تلفن واتس اپ اینستاگرام

چگونه از ناخن‌‌های خود مراقبت کنیم؟

به نظر می‌‌رسد، دستان مردانه‌‌ و زمخت شما می‌‌تواند دافع خانم‌‌ها باشد. اما‌‌ این تنها دلیلی نیست که باید جسارت به خرج دهید و ناخن‌‌هایتان را مرتب کرده و مانیکور کنید. این عملیات برای انگشتان پای شما نیز مفید خواهدبود.

دارا دادفر متخصص پدیکور و مانیکور سالن سان می‌‌گوید: «نظافت ناخن‌‌ها و حتی مانیکور یا پدیکور، امری مختص به زنان نیست». او می‌‌افزاید: «مردان زیادی هستند که پوسته‌‌ی اطراف ناخن خود را کوتاه کرده و یا ناخن‌‌ها را مرتب می‌‌کنند» و و دلایل زیادی، فارغ از زیبایی، برای پیوستن به آن‌‌ها وجود دارد.

چرا مردان ورزشکار باید ناخن‌‌های خود را مرتب کنند

برای دوندگان، ورزشکاران و تقریباً هر مرد فعالی، مراقبت از ناخن می‌‌تواند به اندازه‌‌ی گرم‌‌کردن قبل شروع تمرین مهم باشد. بله، «تمرین». دادفر می‌‌گوید: «وقتی ناخن‌‌های پا‌‌ی شما بلند و پینه‌‌بسته باشند و به درستی از آ‌‌ن‌‌ها مراقبت نکنید، ضربه‌‌ها و آسیب‌‌های بیشتری در داخل کفش برای شما ایجاد خواهدشد». آیا تا به حال پای دونده‌‌ای را دیده‌‌اید؟ اغلب پاهای زیبایی ندارند. تمام این اصطکاک‌‌ها و مالش‌‌ها در طول دورهای طولانی در جاده یا مسیر می‌‌تواند ناخن‌‌های پا را کبود و سیاه کند تا حدی که ضربه آرامی، ممکن است منجر به افتادن ناخن شود زیرا بیشترین ضربه هنگام لغزش پای شما داخل کفش، به ناخن‌‌ها وارد می‌‌شود. کوتاه نگه‌‌داشتن ناخن‌‌ها می‌‌تواند آسیب را کاهش دهد.

به علاوه، هرچه ناخن‌‌های پا بلندتر باشند و بیشتر اجازه دهید که کثیفی زیر ناخن جمع شود، احتمال ابتلا به عفونت و فرورفتگی ناخن‌‌ها درون گوشت پا بیشتر می‌‌شود. جدا از بحث سلامتی، این وضعیت چندش‌‌آور نیز هست. همین درد ساده، مانع از عملکرد خوب شما هنگام تمرین می‌‌شود و شما را از ادامه‌‌دادن بازخواهدداشت. دادفر مي‌‌گويد: «جلوگيري از اين امر در وهله اول با كوتاه نگه‌‌داشتن ناخن‌‌ها و حفظ آراستگي آن‌‌ها، بسيار آسان‌‌تر و هوشمندانه‌‌تر است».

اولین برخورد‌‌ها، بیشترین تأثیر را دارند

البته که نباید بیش از حد بر اهمیت برخورد اول تأکید کرد، اما اگر شما یک تاجر هستید، ناخن‌‌های کثیف، نمای خوبی در حرفه شما ندارند. نظافت شما منعکس‌‌کننده‌‌ی شخصیت شما به عنوان یک فرد است و تواناییتان را در مراقبت از خود نشان می‌‌دهد و نمایان‌‌گر انسجام درونی شماست.

این موضوع را به خاطر داشته‌‌باشید: دستان شما همیشه در معرض نمایش هستند. هیچکس دوست ندارد به ناخن‌‌های کثیف خیره شود و یا با همچین شخصی دست بدهد.

