تلفن واتس اپ اینستاگرام

میکروپیگمنتیشن چیست؟

اگر از آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند بهترین ظاهر خود را داشته باشند و در عین حال نمی‌خواهند خیلی درگیر آرایش‌کردن شوند، میکروپیگمنتیشن، یا همان آرایش دائمی، یاری‌رسان شما است.
ابرو، مژه، پلک و لب از محل‌های رایج مئرد استفاده در این درمان است. مواردی که باید در نظر داشته باشید شامل تعداد عمل‌های موردنیاز، عوارض و هزینه‌های آزاد است.

میکروپیگمنتیشن چیست؟

میکروپیگمنتیشن که به آن زیبایی دائم، آرایش دائمی و تتو آرایشی نیز می‌گویند، یک پروسه زیبایی است که در جهت بهبود یا جایگزین کردن رنگدانه از دست‌رفته پوستتان انجام می‌شود. میکروپیگمنتیشن را عموما روی صورت، جهت بهبود کیفیت ابرو، مژه، پلک (به عنوان خط چشم) و لب‌‌تان، و هم‌چنین برای پوشاندن و بهبود جای زخم، یک‌نواخت کردن رنگ پوست و ترمیم رنگ نواحی که رنگ‌شان را از دست‌داده‌اند، استفاده می‌شود.

میکروپیگمنتیشن برای چه کسانی مناسبت است؟

هر کسی، اعم از مرد و زن، می‌تواند میکروپیگمنتیشن را انجام دهد. اگر که از آن دسته از افرادی باشید که دوست دارند بهترین ظاهر خود را داشته باشند و در عین حال نمی‌خواهند خیلی درگیر آرایش کردن شوند، میکروپیگمنتیشن مخصوص خودتان است.

برخی از بیماری‌ها که انجام میکروپیگمنتیشن را با چالش رو‌به‌رو می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • بیماری‌هایی که موجب دست‌های لرزان شوند، شامل؛ آرتریت شدید، مالتیپل اسکلروزیس و پارکینسون.
  • بیماری‌هایی که باعث ضعف بینایی می‌شوند، شامل؛ آب‌مروارید یا تباهی لکه زرد.
    هم‌چنین میکروپیگمنتیشن ممکن است به عنوان درمان یا راهکاری برای موارد پزشکی زیر به کار رود:
  • به عنوان درمان تکمیلی پس از جراحی ترمیمی صورت.
  • جایگزین ابروهایی که به دلیل افزایش سن یا بیماری زمینه‌ای در حال کم‌پشت‌شدن هستند.
  • پوشاندن نواحی از پوست که به موجب بیماری برص رنگشان رفته است.
  • بازسازی آرئول پس از جراحی سینه.
  •  به عنوان راهکاری دائمی در صورتی که به موادی که در آرایش موقت معمول استفاده می‌شود، حساسیت داشته باشید.

میکروپیگمنتیشن صرفا به دلایل شخصی نیز انجام می‌شود، برای مثال:

  • نمی‌خواهید هر روز آرایش کنید.
  • دوست دارید ابرو و مژه‌های پرتر و واضح‌تری داشته باشیدو
  • دوست دارید لب‌های پررنگ‌تر و مشخص‌تری داشته باشید.
  • جای زخمی دارید که می‌خواهید با رنگدانه تتو ترمیمش کنید.

جوانان حواسشان باشد که اگر می‌خواهند میکروپیگمنتیشن انجام دهند حتما به‌دقت تمام جوانب را بسنجند. چیزی که امروز در صنعت زیبایی جذاب قلمداد می‌شود، ممکن است فردا از مد بیفتد و شما بمانید با ظاهری که دوستش ندارید. گذشته از این، اجزای صورت با افزایش سن دست‌خوش تغییر می‌شوند.

میکروپیگمنتیشن چگونه انجام می‌شود؟

در اغلب موارد تنها از یک بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا حین انجام پروسه، احساس راحتی کنید.
معمولا میکروپیگمنتیشن در مطب و توسط یک ابزار شبیه به قلم یا یک تتو گان استاندارد انجام می‌شود. طی این فرایند، سوزن چند میلی‌متر در لایه میانی پوست (درم) نفوذ می‌کند و رنگدانه حاوی اکسید آهن تزریق می‌شود. متخصص زیبایی یا جراح پلاستیک‌‌تان در حین انجام پروسه، دستکش‌های پزشکی خواهد پوشید.

