تلفن واتس اپ اینستاگرام

آیا کوتاه کردن مو باعث رشد سریع‌تر آن می‌شود؟

زمانی که می‌خواهید موهایتان بلندتر شود، به احتمال زیاد به هر کاری دست می‌زنید تا سرعت این فرآیند را افزایش دهید. ماساژ سر، پاستیل‌های مکمل مو، ماسک‌های موی خانگی و شاید حتی بالانس زدن- آیا کسی را می شناسید که خواهان موهای بلند باشد و با این کارها به دردسر نیافتاده باشد؟ یکی از روش‌هایی که بارها و بارها مطرح شده است، روش قدیمی کوتاه کردن موها است؛ ولی آیا کوتاه کردن موها واقعا باعث رشد سریع‌تر آن‌ها می‌شود؟

آیا کوتاه کردن مو، رشد آن را تقویت می‌کند؟

این سوالی است که احتمالاً بارها به آن فکر کرده‌اید: آیا کوتاه کردن مو، رشد آن را تقویت می‌کند؟ متاسفانه، پاسخ منفی است. ( فکر نمی‌کردید خیلی ساده باشد؟) اما اصلاح مرتب، برای داشتن موهای بلند‌تر و محکم‌تر کماکان ضروری است.

موها از پوست سر رشد می‌کنند؛ پس کوتاه کردن انتهای موها که مرده و آسیب دیده هستند، تأثیر مستقیمی روی رشد موها ندارد؛ اما به طور کلی باعث سالم ماندن آن‌ها می‌شود؛ چرا که مانع پیشرفت موخوره‌ از قسمت‌های مرده مو به سمت ساقه مو می‌شود. موخوره می‌تواند باعث ضعیف و شکسته شدن موها و همچنین تأخیر در رشد موها شود. سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو مهم‌ترین عوامل در رشد سریع مو هستند.

فواید کوتاه کردن موها به طور مرتب

همان‌طور که گفته شد، برای داشتن موهای بلند، کوتاه کردن موها به طور مرتب ضروری است. کوتاه کردن موها به شکل مداوم باعث استحکام تارهای مو می‌شود. اگر موهایتان کمتر دچار شکستگی بشود، طول آن حفظ می‌شود و در نتیجه رشدش محسوس‌تر می‌گردد.

یکی از بزرگ‌ترین موانع رشد موها، موخوره و موهای آسیب دیده است. زمانی که بین دفعات اصلاح مو وقفه‌ای طولانی می‌افتد، میزان موخوره‌ بیشتر می‌شود؛ بنابراین هر بار که موهایتان را اصلاح می‌کنید، مجبور می‌شوید طول بیشتری از موهایتان را کوتاه کنید؛ که این خود باعث می‌شود موهایتان دیرتر به اندازه دلخواه برسد. کوتاه کردن انتهای آسیب دیده و مرده موها باعث می‌شود موها بهتر و پرپشت‌تر به نظر برسند.

هر از چه مدت باید موها را کوتاه کرد؟

شکل مطلوب و طبیعی اصلاح موها کوتاه کردن آن‌ها، هر از شش هفته است. با این اوصاف، رفتن بیش از حد به سالن آرایش، همیشه واقع‌ بینانه نیست. اگر می‌خواهید بلندی موهایتان را حفظ کنید، توصیه می‌شود که موهایتان را هر از سه یا چهارماه کوتاه کنید. اگر تصمیم دارید موهایتان بلند شوند، بین هر بار کوتاه کردن موها پنج تا شش ماه صبر کنید. اما اگر قبل از پنج ماه متوجه شدید که موهایتان دچار آسیب شده است، موضوع را هر چه سریع‌تر با آرایشگر خود در میان بگذارید.

چگونه رشد موها را افزایش دهیم؟

انتخاب شامپو و نرم‌کننده مناسب بر اساس جنس و نیاز موهایتان بسیار ضروری است. احسان نجاریان می‌گوید: «باور دارم که داشتن موی سالم از زیر دوش حمام شروع می‌شود یعنی از موقعی که محصولاتی را به عنوان پایه مدل‌دهی و مراقبت از مو، مورد استفاده قرار می‌دهید مانند شامپو و نرم‌کننده. شامپو و نرم‌کننده ترزمه طوری طراحی شده است تا از درون، تارهای مو را تقویت کند. زمانی که ساقه مو هنگام استفاده از شامپو و نرم‌کننده باز می‌شود، این محصولات به تارهای مو می‌چسبند و با ایجاد حصاری دور موها به استحکام موهای شما کمک می‌کنند.

مراقبت از پوست سر کلید افزایش سرعت رشد موها است. ماساژ سر و استفاده از شانه‌های ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون به فولیکول مو می‌شوند؛ که به رشد مو کمک می‌کند. استفاده از محصولات مناسب مراقبت از مو هم بسیار مهم است. مطمئن شوید که از محصولاتی استفاده می‌کنید که طراحی شده‌اند تا موهای سالم را تقویت کنند و استحکام ببخشند. از هر گونه مواد شیمیایی که به موها آسیب می‌زنند مانند پارابن‌ها، سولفات‌ها، سیلیکون‌ها و….. خودداری کنید. این مواد در طول زمان، موها را ضعیف می‌کنند و مانع رشد موها می‌شوند.

تراکم روی پوست سر می‌تواند مانع رشد مو شود؛ بنابراین احسان نجاریان توصیه می‌کند که هر از چند بار شست و شو از شامپوهای درخشان‌کننده استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست، روغن و هرگونه تراکم ناشی از محصولات مراقبت از مو پاک شود. این محصول با لایه برداری ناخالصی‌ها را از بین می‌برد و رشد موهای سالم را تحریک می‌کند. احسان نجاریان می‌گوید:« عاشق این هستم که این محصول حاوی مواد سالمی مانند آب شیرین غنی از پروبیوتیک است که برای پوست ملایم است. برای رشد سالم و سریع موها، توصیه میکنم از مکمل خوراکی نوترافول استفاده کنید.»

نتیجه گیری پایانی

دانستن جواب این سؤال که آیا کوتاه کردن مو باعث رشد سریع‌تر آن می‌شود، به این معنا نیست که باید کمتر پیش آرایشگر خود رفت. احسان نجاریان می‌گوید:«کوتاه کردن انتهای موها، بهترین راه برای سالم نگه داشتن و افزایش رشد موها است. مدل موهای مختلف مثل دم اسبی می‌توانند باعث شکستگی و موخوره بشوند؛ همچنین موخوره می‌تواند به سمت بالای مو حرکت ‌کند و باعث شکسته شدن موی شما در جاهای مختلف بشود. رعایت دوره منظم و درست اصلاح مو ، موهایتان را سالم و بی‌عیب نگه می‌دارد و به این ترتیب شاهد نتیجه‌ای خواهید بود که به دنبالش هستید.» اکنون موهای شما که قابلیت راپونزلی شدن را دارند، چشم به راهتان هستند.