تلفن واتس اپ اینستاگرام

قبل از انتخاب رنگ ریش به چه نکاتی توجه کنیم؟

موهای سر تنها بخشی نیستند که با افزایش سن سفید رنگ می‌شوند، ریش و موهای صورت نیز در گذر زمان رنگ می‌بازند.

سفید شدن مو‌ها امری کاملا طبیعی است و برخی افراد این تغییرات ظاهری را می‌پذیرند. با این حال، هیچ ایرادی در پنهان کردن تارهای سفید با رنگ وجود ندارد. همچنین، اگر موهای خود را تغییر رنگ داده‌اید می‌توانید برای ایجاد هماهنگی ریش‌‌تان را هم رنگ کنید. به هر دلیلی که باشد، رنگ کردن ریش نیز همان فرآیند رنگ کردن موهای سر را دارد. با این اوصاف اکثر افراد ترجیح می‌دهند یک محصول مخصوص ریش را انتخاب کنند. اگرچه می‌شود از همان رنگ موی سر استفاده کرد اما خریداری محصول مخصوص به شما کمک می‌کند تا نتیجه‌ای یکدست‌تر به دست آید.

در زیر نکاتی که برای رنگ کردن ریش باید بدانید ذکر شده‌اند.

انواع رنگ ریش

دو گزینه برای رنگ کردن ریش وجود دارد:

  • در خانه و با بسته‌های رنگ مخصوص انجام دهید
  • از یک آرایشگر حرفه‌ای کمک بگیرید

احسان نجاریان، متخصص زیبایی و مو در آرایشگاه سان می‌گوید: «آرایشگران حرفه‌ای می‌توانند رنگ‌ها را به نحوی با هم ترکیب کنند تا شکل نهایی، به جای اینکه شبیه ریشی براق و مصنوعی شود، طبیعی به نظر برسد و دوام بالاتری داشته باشد.»

احتمال اینکه در سالن آرایشگاه به رنگی یکدست و نتیجه خوب برسید بیشتر از زمانی است که رنگ کردن را به تنهایی در خانه انجام دهید. اما در هر دو گزینه موها با سرعت یکسان رشد خواهند کرد. اگرچه رنگ کردن ریش در خانه با راحتی و هزینه پایین مزایای جذاب خود را دارد ولی با این حال باید انتظارات واقع‌بینانه داشت.

در جدول زیر تفکیک خلاصه‌ای از مزایا و معایب هر دو گزینه آورده شده است:

معایبمزایا
خطر بالاتر لکه افتادن، نتایج ناهموار و رنگ غیرطبیعیارزان، سریع، راحتدر خانه
گران‌تر، زمان بیشتر، گرفتن وقت قبلیلک نشدن و رنگ یکدستدر آرایشگاه

رنگ کردن ریش در خانه

به پیشنهاد احسان نجاریان بهتر است برای رنگ کردن ریش در خانه از محصول‌های مرتبط و مخصوص استفاده شود. از نظر وی موی ریش ضخیم‌تر از موهای سر و پوست صورت حساس‌تر از پوست سر است، بنابراین رنگ‌های مخصوص به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که بدون تحریک پوست صورت به این موهای زمخت نفوذ ‌کنند.

رنگ مخصوص ریش زمانی حائز اهمیت می‌شود که می‌خواهید موهای سفید را بپوشانید. احسان نجاریان خاطرنشان می‌کند که موهای سفید ضخیم‌تر هستند و ممکن است مانند دیگر موها به خوبی رنگ نگیرند و یا حتی رنگ سریع‌تر از روی آن‌ها محو شود. به گفته این آرایشگر حرفه‌ای یکی از دلایل خوب دیگر استفاده از محصولات مخصوص ریش، شفافیت بیشتر آن‌ها نسبت به رنگ‌های غیرطبیعی است که روی صورت مات به نظر می‌رسند. به عبارت دیگر، رنگی که روی موهای شما خوب به نظر می‌رسد ممکن است روی صورت ظاهر مناسبی نداشته باشد.

ملاحظات پیش از استفاده

بهتر است همیشه پیش از استفاده از محصولات پوست و مو آن‌ها را بر روی بخش کوچکی از پوست خود چک کنید تا از امکان بروز حساسیت مطلع شوید. آزمایش پوستی قبل از استفاده از رنگ ریش ضروری است. چراکه پوست صورت شما بسیار حساس است و قبل از شروع کار باید مطمئن شوید که می‌توانید رنگ را تحمل کنید.

