تلفن واتس اپ اینستاگرام

مهارت های لازم برای آرایشگری مردانه

آرایشگری حرفه‌ایست که به مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی نیاز دارد که دانستن‌شان به شما کمک می‌کند آرایشگری حرفه‌ای، نه کسی که فقط مو کوتاه می‌کند، به نظر برسید. خوشبختانه منابع زیادی هستند که می‌توانند در این راه کمکتان کنند!

برای ماهرشدن، بایستی تکنیک‌های جدیدی اتخاذ کنید و تجارب مختلفی به دست بیاورید تا مجموعۀ مهارت‌های خود را در آرایشگری مردانه تکمیل کنید. در این پست 22 مهارت آرایشگری لازم و نحوۀ کسب‌کردن‌شان را بررسی خواهیم کرد.

برای آرایشگری به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

1. رفتار حرفه‌ای یا حرفه‌ای‌گرایی

اکثر افرادی که تصمیم می‌گیرند آرایشگر شوند دوره‌ای برای گرفتن مدرک را می‌گذرانند و پیش از شروع کار گواهی مهارت می‌گیرند. برای گرفتن مدرک، بایستی پس از یادگیری درمورد نحوۀ تشخیص برخی بیماری‌های پوستی خاص، نحوۀ ضدعفونی‌کردن ابزار آرایشگری، مهارت مدیریت مشتریان و غیره، آزمون نهایی بدهید.

به‌عنوان آرایشگر بایستی همواره برای دوره‌ها و جلسات آموزشی وقت و هزینه صرف کنید تا به مهارت‌هایتان بیافزایید.

مدل‌های ریش یا موی متنوعی وجود دارند که سال به سال تغییر می‌کنند و به‌روزماندن برای کسب‌وکارتان امری حیاتیست، چرا که بایستی همیشه از رقبایتان جلوتر باشید.

2. توجه به جزئیات

آرایشگری، چه موقع اصلاح مو و چه موقع حساب‌وکتاب درآمدتان، نیازمند توجه فراوان به جزئیات است. توجه به جزئیات باعث می‌شود مشتریان شما را به دیگر آرایشگران ترجیح دهند، چرا که به توانایی شما برای رفع نیازشان باور پیدا خواهند کرد.

هر مشتری نیاز خاص خودش را دارد و اگر می‌خواهید آن را برآورده کنید بایستی بر بهترینِ خود تمرکز کنید. با این کار مشتریان وفادار خواهند ماند و کارتان آسان‌تر نیز می‌شود.

3. مدیریت زمان

هر کسب‌وکاری که براساس گرفتن نوبت می‌چرخد، زمانی می‌تواند استرس‌زا باشد که فرد نداند چطور به‌درستی جدول زمانبندی‌اش را مدیریت کند. هنوز افراد حرفه‌ای زیادی هستند که از قلم و کاغذ برای نوبت‌دهی‌هایشان استفاده می‌کنند، اما در واقعیت می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای نوبت‌دهی آرایشگاه کلی در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید.

برخی پلتفرم‌ها به شما امکان فرستادن پیام یادآوری به مشتریان پیش از نوبت‌شان، ایجاد لینک نوبت‌دهی آنلاین، پرداخت آنلاین ازطریق لینک یا بدون دستگاه کارتخوان یا تجهیزات دیگر جز گوشی موبایل‌ را فراهم می‌کنند.

چنین ابزاری کسب‌وکارتان را بسیار جلو می‌اندازد، چرا که می‌توانید به آن برنامه دهید تا بسیاری از کارها را به‌طور خودکار انجام دهد و همچنین امکان نوبت‌گیری بیشتر توسط مشتریان در روز را افزایش می‌دهید. به‌علاوه، می‌توانید دکمۀ «همین الان وقت بگیر» در شبکه‌های اجتماعی را فعال سازید، آن را به صفحۀ نوبت‌دهی آنلاین‌تان لینک کنید، و به مشتریان این امکان را دهید تا مستقیم از شبکه‌های اجتماعی وقت بگیرند.

