مواد کراتینه مو

روش بسیار محبوب کراتینه مو که باعث براقی، شادابی و صافی مو‌ها می‌شود، برای اولین بار در برزیل استفاده شده است. در آن جا به آن «Escova progressiva» یا «سشوار پیشرونده» می‌گویند. کراتینه مو با صاف‌کننده‌های شیمیایی قدیمی تفاوت دارد؛ در این روش خبری از تخریب و ترمیم مجدد ساختار مو نیست. فرایند‌های شیمیایی قدیمی‌تر باعث ایجاد تغییر دائمی در ساختار مو می‌شوند. اما روش کراتینه به‌خاطر بالا بودن سطح pH عملکردی متفاوت دارد و باعث نرمی مو و همچنین عدم تورم کوتیکول مو می‌شود. در این روش ابتدا مو را به کراتین آغشته می‌کنند و سپس برای تثبیت آن، مو را در دمای 450 درجه اتو می‌کشند.

کراتین

کراتین نوعی پروتئین طبیعی است که تقریباً 88 درصد از مو را تشکیل می‌دهد. این ماده سرشار از آمینواسید سیستین است که باعث استحکام و انعطاف‌پذیری مو می‌شود. آن‌طور که گفته می‌شود، کراتین پلیمری زیستی است که در ساختار طبیعی موادی مانند مو و ناخن وجود دارد. کراتین مایع نیز با موی سر ترکیب می‌شود تا به بازیابی آنچه که در طول زمان از دست رفته کمک کند. روش کراتینه بسیار مؤثر است؛ به خاطر اینکه کراتین به مو و کوتیکول مو چسبیده و با حفظ رطوبت آن، باعث آبرسانی و در نتیجه حفظ سلامت مو می‌شود.

فرمالدهید

درباره بی‌خطر بودن یا نبودن کراتینه مو شک و تردیدهایی وجود دارد. زیرا در ترکیبات آن از فرمالدهید که یک ماده سرطان‌زا به شمار می‌رود نیز استفاده می‌شود. در مقاله‌ای از نشریه لس‌آنجلس تایمز گفته شده که در واقع این فرمالدهید است که مو را صاف می‌کند. در گزارش متنشر شده دیگری از نشریه تایمز نیز، دکتر پل مک اندروز، متخصص پوست و مو ساکن در بورلی هیلز می‌گوید: «کراتین نقص‌های طبیعی ساقه مو را می‌پوشاند که به مو ظاهری صاف‌تر و ابریشمی‌تر می‌دهد. اما در حقیقت این ماده نیست که باعث صاف شدن مو می‌شود.» صاف شدن زمانی اتفاق می‌افتد که اتوی 450 درجه فرمالدهید را بر روی مو تثبیت کند. دکتر مک اندروز توصیه می‌کند اگر در این باره نگرانی‌هایی دارید، آن را با آرایشگر خود در میان بگذارید. از سال 2014 دیگر در فرمول‌های کراتینه مو از مواد دارای فرمالدهید برای صاف کردن مو استفاده نشده است.

سیکلومتیکون

سیکلومتیکون یکی دیگر از مواد اصلی به کار رفته در محصولات کراتینه مو است. این ماده یک سیلیکون شفاف و بدون بو است که اغلب به عنوان حلال پایه در محصولات مراقبت مو، بدن و محصولات آرایشی استفاده می‌شود. برخلاف کراتین، این ماده هیچ خاصیت درمانی ندارد و بیشتر از آن به عنوان یک حامل استفاده می‌شود تا یک ماده مرطوب‌کننده. این ماده پس از استفاده بر روی پوست یا مو، به‌سرعت تبخیر می‌شود. اما استفاده از آن به‌خاطر کمک به ایجاد حالت ابریشمی در پوست یا مو لازم است و به همین دلیل یک ماده محبوب در صنعت محصولات پوست و مو است.