تلفن واتس اپ اینستاگرام

فواید روغن کانولا برای مو

چند سال قبل، هنگامی که تصمیم گرفتم از مواد طبیعی استفاده کنم، می‌دانستم که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها یافتن محصولات مناسب مو است. البته می‌دانستم که باید از روغن‌های طبیعی استفاده کنم. چرا؟ خب، بسیاری از روغن‌های مغذی مو مثل روغن نعنافلفلی، روغن زیتون و روغن درخت چای موضوع نقد و بررسی‌های بسیار مثبت متخصصان مراقبت از مو است.پس از تحقیقات بسیار، به این نتیجه رسیدم که روغن کانولا باعث تقویت و سلامت موهایم شد. هرچند روغن کانولا به عنوان روغنی برای پخت‌وپز شهرت یافته، اما دارای خواص اثبات شده برای سلامت و زیبایی است. اما این روغن چیست و چه اثری روی مو دارد؟ برای آگاهی از کلیه فواید روغن کانولا برای مو و آشنایی با نظرات کارشناسان مراقبت از مو به خواندن این مقاله ادامه دهید و در آن چند محصول را هم به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

روغن کانولا چیست؟

همانگونه که از اسمش پیداست، روغن کانولا از دانه‌ کانولا استخراج می‌شود، نوعی از کلز که اسید اروسیک ناچیز دارد. این گیاه عمدتاً در مرغزارهای غرب کانادا کشت می‌شود. باآنکه هنوز هم یکی از پرکاربرد و محبوب‌ترین روغن‌های پخت‌وپز در آشپزخانه‌هاست، همچنین خواص تندرستی و زیبایی دارد که می‌توان آن‌را به مو، پوست و ناخن‌ها، به منظور مرطوب کردن و تقویت آنها مالید.

روغن کانولا حاوی ویتامین‌E است، ماده‌ای فعال که راهکاری قابل‌اعتماد برای درمان بسیاری از مشکلات مو به شمار می‌آید. باآنکه روغن کانولا موها را متحول می‌کند اما در صورت ریزش شدید مو نباید از آن استفاده شود. در چنین شرایطی، بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کنید. بااین‌وجود، روغن کانولا موهای ضعیف را شاداب می‌کند، فولیکول‌های مو را ترمیم می‌نماید و گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد.

برای اینکه بدانیم به چه دلیل روغن کانولا برای مو مفید است، نظرات کارشناسی دو متخصص مو، «شاب رسلان» (Shab Reslan) و «گرتچن فریس» (Gertchen Frese) و همچنین دکتر «آنجلا فیپس» (Angela Phipps) به عنوان مشاور پزشکی و دکتر «کاترین دنینگ» (Catharine Denning) کارشناس مراقبت‌های پوستی را جویا شدیم. پیشاپیش باید بگوییم که آنها هرآنچه را که باید در مورد روغن کانولا بدانید و همچنین تاثیرات آن بر مو را در اختیارتان خواهند گذاشت.

مهمترین حقایق در باره روغن کانولا

  • نوع ماده اولیه: مرطوب‌کننده و آبرسان
  • فواید اصلی: حفظ سلامت مو و پوست سر، بهبود رشد مو، پیشگیری از خشکی
  • چه کسانی باید از آن استفاده کنند: به طور کلی، از روغن کانولا می‌توان در انواع موها به دلیل بافت سبکش استفاده کرد.
  • هر چند وقت یکبار باید استفاده کرد: یک تا دو بار در هفته
  • استفاده همزمان با: سایر روغن‌های مرطوب‌کننده مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آووکادو.
  • موارد منع استفاده: تداخل ثابت شده ندارد، بااین‌حال مطلع باشید که روغن کانولا نوعی روغن گیاهی است، به همین دلیل اگر هر نوع حساسیت دارید، قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

فواید روغن کانولا برای مو

نگذارید که در دسترس بودن و فراگیر شدن روغن کانولا در آشپزخانه شما را فریب دهد و فکر کنید که تنها باید در آشپزی از آن استفاده کنید. این ماده بی‌ادعا ممکن است یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت مو باشد. این روغن فواید زیادی دارد و مرطوب کردن موهایتان با آن می‌تواند منجر به بهبود کلی مو شود.