اکثر پروسه‌های میکروپیگمنتیشن، بین سی دقیقه تا چندین ساعت زمان می‌برند (از زمان آماده‌سازی تا انتهای پروسه؛ مدت زمان وابسته به میزان پیچیدگی پروسه است). متخصص پس از اتمام کار، برای تمیز نگه‌داشتن ناحیه درمان‌شده، بهتان ضدعفونی‌کننده می‌دهد. همچنین ممکن است برای لطیف نگه‌داشتن ناحیه و تسریع فرآیند ترمیم، بهتان پماد بدهند. گاهی اوقات پس از اتمام پروسه، برای محافظت از ناحیه، به مدت چند ساعت یک تکه بانداژ را روی آن قرار می‌دهند.

پیگیری مراقبت در میکروپیگمنتیشن به چه صورت است؟

بعضی از بیماران برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌شان ممکن است به بیش از یک جلسه درمان نیاز داشته باشند. حتما دریابید که برای پروسه مدنظرتان، دقیقا به چه چند جلسه درمان نیاز دارید. از آن‌جایی که رنگدانه‌ها طی گذر سال‌ها به مرور محو می‌شوند، برای تداوم ظاهرتان، ممکن است نیاز باشد که تحت درمان اضافی قرار بگیرید.

میکروپیگمنتیشن چه خطراتی دارد؟ آیا اصلا ایمن است؟

میکروپیگمنتیشن عوارض و خطراتی دارد که شامل موارد زیر است:

عفونت: زمانی استفاده از سوزن‌ها، اگر که استریل نباشند یا جوهر آلوده باشد، همیشه احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. در صورتی که پروسه در مطب یک دکتر زیبایی مجرب انجام شود (در مقایسه با یک سالن تتو غیرقانونی) احتمال بروز این نوع از عفونت‌ها خیلی کاهش می‌یابد.
سوزن‌های استریل‌نشده می‌توانند باعث انتقال بیماری‌هایی از قبیل هپاتیت، HIV و عفونت استافیلوکوک شوند.

واکنش آلرژیک: ممکن است به رنگ جوهر تتو (رنگدانه استفاده شده) یا نوع جوهر تتو آلرژی داشته باشید (متخصص بهداشت و درمانتان باید قبل از شروع پروسه درمان، روی گوش یا انگشت‌تان تست حساسیت را انجام دهد تا ببیند آیا واکنشی می‌دهید یا خیر).

عوارض مرتبط با چشم: پروسه‌ میکروپیگمنتیشن اطراف چشم ممکن است منجر به از دست‌رفتن مژه، جراحات شدید پلک، دلمه بستن و اکتروپیون (برگشتگی پلک‌ها به بیرون کره چشم) شود.

گرهک و جای زخم: ممکن است بدنتان به جوهر تتو به عنوان یک «جسم خارجی» واکنش نشان دهد و اطراف ذرات رنگدانه تشکیل گرهک دهد (که به آن گرانولوم می‌گویند). کلوئید، جای زخمی است که در پوست مجروح یا آسیب‌دیده ایجاد می‌شود. کلوئیدها معمولا از ناحیه مجروح بزرگتر هستند.

عوارض مرتبط با MRI: بعضی از گزارش‌ها حاکی از آن است که رنگدانه‌های موجود در جوهر تتو، در کیفیت تصاویر MRI تاثیر می‌گذارد. همچنین چند مورد تورم و سوختگی در نواحی تتوشده صورت بیماران، هنگام گرفتن MRI از سرشان، گزارش شده است.

واکنش‌های معمولی موردانتظار پس از میکروپیگمنتیشن شامل مقدار کمی خونریزی، تورم و دلمه بستن است.

کارهایی که باید پس از میکروپیگمنتیشن در خانه انجام داد

می‌توانید همان روزی که میکروپیگمنتیشن کردید به خانه بروید. معمولا قادر خواهید بود بلافاصله پس از انجام عمل، به سر کار و فعالیت‌های روزانه‌تان برگردید.