همچنین رعایت بهداشت یک دلیل مهم برای تمیز و کوتاه نگه داشتن ناخن‌‌ها است. اگر شما برای کوتاه‌‌کردن ناخن‌‌ها آن‌‌ها را می‌‌جوید، خود را در معرض انبوهی از میکروب‌‌ها و باکتری‌‌ها قرار خواهیدداد. دستان شما «همه چیز» را لمس می‌‌کنند. به این فکر کنید که دسته‌‌ها در وسایل نقلیه‌‌ی عمومی، مانند یک جنگل میکروبی هستند و به علاوه اینکه، همه‌‌ی افراد پس از رفتن به دستشویی، دست‌‌های خود را نمی‌‌شویند. اگر این واقعیت‌‌ها شما را به اندازه کافی برای ترک این عادت وحشتناک متقاعد نمی‌‌کند، ناخن‌‌های خود را کوتاه نگه دارید تا دیگر چیزی برای جویدن نداشته‌‌باشید.

چگونه خودمان ناخن‌‌هایمان را مرتب و تمیز نگه داریم

اگر خیلی فرصت پدیکور و مانیکور ندارید، ما شما را درک می‌‌کنیم. برای تکمیل مهارت‌‌های نظافت و مرتب نگه‌‌داشتن ناخن در خانه‌‌، این نکات را رعایت کنید:

  1. هنگامی که از حمام خارج شدید‌‌، از سنگ پا یا وسیله دیگری برای از بین‌‌بردن پینه‌‌ها استفاده کنید. به گفته‌‌ی دادفر: «پوست ضخیم پای شما بلافاصله پس از خیساندن نرم می‌‌شود و لایه‌‌برداری را آسان‌‌تر می‌‌کند. در صورت نیاز، این کار باید تنها یک بار در هفته انجام شود و نباید دردناک باشد!». او می‌‌افزاید: «پس از لایه‌‌برداری، از مرطوب‌‌کننده حاوی اوره یا سالیسیلیک‌‌اسید برای جلوگیری از خشکی پوست و پینه‌‌بستن استفاده کنید».
  2. کوتاه‌‌کردن. دادفر پیشنهاد می‌‌کند: «ناخن‌‌های خود را در یک خط مستقیم، در قسمت بالای ناخن کوتاه کنید تا از فرورفتگی ناخن در گوشت جلوگیری شود». او توضیح می‌‌دهد: «کوتاه‌‌کردن ناخن‌‌ها تا حدی که سفیدی ناخن باقی نماند، اشکالی ندارد، اما مطمئن شوید که زیاد کوتاه نمی‌‌کنید زیرا می‌‌تواند دردناک باشد و منجر به عفونت شود». در واقع شما نباید بستر ناخن را کوتاه کنید. این چیزی است که «خیلی کوتاه» تلقی می‌‌شود.
  3. شکل‌‌دادن و صاف‌‌کردن. در مرحله‌‌ی بعد، ناخن‌‌های خود را سوهان بزنید تا حاشیه‌‌های صاف ایجاد شود. به این ترتیب هیچ لبه تیزی باقی نخواهدماند که به لباس بچسبد و آن را مستعد شکستگی یا برگشتن کند. دادفر می‌‌افزاید: «ناخن باید صاف کوتاه شود و شکل گرد یا مثلثی نداشته‌‌باشد». این بهترین شکل برای جلوگیری از شکستگی است. او می‌‌گوید: « اگر پوست کنار ناخن شما دچار پارگی شد، سعی کنید بعد از پیرایش، روغن نارگیل را روی آن بمالید و از گاز‌‌گرفتن یا چیدن آن اجتناب کنید! در این صورت آن‌‌ها سریع‌‌تر بهبود می‌‌یابند».

کار زیادی به نظر می‌‌آید؟ کافی است به سالن مانیکور یا پدیکور آقایان بروید تا تمام مراحل را برای شما انجام دهند. اما قبل از رزرو، در مورد جایی که می‌‌خواهید انتخاب کنید، وسواس به خرج دهید و اطلاعات خود را کامل کنید. دادفر می‌‌گوید: «اگر به سالنی بروید که پای همه را در یک وان آب مشترک خیس می‌‌کنند، احتمالاً با یک بیماری پوستی یا قارچی به خانه بازمی‌‌گردید» او می‌‌افزاید: «به مکانی بروید که نظافت را در اولویت قرار داده و استانداردهای بهداشتی مراقبت را رعایت می‌‌کند، به این معنی که آن‌‌ها تجهیزات خود را ضدعفونی و از وسایل بسته‌‌بندی‌‌شده استفاده می‌‌کنند». ابزارها باید با حرارت و فشار زیاد ضدعفونی شوند، نه اینکه فقط در محلول فروبروند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