4. سلیقۀ خوب

اطلاع از آخرین مدل‌های ریش یا توصیۀ مدل جالبی به مشتریان یکی از بهترین مهارت‌های یک آرایشگر است. مشتریان گاهی خود نمی‌دانند چه می‌خواهند، بنابراین آمادگی برای پیشنهاد به آنها لازم است.

5. هماهنگی میان دست و چشم

داشتن هماهنگی کامل میان دست و چشم به شما کمک می‌کند تا کار را با دقت تمام کنید. این مهارت موقع اصلاح یا افزودن رنگ به مو به‌طور دقیق کاربرد خواهد داشت. در خدمات اصلاحی که نیاز به استفاده از تیغ یا قیچی نزدیک سر و صورت مشتری دارید، برای حفظ امنیت او بایستی این مهارت را تقویت کنید.

6. دانش مربوط به مو

آرایشگران یاد می‌گیرند که چطور موهای مختلف را کوتاه کنند یا برای نگهداری یا درمان، به آن مواد شیمیایی بزنند، و از آنجایی که موهای مختلف می‌توانند نسبت به این مواد شیمیایی واکنش متفاوتی داشته باشند، آرایشگران حرفه‌ای پیش از دست‌زدن به قیچی می‌دانند با چه نوع مویی سروکار دارند. آمادگی برای انواع مختلف مو به افزایش مشتریان‌تان کمک خواهد کرد و همچنین به شما کمک می‌کند محصولات مناسب و مؤثری برای استفاده در منزل به مشتریان پیشنهاد کنید.

7. خلاقیت

گرچه بسیاری از مشتریان موقعی که وارد آرایشگاه می‌شوند تا حدی می‌دانند چه می‌خواهند، عدۀ دیگر ممکن است برای تصمیم‌گیری به کمک شما نیاز داشته باشند. می‌توانید از خلاقیت و نوآوری خود برای پیشنهاد مدل، رنگ یا الگوی اصلاحی خاصی استفاده کنید. خلاقیت همچنین زمانی کاربرد دارد که مشتری چیز خاصی در سر دارد که نیازمند فرارفتن از تکنیک‌های رایج آرایشگری است.

8. مهارت برقراری ارتباط

در هر حوزه‌ای، مهارت‎‌های ارتباطی عنصری لاینفک است. برای مثال، اگر می‌خواهید آرایشگری حرفه‌ای شوید، بایستی بدانید چگونه و چه موقع با همکاران و مشتریان‌تان ارتباط برقرار کنید.

توانایی توضیح و توصیف فرآیند کاری‌تان یا درک نیازهای مشتریان‌تان باعث خواهد شد تصویر مطلوبی از شما برای آنها شکل بگیرد.

9. گوش‌دادن فعال

آرایشگران از تکنیک گوش‌دادن فعال و مهارت‌های درک شنوایی برای فهم نیازهای مشتریان و مطمئن‌شدن از درخواست‌هایشان استفاده می‌کنند. گوش‌دادن فعال ممکن است شامل پرسش‌ از مشتری برای حصول اطمینان پیش از دست به قیچی بردن و برای قبول بازخورد موقع انجام کار باشد.

10. مهارت‌های روانشناسی

داشتن مهارت‌های ارزشمند آرایشگری همچنین به معنای داشتن دانشی کلی از روانشناسی برای همدلی با همکاران و مشتریان، کسب آگاهی از خلقیات‌شان، حرف‌زدن با آنها براساس مودشان و غیره است.

به‌علاوه، وقتی تحت فشار کار می‌کنید، مغزتان می‌تواند بهترین دوست یا بدترین دشمن‌تان شود. شما خودتان تنها کسی هستید که می‌توانید به خود روحیه و انگیزه دهید تا کار را تحت فشار با موفقیت تمام کنید یا دست بکشید و شکست بخورید. طبق تحقیقات، حرف‌زدن با خودتان و تجسم خودتان در موقعیتی مطلوب می‌تواند بهترین استراتژی روانشناسانه برای بهبود عملکردتان باشد.

11. خدمات مشتری

به‌عنوان آرایشگر، هر روز برای ساعت‌ها با مشتریان‌تان سروکار خواهید داشت. بنابراین بایستی مهارت خدمات مشتری را هر لحظه که در آرایشگاه‌تان هستید در خود بهبود ببخشید.

12. مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار

مهارت آرایشگری فراتر از دانستن چند تکنیک و مهارت کلی آرایشگری است. وقتی در آرایشگاه کار می‌کنید، بایستی چیزهایی را مدیریت و کنترل کنید، ازجمله مدیریت فضا، پیش‌بردن و هدایت اعضای تیم‌تان، شرکت در تصمیم‌گیری‌ها و غیره.

این مسائل نیازمند مسئولیت‌پذیری و مهارت مدیریت است، که تنها می‌توانید با گذاشتن زمان، از طریق تجربه، پشتکار و یادگیری پیوسته آنها را یاد بگیرید

13. مهارت‌های پایه‌ای مربوط به مسائل مالی

آرایشگران بایستی بتوانند درآمدشان را مدیریت کنند، که می‌تواند کاری دشوار باشد. همۀ افراد در ریاضیات خوب نیستند یا وقت برای حسابداری نزد خودشان ندارند، بنابراین آرایشگران حرفه‌ای مجبورند راه‌حلی برای محاسبۀ درآمد مالی ماهانه‌شان پیدا کنند.

با استفاده از نرم‌افزارهای گزارشی می‌توانید فروش کل‌تان در هر روز، هفته، ماه یا حتی سال را پیدا کنید. همچنین می‌توانید متوجه شوید کدام خدمات آرایشگری و کدام مشتری بیشترین پول را عایدتان کرده‌اند. وقتی با چند ضربه روی موبایل می‌توانید همۀ گزارشات را ببینید، همه چیز آسان می‌شود.

14. کنترل خود

وقتی با افراد زیادی تعامل برقرار می‌کنید، بالاخره یکی‌ را پیدا می‌کنید که عصبانی وارد آرایشگاه می‌شود و یا روز بدی را داشته و می‌خواهد با شما جروبحث کند. در این موارد، دانستن نحوۀ کنارآمدن با مشتریان عصبانی، که در این بلاگمان به آن مفصل پرداخته‌ایم، حیاتیست. کنترل خود، صبر و آرامش موارد کلیدی هستند که می‌توانند شما را از گلاویزشدن با مشتری‌ در محل‌ کسب‌وکارتان نجات دهند.

15. انطباق‌پذیری

در هر حوزه چالش‌هایی برای انطباق با شرایط مختلف وجود دارد. برای مثال، وقتی مشتری‌تان از طبقۀ اجتماعی خاصی است و اغلب پرمدعاست، بایستی با رفتارش منطبق شوید، زیرا اوست که درآمدتان را می‌سازد. مثال دیگر از شرایطی که در آن بایستی رفتارتان را انطباق دهید زمانی است که محل آرایشگاه‌تان را تغییر می‌دهید و یا کارکنان‌ آرایشگاه‌تان عوض می‌شوند.

این‌ها مثال‌های ساده برای زمان‌هاییست که بایستی یکی از مهارت‌های اساسی آرایشگری را به کار بگیرید: انطباق‌پذیری. و می‌توانید ازطریق به چالش‌کشیدن پیوسته خود و ملاقات با افراد جدید، تعامل با غریبه‌ها یا انجام کارهایی که شما را از منطقۀ امن‌تان خارج می‌کنند، این مهارت را کسب کنید.

16. کاریزما

هر کسی کاریزما ندارد. این مهارت ارتباطی باعث می‌شود طرف مقابل‌تان احساس درک‌ و تحسین‌شدن کند و جَو فضا را سبک و شادی‌بخش کنید، چرا که دیگران انرژی مثبت‌تان را دوست خواهند داشت.

کاریزما برای آرایشگر امتیازاتی به‌همراه خواهد داشت ازجمله گرفتن انعام بیشتر از مشتریان، وفادارماندن آنها و ایجاد هماهنگی و هارمونی مطلوب در داخل آرایشگاه‌تان. یکی از راه‌های کسب این مهارت، دانستن نحوۀ حرف‌زدن مانند یک آرایشگر حرفه‌ای است که در بلاگمان به آن پرداخته‌ایم.

