تلفن واتس اپ اینستاگرام

تراپی مو: هر آنچه درباره انواع تراپی مو باید بدانید

اگر همیشه موهای خود را به شکلی ساده اصلاح کرده‌اید، شاید کنجکاو باشید که سالن‌های آرایشی چه خدمات دیگری برای ارائه دارند. این سالن‌ها انواع مختلفی از خدمات درمانی مرتبط با مو را ارائه می‌دهند و بدون آگاهی داشتن از این خدمات، این که کدام یک را از آرایشگر خود بخواهید دشوار خواهد بود.

شاید موهای شما مشکل خاصی دارند و شما به دنبال این هستید که آیا درمانی برای آن وجود دارد یا خیر. شاید هم صرفاً به دنبال تجربه‌های جدید هستید.

درصورتی‌که دوست دارید بدانید هر یک از خدمات تراپی موجود چه فایده‌ای برای موهای شما دارند این متن را تا آخر بخوانید.

منظور از تراپی مو چیست؟

به‌طورکلی، به تمام روش‌هایی که برای کنترل مشکلات رایج مرتبط با مو مثل ریزش مو، خشکی مو، شوره سر، موهای وز، نازک شدن موها و غیره استفاده می‌شود «تراپی مو» گفته می‌شود.

بر اساس این که موهای شما چه مشکلی دارند نوع درمان‌ نیز متفاوت است، چرا که برای مقابله با هر مشکلی مواد و عناصر مختلفی مورد نیاز است. این مشکلات ممکن است به دلایل مختلفی مثل سبک زندگی، عادت‌های غذایی، محصولاتی که قبلا برای موهای خود استفاده کرده‌اید و نوع موهای شما ایجاد شود.

در صورت استفاده از محصول مناسب هر یک از این مشکلات را می‌توان به راحتی درمان کرد. از محصولاتی مثل ماسک مو، شامپو و نرم کننده، سِرم و روغن مو می‌توان برای درمان مو استفاده کرد. هر یک از این محصولات برای مشکل خاصی طراحی شده‌اند و در صورتی که به درستی از آن‌ها استفاده شود بسیار موثر واقع خواهند شد.

طیف وسیعی از شامپوها و نرم کننده‌ها در دسترس هستند. برخی از آن‌ها برای افزایش رطوبت مو و برخی دیگر برای از بین بردن چربی اضافی مو طراحی شده‌اند. از برخی از آن‌ها می‌توان برای مبارزه با شوره سر و شپش استفاده کرد، در حالی که برخی دیگر به منظور رشد سریعتر مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. از برخی از شامپوها به منظور تبدیل موهای وز به موهای نرم و براق، خلاص شدن از شر موخوره و کمک به درخشش موهای بی رنگ و رو استفاده می‌شود. بر اساس مشکل موهای خود باید به طور مرتب از شامپوی مناسب و نرم کننده استفاده کرد.

از سوی دیگر روغن مو رطوبت موهای شما را بیشتر کرده و به رشد آنها کمک می‌کند. همچنین انواع خاصی از روغن مو ‌مثل روغن درخت چای یا روغن نعناع نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به عنوان درمان موثری برای شوره سر و شپش استفاده کرد، چرا که به دلیل خواص ضد باکتریایی می‌توانند با این مشکلات مقابله کنند. ماسک‌ها و سرم‌های مو نیز مثل شامپوها انواع مختلفی دارند و در صورت نیاز می‌توان از آنها برای مقابله با مشکلات مو استفاده کرد.

انواع آسیب های مو

قبل از پرداختن به انواع روش‌های تراپی مو، دررابطه‌با انواع آسیب‌های مو توضیحاتی خواهیم داد.

موخوره

موخورهموخوره یکی از شایع‌ترین آسیب‌های مو است. موخوره زمانی رخ می‌دهد که تار مو به دو (یا بیشتر) شاخه تقسیم می‌شود. در نتیجۀ موها کدر، بی‌روح و وز می‌شوند. موخوره می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی مثل پردازش بیش از حد مو، رژیم غذایی، یا حتی پارچۀ پیراهن شما باشد، بنابراین مشخص‌کردن دقیق دلیل آن امر دشواری است. همچنین دلایل زیادی برای وقوع موخوره وجود دارد و دلیل رایج بودن این مشکل هم همین است.

شما می‌توانید با موخوره مقابله کنید و نیازی به مراجعه به سالن‌های زیبایی ندارید. درصورتی‌که موهای شما موخوره دارند این امر به این معنی است که باید با موهای خود بهتر رفتار کنید. موهای خود را به‌آرامی و به‌دفعات کمتری شانه کنید، حتی می‌توانید به صورت منظم از نرم کننده‌های مو نیز استفاده کنید.

آسیب ناشی از پردازش بیش از حد

حتی اگر از درمان‌های شیمیایی استفاده نکنید، موهای خود را گرما ندهید یا از محصولات مو استفاده نکنید، باز هم  بیش از حد حالت دادن موها می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند.

 بیش از حد شانه کردن موها به طور مکرر و خشن، محکم بستن موها در طول روز، و استفاده از گیره‌ها و بست‌های زیاد همگی می‌توانند موهای شما را تضعیف کنند. رفتار درست با موها و کوتاه‌کردن موهای سفت کمک‌کننده خواهد بود، اما همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت خدمات ارائه شده در سالن‌های زیبایی کمک بیشتری به شما خواهند کرد.

آسیب شیمیایی یا پردازش بیش از حد

آسیب حاصل شده از مواد شیمیایی یا پردازش بیش از حد منجر به خشکی، شکنندگی و وز شدن موها می‌شود. این آسیب می‌تواند به دلیل بیش از حد رنگ کردن موها، بیش از حد کراتینه کردن مو، صاف کردن ژاپنی، فر دائم مو و غیره ایجاد شود. در صورت آسیب‌دیدگی مو باید این کارها را کنار بگذارید و درمان‌های ترمیمی مثل استفاده از نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو را شروع کنید.

آسیب ناشی از حرارت

آیا به طور مرتب موهای خود را صاف و یا فر می‌کنید؟ پس احتمالاً تا الان متوجه آسیب‌های ناشی از حرارت شده‌اید. اگر موهای شما خشک و آسیب‌دیده هستند می‌توان آن‌ها را درمان کرد. شما می‌توانید قبل از این که موهای خود را در معرض حرارت قرار بدهید از اسپری محافظت در برابر حرارت استفاده کنید و برای مقابله با خشکی مو، می‌توانید از ماسک موی خانگی استفاده کنید. درمان‌های پروتئینی نیز برای برخی افراد مناسب هستند.

آسیب‌ ناشی از نور خورشید

از نور خورشید نمی‌توان اجتناب کرد. نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ، خشکی و نازک و شکننده شدن موهای شما شود. شما می‌توانید با مرطوب کردن و پوشیدن کلاه به بهبود این نوع آسیب کمک کنید. اما درصورتی‌که موهای شما به دلیل نور خورشید آسیب‌دیده‌اند، ممکن است چیزی بیش از این‌ها نیاز باشد.

انواع تراپی ارائه شده در سالن‌های آرایشی

سالن‌های آرایشی زیادی برای جلوگیری یا رفع این مشکلات وجود دارد. درصورتی‌که حس می‌کنید موهای شما به جوان‌سازی نیاز دارند‌ مطالب زیر را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین مورد را برای خود انتخاب کنید.

ممکن است یک یا چند مورد از این درمان‌ها برای شما مناسب باشند. همین‌طور هنگامی که از سالن آرایشی وقت گرفتید می‌توانید از آرایشگر خود بخواهید تا توصیه‌هایی دراین‌رابطه به شما ارائه کند.

1. درمان پوست سر در سالن آرایشی

شاید شما هم در لیست خدماتی که سالن آرایش محله‌تان ارائه می‌کند «درمان پوست سر» را دیده باشید. اما این عبارت به‌تنهایی آن‌چنان گویا نیست. «درمان پوست سر» می‌تواند شامل خدمات متفاوتی باشد، اما به طور معمول شامل ماساژ سر، لایه‌برداری برای ازبین‌بردن پوست مرده و استفاده از نرم‌کننده برای مقابله با خشکی است.

به‌منظور داشتن پوست سر سالم‌تر می‌توانید استفاده از درمان پوست سر را در نظر داشته باشید، مخصوصاً اگر اخیراً متوجه پوسته‌های زیادی روی پوست سرخود شده‌اید.

مناسب برای:

درمان پوست سر همیشه ایدۀ خوبی است، مخصوصاً اگر به‌خاطر اهداف مراقبتی به چیز آرامش بخشی نیاز دارید! همچنین درصورتی‌که موهای چربی دارید، درمان منظم پوست سر می‌تواند مفید باشد. ماساژ پوست سر می‌تواند فولیکول‌های روی‌هم جمع‌شدة موی را باز کند.

مزایا:

  • آیا به آرامش‌بخش بودن این درمان اشاره کردیم؟ اغلب اوقات پزشکان برای افرادی که سردردهای مزمنی دارند، درمان پوست سر را توصیه می‌کنند.
  • تقویت جریان خون. زمانی که خون‌رسانی به پوست سر بهبود پیدا کند، موهای شما مواد مغذی حیاتی برای سلامتی و رشد را دریافت می‌کنند.
  • شورۀ کمتر
  • جلوگیری از مسدود شدن فولیکول‌های مو که در نتیجۀ آن احتمال نازک شدن یا ریزش مو کاهش خواهد یافت!

معایب:

  • هزینۀ بالا. ازآنجایی‌که بسیاری از بیمه‌های درمانی «درمان‌ پوست سر» را پوشش نمی‌دهند، شما باید هزینه‌های آن را شخصاً پرداخت کنید.
  • استفاده مکرر از درمان‌ پوست سر یا درمان‌هایی که بیش از حد خشن هستند می‌تواند منجر به بیشتر پوسته‌پوسته شدن پوست سر یا تحریک آن شود.

2. سم‌زدایی مو

سم‌زدایی موسم‌زدایی مخصوص افرادی است که از مشکلات ناشی شده از بیش از حد آرایش کردن مو رنج می‌برند. اگر شما از محصولات مو، رنگ‌ مو یا سایر مواد شیمیایی زیاد استفاده می‌کنید، باید به فکر سم‌زدایی باشید. درحالی‌که تعدادی روش برای اینکه خودتان موهایتان را تمیز کنید وجود دارد باید گفت که هیچ‌چیز به اندازۀ درمان حرفه‌ای مؤثر نخواهد بود.

سم‌زدایی ناخالصی‌ها و دیگر تجمعات سمی روی مو که از رشد سالم آن‌ها جلوگیری می‌کند را از بین می‌برد. می‌توانید در کنار سم‌زدایی موهای خود را نیز اصلاح کنید تا در کمترین زمان موهای سالم و درخشانی داشته باشید.

مناسب برای:

تمامی افرادی که پوست سر بسیار خشکی دارند و از عوارض جانبی ناشی از آن مثل شوره و خارش سر رنج می‌برند، می‌توانند از سم‌زدایی استفاده کنند. همچنین اگر از محصولات مو زیاد استفاده می‌کنید، سم‌زدایی مو به شما کمک خواهد کرد تا از شرّ تجمع این مواد بر روی پوست سرخود خلاص شوید.

مزایا:

  • کاهش شورۀ سر و خارش ناشی از آن.
  • سالم‌تر شدن موها و تأثیرگذاری بیشتر محصولات مو.
  • ازآنجایی‌که محصولات موی شما تأثیرگذاری بیشتری پیدا خواهند کرد در درازمدت دیگر لازم نیست موهای خود را زیاد بشویید چرا که این محصولات تجمع کمتری بر روی موهای شما خواهند داشت.
  • مقرون‌به‌صرفه.

معایب:

  • درصورتی‌که پوست سر شما حساس باشد ممکن است مقداری تحریک شود.

3. کراتین درمانی

کراتینه مواز آن جایی که کراتین درمانی برای همۀ موها مناسب است، این روش معروف شده است. این روش درمانی چندمنظوره است که می‌تواند نسبت به خواستۀ شما نتایج متفاوتی داشته باشد. شما می‌توانید با استفاده از روشی به نام برزیلین بلو اوت موهای مجعد را به موهایی صاف تبدیل کنید. این روش در کنار کراتین از مواد شیمیایی دیگری مانند فرمالدئید نیز استفاده می‌کند.