انتظار مقداری تورم و قرمزی را در ناحیه تحت درمان داشته باشید. متخصص زیبایی یا جراح پلاستیک‌‌تان دستورالعمل‌های لازم را درباره این‌که هر چند‌وقت یک‌بار روی ناحیه یخ بگذارید یا از چه نوع پمادی استفاده کنید، بهتان می‌دهد.

به شما دستورالعمل‌های مشخصی درباره پروسه انجام‌شده خواهند داد. لطفا همه دستورالعمل‌های داده شده را رعایت کنید. اگر سوالی داشتید یا موردی بود که ذهن‌تان را مشغول خودش کرده بود، حتما با متخصص زیبایی‌تان تماس بگیرید.

چه زمانی باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌ام تماس بگیرم؟

در صورت بروز یکی از موارد زیر، فورا با متخصص‌ زیبایی‌ یا جراح پلاستیک‌‌تان تماس بگیرید:

  • تورم، قرمزی یا درد بیش از حد دارید.
  • تب یا راش پوستی دارید.
  • احساس سوزش یا داغی بیش از حد در ناحیه تحت درمان دارید.

آیا میکروپیگمنتیشن واقعا دائمی است؟

بله، اما… علی‌رغم این‌که جوهر هیچ‌وقت پاک نمی‌شود اما از آن‌جایی که سلول‌های پوست مدام در حال جایگزین‌شدن هستند، به مرور زمان کم‌رنگ می‌شود. با این‌ حال شما میکروپیگمنتیشن را دائمی درنظر بگیرید، چرا که پاک کردنش خیلی سخت است. پاک‌کردن میکروپیگمنتیشن طولانی، دردناک، هزینه‌بر و نیازمند پروسه‌های متمادی است و امکان دارد همه جوهر پاک نشود.

قبل از میکروپیگمنتیشن، باید درباره چه چیز‌هایی تحقیق کنم؟

حواستان باشد که متخصص زیبایی یا جراح پلاستیکی را  انتخاب کنید که مهارت کافی در جهت انجام پروسه دلخواه‌تان را داشته شد. ترتیب یک جلسه مشاوره را بدهید‌. در طول این دیدار، شما توقعات خود را مطرح خواهید کرد. حتما درباره انگیزه‌تان برای انجام این عمل، صادق باشید تا متخصص‌ متوجه دغدغه‌هایتان بشود.
برخی از سوال‌هایی که می‌توان از متخصص بهداشت و درمان پرسید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • می‌شود مدارک‌تان را ببینم؟ ازشان بپرسید چند سال است پروسه زیباییی مدنظرتان را انجام می‌دهند؟
  • آیا برای این پروسه مناسب هستم؟ آیا انتظاراتم واقع‌بینانه است؟
  • می‌توانم عکس‌های قبل و بعد کار مشتریان قبلی را ببینم؟
  • آیا می‌توانم با یک مشتری فعلی یا قبلی تماس بگیرم؟
  • از چه نوعی از بی‌حسی استفاده می‌کنید؟
  • خطرات و عوارض پروسه‌ موردنظرم چیست؟ مدیریت این عوارض به چه صورت است؟
  • در دوره نقاهتم، باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم؟

یک متخصص خوب، باید بتواند به همه سوال‌های شما پاسخ بدهد. حتما سعی کنید در ارتباط برقرار کردن با متخصص‌تان و پرسیدن هرچیزی که به ذهنتان می‌رسد، احساس راحتی کنید.

پس از جلسه مشاوره اولیه‌تان، متخصص‌ بهداشت و درمان‌ باید پوست‌تان را از جهت رنگ، بافت و ظاهر کلی بررسی کند تا بهترین رنگدانه را از جهت تطابق با رنگ‌های طبیعی بدنتان، انتخاب کند.
متخصص‌زیبایی یا جراح‌ پلاستیک‌‌تان از شما درباره بیماری‌‌هایی که دارید، جراحی‌های قبلی، دارو‌هایی که مصرف می‌کنید و سابقه آلرژی می‌پرسد. هم‌چنین ازتان عکس هم می‌گیرند.

آیا میکروپیگمنتیشن تحت پوشش بیمه‌ است؟

خیر. این یک عمل انتخابی و زیبایی است و باید تمام هزینه را خودتان تقبل کنید. هزینه بسته به پروسه‌‌ مدنظر و تجربه متخصص، متغیر خواهد بود.

