مزوتراپی یا برابر پی‌آر‌پی؟ کدامیک در درمان ریزش مو موثرتر است؟

ریزش مو فرآیندی است که در برهه‌ای از زمان بر زندگی همه تأثیر گذاشته است. این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افراد خجالت‌‍‌آور، طاقت‌فرسا و احساسی باشد و باعث ‌شود که شروع صحبت درباره آن با پزشک، مراقب سلامت یا متخصص زیبایی سخت شود. مردان و زنان، هر دو، تحت تأثیر این فرآیند هستند.ریزش مو زودتر از آنچه انتظارش می‌رود شروع می‌شود. متأسفانه این موضوع به این معناست که بسیاری از مردم سال‌ها به دنبال درمانی برای پیشگیری یا یافتن روشی شفا بخش برای ریزش موی رو به پیشرفت خود می‌گردند. کرم، پماد، ایمپلنت، کلاه گیس و انواع قرص‌ها، از شمار گزینه‌های زیادی هستند که در حال حاضر به عنوان درمان وجود دارند؛ اما سؤال این است که از کجا بدانیم که کدام یک از این گزینه ها برای ما مناسب است؟

اخیراً دو شیوه درمانی مزوتراپی و پی‌آر‌پی به عنوان روش‌های درمان و کاهش ریزش مو محبوبیت پیدا کرده‌اند.  هر دو شیوه درمانی شامل ریز تزریق در محل‌های آسیب دیده به منظور تقویت رشد مو و کاهش نشانه‌های محسوس ریزش مو هستند. در این وبلاگ، درباره تفاوت‌های اصلی میان دو شیوه پی‌آر‌پی و مزوتراپی و تعیین اینکه کدام شیوه درمانی برای شما مناسب است بحث خواهیم کرد.

تفاوت پی‌آر‌پی و مزوتراپی چیست؟

پی‌آر‌پی و مزوتراپی، هر دو، تکنیک‌های زیبایی هستند که می‌توانند مزایای زیبایی شناختی متفاوتی داشته باشند. در مورد ریزش مو، هر دو شیوه درمانی نشان داده‌اند که به طور موثر رشد مو را در بیماران با درجات مختلف ریزش موی به طور محسوسی بهبود می‌بخشند. مزوتراپی شامل درمان پوست سر با ویتامین‌ها و مواد مغذی است و در پی آن، استفاده از ریز تزریق است تا ترکیبات دارویی به لایه‌های عمیق‌تر پوست برسند. این تکنیک، جذب بهینه‌ و استفاده حداکثری از ویتامین‌ها، عناصر کم مصرف و سایر عوامل رشد را ممکن می‌سازد؛ زیرا با این شیوه می‌توان به پایین‌ترین لایه‌های پوست دسترسی داشت و به شکلی موثر، باعث افزایش رشد مو شد.

پی‌آر‌پی مخفف Platelet Rich Plasma therapy به معنی پلاسمای غنی شده از پلاکت است و شامل گرفتن خون از بیمار و سپس تزریق مجدد آن به پوست سر، در قسمت‌هایی است که به این شیوه درمان نیاز دارد.

آیا مزوتراپی به رشد مو کمک می‌کند؟

مزوتراپی می‌تواند برای درمان مشکلات زیبایی مختلفی مانند زخم، جوش، ترک‌های پوستی، لکه پوستی، چین و چروک‌ها و مشکلات رنگ پوست به کار رود. شیوه عملکرد این روش درمانی به این گونه است که ترکیبی از اسید هیالورونیک، فاکتورهای رشد، پپیتدها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات، مستقیماً از طریق ریز تزریق  وارد پوست می‌شوند؛ با این شیوه درمانی می‌توان حداکثر استفاده را از ترکیبات تزریق شده را برد.  مزوتراپی را می‌توان هم به عنوان روش درمان یک بیماری به کار برد و هم می‌توان برای درمان چندین بیماری به عنوان بخشی از یک سلسله مراحل درمان برای به حداکثر رساندن نتیجه مورد استفاده قرار داد. این روش برای درمان ریزش موی ناشی از  علت ژنتیکی یا دلایل دیگر مانند بیماری‌های مزمن، استرس یا رژیم موثر است؛ زیرا در این روش جذب مواد مغذی اصلی و ترکیبات از طریق ریز تزریق افزایش می‌یابد؛ همچنین با انجام یک سری روش‌ها در یک دوره چند ماهه نتیجه مطلوب به حداکثر می‌رسد.

کدام یک بهتر است: مزوتراپی یا پی‌آر‌پی؟

هم مزوتراپی و هم پی‌آر‌پی با توجه به مشکلی که در پی درمان آن هستید، نتایج و فواید متفاوتی دارند. چندین تفاوت میان این دو روش درمانی وجود دارد. با توجه به اینکه در هر روش چه موادی را به پوست سر تزریق می‌کنند شروع می‌کنیم. مزوتراپی شامل تزریق ویتامین‌ها و مواد معدنی به پوست سر می‌شود؛ در حالیکه پی‌آر‌پی شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به طور مستقیم به بیمار است. همچنین، پی‌آر‌پی می‌تواند به هر لایه‌ای از پوست تزریق شود ولی مزوتراپی فقط برای تزریق ترکیبات به مزودرم (لایه میانی) قابل استفاده است.

به طور کلی، مزوتراپی حداقل به 5 تا 8 جلسه درمان نیاز دارد، در حالیکه پی‌آر‌پی معمولاً به چند جلسه اضافه نیازمند است( معمولاً بین 7 تا 10 جلسه). این جلسات همچنین زمان متفاوتی دارند. مزوتراپی تقریباً نیازمند جلسات 30 دقیقه‌ای است، حال آن که پی‌آر‌پی معمولاً به جلساتی تقریباً یک ساعته نیاز دارد. در‌آخر، پی‌آر‌پی به طور معمول هزینه‌ای بیشتر از مزوتراپی دارد. به طور کلی، هر دو شیوه درمانی می‌توانند برای درمان ریزش مو تأثیرگذار باشند. در واقع با ترکیب هر دو درمان می‌توانید نتیجه مطلوب را به حداکثر برسانید. هر دو روش بی‌خطرتر و ارزان‌تر از کاشت مو هستند، با این حال پی‌آر‌پی در خیلی اوقات بلافاصله بعد از کاشت مو انجام می‌شود تا فرآیند بهبود بعد از جراحی را سرعت ببخشد. مزوتراپی می‌تواند بعد از کاشت مو برای حفظ نتایج خوب استفاده شود.

آیا پی‌آر‌پی موها را ضخیم‌تر می‌کند؟

سیاری افراد از دیدن نتایج طبیعی ظاهر موها از شیوه درمانی پی‌آر‌پی بسیار خشنود هستند؛ چون ثابت شده است که پی‌آر‌پی به فولیکول‌های مو کمک می‌کند تا در مرحله رشد باقی بمانند. این موضوع باعث می‌شود موها بلند‌تر و ضخیم‌تر شوند؛ همچنین باعث رشد موهای نو و تقویت فولیکول‌های موجود در موها می‌شود. البته اگر این روش با شیوه مزوتراپی ترکیب شود، می‌تواند نتایج کلی رشد موها را به حداکثر برساند. برای مثال، در موردی که فرد در بدن خود ویتامین‌ها و عناصر کم مصرف کافی ندارد، ممکن است پی‌آر‌پی به تنهایی پاسخگو نباشد. در این موارد، ترکیب این روش با مزوتراپی بهترین شیوه درمانی است که به کمک آن می‌توان ویتامین‌ها، فاکتورهای رشد و ریز عناصر را به طور مستقیم به ریشه موها افزود. استفاده از روش ترکیبی موجب می‌شود که پی‌آر‌پی تاثیرگذار‌تر باشد.

کدام یک مقرون به صرفه‌تر است؟

بسته به نتیجه دلخواه و میزان ریزش موهایتان ، تعداد جلسات لازم برای هر دو درمان متفاوت است. باید توجه داشته باشید که جلسات پی‌آر‌پی به طور کلی می‌توانند گران‌تر باشند.

اگر اکنون دچار ریزش مو هستید یا نگران ریزش مو در آینده هستید، شیوه‌های درمانی پیشرفته برای کمک به تحریک رشد موهای جدید در دسترس می باشند. هم مزوتراپی و هم پی‌آر‌پی، شیوه‎های درمانی مطمئن، بدون نیاز به عمل جراحی و موثر برای ریزش مو عرضه می‌کنند. اگر چه هر دو روش درمانی نتایج شگفت‌انگیزی را ارائه می‌کنند، اما در قیمت، مدت زمان درمان و نوع محلول ریز تزریق شده به پوست سر متفاوت هستند. در این وبلاگ، به برخی از تفاوت‌های اصلی میان این دو روش درمانی اشاره کردیم.