تلفن واتس اپ اینستاگرام

رایج ترین مشکلات ناخن

ناخن‌های شما رازهای زیادی را درباره سلامتی شما فاش می‌کنند. در این مطلب توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان رایج‌ترین مشکلات ناخن را تشخیص داد.

بیشتر ما خیلی درباره ناخن‌های خود فکر نمی‌کنیم. اما وضعیت، شکل و رنگ ناخن‌ها می‌تواند نشانگر سلامت کلی فرد باشد. ناخن‌های سالم به طور کلی رنگ یک‌دستی دارند و وقتی آن‌ها را لمس می‌کنید، صاف‌اند. هرچه پیرتر می‌شویم، ناخن‌هایمان بیشتر تغییر می‌کنند، کدرتر و شکننده‌تر می‌شوند و از سرعت رشدشان کاسته می‌شود.

با اینکه بیشتر تغییرهای ناخن تغییرهایی کاملا طبیعی هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند بیانگر مشکلات بهداشتی باشند. آنچه در ادامه می‌آید، نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

1. ناخن‌های شما لکه‌های سفید دارند

خطوط یا نقاط سفید کوچک روی ناخن در بیشتر مواقع ناشی از آسیب یا ترومایی هستند که به بستر ناخن وارد شده‌اند. با بزرگ‌تر شدن ناخن‌ها، این لکه‌ها و خطوط هم ناپدید می‌شوند. علل متداول این آسیب عبارت‌اند از:

  • جویدن ناخن و چیدن آن‌ها
  • مانیکور یا پدیکور
  • استفاده از پاک‌کننده لاک ناخن حاوی استون
  • حوادثی نظیر زمانی که ناخن‌تان بین در یا پنجره گیر می‌کند

نادرترین علل پیدایش لکه‌های سفید روی ناخن را شاید بتوان به عفونت قارچی ناخن و یکی از اثرهای جانبی دارو یا شیمی‌درمانی نسبت داد.

2. ناخن‌های شما زرد است

لاک ناخن هم معمولا ناخن‌ها را به رنگ زرد کم‌رنگ درمی‌آورد. یک نوع عفونت قارچی، معروف به اونیکومیکوز، هم می‌تواند باعث ایجاد ناخن‌های زرد شود. این عفونت معمولاً روی ناخن‌های پا تأثیر می‌گذارد، اما شاید در ناخن‌های دست نیز مشاهده بشود. به طور معمول، قارچ ناخن باعث می‌شود ناخن در بعضی از مناطق ضخیم‌ شود، تغییر رنگ بدهد، تقسیم شود یا بعضی از جاهای ناخن از روی پوست جدا شوند. اگر فکر می‌کنید عفونت قارچی دارید، بهتر است با پزشک صحبت کنید.

تغییر رنگ ناخن به رنگ زرد می‌تواند ناشی از سیگار کشیدن هم باشد. در موارد نادر، این مسئله می‌تواند به بیماری ریه، بیماری تیروئید، دیابت یا پسوریازیس نیز ربط داشته باشد.

برای به حداقل رساندن احتمال زرد شدن ناخن‌ها:

  • مرتباً دست و پایتان را بشویید و مرطوب کنید.
  • جوراب‌های خود را مرتباً عوض کنید تا از عفونت‌های ناخن پا، مانند عفونت پای ورزشکار، جلوگیری شود.
  • در مناطق عمومی مانند استخرها یا رختکن‌ها کفش بپوشید.
  • اگر ناخن‌های خود را رنگ می‌کنید، از یک پوشش پایه زیر لاک‌ها استفاده کنید و سالن آرایشی را انتخاب کنید که بعد از هر مشتری و قبل از کار روی ناخن مشتری بعدی، ابزار کار خود استرلیزه می‌کند.

3. پوست اطراف ناخن‌های شما متورم و قرمز است

پارونیشیا عفونت پوست اطراف ناخن‌ها شما است. در صورت ابتلا به این عفونت، پوست متورم، قرمز و دردناک می‌شود و تاول می‌زند.

این عفونت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که پوست اطراف ناخن پاره و باکتری‌ها یا قارچ‌ها وارد آن شوند. این عفونت می‌تواند ناشی از گاز گرفتن یا چیدن پوست، مانیکور، فرو رفتن ناخن در گوشت پا، تماس زیاد دستان با آب یا مکیدن زیاد انگشت شست در نوزادان باشد.

پارونیشیا معمولاً موضوع جدی نیست، اما در بعضی موارد نادر این عفونت می‌تواند بیشتر بشود و نیاز به درمان پزشکی باشد.

4. ناخن‌های شما شیارهای افقی و عمیق دارند

شیارهای عمیق یا خطوطی که به صورت افقی در ناخن شما به وجود می‌آیند می‌توانند نشانه آن باشند که رشد ناخن‌ها برای مدتی کند یا متوقف شده است. این مسئله در اثر آسیب یا بیماری‌های جزئی به وجود می‌آید.

علل احتمالی این بیماری بیماری رینود، دیابت، نارسایی کلیه، بیماری تیروئید و بیماری‌هایی است که باعث تب بالا می‌شوند، مثل سرخک، اوریون، تب اسکارلت و ذات‌الریه.

خطوط شیاردار افقی که به نام خطوط Beau نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند نشانه کمبود زینک در بدن هم باشند.

5. ناخن های شما سوراخ شده‌اند

تورفتگی‌های کوچک در سطح ناخن شما که به نظر ‌می‌رسند گویی در اثر ضربه‌های یک تیشه ایجاد شده‌اند، تورفتگی ناخن نامیده می‌شونداگرچه تورفتگی‌ها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند، اما اغلب با پسوریازیس همراه‌اند که نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز، خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست آرنج‌ها، زانوها و سایر قسمت‌های بدن می‌شود.

سایر علائم مربوط به پسوریازیس ناخن عبارت‌اند از:

  • تغییر رنگ ناخن به قهوه‌ای، زرد یا سفید
  • ضخیم شدن ناخن
  • تغییر در شکل طبیعی ناخن
  • جدا شدن ناخن‌ها از انگشتان
  • وجود خون زیر ناخن

6. ناخن شما از بستر خود جدا می‌شود

این بیماری که به عنوان اونیکولیز شناخته می‌شود، اختلال شایعی در ناخن‌ها است که در آن ناخن بدون هیچ دردی از بستر ناخن جدا می‌شود. اگر ناخن‌های بلندی داشته باشید احتمال وقوع چنین حادثه‌ای بیشتر است و شاید ناشی از شسشتوی زیاد دست‌ها یا حساسیت به محصولاتی باشد که در مانیکور یا پدیکور استفاده می‌شود.

این اختلال همچنین می‌تواند ناشی از عفونت قارچی، داروهای خاص یا اختلال‌هایی مانند پسوریازیس، کمبود آهن و بیماری تیروئید باشد. در صورت بروز چنین مشکلی تا زمان رشد کامل ناخن میتوانید از پروتز ناخن استفاده کنید. این سرویس در سالن سان ارائه میشود و جهت مشاوره میتوانید همین الان با ما تماس بگیرید.

اگر ناخن‌های شما در حال جدا شدن از پوست هستند، توصیه ما این است:

  • بخشی از ناخن را که از پوست جدا می‌شود، بچینید.
  • از استفاده از تحریک‌کنندگان احتمالی این مسئله، مانند لاک ناخن، خودداری کنید.
  • برای حفظ ایمنی ناخن‌ها و نزدیک نگه داشتن آن‌ها به جایگاه خود، از نوار چسب استفاده کنید.
  • ناخن خود را در سرکه رقیق‌شده که ماده‌ای ضدمیکروبی است، خیس کنید تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش بدهید.

7. ناخن شما دارای رشته‌های قهوه‌ای یا سیاه است

یک رشته قهوه‌ای تیره یا سیاه در امتداد ناخن شما ایجاد شده است که اغلب به دلیل رنگدانه ناخن‌ها اتفاق می‌افتد و به ملانونیچیا معروف است. این اختلال در افرادی با رنگ پوست تیره‌تر امری رایج‌تر است.

خونریزی اسپلینتر هم می‌تواند باعث ایجاد خطوط تیره در ناخن‌های انگشت دست یا پا شود. این اختلال ممکن است بعد از یک آسیب‌دیدگی و در هنگام پارگی یا آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی زیر ناخن و پشت سر هم ایجاد شود.

در موارد نادر اما بسیار جدی، وجود یک خط سیاه زیر ناخن می‌تواند به دلیل ملانوم ناخن باشد که نوعی سرطان پوست به شمار می‌آید. نوار تیره با گذشت زمان گسترده‌تر می‌شود، در کوتیکول پخش می‌شود و شاید در ناخن درد احساس کنید یا اینکه دچار خونریزی شود. اگر متوجه چنین موضوعی شدید، بلافاصله با پزشک صحبت کنید.

8. ناخن‌های شما شکننده هستند

ناخن‌های شکننده مشکل رایجی هستند که می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار بدهد. شاید ناخن‌های نرم، خشک یا نازکی داشته باشید که به راحتی می‌شکنند و شروع به تکه‌تکه شدن می‌کنند. این موضوع می‌تواند نشانه پیری باشد؛ همچنین، در اثر تماس‌های طولانی‌مدت با مواد شیمیایی مانند لاک ناخن یا شستشوی دستان هم ایجاد شود؛ شستشوی زیاد باعث می‌شود رطوبت ناخن‌ها از بین برود. عوامل دیگری که ممکن است باعث شکننده‌شدن ناخن‌ها شود، شامل کم‌خونی و اختلالات تیروئید است.

چگونه ناخن‌هایم را سالم نگه دارم؟

مراقبت از ناخن‌ها موضوع مهمی است؛ نه فقط به این دلیل که ظاهر شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به این دلیل که می‌تواند به جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی مربوط به ناخن کمک کند.

1. ناخن‌های خود را تمیز و مرتب نگه دارید

سعی کنید ناخن‌ها یا پوست اطراف آن‌ها را گاز نگیرید، نکنید یا پاره نکنید.

2. دستکش بپوشید

اگر به طور مرتب از محصولات تمیز کننده استفاده می‌کنید، در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید یا دستان شما تماس زیادی با آب دارد، پوشیدن دستکش از ناخن‌های شما محافظت می‌کند.

3. بر اساس یک رژیم غذایی سالم تغذیه کنید.

غذاهای حاوی پروتئین بالا مانند ماهی، گوشت، حبوبات و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر از یک رژیم غذایی متنوع پیروی کنید، دیگری نیازی به مصرف مکمل‌ها نخواهید داشت. اما افراد دارای ناخن ضعیف بهتر است از مکمل ناخن حاوی بیوتین، ویتامین‌های B، روی و سیلیس استفاده کنند.

4. در استفاده از مانیکورها رعایت کنید

از پاک‌کننده‌های لاک بدون استون استفاده کنید و از فشار دادن کوتیکول‌های خود خودداری کنید. این کار می‌تواند منجر به ایجاد شکاف در پوست اطراف بستر ناخن شود و ایجاد عفونت کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر نگران هر کدام از علائم موجود روی ناخن خود هستید و مصرف داروهای ساده تا کنون موثر نبوده است، با پزشک صحبت کنید. اگر ناخن‌های شما تغییر رنگ یا تغییر شکل داده‌اند، افتاده‌اند و علت آن را نمی‌دانید، اگر پوست اطراف ناخن‌ها قرمز، دردناک، متورم و گرم شده است، فکر بدی نیست که به ملاقات یک پزشک بروید.