تلفن واتس اپ اینستاگرام

هر چند وقت یکبار موهایمان را صاف کنیم؟

بعضی وقت‌ها دلتان می‌خواهد موهایی صاف، نرم و درخشان داشته باشید، یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این خواسته این است که موهای خود را صاف کنید. شاید بگویید این چه اشکالی دارد؟ اشکال این جاست که استفاده از اتو مو یا هر وسیله داغ دیگری می‌تواند به موهای شما آسیب برساند؛ به خصوص اگر از آن‌ وسایل به شیوه‌ای نادرست یا بسیار زیاد استفاده کنید.لازم به ذکر است که فرآیند صاف کردن مو عموما بسیار خسته کننده است. در این فرآیند باید به موهایتان محافظ حرارت بزنید، مراقب آن بخش از موها که ممکن است دچار شکستگی شده باشد، باشید و برای جنس موهایتان از دمای مناسبی استفاده کنید. پس قابل درک است اگر تاکنون این پروسه برای شما سخت بوده است و از انجام بعضی مراحل کار شانه خالی کرده‌اید.

بنابراین سؤال این است که هر از چند وقت می‌توانید موهای خود را صاف کنید بدون اینکه آسیبی به موهایتان برسد و چگونه می‌توانید موهایتان را با حرارت حالت بدهید به گونه ای که از شکستگی موها جلوگیری کنید؟ برای یافتن جواب این سوال‌ها با احسان نجاریان صحبت کرده‌ایم. برای کسب اطلاع از این که چگونه می‌توانید موهایتان را بدون آسیب رساندن به آن صاف کنید بعلاوه هزاران نکته و ترفند تخصصی ادامه مطلب را بخوانید.

آشنایی با کارشناسان:

  • احسان نجاریان؛ آرایشگر مو، هیر استایلیست، متخصص رنگ مو و موسس سالن زیبایی سان

هر چند وقت یک بار موهای خود را بدون این که آسیب ببینند صاف کنیم؟

مثل خیلی چیزهای دیگر، مقدار حرارتی که موها می‌توانند تحمل کنند، بسته به جنس مو، شرایطی که تارهای مو دارند و تکنیکی که برای حالت دادن به مو استفاده می شود فرق می‌کند. معمولاً بهتر این است موهایتان را حداکثر 2 تا 3 بار در هفته صاف کنید؛ اما این واقعاً بستگی به شرایط دارد. این تکنیکی بسیار موفق است؛ حال تصمیم با خودتان است که آیا می‌خواهید از این به بعد موهایی صاف و راست داشته باشید یا به همان شیوه گذشته عمل کنید و موهایی با همان آسیب‌های قبلی داشته باشید.

به طور کلی، تارهای صاف و ظریف‌تر بیشتر مستعد آسیب هستند؛ بنابراین اگر موهای شما جزء این دسته هستند، باید تعداد دفعات صاف کردن آن‌ها را به حداقل برسانید و دما را پایین نگه دارید. بافت‌های موج دار، فرفری و پیچ‌دار به دمای بالاتر اتو مو نیاز دارند؛ اما همچنان باید مراقب باشید که چقدر حرارت برای موهایتان به کار می‌گیرید. کارشناسان ما در مطالبی که بعد از این خواهد آمد، همه اطلاعات را براساس نوع مو تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

موهای پیچ‌دار

استفاده از وسایلی که مخصوص موهای پیچ‌دار است، تأثیر زیادی روی حالت موها می‎گذارند. توجه به مرطوب کردن مو برای جلوگیری از شکستگی و آسیب هم مهم است.

