تلفن واتس اپ اینستاگرام

دمای مناسب برای اتو مو باید چند باشد؟

به سختی اولین اتومویی راکه استفاده کردم به یاد می‌آورم؛ مال خودم نبود؛ آن را یواشکی از وسایل مادرم برداشته بودم. با یک سوئیچ تکی روشن می‌شد، حدود 5 کیلو وزن داشت و هر بار که از آن استفاده می‌کردی صدای جز بلندی از موها بر می‌خواست. از آن زمان، در فناوری اتو مو پیشرفت زیادی کرده‌ایم. روزگار اتو مو های شبیه ساندویچ سازهایی که فاقد صفحه‌های غیر سرامیکی‌اند گذشته است.

اما چه چیزی هنوز مثل سابق است؟ هنوز هم با موهایی که به طور جدی از وسایل گرماساز آسیب دیده‌اند روبرو می شویم. خوشبختانه اتو موهای امروزی در کاهش این آسیب ها نقش به سزایی دارند. این اتوموها تنظیمات مختلفی را ارائه می‌دهند و می‌توان آن‌ها را به دلخواه انتخاب کرد. هر چند غریزه شما ممکن است به شما بگوید که فوراً اتو مو را در بالاترین درجه حرارت قرار دهید، اما با این احساس مقابله کنید. وجود گزینه‌های مختلف برای انتخاب، بدون دلیل نیست. بسته به نوع مو و هدف‌تان از خرید، اتوموهایی با حرارت پایین‌تر ممکن است بهترین و سالم‌ترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.

شما تنها کسی نیستید که نمی‌داند کدام سطح دما را انتخاب کند. به همین دلیل است که به سراغ متخصصان رفتیم تا بهترین تنظیمات را برای هر نوع مو بیابیم. اتو موی خود و یک محافظ حرارتی مو را انتخاب کنید (محافظ حرارتی واجب و ضروری است) و ادامه مطالب را دنبال کنید تا تنظیم دمای مناسب برای موهایتان را پیدا کنید؛ به علاوه چند نکته اضافه را از متخصصان در مورد چگونگی داشتن موهای صاف و ابریشمی که همه ما میشناسیم و دوست داریم نیز در اختیارتان می‌گذاریم.

موهای صاف

همه متخصصان در این مسئله اتفاق نظر دارند که موهای صاف را باید با دمای پایین‌تر، اتو کشید. بهترین دما بین 115 تا 190 درجه سانتی گراد است و این به ضخامت مو بستگی دارد.( دمای پایین‌تر برای موهای نازک و دمای بالاتر برای بافت‌های ضخیم یا درشت مناسب است. ) به طور دقیق‌تر، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که از دمای پایین‌تر، بین 120 تا 150 درجه سانتی گراد، شروع کنید و بعد در صورت نیاز تنظیمات را تغییر دهید. بعلاوه، دمای 190 درجه سانتی گراد مخصوص موهای زبر است.

باید به یاد داشته باشیم که اگر موها در حالت عادی صاف است، نیازی به حرارت بیشتر نیست. فرآیند صاف کردن موهای صاف با اتو مو فقط برای صاف کردن کوتیکول و خلاص شدن از شر هر یک از موج‌های کوچک مزاحم است. همیشه از درجه پایین‌تر شروع کنید و در صورت نیاز آن را افزایش دهید. با این وجود برخی متخصصین، هر دو، نسبت به دمای زیر 150 درجه سانتی گراد هشدار می‌دهند؛ زیرا موها در دمای پایین تر ممکن است به اتوی بیشتری نیاز داشته باشند و این کار در نهایت باعث می‌شود که موها بیشتر آسیب ببینند.

با توجه به اینکه گرمای کمتر همیشه بهترین انتخاب است، قبل از اینکه از اتو مو استفاده کنید، بگذارید موهایتان بدون سشوار کاملاً خشک شود. هرچند یک متخصص می‌گوید که موهایی که بدون سشوار خشک می‌شوند به احتمال زیاد کمی تیره‌تر به نظر می‌رسند و حجم‌ کمتری نسبت به موهای سشوار شده دارند. برای داشتن مقداری حجم بیشتر بدون استفاده از سشوار، اسپرهای حجم‌دهنده سبک را انتخاب کنید.

در هر صورت، همه متخصصان بر استفاده از نوعی محافظ مو در برابر حرارت، قبل از استفاده از وسایل مدل‌دهی مو تأکید دارند. برای موهای صاف و نازک، اسپری یا کرمی ملایم انتخاب کنید.

موهای مجعد

برای موهای مجعد دما را بین 150 تا 190 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. دمای 175 تا 190 درجه سانتی گراد برای موهای زبر، موهای رنگ نشده و موهای رنگ شده سالم و آسیب ندیده مناسب است.

برای موهای مجعد با تراکم کمتر باید ابتدا از اسپری محافظ در برابر حرارت استفاده کرد. در این میان، برای موهای مجعد با ضخامت یا بافت درشت‌تر، باید از محافظ‌های حرارتی نرم کننده مثل سرم یا لوسیون مو استفاده کرد. استفاده از این محافظ‌های حرارتی باید قبل از خشک کردن مو و روی موهای مرطوب صورت بگیرد.

دمای اتومو برای موهای مجعدخشک کردن مو بدون سشوار دراینجا هم بهترین کار است. هدف این است که از آسیب‌های زیاد جلوگیری کنیم. اگر می‌خواهید فرهای مو را بکشید تا راحت‌تر اتو شوند، با استفاده از شانه‌ای با دندانه‌های نازک و مقاوم در برابر حرارت، گره‌های مو را از هم باز کنید و بلافاصله هم اتو بکشید. قسمتی از مو را در دست بگیرید، شانه را روی آن قرار دهید و اتو مو را به دنبال شانه بکشید.

موهای فردار

موهای فردار به کمی گرمای بیشتر نیاز دارند تا حالت فر صاف شود؛ بنابراین متخصصان پیشنهاد می‌کنند که خوب است از درجه حرارت بین 160 تا 210 درجه سانتی گراد استفاده بشود. زمانی که می‌خواهیم دمای مناسبی برای موهای فردار بیابیم، شرایط کمی مبهم و نامعلوم می‌شود؛ اگر اتو خیلی داغ باشد ممکن است حالت طبیعی فر را تغییر دهد، بافتی ناسازگار ایجاد کند و باعث آسیب ناشی از حرارت بشود؛ اما اگر دما خیلی پایین باشد، ممکن است حالت نرم و ابریشمی که اتو موها می‌توانند ایجاد کنند به دست نیاید. بعلاوه، انتخاب دما در آن محدوده باید بر اساس بافت، تراکم، ضخامت و میزان آسیب مو باشد.

همه متخصصان بر این امر اتفاق نظر دارند که موهای فردار نسبت به انواع موهای دیگر مثل موهای صاف و مجعد نیازمند آماده سازی متفاوتی هستند. موهای فردار باید قبل از استفاده از اتو مو با سشوار خشک شوند. این کار باعث می‌شود تا رشته‌های مو قبل از استفاده از اتو مو کشیده شوند؛ در این صورت گرمای مستقیم زیادی به موها نمی رسد و برای رسیدن به هدف خود نیاز کمتری به اتو کشیدن موها دارید. احسان نجاریان پیشنهاد می‌کند که از محافظ حرارتی آبرسان روی موهای مرطوب استفاده بشود و اسپری محافظ حرارتی یا سرم روی موهای خشک قرار داده شود.

در این میان، احسلن نجاریان می‌گوید مهم است به یاد داشته باشید که زمانی که می خواهید موهای فردار را صاف کنید، موها باید به تازگی شسته شده باشند و نرم‌کننده نیز مورد استفاده قرار گرفته باشد. میزان انباشته شدن مواد روی موهای فر بیشتر است؛ پس قبل از استفاده از اتو مو مطمئن شوید که موها از ذرات مواد استفاده شده، پاک شده باشند؛ این کار باعث می‌شود که تغییر حالت موها از فر به لخت با آسیب کمتری همراه باشد.

موهای بسیار فر

همانطور که انتظار می‌رود، موهای بسیار فر به خاطر حالت محکم فرها به حداکثر دما نیاز دارند تا صاف شوند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از دمای بین 190 تا 230 درجه سانتی گراد استفاده شود تا موها ابریشمی بشوند. مثل همیشه احتیاط کنید (مخصوصاً برای موهای نازک‌تر و موهای رنگ شده) و دما را تا آن حدی که لازم است بالا ببرید. صرف نظر از تراکم موها، احسان نجاریان می‌گوید که به یاد داشته باشید که اتو کشیدن مو در طول زمان می‌تواند باعث کاهش و یا حتی آسیب به شکل طبیعی فرهای مو شود؛ پس آسیب ناشی از حرارت را به حداقل برسانید.

افراد با موهای بسیار فر باید حتماً موهای خود را از قبل با سشوار خشک کنند. اگر بگذارید موهایتان بدون سشوار خشک شوند، فرها بهترین کاری را که در آن استاد هستند انجام می دهند (در یکدیگر پیچ می‌خورند) و باز کردن آن‌ها مشکل می‌شود و شرایطی به وجود می‌آید که باید بارها و بارها اتو را روی مو کشید. احسان نجاریان پیشنهاد می‌کند که هنگام خشک کردن موهای بسیار فر با سشوار از برس موی بریستل استفاده شود، ترجیحاً برسی که دارای منافذ است تا هوا بتواند از آن عبور کند. برس‌های موی بریستل، مو را می‌گیرند و کشش ایجاد می‌کنند که به توزیع روغن‌های طبیعی، محصولات مرطوب‌کننده و محافظ در برابر حرارت در رشته‌های پیچ‌دار مو کمک می‌کند.

احسان نجاریان همچنین پیشنهاد می‌کند که از انگشت و یک شانه با دندانه‌های ظریف برای ایجاد کشش در موها، به ویژه در خط رویش مو و ناحیه ریشه موها استفاده بشود. اتو مو را باید صاف روی موها کشید تا اطمینان حاصل بشود که ریشه‌ها بافتی صاف و منطبق با انتها دارند. در همین حال، توصیه میشود که شب‌ها موها را با روسری ابریشمی یا ساتن ببندید تا حالت آن بیشتر حفظ شود. این کار به موها اجازه می‌دهد رطوب خود را حفظ کنند، موهای وز جمع شوند و تارهای مو بدون چربی، براق نگه داشته شوند. استفاده از نرم‌کننده یا ماسک ترمیم‌کننده برای محافظت از حالت‌دهی روزانه مناسب است؛ در حالی که رزو توصیه می‌کند موهای بسیار فری که صاف شده را با استفاده از غلتک میزانپلی کنید.