چگونه آرایشگر مردانه شویم؟

آرایشگری یکی از قدیمی‌ترین مشاغل خدماتی است. مردم همیشه به فکر ظاهرشان بوده‌اند و مدل مو بخش مهمی از آن است. برای اینکه موهای خود را به خوبی مرتب و کوتاه کنید، به یک آرایشگر نیاز دارید. اگرچه زنان و مردان امروزی راه‌های زیادی برای کوتاه کردن یا مدل دادن موها دارند، اما رفتن به آرایشگاه هنوز هم بهترین اقدام است. صادقانه بگویم، زمانی که به آرایشگر مراجعه می‌کنید، فقط برای مدل مو نیست، در واقع آنها تجربه منحصربه‌فرد خودشان را به شما می‌دهند. در اینجا به آرایشگری به عنوان یک حرفه و آنچه برای آرایشگر شدن نیاز است، می‌پردازیم.

بنابراین، اگر به مدل دادن موها و محصولات مو علاقه‌مند هستید، این مطلب را بررسی کنید.

یک آرایشگر چه کاری انجام میدهد؟

آرایشگر موهای مشتری را کوتاه می‌کند، شامپو می‌زند، مرتب می‌کند و شانه می‌کشد. معمولاً هنگامی که مشتریان می‌خواهند دستی به سر و روی خود بکشند، آرایشگاه‌ها با وقت قبلی یا حتی بدون وقت قبلی خدمات ارائه می‌کنند. سایر خدمات شامل اصلاح با موم و یا فوم است. در مجموع، آرایشگران موها و ریش مشتریان را کوتاه، مرتب و یا اصلاح می‌کنند، شامپو می‌زنند و دوباره مرتب می‌کنند.

این حرفه همچنین شامل ضدعفونی کردن یا شستن تجهیزات کوتاهی مو و مرتب نگه داشتن محیط آرایشگاه است. بسته به درخواست مشتری، ممکن است آرایشگر روش‌های مختلف مانند اسکالپ سر برای آقایان را نیز انجام دهد یا از رنگ مو استفاده کند.

الزامات شغل آرایشگری

آرایشگری هم به مدرک تحصیلی و هم به آموزش نیاز دارد. در اینجا درباره مدارکی که برای آرایشگری باید کسب کنید، صحبت می‌کنیم.

تحصیلات

اولین قدم برای آرایشگر شدن، گرفتن دیپلم دبیرستان است. با داشتن دیپلم می‌توانید در دوره‌های آموزش آرایشگری خصوصی یا فنی حرفه ای ثبت نام کنید. شرکت در یک دوره آموزش آرایشگری و پیرایشگری به شما کمک می‌کند تا تخصص و مجوز راه‌اندازی آرایشگاه خود را دریافت کنید. در این دوره‌ها، آرایشگران تکنیک‌های کوتاه کردن مو و اصلاح، بهترین شیوه‌ها در این حرفه، اصول بهداشتی، خدمات مشتری، ایمنی و تمهیدات کار را می‌آموزند. مدرسه سان به عنوان برترین ارایشگاه مردانه کشور اقدام به برگزاری این دوره ها می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید تماس حاصل فرمایید.

کارآموزی، جایگزینی برای دوره‌های رسمی آرایشگری است. در دوره‌های کارآموزی، آرایشگران تجربه عملی کار با مشتریان و متخصصان باتجربه را به دست می‌آورند و در عین حال دستمزد نیز دریافت می‌کنند. البته آرایشگرانی که دوره‌های کارآموزی را به پایان می‌رسانند، باید برای شروع قانونی حرفه آرایشگری، درخواست مجوز کنند.

آموزش

در اغلب موارد، آرایشگران پس از تکمیل دوره‌های آرایشگری، مهارت کافی را کسب می‌کنند. برخی از مؤسسات به دستیار یا کارآموز نیاز دارند که افراد تازه‌کار می‌توانند به این ترتیب تجربه کسب کنند. هنرجویان با حضور در مؤسسات آرایشگری، فرصت‌های آموزشی عملی زیادی خواهند داشت. برخی از سالن‌ها به افرادی نیاز دارند که وظایف اداری را در ساعات کاری انجام دهند تا عملکرد کل آرایشگاه را بیاموزد.

آموزش در حین کار بخش مهمی از شروع حرفه آرایشگری است. این آموزش‌ها محصولات و خدماتی را که مؤسسه ارائه می‌دهد به آرایشگران می‌آموزد و گاهی اوقات شامل تبلیغات متنی محصولات و خدماتی است که توسط مؤسسه استفاده می‌شود.

گواهینامه

گواهینامه خاصی برای آرایشگری نیاز نیست، فقط جواز کار لازم است. برای گرفن جواز آرایشگری، فرد باید حداقل 16 سال سن داشته باشد. همچنین باید دوره‌های آموزش آرایشگری را تکمیل کرده و در آزمون مجوز قبول شده باشد. در بیشتر موارد، با توجه به میزان تجربه، پروانه آرایشگری افراد ماهر یا تازه‌کار صادر می‌شود.

مهارت‌های مورد نیاز برای آرایشگری

آرایشگر شدن فقط کوتاه کردن موهای مشتریان نیست، بلکه دادن تجربه آراستگی به آنهاست تا از استرس‌های روزمره رها شوند. این امر مستلزم آن است که شما به عنوان یک آرایشگر، صحبت‌های مشتریان خود را بشنوید و زمان مناسب را به هر مشتری اختصاص دهید. در اینجا مهارت‌های اساسی مورد نیاز برای تبدیل شدن به بهترین آرایشگر را فهرست کرده‌ایم.

1. توجه به جزئیات

هر مشتری که وارد آرایشگاه می‌شود چیزهای متفاوتی می‌خواهد. هیچ دو سری شبیه هم نیستند و موهای روی آنها نیز همین‌طور. برای جلب رضایت مشتریان، ابتدا باید دقیقاً بفهمید که آنها چه می‌خواهند تا بتوانید نزدیک‌ترین نتایج را به آنها ارائه دهید. توجه به جزئیات شما را قادر می‌سازد تا همیشه و برای هر مشتری به این امر دست یابید. جزئیات‌گرا بودن کار شما را آسان می‌کند، باعث رضایت مشتری می‌شود و وفاداری به آرایشگاه شما را تضمین می‌کند.

2. خدمات مشتری

فرقی نمی‌کند برای مشتریان وقت قبلی تعیین کنید یا نه، داشتن اطلاعات در زمینه خدمات مشتری ضروری است. آرایشگاه‌هایی که خدمات مشتری دارند، بسیار راحت‌تر از آرایشگاه‌هایی که خدمات ممتازی را بدون جلب رضایت مشتریان ارائه می‌دهند، به صورت دهان‌به‌دهان تبلیغ می‌شوند. این نشان می‌دهد که خدمات مشتری به اندازه کیفیت خدمات شما ارزشمند است.

3. ارتباطات

مهارت‌های ارتباطی در هر حرفه خدماتی مهم است. البته این فقط به معنی توانایی شما برای انتقال افکارتان نیست، بلکه توانایی شما در درک مشتری نیز هست. توانایی درک نیازهای مشتریان و توصیف درست این فرآیند نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود، بلکه تجربه مثبتی برای مشتری نیز ایجاد می‌کند.

4. مدیریت زمان

اگر یکی از آرایشگاه‌های محبوب محله خود هستید، مدیریت آن ممکن است سخت باشد. اهمیت مدیریت زمان در هیچ حرفه‌ای، از جمله آرایشگری، بر کسی پوشیده نیست. شما باید زمان مناسبی را به هر مشتری اختصاص دهید و در عین حال آرایشگاه را تمیز نگه دارید. آرایشگران در محل نیز وجود دارند که به زمان بیشتری برای رفت و آمد نیاز دارند. همه اینها بدون مدیریت زمان تقریباً غیرممکن است.

کار به عنوان یک آرایشگر چگونه است؟

آرایشگری از نظر فنی و مدیریت یکی از مشاغل منحصربه‌فرد است. اگر می‌خواهید آرایشگر شوید، باید انتظار این 6 مورد را داشته باشید و برای آنها آماده شوید:

  • ایستادن طولانی‌مدت
  • برنامه‌ریزی برای مشتریان به صورت حضوری یا تلفنی
  • تماس نزدیک با افراد
  • استفاده از وسایل کوتاه کردن مو، مانند قیچی و تیغ
  • استفاده از موم، اسپری مو و ژل به درخواست مشتری
  • خویش‌فرمایی، مدیریت برنامه‌های کاری و حفظ آرایشگاه در بهترین شرایط.

میانگین حقوق آرایشگران در دنیا چه قدر است؟

آرایشگران ممکن است به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت و یا ترکیبی از هر دو کار کنند. دستمزد آرایشگاه‌های کوچک و سالن‌های آرایش درجه یک و همچنین آرایشگران تازه‌کار و باتجربه بسیار متفاوت است.

براساس وبسایت Indeed، میانگین حقوق سالانه آرایشگران 24180 پوند است. به همین ترتیب، وبسایت Neuvoo حقوق ماهانه را حدود 2000 پوند تعیین کرده است.

چگونه آرایشگر شویم؟

آرایشگر شدن مستلزم اخذ مدارک تحصیلی و آموزشی خاصی است. با انجام این مراحل می‌توانید آرایشگر شوید:

1. تحصیلات دبیرستانی خود را تکمیل کنید

برای شرکت در دوره‌های آرایشگری رسمی به دیپلم دبیرستان نیاز دارید. بنابراین فکر نکنید که برای آرایشگری نیازی به اتمام دبیرستان نیست.

2. یک دوره آرایشگری بگذرانید

بعد از دبیرستان در یک دوره آرایشگری ثبت نام کنید. دوره‌های آموزش در هر کشوری تعداد ساعات متفاوتی دارند و ترکیبی از آموزش تئوری و تمرین‌های سخت هستند که منبع تجربه‌آموزی است.

3. در آزمون صدور مجوز شرکت کنید

برای دریافت پروانه آرایشگاه باید در آزمون مجوز شرکت کنید و برای درخواست شرکت در آزمون باید مدرک دوره آموزشی و دیپلم دبیرستان خود را نشان دهید. پس از قبولی در آزمون، مجوز خود را دریافت می‌کنید و می‌توانید خودتان را حرفه‌ای بنامید.

به دنبال موقعیت‌های شغلی بگردید

پس از دریافت مجوز می‌توانید به دنبال موقعیت‌های شغلی باشید. ابتدا به عنوان مبتدی برای آرایشگاه‌‌های کوچک کار کنید و راه خود را ادامه دهید. یک تقاضانامه ارسال کنید و در صورت نیاز برای ارائه نمونه کار آماده باشید.

10 نکته برای شغل آرایشگری

آرایشگری شغل سختی است و همیشه سرحال و تازه‌نفس بودن در محل کار ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد. آرایشگرانی هستند که تحت هر شرایطی بهترین هستند. برای بهترین بودن، صرفاً قیچی به دست بودن کافی نیست باید کاری کنید که مشتریانتان احساس رضایت و امنیت کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، 10 نکته را برای برتری در این حرفه جمع‌آوری کرده‌ایم:

  • مهارت‌های فنی خود را با صرف زمان لازم برای یادگیری نحوه استفاده از تجهیزات و مدیریت استانداردهای کوتاه کردن مو تقویت کنید.
  • هرگز از الهام گرفتن دست نکشید. آرایشگر بودن به خلاقیتی بیش از آنچه فکر می‌کنید نیاز دارد.
  • انرژی دادن و نگرش مثبت نه تنها به همکاران و کارفرمایان شما کمک می‌کند، بلکه رضایت و وفاداری مشتری را نیز تضمین می‌کند.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید، اما اجازه ندهید مانع شما در کشف استایل‌ها و تکنیک‌های جدید شوند.
  • یک سیستم مشتری‌مدار ایجاد کنید. هر مشتری، متفاوت است، بنابراین نمی‌توانید به همه ظاهر یکسانی بدهید. به مشتری نگاه کنید و برایش مدل مویی بزنید که با فیزیک، تیپ بدنی و ساختار صورتش هماهنگی داشته باشد.
  • همیشه بهترین کارتان را ارائه دهید. سخت کار کنید و برای فراتر رفتن از محدودیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید. محیط کاری و تجهیزات خود را تمیز و ایمن نگه دارید.
  • کاربران فیس بوک، توییتر و اینستاگرام به شدت استایل‌دوست هستند. فالوور جمع کنید و به مشتریان خود بگویید عکس سلفی بفرستند یا کامنت بگذارند. اشتیاق خود را به همه چیز در رابطه با مو به اشتراک بگذارید. این کار تأثیر زیادی بر تصور مشتری و کارفرما از تعهد کاری شما دارد.
  • کارت ویزیت درست کنید و همیشه تعدادی از آنها را نزد خود داشته باشید.
  • در گردهمایی‌ها یا همایش‌های آرایشگران شرکت کنید. از حرفه‌ای‌ها یاد خواهید گرفت و خلاقیت‌های خود را به نمایش می‌گذارید.
  • مشتریان انعطاف‌پذیری را دوست دارند. برنامه‌ریزی خودتان را داشته باشید اما به مشتریان زمان کافی بدهید تا بدون فشار زمانی، موهای‌شان را کوتاه کنید. به این ترتیب هر بار زمان مناسبی را که برای یک مدل موی فوق‌العاده نیاز دارید، خواهید داشت.

سؤالات متداول

برای آرایشگر شدن چه مدت زمان لازم است؟

به طور کلی، حدود 10-12 ماه برای تکمیل دوره آموزش آرایشگری و آرایشگر حرفه‌ای شدن نیاز است. در این دوره طولانی‌مدت، آموزش‌ها و تکنیک‌های عملی را فرا خواهید گرفت.

آرایشگران در روز چند ساعت کار می‌کنند؟

به طور معمول 8 تا 16 ساعت، بستگی به شما و کارفرمای‌تان دارد.

یک آرایشگر در جهان در روز چه قدر درآمد دارد؟

بعد از اتمام آموزش، یک آرایشگر مبتدی می‌تواند حدود 40 تا 60 پوند در روز درآمد کسب کند و انعامی در حدود 15-20 پوند نیز در روز دریافت کند.

سخن پایانی

طی چند سال گذشته، حرفه آرایشگری 45% توسعه یافته و به طور متوسط 700 آرایشگاه کوچک در سراسر کشوری مانند بریتانیا افتتاح شده است. این حرفه در سال 2017، 5/7 میلیارد پوند گردش مالی ایجاد کرده است. این بدان معناست که اگر بتوانید مهارت لازم را کسب کنید، آرایشگری شغلی مطمئن است. اگر جوان مشتاقی هستید که به هر چیزی در رابطه با مو علاقه‌مند است، معطل نکنید. دیپلم دبیرستان یا هنرستان بگیرید و در اسرع وقت اقدام کنید.