تلفن واتس اپ اینستاگرام

عوارض و ریسک های شغل آرایشگری

با این که آرایشگری حرفه خطرناکی نیست، باید اقدامات ایمنی و سلامت لازم را انجام داد تا ریسک هر گونه حادثه یا آسیبی به حداقل رسانده شود. به عنوان آرایشگر، به واسطه نوع کاری که انجام می‌دهید، وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنید و محیطی کارتان، در معرض انواع مختلفی از مخاطرات قرار دارید. مطالبه خسارت توسط مشتری به دلیل صدمه بدنی که دیده است، ممکن است هزینه‌بر باشد و به اعتبار آرایشگری شما آسیب زیادی بزند. به همین دلیل است که بیمه آرایشگری بسیار اهمیت دارد. این بیمه شما را در برابر هزینه‌های سنگین مطالبات مسئولیت عمومی پوشش می‌دهد و از کسب‌وکارتان محافظت می‌کند. در این متن، ما در خصوص سلامت و ایمنی در آرایشگری و خطراتی صحبت می‌کنیم که باید از آن‌ها آگاه باشید.

مخاطرات و ریسک‌های موجود در آرایشگری

به عنوان یک آرایشگر، شما از آب، مواد شیمیایی، لوازم الکتریکی، انواع تیغ و وسایل برنده استفاده می‌کنید که این مسئله، موجب ایجاد خطرات سلامتی و ایمنی مختلفی شامل موارد زیر می‌شود:

خطرات مواد شیمیایی

شما هر روزه در کار خود از محصولاتی استفاده می‌کنید که حاوی مواد شیمیایی گوناگونی هستند. انواع رنگ مو، پراکسید و بلیچ، محلول‌های فر کننده دائم و کرم‌های صاف‌کننده مو، همگی می‌توانند در صورت استنشاق و یا بلع، خطرآفرین باشند. هر روزه در معرض این مواد بودن، می‌تواند عوارض جانبی جدی‌تری داشته باشد و به سیستم‌ ایمنی و دستگاه‌های تولید مثل، عصبی و تنفسی آسیب برساند.

خطرات لیز خوردن و افتادن

لیز خوردن و افتادن ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که اصلا انتظارش را ندارید و این مسئله، یکی از دلایل معمول مطالبه خسارت از بیمه، در سالن‌ها و آرایشگاه‌ها است. کف آرایشگاه می‌تواند خطرآفرین باشد‌. مویی که کوتاه شده، محصولاتی که بر کف آرایشگاه ریخته شده‌اند و سطوح خیس، همگی می‌توانند منجر به لیز خوردن شوند. سیم‌های لوازم الکتریکی، نظیر صاف‌کننده، سشوار و فرکننده‌ها نیز می‌توانند باعث سکندری خوردن شوند.

فشار بر بدن

تمام روز سرپا ایستادن، می‌تواند منجر به فشاری غیرطبیعی بر روی بدن شود. در این حالت، پاها و کمرتان بیشترین فشار را تحمل می‌کنند. مشکلات سلامتی گوناگونی وجود دارد که ممکن است در کار آرایشگری به آن دچار شوید، نظیر اختلالات و واریس وریدی. آرایشگرها مدام از دست‌ و مچ‌ خود کار می‌کشند، بنابراین آسیب فشار تکراری از دیگر خطراتی است که می‌تواند آن‌ها را درگیر خودش کند.

برق گرفتگی و آتش‌سوزی

سشوارها، صاف‌کننده‌ها و سایر وسایل، همگی نیازمند برق هستند و معمولا در آرایشگاه‌ها، در نزدیکی آب قرار دارند. اگر به درستی از آن‌ها استفاده نکنید، خطر برق گرفتگی و یا سوختگی به دلیل استفاده از دستگاه‌های الکتریکی خیس و یا معیوب وجود دارد. بسیار مهم است که تمامی سیم‌ها و پریزها را مرتبا چک کرده و اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری وسایل الکتریکی خود را ثبت کنید.

تیغ‌ها و وسایل تیز

شما مرتبا از وسایلی نظیر قیچی و ریش‌تراش استفاده می‌کنید که اگر آن‌ها را به درستی در دست نگیرید، ممکن است منجر به آسیب شود. استفاده از وسایل تیز، همواره ممکن است منجر به بریدگی و خراش کارکنان و مشتریان شود‌. این مورد همچنین، خطر انتقال خون از فردی به فرد دیگر را نیز به همراه دارد.

جابه‌جایی اثاثیه و بلندکردن اجسام سنگین

به عنوان یک آرایشگر، ممکن است حوادث غیرعمدی نظیر بلند کردن اجسام سنگین و یا جابه‌جایی اثاثیه آرایشگاه، در شما، منجر به آسیب‌های اسکلتی عضلانی شود و به عضلات کمر فشار آورده و درد و ناراحتی شدیدی را ایجاد کند. بنابراین، دفعه بعدی که لوازم آرایشگاه‌تان سررسید و خواستید آن‌ها را جابه‌جا کنید، حواستان به این مخاطرات سلامتی باشد که بلند کردن اجسام سنگین، با خودش به همراه می‌آورد.

اضطراب

فشارهای کاری بیش از اندازه می‌تواند تاثیرات بدی بر روی سلامت روان شما بگذارد و باعث شود احساس اضطراب کنید. این اضطراب می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد، نظیر: کار کردن بیش از حد و ساعات کار طولانی، مدیریت ضعیف و یا حتی موارد جدی‌تر نظیر زورگویی و آزار و اذیت توسط سایر کارکنان و یا مشتریان‌. می‌توانید از طریق نشانه‌های گوناگونی دریابید که این اضطراب محیط کار، بر روی سلامت روان‌تان تاثیر گذاشته است، نظیر بی‌خوابی و خلق و خوی پایین و کاهش وزن.

با بیمه آرایشگری، به آرامشی که سزاوارش هستید، دست‌ یابید

با این که آرایشگاه، مخاطرات مکانی نظیر محل ساخت و ساز را ندارد، با این حال هم‌چنان خطرات بسیاری وجود دارد که می‌تواند آسیب‌های جدی را سبب شود. اگر شما آرایشگری خوداشتغال، مستقل و یا سیار هستید، بیمه آرایشگری، می‌تواند شما را تحت پوشش خود درآورد.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *