میکروبلیدینگ چیست؟

بسیاری از افراد ازینکه مجبورند هر روز از مداد ابرو، ژل ابرو، پماد ابرو و حتی صابون ابرو استفاده کنند بیزارند. برخی از این افراد برای رهایی از این مشکل، میکروبلیدینگ، نوعی تتوی نیمه‌دائمی ابرو، را امتحان می کنند. می‌دانم؛ تصور میکروبلیدینگ به عنوان نوعی «تتوی ابرو» ترسناک به نظر می‌رسد، اما دائمی نیست و اگر به درستی انجام شود، روند بهبودی به طرز شگفت‌انگیزی آسان (و تقریباً بدون درد) است.

بنابراین، اگر حتی اندکی به میکروبلیدینگ علاقه‌مند هستید، جای درستی آمدید. چون من با متخصص زیبایی، احسان نجاریان، صحبت کردم تا بفهمم میکروبلیدینگ دقیقاً چیست، چه قدر درد دارد، چه قدر هزینه دارد و چه قدر دوام می‌آورد.

میکروبلیدینگ چیست؟

میکروبلیدینگ نوعی تتوی نیمه‌دائمی ابرو است، اما برخلاف روش‌های سنتی که از دستگاه تفنگی تتو استفاده می‌شود، در میکروبلیدینگ از ابزاری تیغه‌مانند با ردیفی از سوزن‌های ریز که به سختی دیده می‌شوند برای ایجاد خطوط مو مانند در امتداد ابروها و تزریق رنگدانه به درون پوست استفاده می‌شود. نتیجه کار چیست؟ تارهای ابرو با ظاهری واقعی که طی یک سال یا بیشتر محو نمی‌شوند.

آیا میکروبلیدینگ همان تتو است؟

میکروبلیدینگ نوعی تتو است، اما مانند یک تتوی واقعی دائمی نیست. در این دو روش از جوهرهای متفاوتی استفاده می‌شود، در تتو‌های سنتی از جوهر غلیظ استفاده می‌شود اما در تتوهای آرایشی از رنگدانه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود، علاوه بر این، روش تزریق آنها نیز متفاوت است. در میکروبلیدینگ، رنگدانه به جای اینکه در لایه‌های عمیق‌تر پوست (جایی که ماندگار می‌شود) قرار بگیرد، به صورت سطحی درون پوست تزریق می‌شود (بنابراین نهایتاً بدن آن را متابولیزه می‌کند تا زمانی که کاملاً محو می‌شود).

به دلیل نوع رنگدانه مورد استفاده و نحوه استفاده از آن بر روی پوست، میکروبلیدینگ نوعی «تتوی» نیمه‌دائمی است که به جای اینکه مانند تتو‌های سنتی مات و برجسته باشد، ظریف و هموار به نظر می‌رسد. با گذشت زمان، رنگدانه‌های روی ابرو یک یا دو پرده از رنگ اصلی خود روشن‌تر می‌شوند، در حالی که تتو روی بدن زمانی که شروع به محو شدن کند، رنگ سبز- آبی روی حاشیه‌ها به جا می‌گذارد.

میکروبلیدینگ برای چه کسانی مناسب است؟

نیاز به میکروبلیدینگ لزوماً بر اساس تراکم تارهای ابرو نیست، بلکه بیشتر بر اساس نوع پوست است. آیا پوست شما بسیار واکنشی و حساس است؟ آیا مبتلا به کراتوز پیلاریس هستید؟ آیا در حال حاضر یا به طور دائمی جوش یا آکنه کیستیک در اطراف ابروهای خود دارید؟

در این موارد احتمالاً کاندیدای خوبی برای میکروبلیدینگ نیستید، زیرا میکروبلیدینگ در ابتدا باعث ایجاد التهاب می‌شود که می‌تواند علائم پوستی را تشدید کند و بر روند بهبودی تأثیر بگذارد. به طور مشابه، چربی می‌تواند باعث محو شدن سریع‌تر میکروبلیدینگ شود، بنابراین اگر پوست شما بسیار چرب باشد، ابروهای میکروبلید شده مدت کوتاه‌تری دوام خواهند داشت.