17. انگیزه به خود

پس از گذراندن برنامه‌های آموزشی و کسب تجربه، اغلب می‌توانید جدول زمانبندی خود را تنظیم کنید. این بدان معناست که درآمدتان به انگیزه‌تان برای نوبت‌دهی به مشتریان بستگی دارد. ممکن است با یادگیری تکنیک‌های جدید، از خود بسیار مطمئن باشید و مشتریان جدید بیابید و برایشان وقت تعیین کنید.

18. آگاهی از محصولات مراقبتی پوست و مو

بخشی از کار آرایشگری پیشنهاددان محصولات مراقبتی پوست و مو به مشتریان برای استفاده در منزل است. برای این کار می‌توانید نسبت به محصولات مختلف و تاثیرشان بر روی انواع مو و پوست اطلاع کسب کنید. با داشتن دانش عمیق در این حوزه می‌توانید به نیازهای مشتریان پاسخ، نحوۀ استفاده از محصولات را به آنها یاد و بهترین گزینه را به مشتری خاص پیشنهاد دهید.

19. مهارت‌های تبلیغی

آرایشگری حرفه‌ای بسیار رقابتی است و سالانه حدود 4.5 میلیارد دلار پول تولید می‌کند. کار در این حرفه نیازمند قراردادن خود در بازار است.

استراتژی‌های زیادی برای بازاریابی آرایشگری وجود دارند که در بلاگمان مفصل به آن پرداخته‌ایم، و می‌توانید استراتژی شخصی خود را به کار بگیرید تا مشتریان بیشتری بر صندلی آرایشگاه‌تان بنشانید.

20. مهارت رهبری

در تیم هر آرایشگاهی، رهبری وجود دارد. و من بر کلمۀ رهبر تأکید دارم، چرا که کارکنان‌تان بایستی شما را رهبر و نه رئیس‌شان بدانند.

رهبربودن به معنای کار با کارکنان‌تان در جهت رسیدن به اهداف مشترک، فرارفتن از کسی که صرفاً همکار است، و توجه و احترام مساوی به همگان است.

21. تسلط بر زبان های خارجی

به‌عنوان آرایشگری حرفه‌ای، دانستن زبان دوم علاوه بر زبان مادری‌تان امتیاز مثبتی محسوب می‌شود. نخیر، دلیل نمی‌شود که اگر انگلیسی‌زبان هستید زبان دیگری یاد نگیرید!

به طور ویژه اگر در مناطق توریستی کار می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که کسی از کشور دیگر روزی گذرش به آرایشگاه‌تان بیافتد و شما بایستی از او استقبال و نیازهایش را درک کنید.

بنابراین دانستن زبان‌هایی مانند فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، یا حتی چینی می‌تواند پروفایل کلی آرایشگاه‌تان را در محله بهبود بخشد.

22. مهارت پایه‌ای ریاضی

آرایشگران از ریاضیات پایه برای قیمت‌گذاری روی خدمات‌شان و انجام تراکنش‌های پولی استفاده می‌کنند. گرچه برخی آرایشگاه‌ها قیمت‌هایی ازپیش‌تعیین‎‌شده برای خدماتشان دارند، برخی آرایشگران از ریاضیات پایه استفاده می‌کنند تا تعداد مشتری مشخص در چارچوب زمانی خاص برای رسیدن به درآمد خاصی را حساب کنند یا بقیۀ پول مشتری را محاسبه کنند و به او بدهند.

جمع بندی

به‌عنوان آرایشگر از مهارت‌های مختلف زیادی استفاده خواهید کرد. در این شغل بایستی بدانید چطور با مشتریان سروکار داشته باشید، چطور مدیریت مشتری انجام دهید، و البته چطور با موهای مختلف رفتار کنید. هر چه باشد، مشتریان به همین خاطر نزد شما می‌آیند. برای بهترین نتایج، پیش از قدم‌گذاشتن در مسیر، از توانایی خود در این موارد اطمینان کسب کنید.

خب، قصد دارید امسال کدام مهارت‌های آرایشگری را کسب کنید؟ در بخش کامنت بنویسید.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *