تلفن واتس اپ اینستاگرام

چگونه یک راهبرد برندسازی مؤثر برای آرایشگاه خود تهیه کنیم؟

آرایشگاه‌ها در همه‌جا دیده می‌شوند! با یک جستجوی سریع در صفحات اینترنت بیش از 10.000  آرایشگاه فقط در شهر تهران، نشان داده می شود.

و این تعداد سالن آرایش فقط برای شهر بزرگی مانند تهران صادق نیست. شاید متوجه شده باشید که حتی در کوچک‌ترین شهرها، بیش از 15 سالن هست که همه آن‌ها خدمات مشابهی را در شعاع ده کیلومتری ارائه می‌دهند.

اگر خودتان سالن آرایشی دارید، شاید بدانید چه رقابتی بین آن‌ها در محل زندگی‌تان ایجاد شده است.

برای این‌که از سایر سالن‌ها متمایز شوید و سالن خود را از یک سالن محلی به یک سالن بزرگ تبدیل کنید، ابتدا باید به یک برند تبدیل شوید.

به‌عنوان بخشی از صنعت زیبایی، فقط مسئول چهره زیبای مشتری نیستید، بلکه مسئول تهیه تصویر برند به‌یادماندنی از سالن آرایش خود نیز هستید.

نکته اینجاست که اغلب آرایشگرها در زمینه مبانی اصول برندسازی مدرک ندارند. بنابراین، در این وبلاگ، به شما کمک می‌کنیم تا بفهمید چرا داشتن یک نام تجاری یا برند بسیار مهم است و چگونه می‌توانید راهبرد مؤثری برای برندسازی سالن آرایش خود تهیه کنید.

اگر اخیراً سالنی افتتاح کرده باشید یا برای مدت طولانی در این شغل بوده باشید، بهتر است مطالب این وبلاگ را مطالعه کنید.

قبل از شروع کار

 در ابتدا بیایید سعی کنیم بفهمیم که یک برند چیست و چرا برای کسب‌وکار اهمیت دارد.

برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

برند فقط یک لوگو روی کارت ویزیت یا تابلوی جلوی مغازه نیست. برند مجموعه تمام عباراتی است که از طریق آن‌ها کسب‌وکار شما به دیگران معرفی می‌شود. برند، هویت سالن شما چه به‌صورت آنلاین و یا آفلاین است و محصول‌ها و خدمات شما را از رقبای دیگر متمایز می‌کند.

ایجاد یک برند قوی به شما کمک می‌کند برای سالن آرایش خود شهرت خوبی کسب کنید که باعث ایجاد یک رابطه همراه با اعتماد با مشتریان شما می‌شود.

به‌طور خلاصه، برند شما روح و جوهر کسب‌وکار شما است و نشانگر موارد زیر است:

  • نام و لوگو
  • رنگ و فونت
  • حضور در شبکه‌های اجتماعی
  • سبک نوشتن
  •  روش برقراری ارتباط با مشتری
  •  احساس مشتری هنگام ورود به سالن آرایش
  •  تعیین روش برنامه‌ریزی شرکت در جلسات به مشتری

بنابراین، برند از یک‌سو، بازتابی از سالن آرایش شما است، و از سوی دیگر، مشتریان ایده آلی برای شما جذب می‌کند. وقتی برند داشته باشید برند، «کلام» شما است. گویی یک نماینده خاموش خوش‌کلام برای سالن خود برگزیده‌اید.

اکنون‌که فهمیدید برند چیست و چرا برندسازی اهمیت دارد، بیایید نگاهی به کارهایی بیندازیم که به‌عنوان یک صاحب سالن آرایشگاه می‌توانید برای ایجاد یک برند قوی انجام دهید. این گونه برند به شما کمک کند از رقبای خود پیشی بگیرید و برند خود را برای مشتریان احتمالی خود به‌یادماندنی کنید.

1. شخصیت سالن خود را تعریف کنید

تقریباً هر کسب‌وکاری شخصیت خاص خود را دارد، اما فقط برخی از آن‌ها خسته‌کننده، نامفهوم یا غیر جذاب توصیف می‌شوند.

و در صنعت زیبایی و سالن آرایش که همه‌چیز در مورد زیبایی و شادی است، این دقیقاً همان خصوصیت شخصیتی است که ما نمی‌خواهیم داشته باشیم.

