا قرار دهند.

سوالات متداول در مورد ابعاد سالن

متراژ توصیه شده برای یک آرایشگاه کوچک چقدر است؟

یک آرایشگاه متوسط باید بین 55 تا 75 متر مربع فضا داشته باشد. قسمت پذیرش، جایگاه‌های اصلاح، فضای پشت و جایی برای یک انبار متوسط باید در فضای این اتاق قرار بگیرند. با این حال، به خاطر داشته باشید که بسته به تعداد جایگاه‌های اصلاح، خدمات ارائه شده، و امکانات، متراژ مورد نیاز ممکن است تغییر کند.

چه مقدار فضا باید برای هر جایگاه اصلاح در یک سالن اختصاص داده شود؟

در یک سالن، هر جایگاه اصلاح به حداقل 2.7-3.6 متر مربع فضا نیاز دارد. این فضای باید جای کافی برای ابزار و مواد، یک صندلی راحت برای مشتری و فضای کار کافی برای آرایشگر داشته باشد. به یاد داشته باشید که سالن‌های بزرگتر ممکن است به اتاق اضافی در هر جایگاه اصلاح نیاز داشته باشند تا امکانات یا تجهیزات بیشتری را در خود جای دهند.

عرض ایده آل هر جایگاه کار در سالن چقدر است؟

یک جایگاه کاری سالن باید حدود 75-90 سانتی متر داشته باشد. این فضا باید جای کافی برای کار راحت و دسترسی سریع آرایشگر به لوازم و ابزار فراهم کند. علاوه بر این، یک جایگاه عریض‌تر ممکن است حرکت و جابجایی اطراف سالن را دشوارتر ‌کند، بنابراین بهترین حالت در نظرگرفتن عرض معمول است.

هر سالن بر اساس اندازۀ آن چند کاسه شستشو باید داشته باشد؟

اندازه و تعداد جایگاه‌های یک سالن تعیین می‌کند که به چه تعداد کاسه شستشو نیاز دارد. یک کاسه شستشو معمولاً باید برای هر سه تا چهار ایستگاه اصلاح در دسترس باشد. برای اطمینان از ارائۀ سریع خدمات به مشتریان، سالن‌های بزرگتر باید کاسه‌های شستشوی اضافی در نظر بگیرند.

حداقل ارتفاع سقف مورد نیاز برای آرایشگاه چقدر است؟

یک آرایشگاه معمولا به حداقل ارتفاع سقف 243 سانتی متر نیاز دارد. با این حال، برخی قوانین ساختمانی منطقه‌ای ممکن است به ارتفاع سقف بالاتری نیاز داشته باشند. همچنین، برخی از سالن‌ها ممکن است سقف‌های بلندتری داشته باشند تا فضای بیشتری را ایجاد کنند یا فضایی را برای تجهیزات بلندتر و نورپردازی سالن ایجاد کنند.

یک سالن باتوجه به اندازه آن باید چند سرویس بهداشتی داشته باشد؟

بسته به بزرگی سالن و تعداد افرادی که آنجا کار می‌کنند، یک سالن به تعداد مشخصی سرویس بهداشتی نیاز دارد. معمولا به ازای هر ده کارمند باید یک سرویش بهداشتی در دسترس باشد. علاوه بر این، مشتریان باید حداقل به یک سرویس بهداشتی دسترسی داشته باشند.

اندازه ایده آل برای یک سالن انتظار چقدر است؟

اندازۀ اتاق انتظار سالن باید بین 18 تا 27 متر مربع باشد. این فضا باید جای کافی برای انبار، یک میز پذیرش و صندلی‌های راحت فراهم کند. به یاد داشته باشید که سالن‌های بزرگتر ممکن است نیاز به اختصاص فضای بیشتری برای رسیدگی به مشتریان بیشتر داشته باشند.

فاصله توصیه شده بین صندلی‌های سالن برای حفظ حریم خصوصی مشتری چقدر است؟

حدود 4120 تا 150 سانتی متر فاصله بهینۀ بین صندلی‌های سالن است. این فضا باید به آرایشگران جای کافی برای جابجایی در اطراف سالن بدهد و همچنین به مشتریان فضای کافی برای احساس راحتی و محافظت از حریم خصوصی خود بدهد.

یک اسپا بر اساس متراژ آن باید چند اتاق کار داشته باشد؟

بسته به بزرگی اسپا و تعداد خدمات ارائه شده، یک اسپا باید تعداد معینی اتاق کار داشته باشد. معمولا باید برای هر دو درمانگر یک اتاق کار موجود باشد. همچنین، اسپاهای بزرگتر ممکن است به فضای بیشتری برای قرار دادن امکانات یا تجهیزات جدید نیاز داشته باشند.

عرض و عمق توصیه شده برای جایگاه پدیکور در سالن ناخن چقدر است؟

یک جایگاه پدیکور در سالن ناخن باید بین 60 تا 75 سانتی متر عرض و 120 تا 150 سانتی متر عمق داشته باشد. این فضا باید جای کافی  برای فضای کاری تکنسین ناخن، صندلی راحت مشتری و انباری برای لوازم فراهم کند. علاوه بر این، سالن‌های بزرگ‌تر ممکن است نیاز به اختصاص فضای بیشتری در هر جایگاه داشته باشند تا امکانات اضافی مانند اسپاهای پا یا صندلی‌های ماساژ را در خود جای دهند.

توصیه‌های پایانی در مورد ابعاد متوسط سالن

زمانی که ایده یا طرحی در ذهن ندارید، برنامه ریزی ابعاد مناسب آرایشگاه‌ها ممکن است مشکل ساز باشد. داشتن طرحی از آنچه برای سالن خود در نظر دارید ضروری است. علاوه بر این، باید میزان مناسبی از فضای کاری را برای تجهیزات و کارکنان خود در نظر بگیرید.

سالن‌دار بودن به این معنی است که باید در مورد ابعاد جدید سالن‌های زیبایی خیلی مراقب باشید. ابعاد سالن می‌توانند بر تجربه کلی مشتری تأثیر بگذارند و به احتمال زیاد بر کسب و کار شما تأثیر خواهند گذاشت. در مورد ابعاد بهینۀ سالن بیشتر تحقیق کنید و نکات و دیدگاه‌های مختلف برای ایجاد سالن رویایی خود را با هم تلفیق کنید.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *