تاثیر کلر بر مو: آیا کلر به مو آسیب می رساند؟

بیشتر استخرها حاوی کلر هستند زیرا ضدعفونی کننده است. علاوه بر کشتن میکروب ها و سایر ویروس ها، آیا کلر به مو آسیب می رساند؟ بخوانید تا متوجه شوید.

کلر چیست و آیا به مو آسیب می رساند؟

کلر یک ماده شیمیایی است که به عنوان ماده سفید کننده و ضدعفونی کننده در آب آشامیدنی و استخرها استفاده می شود. قرار گرفتن مکرر در معرض آب کلر به موهای شما آسیب می رساند، زیرا موهای شما را ضعیف و خشک می کند و باعث شکنندگی آنها می شود.

از آنجایی که بیشتر آب لوله کشی ما حاوی کلر است، ممکن است تعجب کنید که  دوش گرفتن طولانی سلامت موهای شما را به خطر می‌اندازد. با این حال، میزان کلر آب لوله کشی آن قدر زیاد نیست و بیشتر باید نگران آب استخر باشید.

شنا کردن روزانه می تواند موهای شما را تحریک کرده و به پوست سر شما آسیب برساند. با این حال، محافظت از موهای شما امکان پذیر است، و ما چندین روش را برای انجام این کارارائه کرده ایم. مقاله را تا انتها دنبال کنید تا همه آنچه را که باید بدانید یاد بگیرید.

چگونه کلر بر روی موهای شما تأثیر می گذارد؟

دلیل آسیب رساندن کلر به مو چیست؟ موهای شما حاوی اسیدهای آمینه‌ای است که به تقویت آن کمک می کند. کلر معمولاً این اسیدهای آمینه را می شکند و استحکام طبیعی مو را کاهش می دهد.

همچنین روغن طبیعی مو را جذب کرده و باعث خشکی و شکننده شدن موها شده و منجر به شکستگی مو می شود. دیگر پیامدهای کلر عبارتند از:

  • موهای شما را بسیار متخلخل می کند
  • ممکن است منجر به خارش شود
  • می تواند به تارهای موی شما آسیب برساند

چه کسانی بیشتر در برابر آسیب کلر به مو آسیب پذیر هستند؟

کلر می تواند به موهای هر کسی آسیب برساند، به خصوص اگر شما یک شناگر معمولی باشید. با این حال، برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض آسیب کلر بر مو هستند. افرادی با این ویژگی ها:

  • موهای رنگ شده
  • موهای خشک و نازک
  • موهای سفید شده
  • موهای از قبل آسیب دیده

راه هایی برای محافظت از مو در برابر آسیب کلر

شما می توانید به روش های مختلف از موهای خود در برابر آسیب کلر محافظت کنید. بیایید با جزئیات در مورد آنها بحث کنیم.

قبل از شنا، موهای خود را از قبل خیس کنید

این جزو آداب شنا است که قبل از ورود به استخر دوش بگیرید. با این حال، برخی این قانون را نادیده می گیرند که باعث می شود موهای شما کلر را جذب کنند. با این حال، قبل از شنا کردن، موها آب تمیز و بدون کلر را جذب می کنند.

این کار شانس جذب کلر و شکستن موهای شما را کاهش می دهد. همچنین باید پس از شنا موهای خود را بشویید تا کلر جذب شده از بین برود.

از روغن های طبیعی استفاده کنید

اگر مرتب شنا می کنید، می توانید روغن های طبیعی مختلفی مانند روغن نارگیل، زیتون و جوجوبا را به موهای خود بمالید. این روغن ها از جذب کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در استخر به  تارهای موی شما جلوگیری می کند. این روغن های طبیعی را قبل از شنا بمالید و موهای خود را با آب بدون کلر بشویید.

از کلاه شنا استفاده کنید

پوشیدن کلاه شنا یک راه موثر برای محافظت از موهای شما در برابر آسیب کلر است، به خصوص اگر شما شناگر حرفه ای هستید. با این حال، باید توجه داشته باشید که کلاه های شنا، موهای شما را هنگام شنا کاملاً خشک نگه نمی دارد.

موهای خود را قبل از پوشیدن کلاه خیس کنید تا مطمئن شوید که برای بهترین محافظت در برابر کلر مناسب است. همچنین باید مطمئن شوید که تمام موهای شما را برای محافظت حداکثری پوشانده می‌َشود.

اسپری شنا بخرید

مزیت اصلی استفاده از اسپری شنا این است که یک لایه محافظ روی موهای شما ایجاد می کند، بنابراین از زدودن چربی و رطوبت طبیعی موهای شما توسط کلر جلوگیری می کند. این محصول عمدتاً برای افرادی که موهای بلوند دارند و می ترسند آب کلردار باعث تغییر رنگ آن شود، مفید است.

فقط به سراغ استخرهای روباز بروید

اگر شناگری معمولی هستید، در استخرهای روباز شنا کنید. از آنجایی که این استخرها در فضای باز هستند، کلر سریعتر از استخرهای سرپوشیده تبخیر می شود و غلظت کلر در آب را به حداقل می رساند و در نهایت جذب کلر موهای شما را کاهش می دهد.

چگونه کلر را از موهای خود پاک کنیم؟

آیا فراموش کرده اید که در دفعات گذشته کارهای مختلفی را برای محافظت از موهای خود در برابر آسیب کلر انجام دهید؟ ناامید نشوید زیرا مراحلی وجود دارد که می توانید برای حذف کلر جذب شده انجام دهید. در ادامه مراحلی گفته شده که باید دنبال کنید.

1. بلافاصله بعد از شنا موهای خود را آبکشی کنید

شما باید بلافاصله پس از خروج از استخر موهای خود را با آب بدون کلر بشویید. کلر و سایر آلودگی های موجود در موهای شما را پاک می کند.

اگر قبل از آبکشی برای مدت طولانی صبر کنید، ممکن است کلر در موهای شما رسوب کند. این کار احتیاطی را حتماً انجام دهید، به خصوص اگر خانه تان دور از استخر است و ممکن است مدتی طول بکشد تا به خانه برسید تا موهای خود را بشویید.

2. موهای خود را با شامپو بشویید

شستن موها بهترین راه برای حذف کلر است. شامپو را روی موهای خود بمالید و موهای خود را به خوبی ماساژ دهید تا مطمئن شوید که شامپو تمام قسمت های موهای شما را می پوشاند.

اگر هنوز مشکوک هستید که هنوز کلر را از بین نبرده اید، موها را بشویید و این روند را تکرار کنید. نکته مهم استفاده از شامپوهایی است که به طور خاص برای حذف کلر در هنگام شستن مو طراحی شده اند.

3. موهای خود را حالت دهید

در این مرحله، کلر جذب شده را از موهای خود حذف کرده اید، اما باید رطوبت و پروتئین طبیعی مو را جایگزین کنید. از آنجایی که موهای شما خیس است، مقدار کمی نرم کننده به موهای خود بزنید.

نرم کننده را به طور مساوی روی سر خود پخش کنید، اما آن را روی پوست سر قرار ندهید. انگشتان خود را از میان موها تا انتهای موها بکشید تا مطمئن شوید که نرم کننده تمام قسمت های موهای شما را می پوشاند.

قبل از شستشوی نرم کننده، چند دقیقه صبر کنید. حالت دادن به موهایتان پس از شستن ضروری است، زیرا موهای خشک را تسکین می دهد و از دو شاخه شدن موها جلوگیری می کند.

4. موهای خود را به آرامی شانه کنید

موهای خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و آنها را شانه کنید تا گره ها باز و صاف شوند.

علائم موی آسیب دیده از کلر

ممکن است متوجه نشوید که موهای شما پس از شنا در روز اول آسیب دیده است، اما قرار گرفتن مکرر در معرض کلر منجر به تغییرات قابل توجه مو می شود. در اینجا برخی از نشانه های موهای آسیب دیده از کلر آورده شده است:

  • تغییر رنگ. این امر به ویژه برای کسانی که موهای بلوند دارند رایج است. برای کسانی که موهای تیره دارند، موهایشان شروع به روشن شدن می کند.
  • موهای خشک و شکننده. این ممکن است نشانه موهای آسیب دیده از کلر باشد و شما باید سریعاً دست به کار شوید زیرا موهای شما مستعد شکستن و دو شاخه شدن انتهای مو هستند.
  • موهای وز شده. در صورت آسیب دیدن، موهای شما ممکن است درخشندگی خود را از دست بدهند یا بیشتر از حد معمول وز شده به نظر برسند.
  • سلامت پوست سر ضعیف است. سلامت ضعیف پوست سر نشانه نهایی موهای آسیب دیده از کلر است. شایع ترین علائم خارش و التهاب پوست سر است.

چگونه موهای آسیب دیده از کلر را درمان کنیم؟

اگر موهای آسیب دیده از کلر دارید، نباید نگران باشید زیرا اقدامات مختلفی برای درمان آن وجود دارد. بیایید این اقدامات را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم.

1. با یک آرایشگر متخصص مشورت کنید

اگر موهایتان به شدت آسیب دیده است با یک متخصص مشورت کنید. این متخصصان وضعیت موهای شما را ارزیابی کرده و بهترین محصولات درمان مو را به شما توصیه می کنند.

آنها همچنین موهای شما را کوتاه می کنند تا انتهای آسیب دیده را از بین ببرند و به آن حالت دهند تا جذاب تر شوند. دستورالعمل های آرایشگر را دنبال کنید و در درمان صبور باشید زیرا بهبودی موهای شما زمان می برد.

2. از نرم کننده استفاده کنید

قرار گرفتن مکرر در معرض کلر رطوبت پوست سر شما را جذب می کند و منجر به خشکی پوست سر می شود. حمایت از فولیکول‌های مو را برای پوست سر سخت می‌کند و باعث کوچک شدن آن‌ها می‌شود.

با این حال، برخی از کاندیشنرها، تعادل رطوبت پوست سر شما را بازیابی می کند و سلامت آن را تقویت می کند. از این نرم کننده دو یا سه بار در هفته برای شستن موهای خود استفاده کنید.

3. موهای خود را حالت دهید

اگر با موهای آسیب دیده از کلر سر و کار دارید، چند بار در هفته موهای خود را حالت دهید. مزیت اصلی این است که رطوبت موهای شما را حفظ می کند و نوک‌های تقسیم شده را صاف می‌کند. نرم کننده روغن نارگیل بهترین گزینه برای موهای آسیب دیده شما از کلر است.

4. موهای خود را شفاف کنید

اگر همچنان بدون کلاه شنا شنا کنید، احتمال تجمع کلر در موهای شما زیاد است. این کار موهای آسیب دیده از کلر شما را بدتر می کند.

برای شستن کلر، باید موهای خود را با استفاده از یک شامپوی شفاف کننده شفاف کنید. آبکشی با سرکه سیب یک راه حل خانگی خوب برای شفاف کردن موهای شما است.

5. از درمان های پروتئینی استفاده کنید

به طور مکرر از درمان های پروتئینی استفاده کنید زیرا به بازیابی پروتئین موهای شما کمک می کند و در نتیجه استحکام موهای شما را بهبود می بخشد. با این حال، برای اطلاع از درمان مناسب بر اساس وضعیت موهای خود، با یک متخصص مشورت کنید.

سوالات متداول

در اینجا متداول ترین سوالات در مورد موهای آسیب دیده از کلر وجود دارد.

آیا کلر باعث ریزش مو می شود؟

شنا کردن منظم در آب کلردار استخر باعث ریزش مو نمی شود. با این حال، برای محافظت از موهای خود در برابر آسیب کلر از کلاه شنا استفاده کنید.

آیا کلر موهای من را زیباتر می کند؟

کلر موهای شما را بهبود نمی بخشد زیرا روغن های طبیعی و رطوبت آن را جذب می کند که منجر به شکستگی مو می شود.

اگر روزانه شنا می کنید چند بار باید موهای خود را با شامپو و نرم کننده بشویید؟

اگر روزانه شنا می کنید باید استفاده از شامپوها و نرم کننده ها را تنظیم کنید. از این محصولات دو یا سه بار در هفته استفاده کنید تا از تجمع کلر جلوگیری کنید.

آیا می توانید آسیب کلر را معکوس کنید؟

بله، آسیب کلر قابل برگشت است. بهترین راه برای معکوس کردن آن این است که موهای خود را به طور کامل بشویید تا تجمع کلر از بین برود. بعد از هر جلسه شنا به شستشوی کامل موهای خود ادامه دهید.

آیا همیشه باید قبل از ورود به استخر کلاه شنا بپوشید؟

بله، کلاه شنا بهترین راه برای محافظت از موهای شما در برابر آسیب کلر است.

بنابراین، آیا کلر به مو آسیب می رساند؟

قرار گرفتن مکرر در معرض کلر به موهای شما آسیب می رساند. اما، اگر گام‌های درستی بردارید، لازم نیست به‌کلی از استخر بگذرید. بهترین راه برای محافظت از موهایتان این است که یک اسپری شنا بخرید، از روغن های طبیعی استفاده کنید و موهایتان را از قبل خیس کنید. شنا خوش بگذرد!