  • بهبود رشد مو: «رسلان» می‌گوید: به دلیل برخورداری از مقدار زیادی اسید چرب، روغن مو فواید زیادی برای مو و پوست سر دارد. حاوی درصد بالایی از اسید اولئیک (60 درصد) و اسید لینولئیک (20 درصد) است. اسید لینولئیک بافت سبک دارد و برای مرطوب کردن پوست سر و تحریک رویش مو عالی است.»
  • مو را مرطوب و نرم می‌کند: مو برای رشد نیاز به تعادل رطوبت و پروتئین دارد. رطوبت باعث حفظ قابلیت ارتجاعی مو می‌شود. بدون آن، ممکن است مو خشک و شکننده شود و در معرض شکستگی قرار گیرد. هنگام صاف کردن، مدل دادن یا هر نوع تغییر دیگر مو، برخورداری از موی نرم، انعطاف‌پذیر و مرطوب ضروری است. «فریس» می‌گوید: «روغن کانولا مو را مرطوب و نرم می‌کند.»
  • جلوگیری از شوره: روغن کانولا برای درمان و جلوگیری از شوره مفید است، که این کار مانع از بروز مشکلات مرتبط با شوره سر خواهد شد. شوره شدید باعث می‌شود که فرد پوست سرش را به حدی محکم بخاراند که شاید آن‌را زخم کند و/یا باعث التهاب مکرر در فولیکول‌های مو شود که نتیجه آن کاهش یا حتی توقف رشد مو است. «فریس» ضمن اشاره به کارایی روغن کانولا این نکته را اضافه می‌کند که این روغن حاوی ترکیبات ضدالتهاب است.
  • به حداقل رساندن ریزش مو: «فریس» می‌گوید: «مصرف ویتامین E و همچنین استفاده موضعی از آن باعث به حداقل رساندن استرس اکسیداتیو روی پوست سر می‌شود، بنابراین مو می‌تواند رشد مناسب داشته باشد. «رسلان» نیز قابلیت روغن کانولا را برای جوان‌سازی مو تایید می‌کند و می‌گوید: «ویتامین E یکی از ضروری‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای رشد سالم مو است چون ریزش آن‌را به حداقل می‌رساند.»
  • محافظت در برابر اشعه ماورای بنفش: بسیاری از ما فکر می‌کنیم که نور خورشید تنها به پوست آسیب می‌زند اما اشعه ماورای بنفش خورشید هم می‌تواند به مو صدمه زند. باآنکه کارشناسان، ضرورت SPF را برای مو زیر سئوال می‌برند، اما آگاهی از تاثیر بالقوه روزهای گرم بر مو مهم است. «فریس» می‌گوید، حتی باآنکه روغن طبیعی موهای شما قادر به محافظت از آنها در برابر خورشید است، اما روغن کانولا ممکن است در ایجاد محافظت در برابر اشعه ماورای بنفش نیز مفید باشد.
  • افزایش درخشندگی: اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع 85 درصد چربی مو را تشکیل می‌دهند. چربی‌ها عامل موثر در افزایش درخشندگی مو هستند. «فریس» می‌گوید: «روغن کانولا باعث کاهش فر مو و افزایش درخشندگی آن می‌شود.»
  • درمان خشکی: روغن کانولا ماده آب‌رسان است، بنابراین آسیب به‌وجود آمد بر اثر خشکی را ترمیم می‌کند. همچنین از مو در برابر عوامل خارجی، مانند آلودگی هوا و هوای خشک محافظت می‌کند. دکتر «فیپس» می‌گوید: درمان روغنی به تارهای مو و پوست سر آب‌رسانی می‌کند. معمولاً مالیدن روغن‌ها به موی خشک موثرتر است چون روغن آب را دفع می‌کند. مالیدن روغن‌های خشک به مو معمولاً ایمن است اما توصیه می‌شود رویکرد «کمتر بیشتر است» را اتخاذ کنید. روغن باعث سنگینی مو می‌شود و آب‌کشی آن‌را دشوار می‌کند، به‌خصوص اگر موهای نازک یا کوتاه داشته باشید.»

ملاحظات نوع مو

روغن کانولا عموماً روی بیشتر موها اثر دارد اما جهت برخورداری از کلیه فواید آن، آگاهی از میزان تخلخل موی‌تان جهت انتخاب درمان مناسب کمک‌کننده خواهد بود. تخلخل موی شما نشان می‌دهد که روغن‌ها و رطوبت به چه میزان قادر به عبور از کوتیکول‌ها هستند. مویی که تخلخل کمتری دارد با افزودن روغن‌های سبک رشد می‌کند، چون کوتیکول‌های روی ساقه مو نفوذ ناپذیرند. از آنجایی که روغن کانولا سبک است، برای موهایی که نفوذ پذیری کم دارند عالی است چون باعث سنگینی آن نخواهد شد. روغن کانولا همچنین ممکن است برای موهایی که تخلخل زیاد دارند مفید باشد که این نوع موها خشک هستند.