چگونه متخصص میکروپیگمنتیشن پوست سر مناسب خودم را پیدا کنم؟

قبل از این‌که سراغ متخصص میکروپیگمنتیشن پوست سر بروید، باید تکليف‌تان را انجام دهید و به مطبی که قرار است این عمل در آن‌‌جا انجام شود، سر بزنید.

یک مرکز باکیفیت میکروپیگمنتیشن پوست‌سر باید موارد زیر را داشته باشد:

  • گواهی تعلیم میکروپیگمنتیشن پوست سر.
  • در معرض دید بودن جواز تتو. (بسته به قوانین آن ناحیه)
  • گواهی عدم وجود بیماری‌زاهای منتقل‌شونده از راه خون.
  • جواز بهداشت منطقه.
  • محیطی تمیز و استریل و دارای سینک.
  • سوزن‌های پک‌شده که جلوی مریض از جعبه درآورده شوند.
  • سدهای محافظتی حین درمان (دستکش‌ نیتریل، ماسک، نوار محافظ و حفاظ‌های روی دستگاه میکروپیگمنتیشن پوست سر)

درباره مجوز و ضوابط مربوط به میکروپیگمنتیشن پوست سر، بسته به نواحی مختلف، متفاوت است. در کالیفرنیا، پروسه مجوز دادن به تتو، داغ‌کردن پوست، پیرسینگ بدن و آرایش دائم (که شامل میکروپیگمنتیشن پوست سر هم می‌شود) به یک شکل است. یعنی یک تتو آرتیست دارای مجوز، می‌تواند پس از این‌که مقدار کمی آموزش دید، میکروپیگمنتیشن پوست سر را انجام دهد.

احسان نجاریان توضیح می‌دهد که سالن‌ها و تتو آرتیست‌ها نباید این خدمات را پیشنهاد دهند. او می‌گوید: «اگر دید سالن یا تتو آرتیستی خدمت مشابهی را ارائه می‌دهد، راهتان را کج کنید و آن‌جا نروید.»

بعلاوه، سازمان غذا و داروی آمریکا، در این باره هشدار می‌دهد: «مراجعه‌کنندگان باید از خطرات موجود در تتو و آرایش‌های دائمی مطلع باشند تا بتوانند تصمیمی آگاهانه بگیرند.»
به خصوص که تاکنون سازمان غذا و داروی آمریکا جوهر تتو و رنگدانه‌های موجود در آن‌ها را تایید نکرده است.

احسان نجاریان می‌گوید که اگر پروسه توسط یک فرد بی‌تجربه انجام شود می تواند منجر به نتایج فاجعه‌باری شود.

احسان نجاریان هشدار می‌دهد که اگر درباره متخصص‌تان دودل هستید، این نشانه‌ای است که آن محیط مناسب شما نیست. به بیان ساده، به غریزه‌ات اعتماد کن.

حتما از آرتیست بپرسید که هر روز چه تعداد نوبت می‌دهد. این گونه از خدمات، زمان بر هستند و نیازمند تمرکز زیادی هستند. پس اگر آرتیستی برای میکروپیگمنتیشن پوست سر، روزانه به بیشتر از چهار تا پنج‌ مشتری وقت می‌دهد، نشانه خوبی نیست. این قضیه می‌تواند بیان‌گر این باشد که متخصص وقت و تمرکز کافی را برای مشتری نمی‌گذارد.

هم‌چنین سعی کنید درباره سوابق فردی متخصص اطلاعات بیشتری کسب کنید. برای مثال درباره این اطلاعات کسب کنید که چه کسی او را آموزش داده است، طول دوره آموزش چقدر بوده است و آلبوم کارهایش را ببینید (اینستاگرام معمولا برای این کار گزینه خوبی است).
هم‌چنین، صحبت با مشتری‌های قبلی آرتیست و پرسیدن از تجربه‌ای که داشتند، می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد.

درنهایت، باید بدانید که میکروپیگمنتیشن پوست سر نوعی سرمایه‌گذاری است.  اما اگر به درستی، توسط آرتیستی ماهر و واجد شرایط، انجام شود، پروسه‌ای خواهد بود که حقیقتا باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان می‌شود و دوره نقاهت خاصی هم نخواهد داشت.