از آرایشگر خود بپرسید که به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های شیمیایی چه اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌توان انجام داد، یا اینکه به لیست بالا مراجعه کنید. مزیت اصلی این روش در این است که به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به حالت‌دهی اضافه تا سه ماه موهای صافی داشته باشید. در صورت نیاز به خدمات کراتینه موی آقایان با مشاوران سالن سان در تماس باشید.

 در صورت استفادۀ کمتر از کراتین تغییر موهای شما کمتر چشمگیر خواهد بود و همین‌طور ماندگاری آن نیز کمتر خواهد شد. این روش به شما این امکان را می‌دهد که فر و موج موی خود را حفظ کنید و در عین  این که وز شدگی موهای خود‌ را به طور چشمگیری کاهش می‌دهید، درخشندگی آن‌ها را افزایش دهید.

بیش از ده سال است که کراتینه کردن مو روش درمانی بسیار موفقی است. تنها عیب این روش هزینۀ آن است. همراه با رشد موهای خود و به‌منظور حفظ این نتایج باید هرچند ماه یک‌بار مجدداً از کراتین استفاده کنید.

مناسب برای:

خانم‌ها یا آقایانی با موهای ضخیم، مجعد و یا وز که می‌خواهند موهایشان را راحت‌تر سروسامان بدهند و موهای صافی داشته باشند.

مزایا:

  • شش ماه ماندگاری.
  • موهای براق که به‌سختی وز می‌شوند.
  • کاهش چشمگیر موخوره.

معایب:

  • کراتینه درمانی پرهزینه است (300 تا 400 دلار به‌ازای هر بار استفاده!).
  • کراتینه درمانی ممکن است شش ساعت طول بکشد!
  • بسته به تعداد دفعات شست‌وشوی مو ماندگاری این روش می‌تواند کمتر از شش ماه باشد در نتیجه باید دوباره موهایتان را کراتینه کنید.

4. درمان با روغن داغ

درمان با روغن داغخب درمان با روغن داغ دقیقاً چیست؟ مزیت اصلی این روش بازگشت جلا و درخشندگی موهای شما است. روغن داغ کوتیکول مو را می‌بندد و آن را صاف و ابریشمی می‌کند. همچنین مقداری از شکنندگی موهای خشک شده را از بین می‌برد. روغن داغ نباید روی موهای رنگ شده شما تأثیری داشته باشد و کمک می‌کند تا آن‌ها به بهترین شکل ممکن به نظر برسند. مزیت دیگر این روش سرعت انجام شدن آن است. به طور معمول این روش به کمتر از 20 دقیقه زمان نیاز دارد. روغن به مو و پوست سر شما مالیده می‌شود و سپس آبکشی می‌شود. تفاوت را بلافاصله متوجه خواهید شد.

مناسب برای:

اگر دچار ریزش یا شکستگی مو یا خشکی پوست سر و شورۀ سر هستید، درمان مو با روغن داغ روش مناسبی برای شما است.

مزایا:

  • کاهش خشکی مو و پوست سر.
  • کاهش موخوره و وز شدگی مو.
  • افزایش جریان خون پوست سر که باعث سالم‌تر شدن موها می‌شود.
  • فرایند سریع.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن و اینکه می‌توان آن را در خانه یا سالن‌های زیبایی انجام داد.

معایب:

  • درصورتی‌که پوست سر حساسی دارید درمان با روغن داغ ممکن است به شما آسیب برساند یا ممکن است واکنش نامطلوبی داشته باشید.
  • باید به طور منظم انجام شود.
  • می‌تواند موهای شما را بیش از حد چرب کند.

5. درمان تونینگ

درمان تونینگدرمان تونینگ به‌منظور اصلاح رنگ مو انجام می‌شود. اگر رنگ موی شما در طول زمان به رنگ دیگری تغییر کرده و یا محو شده است، می توانید از درمان تونینگ استفاده کنید. این فرایند ممکن است شامل استفاده مجدد از رنگ اصلی یا افزودن ترکیبی جدید به موهای رنگ شدۀ شما باشد تا بتوانید آن را به رنگ دلخواه برگردانید. همچنین اگر تغییر شدید را دوست ندارید می‌توان تمام موها را با رنگی شبیه به رنگ اصلی رنگ کرد. در این فرایند ممکن است به منظور پاک کردن رنگ قبلی و اعمال رنگ جدید  نیاز باشد موهایتان را با شامپوها، سرکه و لایه بردارهای خاصی بشویید. این روش بیشتر برای روشن کردن موها رایج است، به عنوان مثال برای تبدیل بلوند زرد به بلوند سفید.

مناسب برای:

خانم‌هایی که بعد از روشن‌کردن یا دکلره کردن موهایشان برنجی رنگ شده است.

مزایا:

  • بهبود رنگ مو.
  • رنگ موی براق‌تر و طبیعی‌تر.
  • قابل انجام در سالن آرایشی یا خانه با قیمت مناسب.

معایب:

  • استفاده بیش از حد از تونر می‌تواند به مو آسیب برساند.
  • کارآمد برای موهای خیلی روشن.

6. رطوبت درمانی

با استفاده از رطوبت – پروتئین درمانی می‌توانید به جوان‌سازی موهای خود کمک کنید. کرم نرم‌کننده و رطوبت درمانی باکیفیت می‌تواند مشکلات رایج مو مثل موخوره و عدم درخشندگی را درمان کند

این روش برای موهای بیش از حد آرایش شده، آسیب‌دیده و خشک شده که به کمی توجه نیاز دارند، بهترین است. دفعۀ بعد که قصد داشتید موهای خود را رنگ کنید در کنار آن رطوبت درمانی را نیز امتحان کنید؛ برای موهایتان مفید خواهد بود.

7. ریلکس درمانی

درصورتی‌که فر موهای شما از کنترل خارج شده ریلکس درمانی می‌تواند در بهبود این شرایط مفید واقع شود. ریلکس درمانی به طور مؤثری از وز شدگی مو جلوگیری می‌کند و برای ماه‌ها موها را زیبا می‌کنند.

هم چنین در صورت نیاز می‌توان از این روش برای کاهش فر، وز شدگی و بهبود حالت مو استفاده کرد. صاف‌کنندگی با کراتین روشی درمانی ویژه و نیمه دائمی است که برای صاف کردن مو مناسب است و در آن از فرمالدئید استفاده نمی‌شود.

بدون توجه به این که موها مجعد هستند یا فر به‌صورت کلی ریلکس درمانی بر روی موهای بافت‌دار استفاده می‌شود. شما می‌توانید موج موی موردنظر خود را داشته باشید و از شر خشکی و عوارض جانبی موهای آن خلاص شوید. علاوه بر این، این روش تا ماه‌ها ماندگاری دارد و استفادۀ مجدد از آن باید بادقت انجام شود. استفاده بیش از حد از ریلکس درمانی می‌تواند منجر به خشک، شل و کدر شدن موها شود. هدف خود را انتخاب کنید و عاقلانه گام خود را مشخص کنید.

8. درمان براق کردن مو

آیا دوست دارید موهایتان را سریعاً درخشان کنید و این موضوع ماه‌ها ماندگاری داشته باشد؟ این روش ساقۀ مو را صاف می‌کند و درخشندگی مو را افزایش می‌دهد. این خدمت محبوب تقویت‌کننده مو که در زمان شست‌وشو با شامپو اعمال می‌شود را می‌توان بعد از رنگ کردن موها یا بر روی موهای دست‌نخورده اعمال کرد تا باعث افزایش درخشندگی مو شود.

درمان‌های براق‌کننده خدمتی کوچک و سرگرم‌کننده برای تقویت موها است که می‌توان به‌دلخواه آن را انجام داد. براق‌کننده می‌تواند به‌عنوان پوشش مو عمل کند در نتیجه بعد از هر بار استفاده از رنگ مو از آن استفاده کنید.

جمع بندی

انواع مختلفی از روش های درمان و تراپی مو وجود دارد که هرکدام برای کمک به موهای شما طراحی شده‌اند. شما می‌توانید آسیب‌دیدگی را درمان کنید، موهای خود را به شکوه قبلی خود بازگردانید یا تنها در عرض چند دقیقه ظاهر خود را به طور کامل تغییر دهید.

درصورتی‌که با موهای خود مشکلی دارید بدانید که راه‌های مختلفی برای رسیدن به‌ظاهر دلخواهتان وجود دارد! در صورتی که مشکلی در موهای شما وجود دارد و نیاز به مشاوره درباره انتخاب نوع تراپی دارید، با مشاوران سالن سان تماس بگیرید.