اکنون سؤال این است که چگونه شخصیت برند سالن آرایش خود را تعیین کنیم؟ برای انجام این کار باید چند سؤال در مورد کسب‌وکار خود از خود بپرسید: مزیت رقابتی شما چیست؟ چرا تصمیم به راه‌اندازی این کار گرفته‌اید؟ ارزش‌های شما چیست؟

برای کمک به درک بهتر این موضوع، چهار نکته اصلی که تعیین‌کننده شخصیت سالن شما است شرح داده می‌شود.

الف. چرای شما

بیایید “چرای” شما را در نظر بگیریم. این اصیل‌ترین، صادقانه‌ترین و قدرتمندترین جنبه برند شماست. چون از درون شما می‌آید.

فوراً یک‌تکه کاغذ بردارید یا یک سند جدید باز کنید و پاسخ خود به تمام این سؤالات در مورد سالن آرایش خود را یادداشت کنید:

  • چرا این خدمات و محصولات را ارائه می‌کنید؟
  • چرا وارد این شغل شدید؟
  • چگونه در زندگی مشتریان خود تغییر ایجاد می‌کنید؟
  • چرا این شغل برایتان مهم است؟
  • دوست دارید گروه کاری شما به چه دلایلی شناخته شود؟ (یا به‌طور دقیق‌تر، آنچه معمولاً در شغل شما هست و نمی‌توانید آن را تحمل‌کنید یا دوستش ندارید).

حال درک روشنی از انگیزه‌ها و اهداف خود دارید. این درک برای ایجاد یک برند برای سالن آرایشتان مهم است و ارزش‌هایتان را به شکل تصویری نشان می‌دهد.

ب. مخاطبان شما

مشتری عالی شما کیست؟ چه خدماتی ارائه می‌دهید و به چه کسانی؟ مخاطب هدف شما افرادی هستند که می‌خواهید جذبشان کنید. شناخت مخاطب به شما در اولویت‌بندی اصول و شکل دادن به پیام برند سالن آرایشتان کمک می‌کند.

وقتی به بازار هدف نگاه می‌کنید تا حد امکان خاص باشید. ویژگی هایجمعیتی مخاطبین شما شامل آیتم های زیر است:

  • سن
  • جنسیت
  • محل زندگی
  • درآمد
  • شغل

ویژگی‌های مشتریان خود را همچون سرگرمی‌ها، علایق، سبک زندگی و شخصیت آن‌ها را بشناسید تا ظاهر و باطن مشتریان خود را بشناسید.

نمونه‌ای از مخاطبان هدف یک سالن آرایش این گروه افراد هستند: افراد طرفدار محیط‌زیست، مجرد، تحصیل‌کرده دانشگاهی که در شهر تهران زندگی می‌کنند، افرادی که سنی بین 20 تا 35 سال دارند. در شهر زندگی می‌کنند، خانه یا آپارتمان اجاره می‌کنند و در حوزه‌های خلاقیتی یا کارمندی خدمات اجتماعی کار می‌کنند.

ج. مزیت رقابتی شما

اگر کسی از شما بپرسد:”سالن آرایشتان در مقایسه با رقبا چگونه است” چه پاسخ می‌دهید؟

چه چیزی در سالن آرایشتان هست که مشتریان آن را دوست دارند و در هیچ جای دیگری نمی‌توانند آن را بیابند؟ آیا طرز برخورد، کارکنان، تخصص یا سبکی منحصربه‌فرد دارید که رقبای شما ندارند؟

اگر یک سالن آرایش دائمی هستید که فقط از محصولات طبیعی استفاده می‌کند، این موضوع را به بخشی از شعار سالن خود تبدیل کنید. اگر به‌عنوان یک رسم خانوادگی 40 سال به این شغلی فعال هستید، بگذارید مردم متوجه این موضوع شوند. اگر از فن‌آوری‌های جدید در سالن آرایش خود استفاده می‌کنید، حتماً به آن اشاره کنید.

د. شعار شما

شعاری که معمولاً در زیر لوگو قرار می‌گیرد بیشتر رو به بیرون است و شخصیت سالن آرایش شما را به‌طور خلاصه و خلاقانه به مخاطب نشان می‌دهد..

برای کمک به درک بهتر این موضوع، چند نمونه از شعارهای یک سالن آرایش آورده می‌شود:

  • “زیبایی بهتر است”
  • “استایل مویتان شما را پر از هیجان می‌کند”
  • “زمان درخشش شماست”

 این شعارها نشانگر برند شما نیستند، اما برانگیزاننده هیجان زائدالوصفی هستند.

اکنون‌که مقدمات تهیه برند سالن آرایشتان آماده است، بیایید قطعه بعدی جورچین تهیه برند سالنتان را بیابیم.

2. طراحی لوگوی خود را کامل کنید

آیا تابه‌حال شده است که یک کسب‌وکار را فقط با نگاه کردن به لوگوی آن بشناسید، حتی اگر نام آن روی لوگو نباشد؟ علت این است که لوگو مهم‌ترین ارتباط بصری یک برند با کاربرانش است.

یک لوگوی خوب به یاد می‌ماند، برای انتقال پیام برند را به‌خوبی انتقال می‌دهد و برای ایجاد ارتباط مناسب مؤثر است.

این به‌احتمال‌زیاد اولین چیزی است که مردم هنگام آشنایی اولیه با کسب‌وکار شما می‌بینند و این شانس شماست که تأثیر اولیه خوبی داشته باشید و به‌طور بصری هدف خود را انتقال دهید.

باید بدانیم تهیه یک لوگو مناسب سبک شغلی کار ساده‌ای نیست. که ایجاد یک لوگو به همان اندازه سبک شما کار آسانی نیست. پس چند فاکتور مهم معرفی می‌کنیم که در طراحی یک لوگوی مناسب برای سالنتان کمک خواهد کرد.

الف. آن را مرتب و ساده نگه‌دارید

چندین تحقیق نشان داده‌اند که به‌یادماندنی‌ترین لوگوها طراحی ساده‌ای دارند. با رجوع به سابقه فن طراحی، لوگوهایی که در طول زمان مؤثر و محبوب باقی‌مانده‌اند، آن‌هایی هستند که از شکل و رنگ‌های ساده تهیه‌شده‌اند. هرچه طراحی لوگو پیچیده‌تر باشد، محدودیت یا موانع بیشتری بر سر راه کاربرد در رسانه‌ها تحمیل می‌کند.

ب. لوگو باید انعکاسی از سابقه کسب‌وکار شما باشد

لوگوی آرایشگاه شما باید نشان‌دهنده سابقه کار و خدماتی که ارائه می‌دهید باشد. البته، نمی‌توانید کل سابقه خود را در یک لوگوی کوچک خلاصه کنید، اما می‌توانید عناصری اضافه کنید که سابقه‌تان را نشان دهند. با این کار لوگو در خاطره مشتری می‌ماند و تشخیص آن راحت است.

ج. رنگ‌های مناسب انتخاب کنید

برای وفادار ماندن به اصل “ساده بگیر”، طراحی لوگوی سالن خود را فقط با حداکثر سه رنگ طراحی کنید و مطمئن شوید رنگ‌ها مطابق هدف برند شما است.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما سالن آرایش مستقل دارید و فقط از محصولات گیاهی استفاده می‌کنید شاید بتوان از رنگ سبز برای لوگوی خود استفاده کنید. اگر شما یک سالن مانیکور ناخن دارید از رنگ‌های ملایم استفاده کنید تا حس لطیف عالی در شما ایجاد کند.

رنگ‌هایی که برای لوگو انتخاب می‌کنید باید در دکوراسیون سالن و همچنین در وب‌سایت شما و پروفایل رسانه‌های اجتماعی و در تراکت‌هایتان هم استفاده شود.

د. از فونت‌های خوب استفاده کنید

برای بهبود طراحی لوگو، از فونت‌های مناسب و جدید استفاده کنید. حتی اگر بر انتخاب فونت گل‌دار برای لوگو اصرار دارید، بهتر است آن را پیچیده نکنید. اغلب طراح‌ها در کلمات انگلیسی، فونت‌های سریف و سنس سریف را پیشنهاد می‌کنند.

حتی اگر می‌خواهید لوگوی جدید طراحی کنید یا لوگوی قبل را بهتر کنید از نرم‌افزار ساخت لوگوی رایگان همچون کانوا و لوگو میکر استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که طراحان حرفه‌ای قادرند لوگوی عالی با قیمت مناسبی بسازند.

3. با عناصر برند خودسازگار باشید

ابتدا یک سؤال مطرح است:

وقتی کسی می‌گوید “Netflix” چه چیزی فوراً به ذهن شما می‌رسد؟ آیا تصویر یک لوگوی قرمز روی پس‌زمینه سیاه است؟ آیا عبارت “Netflix and chill” است؟ یا نشانه به یادآوری آن در شبکه‌های اجتماعی است؟

تقریباً مطمئنم همه این موارد است. نه‌فقط نتفلیکس، بلکه به بسیاری از برندهای دیگر را در ذهن تصور می‌کنید و قبل از اینکه ذهن شما متن آن را ثبت کند، آن را تشخیص می‌دهید.

علت این است که همه برندها با استفاده از ویژگی‌های خود با نگاه شما انطباق می‌یابد تا در خاطر شما بماند.

هرچه برند شما منسجم‌تر باشد، برای مشتریان قابل‌تشخیص‌تر است و احساس اعتماد ایجاد می‌کند. این امر به مشتریان کمک می‌کند تا برند شما را بروش خاص خودشان بشناسند.

عناصری هستند که باید روی آن‌ها تمرکز کنید تا برند سالن آرایش خود را بیشتر در معرض توجه دیگران قرار دهید.

الف. لحن کلامی برند

در تمام محتوایی که منتشر می‌کنید، چه ایمیل، خبرنامه، وب‌گاه یا رسانه‌های اجتماعی باشند لحن کلام برند باید یکسان باشد. لحنی که استفاده می‌کنید باید ارتباط، اعتماد و تصویری به‌یادماندنی از برند شما در ذهن مشتری ایجاد کند.

برای اخذ تصمیم در مورد لحن معرفی سالن خود، به شخصیت مشتریان دقیقاً توجه کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر سالن آرایش کودک دارید، از لحنی سرگرم‌کننده و قابل‌درک استفاده کنید. اگر یک سالن مانیکور ناخن دارید که دختران دانشجو و زنان متأهل مخاطب هدفتان هستند لحن احترام‌آمیز و ترغیب‌کننده کارساز است.

ب. محتوایی که ایجاد می‌کنید

همیشه سعی کنید محتوای باکیفیت و مرتبط با سالن خود تولید کنید. در هر محتوایی که ایجاد می‌کنید از لحن و زبان ثابتی برای برند خود استفاده کنید.

در زیر نکاتی برای ایجاد محتوای سازگار و شاخص برند سالن شما ذکرشده است:

  • محتوا فقط پست وبلاگ نیست، پست وبلاگ، پست رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه و حتی محتوای ویدیویی است. تهیه یک تقویم برای درج محتوا و در نظر گرفتن موارد پست در هر هفته توصیه می‌شود.
  • سعی کنید با پست کردن انبوهی از به‌روزرسانی در یک روز و سپس خالی بودن پست در روزهای دیگر کار را پیچیده نکنید. اشتراک‌گذاری بیش‌ازحد شاید باعث اذیت مشتری شود و به اعتبار سالن آرایش شما آسیب بزند.
  • نحوه قالب‌بندی متن و تصاویر نیز باید هماهنگ باشد. برای کسب‌وکارهای سالنی که توأم با خلاقیت و جذاب است، قالبی با متن کوچک و تمرکز بر ایجاد ارتباط از طریق تصویر یا ویدیو مؤثرترین روش است.
  • باید بدانید چه محتوایی را در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی پست کنید. محتوایی مانند تصاویر موبایلی در اسنپ چت قرار می‌گیرند اگرچه مخاطب اینستاگرام اغلب ترجیح می‌دهد تصاویر زیبای بیشتری ببیند. می‌توانید از فیس بوک برای تبلیغ محتوای بزرگ و از توییتر برای به اشتراک‌گذاری نکات فوری با مشتری خود استفاده کنید.

ج. طراحی رنگ برند

کاربرد رنگ راهی برای متمایز کردن سالن آرایش و خدمات آن در بازار پرازدحام مشاغل است. از ترکیب رنگ قرمز و سفید در لوگوی برند کوکاکولا تا رنگ سبز لوگوی شرکت استارباکس یا رنگ آبی خاص شرکت تیفانی، سایه رنگی که انتخاب می‌شود عنصری حیاتی در شناخت برند است.

با توجه به روش بهبود شناخت برند )که منجر به افزایش فروش و معاملات می‌شود)، باید یکرنگ ثابت در همه کلمات برند، چه تراکت آنلاین، چاپی یا نشان برند در دکوراسیون سالن آرایشتان استفاده کنید.

4. ارائه یک تجربه سالن 5 ستاره

وقتی صحبت از ایجاد برند می‌شود، تجربیات مشتری در سالن آرایش اغلب مهجورترین قسمت جورچین است. این‌یک اشتباه و فرصت سوزی بزرگ است.

اطمینان از اینکه مشتری شما از گرفتن وقت آرایش تا پرداخت اجرای آن، یا به عبارتی از قرار ملاقات تا تسویه‌حساب تجربه‌ای دلپذیر داشته باشد، راهی است برای حصول به اهداف زیر:

  • افزایش اعتماد به برند
  • جذب و حفظ مشتری
  •  ویژه کردن کسب‌وکار

در اینجا روش هایی وجود دارند که به کمک آنها قادر خواهید شد تجربه یک سالن 5 ستاره را برای تقویت فرآیند برندسازی سالن خود بهبود دهید.

الف. روش‌های بهینه رزرو

برخلاف سایر مشاغل نیازمند به حضور فیزیکی، مردم معمولاً سالن آرایش را به‌صورت آنلاین رزرو می‌کنند. این بدان معناست که مهم است بتوانند در هر زمان دلخواه به‌صورت برخط وقت خود را رزرو کنند. اگر مشتری قبل از رزرو آنلاین مجبور شود با آرایشگاه تلفنی تماس بگیرد تجربه‌ای منفی است.

داشتن یک سیستم رزرو برای سالن آرایش کار مشتری را راحت می‌کند و وجه ای حرفه‌ای به آن می‌دهد

ب. سیستم تأیید رزرو و یادآوری آن

بعلاوه، تجربه عالی مشتری با ارسال یک پیام تأیید رزرو باعث می‌شود مشتری زمان رزوش را فوراً به برنامه کاری خود بافزاید.

ارسال یادآوری خودکار هم اهمیتی مشابه دارد چون عدم- نمایش‌ها را کاهش می‌دهد. مردم گرفتارند و اغلب رزورهای هفته‌های پیش خود را فراموش می‌کنند پس، بهتر است پیام یادآوری رزرو از شما دریافت کنند و شما هم پیام عدم نمایش نداشته باشید.

ج .مشاوره انجام دهید

وقتی مشتری به شما مراجعه می‌کند پس به شما اعتماد دارند. برای حفظ این اعتماد و ایجاد احساس ارزش در آن‌ها، همیشه مشاوره انجام دهید.

 این مشاوره را با استفاده از نام کوچک آن‌ها شروع کنید، به یاد بیاورید آن‌ها چگونه از آرایش قبلی خوشحال و راضی شدند. همیشه قبل از ارائه توصیه‌های تخصصی به آنچه می‌خواهند گوش دهید. این روشی عالی برای ایجاد ارتباط با مشتری است.

به‌جای تکیه‌بر حافظه خود، به مشتری خود توجه کنید و درخواست‌های او را یادداشت کنید. ازجمله حساسیت‌های پوستی او و شرح خدمت قبلی به او را هم اضافه کنید. این کار به شما کمک می‌کند وقتی مشتری وارد سالن آرایش می‌شود. تا هنگام بازدید از سالن شما، همه اطلاعات مشتری را در سیستم خود داشته باشید.

د. مراقب زبان بدن خود باشید

با لبخندهای صمیمانه گرم، دست دادن و صحبت‌های کوچک از مشتریان استقبال کنید. حالت چهره بشاش به فرد مقابل انتقال می‌یابد و مشتریان بااحساس خوشحالی و آرامش بیشتر در سالن ارایش شما متقابلاً واکنش نشان می‌دهند.

اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان از دستورالعمل‌های یکسانی برای نحوه برقراری ارتباط، رفتار یا برخورد با مشتریان خود پیروی می‌کنند.

ه. پرداخت و تسویه‌حساب

فرآیند تسویه‌حساب آخرین فرصت برای ایجاد یک تأثیر نهایی قوی بر مشتری است. می‌توانید با ارائه روش‌های پرداخت مطمئن آن را بی‌عیب و نقص کنید.

یک یا دو روز پس از حضور مشتری در آرایشگاه از او برای انتخاب سالن شما با یک ایمیل تشکر کنید. پیوندی به صفحه در ایمیل خود اضافه کنید تا مشتری بتواند نظر خودش را بدهد. درخواست نظرات از مشتری نشان می‌دهد شما به تجربه او در سالن آرایشتان اهمیت می‌دهید.

پیشرفت بیشتر

حال می‌دانید چگونه می‌توانید برای مشتری یک تجربه عالی به وجود آورید اما در مورد ژست‌های کوچک اضافی که یک آرایش مردانه یا پدیکور عالی را بهتر نشان می‌دهد چه نظری دارید؟

چرا یک قهوه‌ساز خوب برای سرو لاته های شگفت‌انگیز نمی‌خرید؟ چرا خوراکی را که برای پذیرایی استفاده می‌کنید با گنجاندن محصولات گیاهی تقویت نمی‌کنید؟ حال شاید این یک تلاش اضافی به نظر برسد، اما زمانی که نظرات عالی برخط و توصیه‌های مشتری را دریافت کنید، ارزش آن را دارد.

5. طراحی داخلی سالن را مطابق با برند خود کنید

شاید تابه‌حال به‌وضوح درک کرده‌اید که برندسازی مجموعه‌ای از برداشت‌ها و تجربیاتی است که مردم از کسب‌وکار شما دارند. چه تجربه‌ای می‌تواند ارزشمندتر از ورود یک مشتری به سالن آرایش شما باشد؟ در این مرحله، مشتری محو تماشای برند سالن شما می‌شود

بسیاری از مشاغل سالنی ارزش لوگو و وب‌سایت را درک می‌کنند، اما از یک طراحی داخلی زیبا و پر از مبلمان لوکس خودداری می کنند.

این کار فقط برای زیبا جلوه دادن سالن نیست، بلکه برای تأثیرگذاری بر مردم به روشی است که شما می‌خواهید. چرا از فضای سالن خود همچون صفحه‌ای رنگارنگ و زیبا برای رساندن پیام و هدف شغلی خود استفاده نمی‌کنید؟

در زیر چند مورد برای کمک به شما به‌منظور گنجاندن برندتان در طراحی داخلی فضای سالنتان فهرست می‌شود:

 به‌جای آنکه از رنگ‌های ساده و خسته‌کننده روی دیوار سالنتان استفاده کنید با نقاشی طرح لوگوی سالن را روی دیوار با رنگ بکشید. نقاشی و طراحی دیوار فرصتی خوب برای تبلیغ برند شماست. می‌توانید لوگوی خود را به‌صورت یک طرح زیبا و سه‌بعدی لابی در محلی مناسب از سالنتان نمایش دهید.

  • اغلب گفته می‌شود: ” مشت نمونه خروار است “. اگر در کیفیت مواد مورداستفاده در دکوراسیون داخلی خود صرفه‌جویی کنید، مشتریان متوجه خواهند شد که در موارد دیگر هم کم گذاری می‌کنید. لازم نیست مصالح گران‌قیمت انتخاب کنید. شما فقط باید جزئیات را خوب جلوه دهید.
  • مشتری شما اولین دقایق خود را در سالن استراحت می‌کند و حسی از سالن شما در او ایجاد می‌شود. دوست دارید این حس چه باشد؟ ساده‌ترین راه برای ایجاد نشیمنگاه راحت و عالی گذاردن صندلی راحتی با رنگ برندتان است.
  • با نورپردازی مناسب همه‌چیز عالی به نظر می‌رسد. انتظار نداشته باشید که نور در همه‌جا برای مشتری مطلوب باشد. برای مثال، نور سالن پذیرایی باید به‌اندازه کافی خوب باشد تا مشتری بتواند منوی شما را بخواند. نورپردازی نزدیک صندلی‌ها باید سایه‌ها را از بین ببرد و مشتری شما را زیبا جلوه دهد.
  • موسیقی یک عنصر حیاتی است که باید مطابق با هویت برندتان باشد. درست از لحظه‌ای که مشتری وارد سالن می‌شود، تن موسیقی باید تنظیم باشد. بنابراین، یک موسیقی ملایم و سازگار با سالن آرایشتان در نظر بگیرید. اینجا آخر خط نیست! داشتن یک سالن با طراحی لوگوی مناسب کافی نیست. باید عملکرد منطقی هم وجود داشته باشد. مشتریان شما باید بتوانند به‌راحتی و بدون هیچ مزاحمتی از محل شلوغ به محل آرام در سالن شما بروند. به‌عنوان‌مثال، نباید اتاق سشوار پرسروصدا در کنار اتاق مخصوص پدیکور که آرامش می‌طلبد باشد.

6. وب سایتی ایجاد کنید که نشان‌دهنده برند شما باشد

در جامعه فناوری محور امروزی، وب‌سایت سالن شما معمولاً نقطه تماس اولیه برای مشتریان بالقوه است. همچنین اولین جایی است که مشتریان برای اطلاع از سالن شما یا رزرو به آن مراجعه می‌کنند.

