تلفن واتس اپ اینستاگرام

مزایا و معایب کراتینه مو

کراتینه مو که گاهی صاف کردن مو به روش برزیلی یا کراتینه برزیلی هم نامیده می‌شود‌‌، فرایندی شیمیایی است که معمولا در سالن زیبایی انجام می‌شود. با این روش موها به مدت 6 ماه صاف‌ به ‌نظر می‌رسند، به موها درخشندگی زیادی می‌بخشد و می‌تواند فر موها را کاهش دهد.

این روند شامل شستن موها می‌شود‌؛ سپس آرایشگر مواد را روی موهای خیس شانه می‌زند که به مدت 30 دقیقه روی موها قرار می‌گیرد.

بعضی از آرایشگران ترجیح می‌دهند ابتدا موها را خشک کنند و بعد مواد را روی موهای خشک قرار دهند؛ سپس موها را در بخش‌های کوچک اتو می‌کشند تا مواد روی موها فیکس شوند.

کل روند چندین ساعت‌ طول می‌کشد پس کتاب یا هر کاری که می‌توان در سکوت آن را انجام داد با خود به همراه داشته باشید.

اگر مطمئن نیستید که کراتینه مو برای شما مناسب است یا نه، خودتان با خواندن مطالب زیر، محاسن و معایب آن را سبک سنگین کنید.

مزایای احتمالی کراتینه مو

بدن به شکل طبیعی پروتئین کراتین را می‌سازد. این پروتئینی است که موها و ناخن‌ها از آن ساخته شده‌اند.

کراتین در این روش‌ها ممکن است از پشم‌، پر و شاخ حیوانات گرفته شده باشد. شامپو‌ها یا نرم‌کننده های خاصی هم دارای کراتین هستند؛ ولی معمولا بیشترین مزایا را از انجام این کار در سالن زیبایی که توسط یک حرفه‌ای انجام می‌شود به دست خواهید آورد.

مزایای انجام یک کراتینه حرفه‌ای یا انجام آن در خانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

موهای نرم و درخشنده

کراتین سلول‌هایی را که روی هم قرار می‌گیرند و رشته‌های مو را تشکیل می‌دهند را صاف می‌کند. این به این معناست که موهایی نرم‌تر با فر کمتر خواهید داشت. کراتین باعث می‌شود موهایی که خشک و وز هستند، شکلی براق و سالم داشته باشند.

کراتین همچنین می‌تواند به طور موقت انتهای مو را به هم بچسباند تا حالت موخوره کمتر دیده شود.

نتایج طولانی مدت

تا زمانی که از کراتین موی خود با نشستن زیاد آن مراقبت کنید ( 2 تا 3 بار در هفته کافی است.)، کراتین مو تا بیشتر از 6 ماه دوام خواهد آورد.

موهای نرم‌تر

کراتین موها را نرم‌تر می‌کند، مخصوصا اگر موهایتان به طرز خاصی فردار یا ضخیم است.

اگر به طور مرتب موهایتان را خشک می‌کنید، متوجه می‌شوید که موهایتان با کراتین سریع‌تر خشک می‌شود. بعضی افراد حدس می‌زنند که کراتین زمان خشک کردن موهایشان را، نسبت به قبل، به کمتر از نصف رسانده است.

از آن‌جا که می‌توانید موهایتان را بیشتر بدون سشوار یا هر وسیله دیگری خشک کنید، ممکن است موهایتان سالم‌تر به نظر برسد و ریشه مو تقویت شود؛ چون از آن در برابر آسیب ناشی از گرما محافظت می‌کنید.

رشد موها

کراتین می‌تواند باعث تقویت و استحکام موها شود تا به راحتی خشک و شکننده نشوند. این موضوع باعث می‌شود رشد موها سریع تر به نظر برسد، چون انتهای موها شکننده نمی‌شوند.

خطرات احتمالی کراتینه مو

فرمالدئید

اکثر کراتین‌های مو (اگر نه همه) دارای فرمالدئید هستند که استنشاق آن می‌تواند خطرناک باشد.

در واقع فرمالدئید ماده‌ای است که باعث صافی موها می‌شود.

طبق تحقیقات سازمان کارگروه محیط زیست، بعضی شرکت‌ها این موضوع را مخفی می‌کنند که محصول کراتین آن‌ها دارای این ماده شیمیایی است.

جایگزین‌های فرمالدئید

گزینه‌های دیگر برای صاف‌کردن دائمی مو مانند لوسیون مو (بعضی اوقات به آن صاف کردن موها به روش ژاپنی هم گفته می‌شود.) با استفاده از موادی مانند آمونیوم تیوگلیکولات و سدیم هیدروکسید باعث شکسته شدن پیوندهای مو می‌شوند. این گزینه نتیجه دائمی به همراه دارد؛ اما در عین حال می‌تواند باعث ایجاد رشد نامناسب بخشی از موها و رشد موهای فر در ریشه‌ مو باشد. کراتین‌هایی هستند که فاقد فرمالدئید باشند (به جای آن از گلیوکسیلیک اسید استفاده می‌شود.)؛ اما به آن اندازه اثربخش نیستند.

هزینه نسبتا بالای کراتینه کردن مو

هزینه هر جلسه کراتینه مو حداقل 800.000 تومان است. گزینه‌های ارزان‌تری هم در خانه دسترس هستند؛ اما ماندگاری آن‌ها به آن اندازه نیست.

