تلفن واتس اپ اینستاگرام

متیل ایزوتیازولینون چیست و چرا در برخی شامپوها وجود دارد؟

اگر شما هم مثل ما همیشه برچسب‌ روی محصولات را می‌خوانید احتمالاً به نام متیل ایزوتیازولینون (Methylisothiazolinone) بر روی برچسب محصولات بهداشتی موهایتان برخورد کرده‌اید. این مادۀ افزودنی که ازاین‌پس به‌اختصار آن را ام‌آی‌تی می‌نامیم، به‌عنوان نگهدارنده به محصولات بهداشتی اضافه می‌شود و از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. اما آیا این ماده مضر است؟ ما به‌منظور کسب هرگونه اطلاعات در مورد ام‌آی‌تی من‌جمله هرگونه ضرر احتمالی با دکتر گیتا یاداو، متخصص پوست دارای گواهی تأییدیه پزشکی، و همچنین کلی دوبوس شیمی‌دان مواد آرایشی صحبت کردیم.

مهمترین نکات درباره متیل ایزوتیازولینون:

  • نوع ماده: نگهدارنده
  • مزایای اصلی: جلوگیری از رشد باکتری‌ها در محصولات مو
  • چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند: افرادی که به این ماده حساسیت ندارند
  • میزان استفاده: امکان استفاده به‌صورت روزانه وجود دارد
  • بهترین کارکرد: هیچ برهم‌کنش شناخته شده‌ای با سایر مواد تشکیل‌دهنده وجود ندارد
  • موارد عدم استفاده: هیچ برهم‌کنش شناخته شده‌ای با سایر مواد تشکیل‌دهنده وجود ندارد، اما احتمال ایجاد التهاب در افرادی با پوست حساس و آلرژی وجود دارد.

متیل ایزوتیازولینون چیست؟

دوبوس توضیح داد که متیل ایزوتیازولینون (ام‌آی‌تی) ماده‌ای شیمیایی است که در ازبین‌بردن و کنترل رشد باکتری‌های مضر مؤثر است.

فواید متیل ایزوتیازولینون برای مو

ام‌آی‌تی دارای هیچ‌گونه مزیت خاصی برای مو نیست. این ماده توانایی براق‌تر، قابل‌کنترل‌تر، ضخیم‌تر و یا قوی‌تر کردن مو را ندارد. این ماده صرفاً به‌عنوان نوعی نگهدارنده در لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود، چرا که ما این دست محصولات را در مکانی گرم و مرطوب مثل حمام نگهداری می‌کنیم.

بر اساس گفتۀ دوبوس «محصولات مصرفی مانند شامپو و نرم‌کننده باید از زمان تولید در کارخانه تا زمان حمل‌ونقل و نگهداری در قفسه‌های فروشگاه و سپس در طول استفادۀ مصرف‌کنندگان ماندگاری بالایی داشته باشند. شرایط نگهداری این محصولات، به‌عنوان‌مثال نگهداری آن‌ها در محیطی گرم و مرطوب مثل حمام، باید در نظر گرفته شود و نگهدارنده‌هایی مانند ام‌آی‌تی محصولات مراقبت از موی ما را برای مدت طولانی‌تری ایمن نگه می‌دارند.».

اگرچه ام‌آی‌تی به‌صورت مستقیم برای مو فایده‌ای ندارد اما برای فرمولاسیون محصول مزایای زیادی دارد. دوبوس در ادامه افزود، «به‌منظور محافظت از محصولات به مقدار بسیار کمی از ام‌آی‌تی نیاز است. علاوه بر این ام‌آی‌تی محلول در آب است و این امر ترکیب‌کردن آن را بسیار آسان می‌کند، همچنین در محدودۀ وسیعی از پی‌اچ قابل‌استفاده است و به همین دلیل برای استفاده در انواع فرمول‌ها مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها مناسب است.».

ملاحظات نوع مو

بنا به گفتۀ یاداو برای انواع مو می‌توان از ام‌آی‌تی استفاده کرد. نکته حائز اهمیت این است که پیش از استفاده از محصولات حاوی این ماده، نسبت به عدم وجود حساسیت یا حساس بودن پوست اطمینان حاصل کنید. (اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه.)

عوارض جانبی احتمالی

یاداو گفت که به‌طورکلی ام‌آی‌تی ماده‌ای ایمن است. «به‌خاطر داشته باشید که محصولات مایع نگهداری شده در محیط‌های مرطوب مستعد رشد باکتری‌ها هستند؛ بهتر است از این فرمول‌ها استفاده شود تا اینکه خطر مالیدن باکتری‌ها و قارچ‌ها به پوست سرتان شما را تهدید کند. بااین‌حال دیده شده که متیل ایزوتیازولینون منجر به التهاب پوست برخی افراد شده است. اگر مستعد حساسیت پوستی یا به‌صورت کلی حساسیت هستید و یا پوست حساسی دارید بهتر است از متیل ایزوتیازولینون اجتناب کنید.»

برخی از علائم حساسیت به ام‌آی‌تی عبارت‌اند از: جوش‌های خارش‌دار و پوسته‌پوسته‌ شده و احتمالاً تاول. در صورت شدیدتر شدن علائم ممکن است پوست وضعیتی شبیه به سایر بیماری‌های پوستی مثل اگزما پیدا کند.

چگونگی استفاده از متیل ایزوتیازولینون برای مو

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد، ام‌آی‌تی ماده‌ای نگهدارنده است که در محصولات مراقبت از مو مثل شامپوها و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که ام‌آی‌تی می‌تواند برای درصد کمی از مردم حساسیت ایجاد کند، توصیه یاداو این است که به مقدار مادۀ موجود در محصول توجه داشته باشید، به‌ویژه اگر دارای هرگونه بیماری پوستی هستید. «در صورت وجود حساسیت، حتماً برچسب مواد تشکیل‌دهنده روی لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی را بخوانید، چرا که به طور معمول موادی که مقدار کمی از آن‌ها در محصول استفاده شده در انتهای لیست قرار دارند.»

محض اطلاع، این‌ مطالب به این معنی نیست که محصولاتی که در آن‌ها ام‌آی‌تی استفاده شده را دور بریزید. اگر تا کنون هیچ‌گونه واکنش، حساسیت یا التهاب پوستی نداشته‌اید، با خیال راحت به استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های خود ادامه دهید.

سؤالات پرتکرار

  • آیا متیل ایزوتیازولینون ماده‌ای سیلیکونی است؟

خیر، متیل ایزوتیازولینون نگهدارنده‌ای شیمیایی است که به‌طورکلی در محصولات مراقبت از مو مثل شامپوها و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

  • آیا استفاده از متیل ایزوتیازولینون در ایالات متحده ممنوع شده است؟

استفاده از متیل ایزوتیازولینون در محصولات آرایشی در ایالات متحده ممنوع نشده است.