هر کسی که خواهان استفاده از روغن کانولا، با هدف احیای موی خشک و آسیب‌دیده باشد، استفاده از آن توصیه می‌شود. درمان‌های روغنی ممکن است برای موی خشک مفید باشند، اما اگر پوست سرتان حساس است (بدانید که سلامت موی سر و مو دو موضوع کاملاً متفاوت از یکدیگرند) بهتر است به موی خود روغن کانولا نزنید. دکتر «فیپس» توصیه می‌کند: «در صورتی که واکنش آلرژیک دارید، روغن‌ها را قبل از مصرف امتحان کنید. اگر به محصولی که روغن از آن تهیه می‌شود حساسیت دارید، به طور کلی قید استفاده از آن‌را بزنید.» هنگامی که روغن به موی خود می‌زنید، با پوست تماس پیدا می‌کند و روغن کانولا هم از این قضیه مستثنی نیست. برای امتحان روغن خشک روی پوست سر، دکتر «فیپس» توصیه می‌کند قبل از مالیدن روغن روی پوست سر، کمی از آن‌را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید. اگر تا 24 ساعت دچار واکنش آلرژیک نشدید، احتمالاً استفاده از آن بدون مشکل خواهد بود.

مخلوط کردن روغن کانولا با سایر روغن‌ها ایمن است اما اگر می‌خواهید فقط از این روغن استفاده کنید، در صورتیکه پوست سرتان چرب است، مقدار زیادی از آن‌را نمالید. دکتر «دنینگ» می‌گوید: روغن اضافی باعث انسداد منافظ پوست سر می‌شود که از رشد عادی فولیکول‌های مو جلوگیری خواهد کرد.»

چگونگی استفاده از روغن کانولا برای مو

راه‌های مختلفی برای تجربه فواید روغن کانولا وجود دارد. «فریس» می‌گوید: «از روغن کانولا به عنوان درمان قبل از شامپو استفاده کنید. این کار به گردش خون و جوان‌سازی سلولی کمک می‌کند.»

  • به عنوان درمان قبل از شامپو: «فریس» می‌گوید: «برای رشد مو، روغن کانولا را با روغن رزماری یا علف‌لیمو مخلوط کنید و پوست سر را قبل از شامپو زدن، به مدت 20 دقیقه با آن ماساژ دهید.»
  • به عنوان ماسک مو: «فریس» می‌گوید: «برای افزایش میزان رطوبت مو، روغن کانولا را با روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن به عنوان ماسک مو استفاده نمایید. توصیه می‌کنم بگذارید 30 دقیقه روی سر بماند و بعد شامپو کنید.»
  • به عنوان درمان مو: دکتر «فیپس» می‌گوید: توصیه می‌کنم نوک موها و پوست سر را آغشته به یک تا 2 قاشق چایخوری روغن کانولا کنید که این مقدار بستگی به طول موهای شما دارد. ماساژ دادن موی خشک با روغن و بعد پوشاندن آن با حوله گرم یا کلاه حمام به مدت 15 دقیقه باعث نفوذ بهتر روغن به ساقه‌های مو و پوست سر می‌شود. همچنین توصیه می‌کنم قبل از شستشوی کامل مو، که از یک شانه دندانه درشت برای پخش یکنواخت روغن در تمام قسمت تارهای مو استفاده کنید.» اگر موهای شما ضخیم است شاید نیاز باشد حجم روغن مصرفی را افزایش دهید.
  • به عنوان نرم کننده بدون نیاز به آب‌کشی: «فریس» می‌گوید: «برای کمک به مقابله با مشکلات موهای خشک، می‌توانید روغن کانولا را با آب گرم مخلوط کرده و روی مو اسپری کنید. بگذارید مانند نرم‌کننده بدون نیاز به آب‌کشی بماند تا رطوبت بیشتر به مو دهد و از آسیب به مو جلوگیری کند.»

پرسش‌های متداول

  • آیا روغن کانولا و روغن کلزا یکسان هستند؟

خیر. روغن کانولا از دانه‌های کانولا تهیه می‌شود، درحالی‌که روغن کلزا از کلزا. باآنکه از یک خانواده هستند، اما دو دانه مختلف‌اند که خواص بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

  • چگونه می‌توان خالص بودن روغن کانولا را تشخیص داد؟

روغن کانولا به دو روش از دانه استخراج می‌شود: یکی با پرس سرد (که گران‌تر و سخت‌تر است) و دیگری با حرارت تدریجی دانه‌ها با استفاده از حلال (معمولاً هگزان) تا اینکه بتوان بیشترین روغن ممکن را از آن استخراج کرد. در روش دوم، مقدار بسیار کمی هگزان پس از استخراج در روغن باقی خواهد ماند (کمتر از 2 درصد مصرف روزانه که ایمن است)، بنابراین از نقطه نظر فنی، در روش دوم، روغن کانولا خالص تولید نمی‌شود.