تلفن واتس اپ اینستاگرام

مزوتراپی چیست؟ هر آنچه درباره Mesotherapy باید بدانید

مزوتراپی تکنیکی برای جوان‌سازی،سفت‌کردن پوست و نیز حذف چربی‌های اضافی با تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی است.

مزوتراپی چیست؟

بنیانگذار این تکنیک میشل پیستور پزشکی از کشور فرانسه در سال 1952 بود. در ابتدا از مزوتراپی برای تسکین درد استفاده‌‌ می‌شد. در سالیان بعد استفاده از مزوتراپی در ایالات متحده و سایر نقاط جهان محبوبیت پیدا کرد.

امروزه مزوتراپی برای موارد زیر استفاده‌‌ می‌شود:

  • حذف چربی در نواحی مختلف بدن مانند مانند شکم، ران، باسن، کفل‌ها، پاها، بازوها و صورت.
  • کاهش سلولیت.
  • از بین‌بردن چین‌وچروک و خطوط روی پوست.
  • سفت‌کردن پوست شُل‌شده.
  • کانتورینگ بدن.
  • از بین‌بردن لک‌های پوستی.
  • درمان آلوپسی، بیماری که باعث ریزش مو ‌‌می‌شود.

در این تکنیک از سوزن‌های بسیار ظریفی برای تزریق مواد موردنظر به لایه‌‌‌ی میانی پوست (مزودرم) استفاده‌‌ می‌شود. ایده‌ی اصلی انجام عمل مزوتراپی این است که با انجام آن  مشکلات اساسی مانند گردش خون ضعیف و التهاب، که باعث آسیب پوستی‌‌می‌شوند، اصلاح‌‌ خواهند شد.

فرمول استانداردی برای مواد تزریقی در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از مواد مختلفی برای این هدف  استفاده‌‌ می‌کنند. از این میان می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • داروهای تجویزی مانند گشادکننده‌های عروق و آنتی بیوتیک‌ها.
  • هورمون‌هایی مانند کلسی‌تونین و تیروکسین.
  • آنزیم‌هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز.
  • عصاره‌های گیاهی.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی.

هزینه‌ی انجام مزوتراپی چقدر است؟

هزینه‌ی انجام عمل مزوتراپی به نوع درمان و تعداد جلسات موردنیاز فرد بستگی دارد. به‌طورکلی، هزینه‌ی یک جلسه در آمریکا بین 250 تا 600 دلار است. از آنجایی که مزوتراپی جز اعمال زیبایی می‌شود و از نظر پزشکی عملی غیرضروری است، پوشش بیمه‌ای برای هزینه‌های مزوتراپی وجود ندارد.

نحوه‌ی آماده‌سازی برای مزوتراپی چگونه است؟

قبل از انجام مزوتراپی با پزشک ملاقات خواهید کرد تا در رابطه با چگونگی روند مزوتراپی اطلاعاتی کسب کنید. شاید لازم باشد از مصرف آسپرین (بوفرین) و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) یک هفته قبل از عمل مزوتراپی منع شوید. مصرف مسکن‌ها‌‌ ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی و کبودی در طول مزوتراپی شود.

روند جلسه‌ی انجام عمل مزوتراپی چگونه است؟

در جلسه‌ی مزوتراپی گاهی اوقات داروی بی‌حسی به پوست محل تزریق اضافه می‌شود، اما گاهی هم مزوتراپی بدون استفاده از داروی بی‌حسی انجام می‌شود. با استفاده از یک سوزن کوتاه و مخصوص، تزریقاتی انجام خواهد شد. گاهی سوزن مزوتراپی به تفنگی مکانیکی متصل است تا تزریق‌های زیادی پشت‌سرهم انجام شوند.

بسته به شرایط درمانی، تزریق‌ در عمق‌های مختلف 1 تا  4‌‌ میلی‌متری‌ پوست سر انجام خواهد شد. شاید در هنگام تزریق پزشک سوزن را با زاویه در پوست وارد کند یا خیلی سریع مچ دست خود را تکان دهد. در هر تزریق ممکن است تنها قطره‌ای کوچک از محلول وارد پوست شود.

احتمالاً برای حصول نتیجه‌ی موردنظر به چندین جلسه مزوتراپی نیاز خواهید داشت. باید بین 3 تا 15 بار انتظار مراجعه‌ به پزشک و مرکز درمانی را داشته باشید. در ابتدا، هر 7 تا 10 روز یک‌بار تزریق انجام خواهد شد. اگر علائم بهبودی ظاهر شود، جلسات درمانی  با فاصله‌ی دو هفته یک‌بار یا یک‌بار در ماه انجام خواهند شد.

میزان اثربخشی مزوتراپی چقدر است؟

به‌دلیل استفاده از روش‌های متنوع و تزریق مواد مختلف در عمل مزوتراپی، پیش‌بینی اثربخشی آن کار سختی است. مطالعات کمی برای اثبات اثربخشی این تکنیک انجام شده و این مطالعات روی گروه‌های کوچکی انجام شده‌اند.

پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه‌ی مزوتراپی نشان داده‌اندکه این روش فواید چندانی بر جوان‌سازی پوست ندارد. نتایج  مطالعه‌ای که در سال 2012 بر روی شش نفر انجام شده بود، نشان داد که انجام مزوتراپی به مدت شش ماه هیچ تاثیر جدی بر روی کاهش  چین‌وچروک‌ها ندارد. نتایج مطالعه‌ی دیگری در سال 2008 نشان داد که 20 نفر خانمی که مزوتراپی را با هدف کانتورینگ بدن انجام داده بودند، هیچ کاهش سایزی در ناحیه‌ی ران نداشتند.

مقایسهی مزوتراپی و  لیپوساکشن

مزوتراپی جایگزینی غیرجراحی برای لیپوساکشن است و برای از بین‌بردن چربی‌های ناخواسته نیز می‌توان از مزوتراپی بهره برد.

لیپوساکشن چربی‌های نواحی مانند شکم، ران و پشت را به طور دائم از بین ‌می‌برد. جراحان زیبایی برای انجام لیپوساکشن ابتدا برش‌های کوچکی در پوست ایجاد می‌کنندو سپس چربی‌های اضافی را با واردکردن یک لوله‌ی پلاستیکی نازک با استفاده از خلاء ساکشن می‌کنند. عمل لیپوساکشن تحت بیهوشی انجام می‌شود.

اگرچه لیپوساکشن در از بین‌بردن دائمی چربی‌ها روشی موثر است، بهبودی پس از عمل جراحی ممکن است تا شش هفته طول بکشد. انجام عمل لیپوساکشن خطراتی مانند آسیب به اعصاب و عروق خونی، ایجاد خطوط برجسته‌ی نامنظم بر روی پوست، سوختگی و عفونت را در پی داشته باشد. علاوه‌ براین انجام عمل لیپوساکشن هزینه‌ی بالایی دارد و در سال 2016 هزینه‌ی متوسط ​​انجام لیپوساکشن  3200 دلار بود.

مزوتراپی به اندازه‌ی لیپوساکشن تهاجمی نیست. در مزوتراپی هیچ برشی بر روی پوست انجام نمی‌شود. با پرداخت 250 تا 600 دلار در هر جلسه می‌توان مزوتراپی را با  هزینه‌ای بسیار کمتر از لیپوساکشن انجام داد. بااین‌حال، برای حصول نتیجه‌ی موردنظر ممکن است نیاز باشد 10 جلسه یا بیشتر مزوتراپی را انجام دهید.

مشخص نیست مزوتراپی تا چه اندازه در از بین‌بردن چربی‌ها موثر است. تحقیقات کافی برای اثربخشی مزوتراپی در این حیطه انجام نشده است. همچنین روش‌های مزوتراپی بسته به محلی که مزوتراپی در آن انجام می‌شود متنوع و متفاوت هستند.

لیپولیز تزریقی یکی دیگر از درمان‌های غیرتهاجمی مشابه مزوتراپی است. اصطلاحات مزوتراپی و لیپولیز تزریقی اغلب به‌جای هم استفاده می‌شوند، اما در انجام این دو روش اندکی تفاوت وجود دارد.

در طول لیپولیز تزریقی، پزشک فسفاتیدیل کولین و دی اُکسی کولات را به لایه‌ی چربی زیر پوست تزریق‌‌ می‌کند تا چربی تجزیه شود. همانند مزوتراپی، شواهد بسیار کمی برای اثبات اثربخشی لیپولیز تزریقی وجود دارد.

انجمن جراحان پلاستیک آمریکا لیپولیز تزریقی یا مزوتراپی را برای از بین‌بردن چربی‌های اضافی پیشنهاد نمی‌کنند. دلیل این امر نیز عدم وجود  تحقیقات کافی در تایید اثربخشی این روش‌های درمانی در از بین‌بردن چربی‌های اضافی است.

عوارض و خطرات انجام مزوتراپی چیست؟

به عقیده‌ی افرادی که مزوتراپی انجام‌‌ دادند، مراجعه به پزشک حاذق خطرات انجام این عمل را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی گزارش‌شده‌ی مزوتراپی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی پوست
  • کبودی
  • برجستگی در محل تزریق
  • ظهور لکه‌های تیره روی پوست
  • کهیر
  • عفونت
  • ایجاد اِسکار

روند ریکاوری پس از انجام مزوتراپی چگونه است؟

ازآنجایی‌که مزوتراپی روشی غیرتهاجمی محسوب می‌شود، معمولاً پس از انجام آن نیازی به بستری‌شدن و استراحت نخواهید داشت. بسیاری افراد بلافاصله پس از انجام مزوتراپی ‌‌می‌توانند به فعالیت‌های عادی خود بازگردند. برخی دیگر ممکن است به دلیل تورم و درد در محل‌ تزریق نیاز به یک روز مرخصی داشته باشند.

سخن پایانی

مزوتراپی درمانی نویدبخش برای حذف چربی‌های ناخواسته و کانتورینگ بدن است. بااین‌حال، بی‌خطربودن و اثربخشی آن هنوز اثبات نشده است. بسیاری مطالعاتی انجام شده اثر مزوتراپی را بر تسکین درد بررسی کرده‌اند و جنبه‌های زیبایی این عمل را بررسی نکرده‌اند.

مزوتراپی به‌عنوان روشی درمانی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده است، اما بسیاری از مواد مورد استفاده در این روش تاییدیه‌ی FDA دارند، البته تاییدیه‌ی این مواد برای استفاده در درمان سایر بیماری‌هاست.  مادامی که ترکیبات دارای تاییدیه FDA باشند، می‌توانند در مزوتراپی استفاده شوند. در واقع مزوتراپی مصداق استفاده از مواد دارای تائیدیه‌ی FDA  در روش‌های درمانی فاقد تائیدیه‌ی FDA می‌باشد.

پزشکان برای انجام مزوتراپی از هیچ فرمول استانداردی پیروی نمی‌کنند. این یعنی اثربخشی انجام عمل مزوتراپی از پزشکی به پزشک دیگر کاملاً متفاوت است. اگر قصد دارید مزوتراپی را امتحان کنید، به پزشکی حاذق، دارای مجوز و تجربه‌ی بالا در این حیطه مراجعه کنید. این اقدامات در کاهش عوارض جانبی موثر خواهند بود.

آیا ‌‌می‌توان از مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد؟

مزوتراپی علاوه بر موثربودن بر کاهش چین‌وچروک و حذف چربی‌های ناخواسته، در درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی نیز استفاده ‌‌می‌شود. در مزوتراپی با این هدف عصاره‌های طبیعی گیاهان، ویتامین‌ها یا داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل به پوست سر تزریق‌‌ می‌شوند.

افرادی که با هدف جلوگیری از ریزش مو مزوتراپی انجام دادند مدعی هستند که:

  • انجام مزوتراپی باعث اصلاح عدم تعادل هورمونی در داخل و اطراف فولیکول مو می‌شود.
  • مواد مغذی به مو ‌‌می‌رساند.
  • موجب بهبود گردش خون می‌شود.

با‌این‌حال، درست مانند سایر کاربردهای مزوتراپی، شواهد کمی دال بر موثربودن مزوتراپی در قطع ریزش مو وجود دارد. اکثر موادی که در مزوتراپی با هدف جلوگیری از ریزش مو به پوست سر تزریق می‌شوند، در هیچ مطالعه‌ای به‌عنوان ماده‌ی موثر در رشد مجدد مو معرفی نشده‌اند. تنها فیناستراید و ماینوکسیدیل تهیه‌شده از منابع مورداعتماد، شواهد مثبتی در این راستا از خود نشان داده‌اند.