بنابراین، زمانی که قصد طراحی وب‌سایت خود را دارید، مهم است که برند خود را در ذهن داشته باشید. تمرکز بر برند به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید هویت وب‌سایت خود را نشان می‌دهید و آن را مشتری محورتر و کاربرپسند تر می‌کنید.

می‌توانید وب‌سایت سالن خود را با راه‌اندازی در برخی از پلتفرم‌های کاربردی آسان‌تر مانند وردپرس با ده‌ها ویژگی لازم بسازید.

در اینجا چند نکته برای ایجاد یک وب‌سایت عالی و تبدیل آن به برند سالن آرایش ارائه می‌شود:

  • شروع به تعیین محتوای وب‌سایت خود کنید. از تصاویر و ویدیوهای شگفت‌انگیزی استفاده کنید که حال و هوای سالن شمارا نشان دهد.
  • همان‌طور که گفتیم، ثبات مهم است. در کل وب‌سایت از لوگو و رنگ‌ها به‌طور مؤثر استفاده کنید.
  • وب‌سایت شما رسانه‌ای برای مشتریان بالقوه شما است. از این طریق با شما تماس می‌گیرند پس مطمئن شوید همه اطلاعات در وب سایت شما وجود دارد ازجمله، تلفن تماس، انواع خدمات شما، ساعت کاری مکان و نشانی پستی.
  •  از پیجر برای سهولت دسترسی مشتریان و رزرو استفاده کنید. با نرم‌افزار فهرست بندی تماس با سالن استفاده کنید تا مشتریان بتوانند با حتی با شما در صورت دسترس بودن تماس گیرند. این کار فشار کاری را کم می‌کند و جریان مراجعات را متعادل می‌کند و یک بازی برد-برد است.
  •  ازآنجایی‌که بیشتر رزروها از طریق تلفن همراه انجام می‌شود، مطمئن شوید که وب‌گاه شما متصل است و با تلفن به‌خوبی کار می‌کند!
  • حتی اگر مردم در بیشتر کشورها واکسینه شده‌اند، وب‌سایت می‌تواند مکانی باشد که اطلاعات بهداشتی را در آن به اشتراک می‌گذارید. این امر باعث ایجاد اعتماد در بین مشتریان احتمالی شما خواهد شد.

7. از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار مؤثر برند سازی استفاده کنید

گزارش‌شده است که از اوایل سال2021 تعداد کاربران شبکه های اجتماعی از مرز 4/2 میلیارد نفر گذشته است و این روند ادامه دارد. باوجوداین تعداد زیاد کاربران آنلاین، چه ابزاری برای برند سازی بهتر از رسانه‌های اجتماعی خواهد بود؟

داشتن یک حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند برند خود را ارتقا دهید و به مخاطبان بیشتری دست‌یابید. این امر به شما در تعامل با مشتریان بالقوه، دانستن اولویت‌های آن‌ها، و پاسخ به هر سؤالی که ممکن است در مورد شغل شما داشته باشند کمک می‌کند.

قبل از اینکه به استفاده از رسانه‌های اجتماعی بپردازید، به این نکته ریز توجه کنید:

کمی تحقیق کنید و دریابید که کدام پلتفرم برای مشتریان شما مناسب‌تر است و سپس آن‌ها را به‌صورت جداگانه هدف قرار دهید.

برای مثال، افراد متولد دهه 60 و 70 به‌احتمال‌زیاد از فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست استفاده می‌کنند اما اینستاگرام پراستفاده‌ترین پلتفرم است.

 به چند نکته برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار مؤثر برند سازی توجه کنید:

  • ظاهر پروفایل شخصی خود را زیبا کنید. با استفاده از تم‌ها و رنگ‌های خاص برند شما در هر پست هویت برند شما ارتقا می‌یابد.
  • پروفایل‌های خود را بهینه کنید. به‌جای ارسال نقل‌قول‌های بی‌ربط، از بخش بیو برای توصیف پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد خود استفاده کنید. یک دکمه رزرو فوری به آن اضافه کنید.  فیس بوک، اینستاگرام، و گوگل مای بیزینس صفحاتی برای برقراری ارتباط با شما و یافتن وب‌گاه مشاغل دارد.
  • تعامل خود را در رسانه‌های اجتماعی افزایش دهید. این کار را با دادن اشانتیون و هدیه و اجرای برنامه‌های رقابتی در مناسبت‌های ویژه و تعطیلات انجام دهید. می‌توانید پیشنهادهای هیجان‌انگیزی مانند آرایش با مدل‌های موی با تخفیف یا رایگان برای برندگان مسابقه‌ها ارائه دهید.
  • از ابزار reels برای ساخت فیلم‌های کوتاه در اینستاگرام خود استفاده کنید مانند فیلمبرداری از پشت‌صحنه سالن یا فضای داخلی زیبای آن. این ویدئوها به صفحات جستجو متصل می‌شوند و باعث شهرت بیش‌تر برندتان می‌شود.
  • بازهم، پشتکار به خرج دهید. هم ازنظر کمیت و هم ازنظر کیفیت تلاش کنید. یک تقویم محتوا درست کنید و به طور مرتب مطالبی تولید کنید تا مخاطب متوجه آن شود. فراموش نکنید که ظاهر و باطن کسب و کار خود را در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سالن خود حفظ کنید.
  • این فالور های سایت شما هستند که به شما در انتشار اخبار در مورد سالنتان کمک می‌کنند. بنابراین محتوای قابل اشتراک‌گذاری ایجاد کنید و الهام‌بخش مردم برای لایک گذاشتن، تعامل و اشتراک‌گذاری مطالب باشید.

8. روی بروشور سالن سرمایه‌گذاری کنید

باوجود دنیای دیجیتال در اطراف شما، آیا داشتن بروشور هم مهم است؟ جواب این است: بله. همراه با وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و سایر اقدامات بازاریابی، یک بروشور با طراحی خوب بخش مهمی از فرآیند برند سازی آرایشگاه یا زیبایی شما را می‌سازد.

 می‌دانید علت چیست؟ خوب، در اینجا نشان می‌دهیم که بروشور چگونه به افزایش شهرت یک برند کمک می‌کند:

  • بروشور یک معرف عالی برای کسب‌وکار سالن شماست و می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به خدمات، موقعیت مکانی، قیمت، پکیج‌ها و حتی ساعات کاری سالن آرایش خود را در آن درج کنید.
  • می‌توان از بروشور به‌تنهایی یا همراه با سایر استراتژی‌های بازاریابی استفاده کرد. می‌توان آن‌ها را برای مشتریان پست کرد، آن‌ها را در جشن‌ها و مراسم پخش کرد یا در مناطق شلوغ نصب کرد تا مردم بخوانند.
  •  بروشورها برند شما را به‌روشنی نشان می‌دهند. لوگو، فونت و رنگ سالن شما را می‌توان به‌طور مؤثر در سراسر بروشور استفاده کرد. افزودن چند تصویر از خدماتی که ارائه می‌دهید، آن را زیباتر، سرگرم‌کننده و جذاب‌تر می‌کند.
  • می‌توانید با استفاده از نام‌های خلاقانه برای شرح خدماتتان آن را یکتا و متمایز از رقیبانتان کنید.
  • علاوه بر چشم‌نواز و زیبا کردن آن، می‌توانید مشتریان خود را نیز تشویق کنید تا خدمات شما را امتحان کنند یا با شما در تماس باشند. این کار را با افزودن یک فراخوان به بروشور انجام دهید.
  • بروشورها ساده‌ترین راه برای دریافت ارجاع هستند زیرا می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

اگرچه تهیه یک بروشور سالن توسط خودتان احساس بسیار خوبی است، اما می‌توانید فردی حرفه‌ای استخدام کنید که دانش و تجربه بیشتری در این زمینه دارد.

می‌توانید بروشور سالن آرایش خود را به‌صورت برخط با استفاده از وب‌گاه‌هایی مانند canva طراحی کنید.


نتیجه‌گیری

ایجاد یک برند برای سالن می تواند عاملی برای موفقیت یا شکست باشد.

بسیاری از صاحبان سالن فکر می‌کنند که فقط باید یک برند انتخاب کنند اما شما فقط باید بدانید طرز نگاه مشتری به برند شما چگونه است.

برند سازی سالن ارایشگاه به برنامه‌ریزی، کار سخت و ثبات زیاد نیاز دارد، اما تعداد مشتریانی که از این طریق به دست می‌آید ارزش تمام این تلاش‌ها را دارد.

بنابراین، تمام این مراحل را ادامه دهید و سفر برند سازی خود را به‌درستی برنامه‌ریزی کنید. اگر اطلاعات دیگری لازم دارید لطفاً در زیر کامنت بگذارید.