احسان نجاریان با اشاره به اینکه برخی از افراد ممکن است پس از میکروبلیدینگ به درماتیت تماسی آلرژیک مبتلا شوند که منجر به خارش، پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن پوست می‌شود، گفت: «من سعی می‌کنم به بیمارانی که پوست حساسی دارند، یا مستعد آلرژی با سایر مواد موضعی هستند، در مورد میکروبلیدینگ هشدار دهم». اگر پس از جلسه اول میکروبلیدینگ واکنش پوستی رخ داد، در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید، او ممکن است برای کاهش علائم و جلوگیری از آسیب به تتو استروئید تجویز کند، سپس با تتوکار خود تماس بگیرید و او را از واکنش خود مطلع کنید.

جالب است بدانید اکثر هاشورکاران ابرو برای جلوگیری از خطر عفونت، ابروهای خانم‌های باردار یا شیرده را میکروبلیدینگ نمی‌کنند. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و شش هفته پس از زایمان و قطع شیردهی، قبل از رزرو نوبت، صبر کنید. همچنین برای میکروبلیدینگ باید تا بعد از اتمام دوره درمان با آکوتان منتظر بمانید، زیرا بدن شما را مستعد حساسیت بیش از حد و خونریزی می‌کند.

آیا میکروبلیدینگ فقط برای ابروهای نازک خوب است؟

میکروبلیدینگ برای کسانی که ابروهای نازک و کم‌پشتی دارند عالی است، اما احسان نجاریان هشدار داد که ممکن است به اندازه فردی که تارهای ابرویش از پشت خطوط میکروبلیدینگ پیدا هستند، طبیعی به نظر نرسد. اگر نگران این هستید که ابروهای میکروبلید شده بیش از حد به چشم بیایند، هاشورکار می‌تواند سایه‌ای را در پشت این خطوط مو مانند ایجاد کند تا فضای خالی بین آن‌ها چندان مورد توجه نباشد.

احسان نجاریان می‌گوید: کسانی که تار ابروی خوبی دارند و فقط می‌خواهند ابروهای طبیعی خود را پُرتر کنند، می‌توانند با میکروبلیدینگ ظاهری بسیار طبیعی داشته باشند. اما ممکن است میکروبلیدینگ برای افرادی که ابروی طبیعی پُرپشتی دارند، گزینه خوبی نباشد، زیرا ابروها را مرتب و یکدست نمی‌کند و فقط آنها را پُرتر نشان می‌دهد (ژل ابرو یا لمینت ابرو برای مرتب کردن ابروها کافی است).

میکروبلیدینگ چه مضراتی دارد؟

میکروبلیدینگ، مانند سایر اعمال زیبایی، مضرات بالقوه‌ای دارد. احسان نجاریان می‌گوید نگرانی اصلی مشتریانش این است که ترند ابروها ممکن است در آینده تغییر کند. مثلاً، ابروهای ضخیم و پررنگ اینستاگرامی که در سال 2016 همه جا بودند؛ یک سال بعد اساساً وجود نداشتند! برای کسی که مطابق آن ترند تتو انجام داده بود و حالا می‌خواست تغییرش دهد، اصلاً ایده‌آل نبود.

متأسفانه، ممکن است بین 1 تا 3 سال طول بکشد تا میکروبلیدینگ خودبه‌خود محو شود، بنابراین اگر تمایل دارید آرایش خود را با ترندهای روز تطبیق دهید، احتمالاً باید در مورد میکروبلیدینگ تجدید نظر کنید، یا به جای آن آرایشی منعطف‌تر را انتخاب کنید، مثلاً همان ابروی طبیعی خودتان که می‌توانید آن را پُر کنید و هر زمان که خواستید تغییرش دهید.

میکروبلیدینگ ابرو چه قدر دردناک است؟

میکروبلیدینگ ممکن است تا حدودی دردناک باشد، اما سطح دردی که حس می‌کنید به تحمل طبیعی خودتان بستگی دارد. خبر خوب اینکه هاشورکار قبل از شروع، از ژل بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند و ممکن است مابین کار هم ژل اضافی استفاده کند.

اما به طور کلی، احسان نجاریان درد میکروبلیدینگ را به خراش گربه تشبیه و خاطرنشان می‌کند که «در قیاس موچین زدن ابروها و گرفتن موم بیکینی، میکروبلیدینگ بیشتر شبیه موچین زدن ابروها است». انتظار کمی درد را داشته باشید، اما غیرقابل تحمل نیست.

میکروبلیدینگ چه قدر دوام دارد؟

احسان نجاریان می‌گوید: میکروبلیدینگ بسته به نوع پوست می‌تواند بین یک تا سه سال دوام بیاورد (روی پوست‌های چرب زودتر محو می‌شود). بعد از یک سال، متوجه محو شدن آن خواهید شد، اما احتمالاً اثر میکروبلیدینگ کاملاً از بین نخواهد رفت. می‌توانید انتظار داشته باشید که ظرف سه سال، میکروبلیدینگ تقریباً محو شود. به هر حال، ترمیم مداوم، هر 12 تا 18 ماه، کمک می‌کند تا ابروهای میکروبلید شده در طول سال‌ها شاداب بمانند.

هزینه میکروبلیدینگ چه قدر است؟

هزینه میکروبلیدینگ به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند محل زندگی، تجربه هاشورکار و غیره، اما احتمالاً باید چند میلیون تومانی بپردازید. همان‌طور که گفته شد، محصولات آرایشی ابرو ارزان نیستند و از طرفی زمان ارزشمند است، بنابراین این روش برای هر کسی که از ابروهای طبیعی خود راضی نیست، مقرون‌به‌صرفه است.

آیا ممکن است ابروها با میکروبلیدینگ خراب‌تر شوند؟

به طور کلی، خیر، به گفته احسان نجاریان تا وقتی هاشورکار از تکنیک‌های مناسب استفاده کند، میکروبلیدینگ ابروها را خراب نمی‌کند. اما تتوی عمیق در پوست و ایجاد زخم می‌تواند به فولیکول مو آسیب برساند و در موارد نادر از رشد موهای جدید جلوگیری کند. احسان نجاریان همچنین خاطرنشان می‌کند که اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است واکنش آلرژیک به رنگ ایجاد شود که منجر به بثورات پوستی یا عفونت می‌شود و اگر شدید باشد و درمان نشود، در آینده بر رشد موها تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، تا زمانی که واکنشی نداشتید، نباید زیاد نگران تأثیر منفی میکروبلیدینگ بر ابروهای خود باشید. در واقع، میکروبلیدینگ حتی ممکن است به رشد موها نیز کمک کند، زیرا به گفته احسان نجاریان زخم‌های کوچکی که در ناحیه ابرو ایجاد می‌شوند، خون تازه و مایع لنفاوی را به این ناحیه می‌آورند که فولیکول مو را تحریک و به رشد مو کمک می‌کند.

چگونه برای انجام میکروبلیدینگ آماده شوم؟

قبل از انجام میکروبلیدینگ، با میکاپ آرتیست خود تماس بگیرید و نحوه آماده‌سازی را از قبل بپرسید، چون هر هاشورکار دستورالعمل متفاوتی دارد. برای مثال، احسان نجاریان از مشتریان می‌خواهد که به مدت 6 تا 8 هفته ابروهای خود را اصلاح نکنند تا بتواند اصلاح کامل را همراه با میکروبلیدینگ انجام دهد. همچنین نباید حداقل یک هفته قبل از میکروبلیدینگ از رتینول، لایه‌بردارهای شیمیایی و لایه‌بردارهای فیزیکی استفاده کنید، چون پوست را بسیار حساس می‌کنند.