دستورالعمل‌های انجام آزمایش پوستی را در بسته‌بندی رنگ‌ها پیدا خواهید کرد اما می‌توانید این مراحل اساسی را نیز دنبال کنید:

  1. مقدار کمی از رنگ را مطابق دستورالعمل با هم ترکیب کنید.
  2. روی نقطه کوچکی از پوست در نزدیکی محل استفاده بمالید.
  3. حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا واکنش‌های ناخواسته مانند خارش، تغییر رنگ یا تورم را بررسی کنید.
  4. اگر متوجه هر گونه تحریک یا ناراحتی شدید، رنگ را از روی پوست پاک کنید.

توجه: معمولا در دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که آزمایش پوستی را در نزدیکی پوست آرنج یا مچ دست انجام دهید. اما از آنجایی که پوست صورت شما حساس‌تر از این نواحی است، ممکن است بهتر باشد که کمی نزدیک‌تر به صورت خود، مثلاً کنار گردن یا پشت گوش، آزمایش را انجام دهید.

اگر بیماری پوستی مانند روزاسه یا آکنه دارید، قبل از استفاده از رنگ روی صورت خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

رنگ ریش چقدر دوام دارد

رنگ دائمی تا زمانی که موهای ریش شما رشد کند یا آن را بتراشید باقی می‌ماند. احسان نجاریان می‌گوید اگر شما یا آرایشگر از رنگ نیمه دائمی استفاده کنید باید انتظار داشته باشید که این محصول ۳ تا ۶ هفته دوام داشته باشد.

اگر از رنگ به دست آمده راضی نبودید چه؟

اگر ریش خود را رنگ کردید و از نتیجه آن خوشتان نیامد، بهترین گزینه این است که از یک متخصص وقت ملاقات بگیرید. با این حال، در برخی موارد، روش‌های خانگی می‌توانند به از بین بردن رنگ نیمه دائمی کمک کنند.

ترکیب خمیر جوش‌شیرین و آب:

  1. با یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین شروع کنید.
  2. به اندازه کافی آب اضافه کنید تا خمیر قابل پخش درست شود. ممکن است چند قاشق چایخوری آب لازم باشد. بعد از هر بار هم بزنید تا مطمئن شوید خمیر زیاد رقیق نشود.
  3. خمیر را به ریش خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  4. از ماساژ دادن خیلی عمیق یا مالیدن خمیر روی پوست خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.
  5. بگذارید خمیر به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه روی پوست بماند.
  6. کاملاً بشویید.

پاک کردن رنگ از روی پوست

اگر قسمتی از رنگ ریش روی پوست شما پخش شد می‌توانید قبل از خشک شدن آن را پاک کنید. احسان نجاریان توصیه می‌کند قبل از شروع کار کمی وازلین روی پوست اطراف ریش‌تان بمالید تا از ایجاد لک و تحریک پوستی جلوگیری شود. اگر از وازلین خوشتان نمی‌آید به جای آن از یک مرطوب کننده غلیظ یا کرم بدن به عنوان مانع استفاده کنید.

احسان نجاریان برای از بین بردن لکه‌های رنگ از روی پوست شستن با آب و صابون را پیشنهاد می‌کند. اگر لکه‌ها باقی ماندند، سعی کنید از روغن نارگیل استفاده کنید. بگذارید روغن یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. اگر لکه‌ای باز هم از بین نرفت از یک اقدام جدی‌تر مانند مالیدن الکل استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه رنگ بسیار سرسخت:

  1. پنبه ای را با الکل خیس کنید.
  2. روی پوست لکه دار بکشید تا لکه از بین برود.
  3. محل را با آب و صابون بشویید.
  4. برای مرطوب کردن پوست و کاهش سوزش کمی روغن نارگیل روی پوست بمالید.

حرف آخر

ممکن است محض تنوع بخواهید ریش‌ خود را تغییر رنگ دهید، بین رنگ موهای سر و صورت خود هماهنگی ایجاد کنید و یا جهت پوشاندن تارهای سفید رنگ آن را رنگ کنید. به هر دلیلی، استفاده از محصول مناسب مهم است. رنگ مو بر موهای صورت هم تاثیر دارد اما برای نفوذ به این موهای زبرتر فرموله نشده است و همچنین صورت را در معرض خطر تحریک پوستی و حساسیت قرار می‌دهد.

اگر مشکل پوستی دارید بهتر است قبل از استفاده از رنگ روی موهای صورت خود با یک متخصص پوست مشورت کنید. به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از هر محصول رنگی همیشه ابتدا دستورالعمل‌های بسته‌بندی و آزمایش پوستی را دنبال کنید.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *