چگونه مدل موی مورد نظرمان را از آرایشگر درخواست کنیم؟

وقتی که نمی‌دانید چه طور یک مدل اصلاح مو را توصیف کنید امکان دارد پیرایشگر حسابی موهایتان را گند بزند.

در حقیقت…

گاهی ممکن است بدانید چه می‌خواهید ولی کلماتی را که آن مدل مو را توصیف می‌کند بلد نیستید. در مواقع دیگر ممکن است درست توصیف کنید ولی پیرایشگر اشتباه بفهمد.

وقتی عکسی هم نداشته باشید که نشان پیرایشگر بدهید اوضاع حتی بدتر هم می‌شود.

حالا وقت آن است که یاد بگیرید چه طور به روش درست درخواست یک مدل اصلاح مو بکنید.

چه چیزی روی گزینه‌های مدل اصلاح مویتان تأثیر می‌گذارد؟

دو نفر می‌توانند پیش یک پیرایشگر بروند، مویشان را یک مدل اصلاح کنند، ولی باز هم متفاوت به نظر برسند. عوامل بسیار زیادی از جمله جنس مویتان، تراکم، شکل سر و روشی که مدل اصلاح مو را توصیف می‌کنید روی نتیجه‌ی کار اثر دارد. قبل از بحث سر این که چه طور به پیرایشگر بگویید چه می‌خواهید، باید ببینیم چه عواملی روی مدل اصلاح مویی که انتخاب می‌کنید تأثیر دارد؟

حالا بیایید شروع به یاد گرفتن کنیم…

روال هر روز صبح شما

بعضی مدل موها، به ویژه آن‌هایی که طول موی نامتوازن دارند، پرزحمت هستند. بنابراین اگر آدمی نیستید که هر روز صبح به مویتان برسید، به پیرایشگرتان بگویید تا بداند ترجیح می‌دهید مدل مویی داشته باشید که به رسیدگی روزانه‌ی کمی نیاز داشته یا اصلاً لازم نداشته باشد.

مسئله فقط این نیست که چه طور هر روزه به موهایتان رسیدگی می‌کنید بلکه این هم است که تمایل دارید هر چند وقت یک بار موهایتان را اصلاح یا دستکاری کنید؟

مثلاً های فید به اصلاح مداوم دو طرف و پشت نیاز دارد تا مدل فید باقی بماند. برای وولفینگ مدل موی ۳۶۰ موج هم اصلاح لازم دارید.

مهارت‌های آرایشگری شما

اگر هیچ مهارتی در آرایشگری ندارید بهتر است مدل مویی داشته باشید که فقط مهارت‌های پایه‌ی شانه کردن لازم دارد. از طرف دیگر اگر مدل ۳۶۰ موج دار را انتخاب کنید، باید تا ۱۵ بار در روز هم موهایتان را برس بکشید.

حتی مدل موی فید هم اگر همراه کوئیف (مدل پیچشی) باشد رسیدگی زیادی می‌خواهد، چون باید روغن مو بزنید و بعد به عقب شانه کنید تا شکلی که می‌خواهید را بگیرد.

شغل شما

ممکن است پیرایشگرتان موی شما را به اقتضای شغلتان درست کند. مدل‌های شلخته‌ای مثل دردلاک تیپر (مخروطی) برای کار شرکتی زیادی غیررسمی هستند ولی برای هنرمند یا خواننده‌ی رپ عالی می‌شوند.

برنامه‌ی ورزشی شما

اگر بیشتر اوقات ورزش می‌کنید، مدل مویی لازم دارید که بتوان آن را چند بار در هفته شست و حالت داد.

یادتان باشد خیس کردن و خشک کردن بیش از اندازه‌ی مو باعث فرسودگی آن با آب می‌شود، چرا که رطوبت به ساقه‌ی مو رسوخ و ایجاد وز می‌کند.

آن چه باید از پیرایشگر بخواهید

بعد از انتخاب مدل اصلاح مویی سازگار با همه‌ی عواملی که در بالا عنوان کرده‌ایم، چند راهنمایی داریم که کمکتان می‌کند بدانید در پیرایشگاه چه چیزی بخواهید.

مدل مو را توصیف کنید

مهم نیست با دست نشان می‌دهید با روی کاغذ می‌کشید؛ تا جایی که می‌توانید تلاشتان را بکنید. یا یک عکس از آن مدل اصلاح در اینترنت پیدا کنید و برای پیرایشگرتان بفرستید. توضیحاتتان پیرایشگر شما را راهنمایی می‌کند تا با استفاده از نام‌های واقعی مدل موها به شما پیشنهاداتی بدهد.

مثلاً مدل موی تیپر یکی از متنوع‌ترین مدل‌هایی است که پیرایشگرتان می‌تواند درست کند، چرا که ده‌ها مدل موی تیپر وجود دارد. پیرایشگرتان می‌پرسد که مدلش را بلند می‌خواهید یا کوتاه، یا مدل فاوکس‌هاوک (شاهینی) با فید یا…

می‌توانید مدل مو را به راحتی با مقدار مویی که می‌خواهید پشت سرتان بماند توصیف کنید. مثلاً آیا می‌خواهید پیرایشگرتان در قسمت پشت گردن موها را تا نزدیک پوست کوتاه کند و طول مو را تدریجی به سمت فرق سر زیاد کند؟ اسم این فید تیپر است.

یا آیا می‌خواهید پیرایشگرتان پشت و کناره‌های سرتان را فقط چند اینچ کوتاه و تیپر کند یا بیشتر؟

برای این که توصیف مدل اصلاح مو را یاد بگیرید…

اصطلاحات مدل اصلاح مو را یاد بگیرید

مثلاً فید و تیپر با هم فرق دارند. در مدل تیپر طول مو از پشت گردن به تدریج تا بالا بلندتر می‌شود ولی مدل فید نوعی از اصلاح است که مو نزدیک به پوست کوتاه می‌شود. اسم چندتایی از مدل‌هایی که دوست دارید را یاد بگیرید.

فرق بین اندازه های کوتاه کردن مو را بدانید

می‌توانید اندازه‌های شانه‌های ماشین اصلاح را هم یاد بگیرید. معمولاً شماره‌هایی هستند که اندازه را به اینچ یا میلی‌متر نشان می‌دهند. این اندازه‌های شانه‌ طول کوتاه کردن برای مدل‌های اصلاح مختلف را تعیین می‌کنند. مثلاً شماره‌ی ۱ حدود ⅛ اینچ از مو و شماره‌ی ۸ حدود ۱ اینچ را کوتاه می‌کند. وقتی اندازه‌های شانه‌ها را بدانید، طول احتمالی مدل اصلاحی که می‌خواهید را هم می‌دانید.

ترفندها و محصولات مربوط به آرایش مو را کشف کنید

علاوه بر این‌ها، محصولات مراقبت از مویی که در آرایش مو استفاده می‌شوند، مثل ژل و وکس، را یاد بگیرید.

برای مدل ۳۶۰ موج دار براق باید از روغن استفاده کنید ولی برای دردلاک یا مدل موی آفریقایی ژل بهترین گزینه است تا وقتی رشته‌های مویتان را درهم می‌پیچید، موهای رها شده را بخواباند. دندانه‌های برس‌ها هم با هم فرق دارند. مثلاً سفت‌هایشان برای موی بلند کلفت مناسب‌تر از برس‌های نرم هستند.

وقتی این محصولات آرایشگری را بشناسید خیلی بهتر با پیرایشگرتان درباره‌ی بهترین مدل برای موهایتان گفتگو می‌کنید.

تحقیق

عامل دیگری که به شما کمک می‌کند یک مدل اصلاح را بهتر توصیف کنید تحقیق است. وقتی خلاقیت به خرج می‌دهید و مدل اصلاح مویی را که مناسبتان است تصور میکنید، عکسی پیدا کنید که توضیحش بدهد. بعد آن عکس را نشان پیرایشگرتان بدهید تا اگر آن مدل مناسب صورت یا مویتان نیست سریع به شما بگوید.

سؤالات متداول درباره‌ی آن چه در آرایشگاه‌ها درخواست می‌کنید

آیا پیرایشگران می‌دانند چه مدل اصلاحی به شما می‌آید؟

بله. می‌دانند. البته باید پیرایشگری باشد که مدت کافی روی موی شما کار کرده است تا مدل‌هایی که دوست دارید، شخصیتتان و دیگر عوامل تعیین‌کننده‌ی بهترین مدل برای شما را بشناسد. به علاوه، چنین پیرایشگری می‌داند شما ترجیح می‌دهید چه ویژگی‌هایی را پنهان یا برجسته کنید.

از آن جایی که پیرایشگران مُدهای روز در این حرفه را دنبال می‌کنند، خیلی بهتر با مدل‌های به روز و بهترین محصولات برای این مدل‌ها آشنا هستند. اطلاعاتی که آن‌ها دارند بیش از دانسته‌های شماست که با خواندن فقط یک مجله‌ی مربوط به مو به دستتان رسیده است. بهتر است بگذارید پیرایشگرتان بهترین مدل اصلاح برای شما را پیشنهاد بدهد.

چرا باید اصطلاحات درباره‌ی مدل اصلاح مو را یاد بگیرید؟

وقتی از اصطلاحات پیرایشگرتان استفاده می‌کنید، می‌توانید مدل اصلاحی که می‌پسندید را توضیح دهید. علاوه بر این، دانستن این اصطلاحات موقع جستجو دنبال عکس‌هایی از مدل‌های اصلاح یا گشتن بین وبلاگ‌های مدل مو کمکتان می‌کند.

چه طور به پیرایشگر بگویید چه چیزی می‌خواهید؟

در قسمت بالا روش توصیف یک مدل اصلاح را بررسی کردیم. این بهترین راه برای توضیح دادن چیزی است که می‌خواهید، به علاوه می‌توانید از یک عکس استفاده کنید تا همه‌ی ویژگی‌هایی که در مدل اصلاح می‌خواهید را نشان دهید. هنگام توصیف یک مدل اصلاح می‌توانید تا دلتان می‌خواهد خلاقیت به خرج دهید. مثلاً برای توصیف طول از انگشتانتان استفاده کنید تا طول تخمینی کوتاه کردن را نشان دهید. همچنین به قسمت‌هایی از مویتان که می‌خواهید کوتاه شود یا همان طور بماند با دست اشاره کنید.

جمع بندی

خودتان را آماده کنید. عکس جمع کنید و درباره‌ی مدل‌های مو مقاله بخوانید تا با مدل‌های مختلف اصلاح آشنا شوید. از آن جایی که یک مدل مو می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، عکس‌های مدل تفاوت‌های ریز بین هر یک را نشان می‌دهد.

ثانیاً اصطلاحات مربوط به مو را یاد بگیرید. مثلاً گفتن این که های فید می‌خواهید از این که بگویید می‌خواهید همه‌ی موی پشت را بزنید و موی فرق سر را نگه دارید راحت‌تر است.

ثالثاً راجع به مناسب‌ترین مدل برای چهره‌یتان از پیرایشگر راهنمایی بخواهید. شاید یک مدل اصلاح را می‌پسندید ولی آیا بهترین مدل اصلاح برای شماست؟