چگونه از این هزینه، حداکثر استفاده را ببرید.

کراتینه مو نباید بیشتر از سه بار در سال انجام شود؛ چون در طول زمان، موها به تدریج دچار آسیب خواهند شد. در تابستان، فر بودن موها به خاطر رطوبت هوا بیشتر خود را نشان می‌دهند و به طور کلی زمانی است که افراد می‌خواهند موهای خود را کراتینه کنند.

دشواری مراقبت از موهای کراتینه

شست و شوی کمتر موها و دوری از شنا ممکن است مراقبت از موهای کراتینه شده را سخت‌تر کند.

نوع آبی که با موهایتان تماس دارد، اهمیت دارد. شنا کردن در آب دارای کلر یا آب نمکی ( عمدتا استخر یا دریا) می‌تواند زمان تاثیر کراتین مو را کاهش دهد. همچنین باید شامپو یا نرم‌کننده‌ای تهیه کنید که دارای سدیم کلرید یا سولفات‌ها نباشد؛ چون هر دو می‌توانند کراتین مو را از بین ببرند.

برای شست و شوی موها عجله نداشته باشید. پس از کراتینه مو باید 3 الی 4 روز صبر کنید تا موهایتان را خیس کنید. پس اگر از آن دسته‌ای نیستید که دوست ندارند شست و شوی موها را حذف کند، پس شاید این کار مناسب شما نباشد. بعضی افراد گفته‌اند که حتی بعد از شست وشو هم بوی نم احساس می‌کرده‌اند.

همچنین کراتینه مو به خانم‌های باردار پیشنهاد نمی‌شود.

شیوه‌ها و فواید

کراتین مو در سالن‌های زیبایی

این شیوه وقت‌گیر استفاده از کراتین که با نام کراتین موی برزیلی هم شناخته می‌شود، شامل چند مرحله است. ابتدا، کرم حاوی فرمالدئید را قبل از خشک شدن و صاف کردن موها در سالن استفاده می‌شود. زمانی که ماده استفاده شده است، به شما اطلاع خواهند داد که باید موهایتان را برای چند روز خشک نگه دارید. وقتی دوباره به سالن مراجعه می‌کنید تا مواد شیمیایی را بشویند‌، ماده دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ویژگی صافی مو را تثبیت کند. معمولا این روش تا 12 هفته دوام خواهد داشت.

سرم‌ها، شامپوها و نرم‌کننده‌های کراتینه

سرم‌ها، شامپوها و نرم کننده‌های کراتینه نمی‌توانند اثری مشابه انجام کراتینه مو در سالن‌های زیبایی داشته باشند؛ اما می‌توانند موها را در برابر آسیب مقاوم کنند و موهایی که به خاطر گرما و رنگ مو خشک شده‌اند را ترمیم کنند. برای شناسایی محصولاتی با این ویژگی، در لیست مواد تشکیل دهنده به دنبال عبارت

 “Keratin hydro lysate ” بگردید. محققان در سال 2013 به این نتیجه رسیدند که ترکیبات فعال موجود در کراتین، ترکیبی مطمئن برای کسانی است که موهایی با استحکام بیشتر می‌خواهند.

مکمل‌های کراتین

می‌توانید مکمل‌های کراتین را در تمام فروشگاه‌های محصولات بهداشتی خریداری کنید. مکمل‌های کراتین به شکل پودر و کپسول یافت می‌شوند. این مکمل‌ها بدون خطر هم نیستند. اگر از آن‌ها بیش از حد استفاده شود، می‌توانند باعث ایجاد پروتئین بیش از حد در بدن شود.

شامپوها، نرم کننده‌های کراتینه و محصولات مراقبت بعد از کراتینه

شامپوها، نرم کننده‌ها، کرم‌های خشک کننده، سرم‌ها، محصولات فرم دهنده دارای کراتین می‌توانند از موها محافظت کنند، موها را ترمیم کنند و موهایی را تقویت کنند که به خاطر استرس‌های روزانه آسیب دیده است. این محصولات می‌توانند همراه با خدمات پشتیبانی و مراقبت سالن‌های زیبایی، در خانه فرم‌دهی موی شما را کنترل‌پذیر‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر کنند. بعضی از این محصولات می‌توانند همانند صاف‌کننده مو عمل کنند، اما تنها برای مدت کوتاهی روی موها باقی می‌مانند یا بعد از شست شو اثر خود را از دست می‌دهند.

نکات اصلی و نتیجه:

کراتینه کردن مو می‌تواند حالت دادن به موهای فر و ضخیم را آسان‌تر کند.

این روش، کوتیکول مو را صاف می‌کند که به تار‌های مو شکل درخشانی می‌دهد؛ همچنین می‌تواند زمان خشک کردن مو را کاهش دهد.

 هزینه انجام این روش زیاد است و فرمالدئید موجود در دستورها می‌تواند در صورت استنشاق خطرناک باشد؛ پس مطمئن شوید که این روش را در محیطی با دستگاه تهویه مناسب انجام می‌دهید یا محصولی را انتخاب کنید که دارای فرمالدئید نباشد.

آرایشگاه سان هم اکنون خدمات کراتینه مو آقایان را به نحوه احسن انجام میدهد. جهت مشاوره در این زمینه تماس بگیرید.