همچنین باید از مصرف هر چیزی که اثر رقیق‌کننده روی خون دارد، خودداری کنید، بنابراین از مصرف آسپرین و ویتامین E به مدت 48 ساعت قبل از میکروبلیدینگ و نوشیدن کافئین یا قهوه در آن روز خودداری کنید. علاوه بر این، اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، قبل از انجام میکروبلیدینگ، باید 14 روز پس از آخرین دوز خود صبر کنید چون آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند رنگ تتو را در دوره نقاهت تغییر دهند.

در طول جلسه میکروبلیدینگ چه اتفاقی می‌افتد؟

آنچه در حین میکروبلیدینگ اتفاق می‌افتد به هاشورکار بستگی دارد و متفاوت است. اما به طور کلی، هاشورکار ابتدا با یک مشاوره کامل و گفتگو درباره رنگ و ترجیحات‌تان شما را راهنمایی می‌کند (فراموش نکنید ویژگی‌هایی که می‌خواهید و نمی‌خواهید را به او بگویید). سپس از یک ژل بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند و قبل از اینکه با مداد سیاه شکل جدید ابرو را بکشد، اجازه می‌دهد ژل به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند.

توجه داشته باشید که اگر نگران طبیعی به نظر نرسیدن رنگ هستید، یک متخصص خوب میکروبلیدینگ می‌تواند روی هر رنگ پوستی ابروهایی پُرپشت با هر طیف سایه‌ای ایجاد کند. آوا برای مشتریان خود با استفاده از چندین سایه رنگ سفارشی ایجاد می‌کند که با رنگ طبیعی موها مطابقت دارد، بنابراین ابروها چندبُعدی و واقعی به نظر می‌رسند.

به یاد داشته باشید فرآیند میکروبلیدینگ فقط چند خراش روی پوست نیست – در واقع شامل چند دور بی‌حس کردن، رنگ زدن و خراش دادن است. احسان نجاریان می‌گوید اول با ابزار تتو (بدون رنگدانه) جایی که «موها» باید قرار بگیرند را مشخص می‌کند. سپس، مقداری بی‌حس‌کننده اضافه می‌کند و شکل ابروها را ترسیم می‌کند (او از موچین برای کندن موهای پراکنده استفاده می‌کند). در نهایت، دو بار دیگر همراه با رنگدانه تارهای اولیه را پردازش می‌کند تا شکل نهایی را ایجاد کند. کل فرآیند، بسته به هاشورکار، حدود یک ساعت طول می‌کشد.

نتیجه کار می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. احسان نجاریان می‌گوید: «اغلب مشتریان بعد از میکروبلیدینگ، حدود صد عکس سلفی می گیرند و آن را به دیگران هم توصیه می کنند». اگر رنگ ابروها بلافاصله بعد از میکروبلیدینگ خیلی تیره به نظر می‌رسد، نگران نباشید – در عرض 10 تا 12 روز کمی محو می‌شود و به رنگ نهایی و ملایم‌تر خود می‌رسد، بنابراین بهتر است قبل از گرفتن عکس سلفی کمی صبر کنید.

چه قدر طول می‌کشد تا ابروهای میکروبلید شده خوب شوند؟

ابروهای میکروبلید شده در مدت حدود یک ماه به طور کامل بهبود می‌یابند، اما احسان نجاریان هشدار می‌دهد که میزان بهبودی آنها بستگی به این دارد که چه قدر دستورالعمل مراقبت‌های پس از عمل هاشورکار خود را جدی بگیرید. احسان نجاریان می‌گوید قرمزی، تورم و پوسته‌پوسته شدن پس از میکروبلیدینگ طی 5 تا 7 روز اول شایع هستند، بنابراین اگر آنها را تجربه کردید نگران نباشید. علیرغم اینکه کندن پوسته‌های زخم وسوسه‌انگیز است، آنها را نکَنید، وگرنه خطر عفونت احتمالی و بهبودی طولانی‌مدت وجود دارد.

آیا میکروبلیدینگ نیاز به مراقبت‌های پس از عمل دارد؟

احسان نجاریان می‌گوید اگر می‌خواهید نتیجه خوبی داشته باشید مراقبت‌های پس از میکروبلیدینگ بسیار مهم است. نظر هاشورکاران کمی متفاوت است، اما به طور کلی، نباید پس از انجام میکروبلیدینگ به شدت عرق کنید، ابروهای خود را به هر ترتیبی خیس کنید و هفت روز در معرض نور خورشید باشید. اساساً، در این زمان باید تمرینات ورزشی خود را متوقف کنید. اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و نیاز به تمرین دارید، آوا توصیه می‌کند که ابتدا ابروهای خود را با پماد آنتی‌بیوتیک بپوشانید تا از رنگدانه‌ها محافظت کنید و خراش‌ها را تمیز و عاری از باکتری نگه دارید.

احسان نجاریان همچنین توصیه می‌کند در 24 ساعت اول هر دو ساعت یک‌بار پماد آنتی‌باکتریال را به همراه یک لایه وازلین یا آکوافور صبح و شب به مدت یک هفته روی ابروهای خود بمالید تا این ناحیه مرطوب بماند و محافظت شود. البته تا زمانی که ابروهایتان به طور کامل التیام نیافته‌اند از اسیدها یا رتینوئیدها استفاده نکنید، چون رنگدانه‌ها را محو می‌کنند.

آیا بعد از میکروبلیدینگ هم باید ابروها را اصلاح کرد؟

بله، اگر به ظاهری تمیز و مرتب اهمیت می‌دهید، پس از انجام میکروبلیدینگ همچنان مجبور خواهید بود ابروهای خود را بردارید. تارهای ابرو همانند قبل به رشد خود ادامه می‌دهند، بنابراین اگر دوست دارید موهای پراکنده را اصلاح کنید یا به ابروهای خود فرم دهید، همچنان باید از موچین، موم یا بند استفاده کنید.

میکروبلیدینگ را کجا انجام دهم؟

می‌توانید میکروبلیدینگ را نزد هر متخصص تتوی ابرو در محل خودتان انجام دهید. احسان نجاریان توصیه می‌کند قبل از رزرو نوبت تحقیق کنید، به عکس‌های اینستاگرامی هاشورکاران نگاه کنید، عکس‌هایی از مشتریان قبلی‌شان بخواهید و نام آنها را در گوگل جستجو کنید. به یاد داشته باشید هر تتوکار ابرویی سبک خاص خود را دارد. بنابراین، عکس نمونه کارهای آنها را در رسانه‌های اجتماعی بررسی کنید تا درک کاملی از تخصص آنها (چه ابروهای ضخیم و قالبی، چه ابروهای طبیعی و کرکی یا ترکیبی از هر دو) داشته باشید. برای رزرو وقت برای میکروبلیدینگ آقایان در تهران می توانید هم اکنون با آرایشگاه سان تماس بگیرید.

جمع‌بندی نهایی

اگر از پُر کردن ابروهایتان خسته شده‌اید، یا اگر برای اولین بار در زندگی‌تان می‌خواهید ابروهای پُر داشته باشید، میکروبلیدینگ چاره شماست. اما باید بهایی برای آن بپردازید؛ حداقل هفت روز بدون باشگاه، یک صبح بدون کافئین و یک هفته التهاب و پوسته پوسته شدن. اما اگر کاندید مناسبی هستید (و می‌توانید این بها را بپردازید)، شاید بخواهید آن را امتحان کنید، فقط برای اینکه دیگر مجبور نشوید برای مداد ابرو پول خرج کنید.