  • قبل از خشک کردن مو با سشوار از محافظ حرارتی استفاده کنید. احسان نجاریان می‌گوید: «موهای پیچ‌دار به آب‌رسانی بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین محصولاتی که دارای شی باتر هستند یا از روغن‌های پایه‌ای مثل جوجوبا استفاده می‌کنند مواردی عالی برای آماده سازی موها قبل از حالت دهی با گرما است. برای کمک به صاف شدن مو و آماده سازی موهایتان، از یک نرم کننده عالی استفاده کنید.
  • احسان نجاریان پیشنهاد می‌کند که از حرارت سشوار و شانه مناسب برای صاف کردن موی پیچ‌دار استفاده کنید.
  • ابتدا با حوله موهایتان را خشک کنید و با استفاده از شانه قسمت به قسمت پیش بروید و موهایتان را صاف کنید. احسان نجاریان اضافه می‌کند: « پیشنهاد من این است که زمانی که موها را صاف و خشک کردید، از شیوه دنبال کردن استفاده کنید. در این شیوه شانه را روی موها می‌کشیم و بعد از آن از اتو مو استفاده می‌کنیم تا موها ابتدا کاملاً فشرده و سپس صاف صاف شوند. با استفاده از این شیوه موها کمتر آسیب می‌بینند. موهای پیچ‌دار می‌توانند از بافت‌های دیگر حساس‌تر باشند، پس هنگام انجام این کار مراقب باشید و به آرامی پیش بروید.»
  • موهای پیچ‌دار و فر ممکن است به دمای بیشتری نیاز داشته باشند. گرنیا پیشنهاد می‌کند که از دمای بین 200 تا 215 درجه سانتیگراد استفاده کنید تا از آسیب جلوگیری شود؛ همچنین باید اتو مو را حرکت دهید تا تنها روی یک قسمت از موهایتان نماند.
  • احسان نجاریان پیشنهاد می‌کند زمانی که حالت دهی به پایان رسید، از یک روغن مو برای اتمام کار استفاده کنید تا به آب رسانی بیشتر کمک کند.
  • شما می‌توانید موهایتان را هر چقدر می‌خواهید صاف کنید. البته بهتر این است که استفاده از دستگاه‌های حرارتی را به حداقل برسانید تا از آسیب و خشکی مو، به خصوص برای موهای پیچ‌دار، جلوگیری شود.

موهای فرفری

از آن جا که موهای فر به رطوبت نیاز دارند، بهتر است تعداد دفعاتی را که از حرارت برای موهای خود استفاده می‌کنید محدود کنید تا رطوبت مو دست نخورده بماند. محصولاتی مانند شامپوها و نرم‌کننده‌های آبرسان، محافظ‌های حرارتی و بالم‌های صاف کننده همگی از مواردی هستند که برای حفاظت از موهای فر بعد از صاف کردن مفید هستند.

  • قبل از اینکه شروع کنید از یک لایه محافظ حرارتی استفاده کنید. احسان نجاریان می‌گوید: «محافظ های حرارتی با حرارت فعال شده و فوق العاده صاف کننده هستند و برای انواع موهای ضخیم‌تر و زبر‌تر ایده‌آل می باشند. این نوع محصولات در ابتدا کرمی غلیظ هستند و هنگام سشوار بلافاصله ذوب شده و جذب مو می شوند و بدون احساس سنگینی، موها را براق و درخشان می‌کنند.» هنگامی که از وسایل داغ برای صاف کردن موهای خود استفاده می‌کنید، وجود محافظ حرارتی مهم است تا شکستگی موها را به حداقل برسد.
  • یک نکته مهم دیگر که باید به یاد داشته باشید این است که موهای فر می‌توانند در مقابل دمای بالا مقاومت کنند. احسان نجاریان پیشنهاد می‌کند: «این نوع مو مقاومت بیشتری دارد و به گرمای بیشتری نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنم از 200 درجه شروع کنید و از 215 بالاتر نروید.»
  • استفاده از محافظ‌های حرارتی با کیفیت از شکستی موهای فر هم جلوگیری می‌کنند. ایده آل این است که موهای فر بیشتر از دو بار در هفته با حرارت، حالت داده نشوند.

موهای موج دار

موهای موج دار نسبت به تارهای پیچ‌ دار و فرفری به تلاش کمتری برای صاف کردن نیاز دارند؛ هرچند هنوز برای کسانی که موهای صاف‌تر دارند سخت‌تر است. احسان نجاریان توضیح می‌دهد: «بهترین راه برای صاف کردن مو بدون کمترین آسیب این است که با استفاده از شانه سشواری موج‌های مو را بکشید تا در نهایت نرم‌تر و صاف‌تر شوند؛ این گزینه از ترکیب شانه/ سشوار مناسب‌تر است.

  • ابتدا موهایتان را با حوله خشک کنید و از کرم خشک‌کن استفاده کنید.
  • زمانی که کرم محافظ در برابر حرارت مورد نظر را به طور مساوی به همه قسمت‌های مو کشیدید، قسمت به قسمت پیش بروید و با استفاده از شانه سشواری موها را صاف کنید. احسان نجاریان می‌گوید: « برای تغییر الگوی موهای موج دار و داشتن موهای صاف‌تر، به حرارت و کمی کشیدگی مو نیاز دارید، ولی نیازی نیست موهای موج دار را به اندازه موهای فرفری یا پیچ دار بکشید؛ بنابراین با این جنس مو هر چه آرام‌تر رفتار کنید بهتر است.»
  • دما را بین 120 تا 190درجه سانتیگراد قرار دهید تا از موهای خود محفاظت کنید. احسان نجاریان می‌گوید: « با استفاده از اتو موی سرامیکی یا تورمالین کار را به پایان برسانید تا موها صاف‌تر شوند و به کنترل موج موها کمک کرده باشید. در موهای موج دار، تنظیمات حرارت را پایین‌تر نگه دارید، زیرا صاف کردن موها به تازگی تمام شده است و نیازی به بالاترین دما نیست؛ در واقع به هیچ وجه نباید اتو موی خود را روی بالاترین دما تنظیم کنید.»
  • به طور کلی، باید تعداد دفعات استفاده از حالت دهنده مو را محدود کنید. احسان نجاریان می‌گوید: « اگر نگران آسیب دیدن موها هستید یا دارید برای ترمیم موهای آسیب دیده خود تلاش می کنید، باید تا حد امکان به موهای خود استراحت بدهید و از وسایل حرارتی استفاده نکنید. همانطور که گفته شد، اگر ترجیح می‌دهید هر روز موهایتان را با حرارت حالت دهید، اطمینان حاصل کنید که از محصولات و مواد واقعاً ترمیم کننده استفاده می کنید. همچنین همیشه از محافظ حرارتی استفاده کنید.

موهای صاف

وقتی نوبت به صاف کردن موهای صاف می‌رسد، کار زیادی برای براق شدن آن‌ها نیاز نیست. با این حال، شما همچنان باید زمان حالت دهی مو را تا حد ممکن کاهش دهید تا از آسیب به موها جلوگیری کنید؛ بعلاوه چندین مرحله برای حفظ تارهای قوی و سالم در این فرآیند وجود دارد.

  • طبق گفته احسان نجاریان، هر چه مو ظریف‌تر باشد، دمای ایده‌آل برای آن پایین‌تر است. بنابراین دمای دستگاه را برای موهای صاف‌تر و ظریف‌تر باید در پایین ترین حد نگه داشت.
  • قبل از صاف کردن موها، با یک لایه محافظ حرارتی روی موهای خیس را بپوشانید تا برای حالت دهی آماده شوند. احسان نجاریان استفاده از اسپری آماده سازی را پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید: « این نوع پرایمرها برای هر بافت مویی مناسب است زیرا به راحتی روی موها پخش می‌شود و در عین حال تقویت کننده و محافظ حرارتی 24 ساعته نیز هست.»
  • برای موهای صاف، کل فرآیند باید نسبتاً سریع و بدون شتابزدگی باشد. بعد از اینکه موها خشک شدند، فقط اتو مو را روی موها بکشید تا صاف شوند. از آن جا که موها در حالت عادی هم صاف هستند، صاف کردن موها نباید بیشتر از 5 دقیقه طول بکشد.
  • از آن جا که موهای صاف، تارهای نازکی دارند، بهتر است دستگاه تا آن جا که ممکن است در پایین‌ترین حد گرما قرار بگیرد تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود. احسان نجاریان می گوید: « برای جلوگیری از آسیب به موها و ایجاد هرگونه شکستگی، استفاده از دمای پایین‌تر ایمن‌تر است. توصیه می‌کنم از 175 درجه سانتیگراد شروع کنید و برای این نوع موهای نازک و ظریف از 190 درجه بالاتر نروید.»