باور‌‌های غلط در مورد کمک‌‌گرفتن از افراد حرفه‌‌ای

بابت رفتن به سالن های پدیکئر قضاوت‌ میشوید

دادفر می‌‌گوید: «طبق مطالعات، ثابت شده‌‌است که مردان در مراقبت از خود چندان عالی عمل نمی‌‌کنند». او می‌‌افزاید: «کمتر تمایل دارد به پزشک مراجعه کنند، مشکلی را گزارش دهند، دارو مصرف کنند و مطمئناً از ناخن‌‌های خود مراقبت مناسبی داشته باشند». احتمالاً شما هم تصور می‌‌کنید که اگر مردی ناخن‌‌هایش را «مرتب» کند، از نظر اجتماعی ناخوشایند است. اما حدس بزنید واقعا چگونه است؟ شما بیش از فکرتان را درگیر این مسائل می‌‌کنید، مسائلی که آنقدر‌‌ها هم مهم و بزرگ نیستند. افرادی که این خدمات را دریافت می‌‌کنند، نگران این نیستند که چه کس دیگری با آن‌‌ها در اتاق است و اگر دوستانتان درباره‌‌ی این موضوع شما را مردد می‌‌کنند، به آن‌‌ها توجهی نداشته‌‌باشید. خواهیددید که اکثر آقایان از نظافت ناخن‌‌ها و ماساژ دست‌‌ها لذت می‌‌برند و فقط برداشتن اولین گام و این تابو شکنی برایشان سخت بوده و همیشه آ‌‌ن‌‌ها را از تلاش بازمی‌‌داشته‌‌است. اگر واقعاً نگران هستید، با دوستان خود بروید و بگویید آ‌‌ن‌‌ها شما را «مجبور» کردند.

سالن‌‌های زیبایی تنها مختص زنان است

امروزه بسیاری از سالن‌‌های اسپا و آرایشی به طور خاص، خدمات و درمان‌‌های مخصوص آقایان را ارائه می‌‌دهند.  دادفر می‌‌افزاید: « تا حدی نیز باید با خودتان راحت باشید تا از رفتن به سالن زیبایی احساس راحتی کنید؛ چرا که، خود کلمه «سالن» نیز ممکن است همانند نشستن روی صندلی و مرتب‌‌شدن ناخن‌‌هایتان توسط یک فرد دیگر، شما را خجالت‌‌زده کند». دادفر می‌‌گوید: «بنابراین، اگر در یک سالن مخصوص خانم ها که گلبرگ‌‌های گل رز و خانم‌‌ها در اطراف شما هستند، راحت نیستید، سالن هایی را که بیشتر برای مردان مناسب است را انتخاب کنید. بسیاری از شهرهای بزرگ دارای سالن‌‌های زیبایی با جوی مردانه‌‌تر هستند که ماساژ، پدیکور، مانیکور و اپیلاسیون را در محیطی خنثی‌‌تر ارائه می‌‌دهند. دادفر می‌‌افزاید: «برخی از آرایشگاه‌‌های مردانه مانند آرایشگاه سان نیز حتی یک سالن مخصوص مراقبت‌‌های ناخن دارند که می‌‌توانید تمام این کارها را در یک مکان انجام دهید».

شما در آنجا لاک براق‌‌کننده می‌‌زنید

این یکی از بزرگترین تصورات غلط است. دادفر می‌‌گوید: «شما نیازی به لاک‌‌زدن یا پرداخت‌‌کردن ناخن‌‌هایتان ندارید». این امر کاملا اختیاری است. بعضی از آقایان از ظاهر آن خوششان نمی‌‌آید که این موردی ندارد اما شما هنوز هم می‌‌توانید ناخن‌‌های خود را کوتاه کرده، حالت دهید، مرتب کنید و پینه‌‌ها و پوست‌‌های اطراف ناخن خود را بردارید.