شستن مو با آب خالی

آیا می‌توانید موهای خود را فقط با آب شستشو دهید؟

آیا تاکنون از محصولات مراقبت و شست‌وشوی موی خود احساس نارضایتی کرده‌اید؟ اگر این‌طوراست، شما تنها نیستید؛ زیرا سایر افراد طبیعت‌گرا نیز مواد شیمیایی و روش‌های طولانی مراقبت از موی خود را کنار گذاشته‌اند. بسیاری از مردم به روش شست‌وشوی مو با آب (WO) به عنوان روتین ترجیحی خود روی آورده‌اند. با این حال، اگر شما در این فکر هستید که آیا این روش گزینه خوبی است یا نه، جای مناسبی آمده‌اید. همه‌ی چیزی که باید بدانید را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

آیا میتوانید موهای خود را فقط با آب شست‌وشو دهید؟

روش شست‌وشوی مو با آب درواقع استفاده از آب گرم برای تمیز کردن پوست سر بدون استفاده از محصولات مراقبت از مو مانند شامپو و نرم‌کننده است.

معمولاً این روش به عنوان یک روش سریع برای طراوت‌بخشیدن به مو عمل کرده و به آن کمک می‌کند تا چربی طبیعی خود که برای تغذیه موهای شما ایده‌آل هست را حفظ کند. با این حال، این روش ممکن است برای همه مردم مناسب نباشد.

علی‌رغم تعداد زیاد محصولات مراقبت از موی موجود در بازار، آب یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های رطوبت‌بخشی به مو است که به موهای شما کمک می‌کند تا سطح رطوبت خود را بهبود بخشند و آنها را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه می‌دارد.

بنابراین، اگر تردید دارید که آیا فقط استفاده از آب برای شستن مو مناسب است یا نه، پاسخ ساده ما بله است. وقتی که تصمیم گرفتید تا از دست محصولات مختلف تمیزکننده مو و مواد شیمیایی چیده‌شده در کمد راحت شوید، می‌توانید این روش شست‌وشو را به عنوان آخرین راه‌حل انتخاب کنید.

مزایای روش شست‌وشوی موها فقط با آب

کنارگذاشتن محصولات شست‌وشوی مو مانند شامپو و نرم‌کننده ممکن است تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد که شامل موارد زیر است:

حفظ چربی طبیعی مو

شست‌وشوی موها فقط با آب، به‌‌ویژه آب گرم، برای پاک‌کردن آلودگی و عرق کافی است. خوشبختانه در طول این فرآیند اطمینان حاصل می‌شود که موها و پوست سر شما چربی طبیعی موردنیاز را برای حفظ رشد و بهبود وضعیت موها حفظ می‌کنند. بنابراین، چربی طبیعی می‌تواند از ریشه‌ها به سمت ساقه مو حرکت کند و باعث براق‌بودن و لطافت موهای شما شود.

به عنوان یک جایگزین طبیعی عمل میکند.

اگرچه برخی از افراد ترجیح می‌دهند که از شامپوها برای شست‌وشوی موهایشان استفاده کنند اما این محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی قوی‌ای باشند که برای موهای شما خطرناک محسوب شود. اگرچه این مواد شیمیایی قوی در پاک کردن موها موثر هستند ولی این احتمال وجود دارد که ریشه‌های مو را ضعیف کنند و منجر به ریزش مو شوند. فقط استفاده کردن از آب، احتمال ریزش مداوم موها را کاهش می‌دهد.

بهبود مقاومت در برابر شکستگی

این روش، احتمال شکستگی موهای شما هنگام بازکردن گره‌ها را کاهش می‌دهد چون چربی طبیعی موجود امکان گره‌گشایی و شانه‌کردن موها را آسان‌تر می‌کند.

کاهش خشکی مو

آب بهترین منبع رطوبت است. روش فقط استفاده کردن از آب برای شست‌وشوی مو بهترین شیوه رطوبت‌بخشی است زیرا خشک شدن مداوم موها و پوست سر را کاهش می‌دهد.

به‌صرفه‌تر بودن

طبیعی است که روش تمیز کردن مو با آب به عنوان یک روش به‌صرفه‌تر درنظر گرفته می‌شود و باعث می‌شود تا در پولی که برای خرید محصولات گران‌قیمت و متعدد مراقبت از مو خرج می‌کردید، صرفه‌جویی شود.

صرفه‌جویی در زمان

بعضی افراد باور دارند که برای بهبود مو، باید ساعت‌های زیادی را به مراقبت از آن اختصاص دهند. این فرآیند معمولاً شامل استفاده پیچیده‌ از محصولات مراقبت از مو است که احتمالاً هیچ تأثیری در بهبود موهایتان ندارند. با این حال، با روش شست‌وشوی مو با آب، تنها به سی‌وپنج دقیقه نیاز دارید و بعد از آن می‌توانید به انجام کارهای دیگر بپردازید. به این می‌گویند صرفه‌جویی در زمان واقعی!

چگونه استفاده از شامپو را کاهش بدهیم؟

از آن‌جایی که همه مردم درهنگام بزرگ‌شدن این مفهوم را یاد‌می‌گیرند که باید موهای خود را با استفاده از آب و محصولات صابونی تمیز کنند، استفاده از محصولات مراقبت از مو مانند شامپو و نرم‌کننده کاملاً عادی است. با این وجود، خبر خوب این است که می‌توانید استفاده از شامپو را به تدریج کاهش دهید تا به یک نگاه و حس طبیعی‌تر برسید. اگر مایلید این سفر را شروع کنید، مراقب مراحل زیر باشید:

 ۱. شستشوی روزانه موهایتان را ترک کنید و به تدریج چند روز بین هر شست‌وشوی موتان اضافه کنید.

 ۲. اگر موهایتان بین شستشوها بدبو است، می‌توانید به جای شامپو کردن، موهایتان را با آب گرم بشویید تا چربی طبیعی پوست سرتان حفظ شود.

۳. اطمینان حاصل کنید که در زمان بین دو شست‌وشو با شامپو، فقط از آب استفاده می‌کنید و فاصله بیشتری بین روزهای شامپو کردنتان قرار دهید.

اگرچه که این چند مرحله ممکن است برای شما جواب دهد، این احتمال هم وجود دارد که برای همه مناسب نباشد. به همین دلیل، ممکن است بخواهید به جای آن از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که شست‌وشوی مناسبی را فراهم می‌کند اما شما را در معرض مواد شیمیایی سختی مانند سولفاتها، پارابنها و سورفاکتانتها قرار نمی‌دهد.

انواع مو در روش شست‌وشو فقط با آب خالی

 افرادی که موهای ضخیم، خشن، فر(مجعد)، طبیعی و خشک دارند، از روش شستن مو با آب بیش‌ترین سود را می‌برند. این انواع خاص از مو دارای تخلخل بالا هستند و دربرابر خشکی بیش‌تر مستعدند. به عبارت دیگر، آنها به مرطوب‌کنندگی، آب‌رسانی و چربی طبیعی بیشتری نیاز دارند. روش شست‌وشوی مو فقط با آب به حفظ رطوبت و چربی طبیعی کمک می‌کند و موهای شما را به طور مؤثرتر آب‌رسانی می‌کند. اگر موهایتان موج‌دار یا صاف است، ناامید نشوید؛ شما همچنان می‌توانید از روتین تمیزکردن مو با آب استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

معایب شستشوی فقط با آب

اگرچه شست‌وشوی موها با آب به‌عنوان یک روش مفید اثبات شده است، اما این فرآیند برخی معایب شناخته شده دارد که شامل موارد زیر است:

افزایش تراکم چربی موها (Sebum)    

بیشتر افراد معمولاً بعد از انتخاب روش شست‌وشوی مو با آب، موهای خود را به طورمتداول و منظم‌تر از زمان استفاده از محصولات شست‌وشو می‌شویند. متأسفانه، در حالی که این روش به حفظ چربی طبیعی موها کمک میکند، شستشوهای مکرر با آب منجر به افزایش تولید و انباشت بیش از حد چربی می‌شود. با استفاده‌ نکردن از صابون برای حذف چربی‌ اضافه، احتمالاً موهایی با ظاهر چرب خواهید داشت.

ایجاد رسوبات معدنی

این مسئله تنها زمانی رخ می‌دهد که برای شست‌وشو از آب سخت استفاده بکنید. آب سخت شامل مقدار زیادی کلسیم و منیزیم است. این مواد معدنی ممکن است به مرور زمان روی موهای شما تجمع یابند و باعث متوقف شدن نفوذ رطوبت و خشکی و شکنندگی موها شوند.

جایگزینهای فاقد مواد شیمیایی برای شستشوی (فقط) با آب

متأسفانه، همه نمی‌توانند فقط با آب موهای خود را بشویند. با افزایش استفاده از محصولات حالت‌دهی به مو، به چیزی بیش‌تر از آب برای شستن موهای بیش از حد چرب نیاز خواهند داشت. خبر خوب این است که با در نظر گرفتن دیگر جایگزین‌های فاقد مواد شیمیایی، می‌توانید از به‌کاربردن شامپوها یا سایر محصولات شست‌وشوی مو پرهیز کنید. بیشتر این جایگزین‌ها شامل محصولاتی با مواد طبیعی‌تر و دستورالعملهای مراقبت از مویی است که خود افراد قادر به تهیه آن هستند که شامل موارد زیر است:

  • جوش شیرین: متخصصان پزشکی به افراد طبیعت‌گرا استفاده از جوش شیرین را به عنوان جایگزین شامپو توصیه می‌کنند. این ماده بعد از حل‌شدن در آب تبدیل به یک اکسفولیانت عالی می‌شود که به کاهش چربی اضافی موها کمک می‌کند و هرگونه بوی ناخوشایند در موها و پوست سرتان را از بین می‌برد.
  • سرکه سیب: این افزودنی محبوب که غنی از مواد معدنی بسیار مفید است، اغلب به عنوان روش خانگی برای شستن مو استفاده می شود. هنگام استفاده از این ماده، موهای شما تقویت شده و خارش و شکستگی مو کاهش می‌یابد. با انتخاب این محصول احتمال بروز هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. همچنین به عنوان ضدعفونی‌کننده نیز عمل می‌کند و برای کشتن قارچ و باکتری‌های مخفی در پوست سر مناسب است.
  • چای سبز و عسل: دستورالعمل این شامپو خانگی به شما کمک می‌کند تا از شوره خلاص شوید، موهای خود را مرطوب کنید و رشد مو را بهبود ببخشید. برای تهیه این دستورالعمل به مواد زیر نیاز داریم: عسل، چای سبز، روغن افزودنی موردعلاقه، آلوئه ورا، روغن زیتون و صابون کاستیل.
  • ماست: اگرچه بیشتر ما با ماست به عنوان یک غذای خوشمزه آشنا هستیم، اما درواقع ماست حاوی مواد مغذی‌ای است که ممکن است برای موها و پوست سر شما مفید باشند. برای دست یافتن به بهترین نتیجه، باید ماست را روی موهای خشک بمالید، آن را حدود 30 دقیقه بگذارید و با آب گرم شست‌وشو دهید.
  • لیمو: اگر شیره یک لیمو را به یک سطل آب اضافه کنید و از آن برای تمیزکردن پوست سر خود استفاده کنید، موهایتان براق‌تر، تمیزتر، بدون بو و بدون شوره خواهد ماند.

پرسش های متداول

در زیر سوالات متداول درباره شستن موها فقط با آب آمده است.

در این روش موها را هر چندوقت یک‌بار باید بشویید؟ افراد می‌توانند به طور منظم موها را فقط با آب بشویند. با این حال، توصیه می‌شود که آب را بیش از حد استفاده نکنید. هدف این است که به پوست سر اجازه دهید کاری که باید انجام یدهد را به خوبی و با دخالت کم‌تر انجام دهد.

اگر فقط به آب سخت دسترسی داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر میخواهید از روش تمیز کردن مو با آب استفاده کنید اما تنها به آب سخت دسترسی دارید، به فکر نصب یک سیستم فیلتراسیون در خانه خود باشید تا آب را نرم کند که این روند در تجربه تمیزکردن مو با آب به شما کمک می‌کند.

آیا باید از آب سرد استفاده کنید؟ خیر، باید از آب گرم برای شستن موها استفاده کنید. آب سرد موجب حبس رطوبت زیاد در مو می‌شود و در نتیجه موها مسطح، کم‌جلوه و بدون حجم به نظر می‌آیند. آب گرم پوسته مو را باز می‌کند و به راحتی کثیفی، عرق و چربی موها را از بین میبرد.

آیا شامپوها برای شستن مو مضر هستند؟ خیر، شامپوها محصولات عالی برای تمیز کردن موها هستند که طراحی شده‌اند تا پوست سر را تمیز کنند و چربی اضافی موها را از بین ببرند. با این حال، اگر بیش از حد استفاده شوند، ممکن است مواد شیمیایی حاضر در آن‌ها واکنش منفی نشان دهند و به موها و پوست سرتان آسیب برساند. بنابراین، باید مراقب باشید که چه چیزی را برای موهای خود استفاده می‌کنید و یا به روش شستن مو با آب اکتفا کنید.

آیا شرایطی وجود دارد که حتماً باید از شامپو استفاده کنید؟ تنها زمانی که باید از شامپو استفاده کنید، زمانی است که از بسیاری از محصولات حالت‌دهی و روغنی را در موهای خود به‌کاربرده‌اید. شست‌وشوی کامل با یک شامپو مرطوب به شما در از بین بردن چربی و لایه‌های کثیف کمک می‌کند.

پس میتوان موها را فقط با آب شست؟

روزهایی که برای استفاده از محصولات مو و آب کشیدن آن‌ها ساعت‌ها وقت صرف می‌کردید، گذشته است. امروزه، اگر آبی که از شیر شما جاری میشود کیفیت خوبی داشته باشد، می‌توانید روتین تمیزکردن مو با آب را دنبال کنید. آب به طور طبیعی pH  را در حالت خنثی و تعادل رطوبت را حفظ می‌کند که برای رطوبت‌بخشی و تمیزکردن موهای شما بسیار مناسب است. روش شستن مو با آب باعث کاهش استفاده شما از شامپوهای حاوی مواد شیمیایی قوی و حفظ ویژگی‌های طبیعی موهایتان شده که در نهایت منجر به رشد و تقویت بیشتر موها می‌شود.