تلفن واتس اپ اینستاگرام

فواید پنتول برای مو و نحوه‌ی استفاده از آن

اگر از خشکی مو یا پوست رنج می‌برید، شاید آشنایی با ترکیبی به نام پنتول داشته باشید. پنتول در بسیاری از محصولات آبرسان و محبوبِ موجود در بازار یافت می‌شود و به‌دلیل فواید بی‌شمارش عنصری کلیدی در تولید این محصولات به‌شمار می‌رود. این ماده از مشتقات الکلی اسید پنتوتنیک، ترکیبی از ویتامین‌های ب کمپلکس است. به‌طورکلی این ترکیب برای انواع مو مفید است و همواره باید مصرف آن را مدنظر داشته باشید. با خواندن این متن متوجه خواهید شد دلیل این امر چیست. پنتول مرطوب‌کننده‌ی قوی پوست و مورد تایید متخصصان است، اما تاثیر این ماده بر مو چگونه است؟ برای پاسخ به این سئوال به متخصصان مراجعه کردیم.

خلاصه‌ای از فواید پنتول:

  • نوع مواد تشکیل‌دهنده: مرطوب‌کننده
  • فواید عمده: مرطوب‌کننده‌ی طبیعی، کمک به تعادل میزان رطوبت مو، بهبود انعطاف‌پذیری، نرم‌کننده و تقویت‌کننده.
  • موارد استفاده: این ماده معمولاً بیشترین تاثیر را بر روی  موهای دهیدراته یا موهایی با رطوبت اندک می‌گذارد. اما در حالت کلی این ماده برای انواع مو قابل استفاده است.
  • تعداد دفعات استفاده: عموماً به ‌طور روزانه.
  • برای حصول بهترین نتیجه همراه پنتول از این محصولات استفاده کنید: به طور معمول استفاده از پنتول به‌همراه سایر مرطوب‌کننده‌ها، آنتی‌اُکسیدان‌ها و مواد‌مغذی برای حصول بهترین نتیجه و اثر توصیه می‌گردد.
  • مصرف پنتول همراه با این محصولات ممنوع است: عموماً استفاده از پنتول همراه با سایر محصولات مراقبت از مو و پوست منعی ندارد.

فواید پنتول برای مو

پنتول مرطوب‌کننده و نرم‌کننده‌ای طبیعی است و متخصصان پوست و مو در رابطه با فواید متعدد پنتول بر پوست و مو اتفاق‌نظر دارند.

  • حفظ رطوبت مو: به گفته‌ی بِرندان کمپ، متخصص پوست و مو، پنتول ماده‌ای مفید به‌جهت  مراقبت از پوست و مو است، چراکه خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و جاذب رطوبت است. پنتول با جذب رطوبت از محیط و پوست، آن را به جایی منتقل می‌کند که نیاز بیشتری به آن وجود دارد.
  • صاف‌کردن مو: براساس توضیحات دکتر کمپ، پنتول خاصیت نرم‌کنندگی دارد و و موجب بهبود ترک‌های پوست و صاف‌شدن موی زبر می‌شود. استفاده از پنتول برای موهای زبر نیز گزینه‌ی مفیدی است، چرا که توانایی رفع عیوب ساقه‌ی مو و صاف‌کردن آن را دارد.
  • خاصیت ضدالتهابی: دکتر کمپ خاطرنشان می‌کند که پنتول در بدن به ویتامین ب5 تبدیل می‌شود که خواص ضد التهابی دارد و به روند ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند.
  • کمک به ترمیم موهای نازک: در مطالعه‌ای با هدف درمان نازک‌شدن موها، پنتول درمانی نویدبخش در کاهش نازک‌شدن موها معرفی شد. دی-پنتول موجب افزایش درصد حیات سلول‌ها و تحریک رشد مو می‌شود.
  • متعادل‌کردن رطوبت: پنتول می‌تواند با کمک به تعادل رطوبت مو، موجب بهبود حالت و افزایش لطافت آن شود. پنتول با خواص نرم‌کنندگی فوق‌العاده‌اش موجب بهبود انعطاف‌پذیری مو می‌شود.
  • خواص تقویت‌کنندگی: کری یاتس، تریکولوژیست و بنیانگذار Color Collective، می‌افزاید که پنتول با نفوذ به عمق لایه‌ی قشری پوست به‌عنوان عاملی تقویت‌کننده عمل می‌کند.

ملاحظاتی در رابطه با  استفاده از پنتول برای انواع مو

کارشناسان در رابطه با موثربودن پنتول بر انواع مو اتفاق‌نظر دارند و آن را عاملی فراگیر و عالی در مراقبت از مو می‌دانند. این ترکیب برای استفاده روزانه بی‌خطر است و اغلب از آن در محصولات مراقبتی مو، از جمله شامپو، نرم‌کننده و محصولات مراقبت از مو بدون نیاز به آبکشی استفاده می‌شود.

یاتس خاطرنشان می‌کند: پنتول برای انواع مو مفید است، اما توجه داشته باشید که در بیشتر تولیدات انبوه موجود در بازار، که براساس تبلیغات محتوی پنتول هستند، میزان این ماده در واقع به میزانی نیست که اثرات مفید آن ظاهر گردد. برای بهره‌مندشدن از مزایای واقعی و مثبت این ماده، اگر  پنتول جایگاه بالاتری در لیست  INCI دارد، آن را انتخاب کنید. اگر موادی مانند دایمتیکون، سیکلومتیکون، کوکلوپنتازیلوکسان، آمودیمتیکون، PEG_12 دایمتیکون در لیست مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول موردنظرتان، جایگاهی بالاتر از پنتول داشتند، به‌دنبال محصول بهتری به‌عنوان جایگزین باشید.

معتقدم که برای بهره‌مندشدن از مزایای پنتول، فرمول محصول موردنظر باید حداقل حاوی  1٪ پنتول باشد. به‌عنوان مثال سیلیکون‌ها نرم‌کننده‌های فوری مو هستند،  اما در درازمدت ممکن است بر سلامت مو تاثیرات منفی بگذارند.

بااینکه پنتول تاثیرات مثبتی بر بیشتر انواع مو دارد، دکتر کمپ خاطرنشان می‌کند که این فواید بر روی برخی از انواع موها بیشتر است. طبق اظهارات دکتر کمپ موهای دهیدراته یا کم‌رطوبت به‌خوبی از خواص مرطوب‌کنندگی پنتول بهره‌مند می‌شوند. پنتول به‌دلیل خواص نرم‌کنندگی‌اش برای موهای زبر نیز مفید است، چرا که توانایی رفع عیوب ساقه و صاف‌کردن موها را دارد.

نحوه‌ی استفاده از پنتول برای مو

پنتول ماده‌ای کم‌خطر است که در محصولات فراوانی یافت می‌شود و ممکن است کاربردهای متعددی داشته باشد. دکتر کمپ خاطرنشان می‌کند که هیچ محدودیتی برای زمان استفاده از محصولات حاوی پنتول وجود ندارد. این ماده در بسیاری از محصولات موجود است. شاید محصولات حاوی پنتول توصیه‌های خاصی در رابطه با زمان استفاده به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

یاتس می‌افزاید: آنچه اهمیت دارد این است که درمانی مناسب موهایتان بیابید و حداقل یک‌بار در ماه از آن استفاده کنید.  دستورالعمل‌های خودت انجام بدهمختلفی برای افزودن پنتول پودری به کرم و ژل وجود دارد. با استفاده از آنها می‌توانید سریعاً از فواید پنتول بهره‌مند شوید. اما همواره به خاطر داشته باشید که برای داشتن موهایی خوش‌حالت باید سشوارکشیدن، اتوکشیدن، کشیدن شدید و ایجاد هرگونه اصطکاک روی مو را محدود کنید.

یاتس همچنین خاطرنشان می‌کند که پنتول در امولسیون‌های روغن و آب به‌خوبی عمل می‌کند. براساس گفته‌های او می‌توانید پنتول را با سایر ویتامین‌ها و نرم‌کننده‌های حالت‌دهنده ترکیب کنید.

دکتر کمپ در رابطه با استفاده از پنتول در مراقبت از مو می‌گوید پنتول ممکن است بخشی از ترکیبات این محصولات باشد: بخشی از شامپویی که بعد از استفاده از آن نیاز به آبکشی وجود دارد، ماسک مویی که برای مدت طولانی روی مو باقی می‌ماند تا رطوبت حداکثری برای مو فراهم آورد، یا محصولات مراقبت از مو که نیازی به آبکشی ندارند. برای استفاده از این محصولات بهتر است به دستورالعمل‌های موجود بر روی بسته‌بندی محصول توجه کنید، چراکه راه‌های زیادی برای استفاده از محصولات حاوی پنتول در روتین‌های مراقبت از مو وجود دارد.

سوالات متداول

  • آیا پنتول موجب خشکی مو می‌شود؟

پنتول مرطوب‌کننده و جاذب رطوبت است. طبق گفته‌ی کارشناسان این ماده به تغذیه و مرطوب‌کردن پوست و مو کمک می‌کند، و موجب خشکی پوست و مو نمی‌شود.

  • آیا پنتول برای پوست سر مفید است؟

معمولاً بله. پنتول با  آبرسانی به پوست فواید متعددی از جمله بهبود حفظ رطوبت دارد.

  • چه ترکیباتی مشابه و قابل‌مقایسه با پنتول هستند؟

مرطوب‌کننده‌های دیگر مانند هیالورونیک اسید، کلاژن و گلیسیرین مشابه و قابل‌مقایسه با پنتول هستند.