صفر تا صد شغل آرایشگری مردانه

با این جمله شروع می‌کنم: به نظر من، شما نمی‌توانید تبدیل به یک آرایشگر شوید، یا ذاتاً آرایشگر هستید یا نیستید. کار در آرایشگاه تماماً علاقه و مهارت است و این موضوعی کاملاً شخصی است. با توجه به هیاهویی که طی دو سال اخیر به وجود آمده، هنر آرایشگری برجسته‌تر شده است و به آن بیشتر توجه می‌شود که البته شایسته آن نیز است.

برخی از آرایشگران هر روز سلبریتی‌ها را می‌آرایند و به این ترتیب خودشان هم تبدیل به سلبریتی شده‌اند. پیروی از آنها خیلی خوب است، اما قبل از اینکه کار روزانه خود را کنار بگذارید، این را بدانید: هر آرایشگری زندگی یک ستاره راک را ندارد و برای موفقیت، باید واقعاً سخت کار کنید. فقط آموزش آرایشگری مردانه چند سال طول می‌کشد!

پس، حالا که کمی واقعیت را دریافتید، مراحل زیر را دنبال کنید تا مطمئن شوید حرفه آرایشگری شما مثمر ثمر خواهد بود:

1. تحقیق کنید

برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا این حرفه برای شما مناسب است، زمانی را به بازدید از چند آرایشگاه که مشابه آرایشگاهی است که می‌خواهید در آن کار کنید، اختصاص دهید. حداقل یک بار در ساعات شلوغی به آرایشگاه مراجعه کنید، یعنی معمولاً بعد از مدرسه در طول هفته، بعد از ساعت 5 بعدازظهر جمعه و از صبح تا بعدازظهر روز شنبه. موبایلتان در دسترس باشد و از آن برای یادداشت کارهایی که آرایشگر انجام می‌دهد، وضعیت کلی آرایشگاه و هرگونه مسئولیت یا جزئیات دیگری که متوجه شدید، استفاده کنید.

همچنین، برای صحبت با حداقل یک آرایشگر وقت بگذارید. از او انتظار نداشته باشید زمانی که مشغول کار است با شما صحبت کند. بهترین کار این است که برای کوتاه یا مرتب کردن موهایتان وقت بگیرید. از این زمان استفاده کنید تا در مورد تجربیات او، مشکلاتی که با آن مواجه شده است، افکار حرفه‌ای او و هر چیز دیگری که فکر می‌کنید مهم است، بپرسید.

2. به مشتریان فکر کنید

باید این را بپذیرید که ممکن است نتوانید مشتریان ایده‌آل خود را حتی بعد از تلاش برای کسب شهرت، جذب کنید. (همچنین شایان ذکر است که موقعیت مکانی آرایشگاه شما به شدت بر مشتریان تأثیر می‌گذارد.) صرف نظر از اینکه در کجا کار می‌کنید، هر مشتری شایسته بالاترین سطح خدمات است. این امر به ایجاد شهرت برای‌تان نیز کمک می‌کند.

3. وضعیت جسمانی خود را در نظر بگیرید

آرایشگران بیشتر اوقات سرپا هستند. آیا قادر به انجام آن هستید؟ آیا می‌توانید مهارت و دقت خود را هنگام تکرار کارهای فیزیکی مانند استفاده از قیچی و تیغ و بعد هم جارو کردن زمین، حفظ کنید؟ برای موفقیت به عنوان یک آرایشگر، باید بتوانید جنبه‌های فیزیکی کار را مدیریت کنید.

4. جنبه اجتماعی این حرفه را فراموش نکنید

بله، آرایشگران برای ضدعفونی کردن ابزارها، اصلاح و کوتاهی و حتی ارزیابی شرایط پوستی مشتریان به مهارت و دانش نیاز دارند. البته همه اینها در دوره‌های آرایشگری مردانه تدریس می‌شود. آنچه در دوره‌های آرایشگری آموزش داده نمی‌شود، شخصیت است، هرچند که این جنبه کلیدی حرفه است. به هر حال، از آرایشگران انتظار می‌رود که باشخصیت باشند، رفتاری دوستانه داشته باشند و در عین حال مهارت بالایی نیز داشته باشند. اگر از مهارت‌های اجتماعی خود مطمئن نیستید، باید در تصمیم‌تان برای آرایشگر شدن تجدید نظر کنید.

5. دیپلم دبیرستان یا هنرستان بگیرید

در اکثر کشورها برای ثبت نام در دوره‌های آرایشگری نیاز به داشتن مدرک دیپلم است. حتی اگر کشوری که در آن ساکن هستید این شرط را نداشته باشد، بسیاری از مؤسسات آموزش آرایشگری برای پذیرش این شرط را دارند.

اگر هنوز دبیرستانی هستید، می‌توانید برای کار در این حوزه آماده شوید. علاوه بر کلاس‌های پیرایش مو، کلاس‌های حسابداری و یا مدیریت کسب‌وکارهای کوچک نیز احتمالاً مفید خواهند بود.

6. هزینه‌ها را در نظر بگیرید

برخی از دوره‌های اخذ گواهی آرایشگری مقرون به صرفه هستند، اما برخی دیگر ممکن است بسیار گران باشند. همچنین اگر داشتن آرایشگاه شخصی یکی از اهداف شغلی شما باشد، باید هزینه آن را نیز در نظر بگیرید.

7. از یک آرایشگر باتجربه بخواهید که دستیارش شوید

ممکن است مجبور شوید این کار را به صورت رایگان به عنوان یک کارآموز انجام دهید یا ممکن است بتوانید آرایشگری را پیدا کنید که برای کار پاره‌وقت به شما دستمزد بدهد. برای او توضیح دهید که می‌خواهید به چه چیزی برسید و متعهد شوید که در هر کاری که ممکن است در آرایشگاه پیش بیاید، مانند جارو کردن موها، کمک خواهید کرد. در حین انجام وظایف خود، به کارهای روزمره او توجه کنید.

8. دوره‌ آرایشگری بگذرانید

برای یافتن یک دوره معتبر آرایشگری که به شما این فرصت را می‌دهد تا درباره همه چیز مربوط به حرفه آرایشگری و همچنین جنبه‌های تجاری آن بیاموزید، وقت بگذارید. علاوه بر یادگیری نحوه اصلاح، کوتاهی و مدل دادن موها، در کلاس‌های زیر نیز شرکت کنید:

  • وسایل ایمن و بهداشتی
  • فیشیال‌های مراقبت از مو و حالت‌دهنده‌های مو
  • ساختار انواع مو
  • سلامت مو و پوست سر
  • محصولات مو
  • خدمات مشتری
  • اخلاق حرفه‌ای

در اکثر کشورها قبل از اینکه واجد شرایط صدور مجوز شوید، باید تعداد ساعات عملی مشخصی را گذرانده باشید. در دوره‌های آرایشگری مانند دوره آرایشگری مدرسه سان گفته خواهد شد که این ساعت‌ها به چه ترتیب هستند و به شما کمک می‌شود تا فرصت تکمیل آنها را داشته باشید.

9. با ملاحظات حقوقی آشنا شوید

دوره‌های آرایشگری ممکن است برخی از جنبه‌های ملاحظات حقوقی را پوشش دهند، اما در غیر این صورت، باید یاد بگیرید که برای محافظت قانونی از خود و مشتریانتان در برابر هر گونه مشکل احتمالی چه کاری انجام دهید. متاسفانه، هر چند به ندرت، اما به هر حال حوادث رخ می‌دهند، به همین دلیل بیمه بسیار مهم است. به هزینه بیمه مسئولیت که برای کار به عنوان آرایشگر رسمی نیاز دارید، توجه کنید. در دوره های آرایشگری مدرسه سان، به این موضوعات نیز پرداخته می شود.

10. جواز کار بگیرید

صرف نظر از اینکه قصد دارید در ایران یا هر کشور دیگری کار کنید، باید در امتحانی شرکت کنید که ثابت شود آماده کار به عنوان آرایشگر هستید. برخی از کشورها آزمون‌های خاص خود را دارند، برخی دیگر از آزمون‌هایی استفاده می‌کنند که توسط شورای ملی بین‌ایالتی هیئت‌های ایالتی آرایشگری (NIC) ایجاد شده‌اند، اما گروهی هم این دو نوع آزمون را برای ایجاد یک آزمون منحصربه‌فرد ترکیب می‌کنند.