وبلاگ

بهترین روغن‌های ماساژ

بهترین روغن‌های ماساژ

ماساژ یکی از روش‌های درمانی است که سابقه‌ای حدوداً 020 ساله دارد. این روش در هند به خاطر طب آیورودا محبوب است. ماساژ، در بسیاری از فرهنگ‌ها نیز بوده است. ماساژ درمانی که اساساً ماساژ دادن ماهیچه‌ها با استفاده از روغن است، می‌تواند انواع بیماری‌ها را درمان کند.

حتما به آقایان پیشنهاد میکنیم که برای یک بار هم که شده از خدمات یک سالن ماساژ آقایان مانند سالن سان، استفاده کنند تا از فواید آن بهره مند شوند. سالن سان علاوه بر ماساژ در ارائه خدمات زیبایی آقایان فعال است.

این روش درمان می‌تواند به قوی‌تر شدن ماهیچه‌ها کمک کند، کیفیت خواب را افزایش دهد، عضلات بدن را تقویت کند، دستگاه عصبی مرکزی را آرام کند و حتی از مشکلات گوارشی جلوگیری نماید. اما برای افزایش فواید سلامتی حاصل از ماساژ، انتخاب روغن مناسب حائز اهمیت است. روغن‌ها خواص متفاوتی دارند و می‌توانند به شیوه های مختلفی به شما کمک کنند. در اینجا چند نمونه از بهترین روغن‌های ماساژ را معرفی می کنیم.

انواع روغن ماساژ

1. روغن زیتون

روغن زیتونروغن زیتون، انتخابی ایده‌آل برای ماساژی آرام‌بخش است؛ زیرا به آرامی جذب پوست می‌شود. این روغن برای شل کردن عضلات و حفظ رطوبت پوست بسیار مناسب است. همچنین باعث افزایش گردش خون، کاهش درد، کاهش گرفتگی عضله و هرگونه درد یا التهاب می‌گردد. به علاوه، استفاده منظم از این روغن می‌تواند از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

2. روغن کنجد

روغن کنجداستخوان‌ سالم اساس زندگی سالم است. برای افزایش استحکام استخوان‌ها هیچ چیزی بهتر از روغن کنجد نیست. این روغن از دانه‌های کنجد گرفته می‌شود که منبعی سرشار از مس، منیزیم، کلسیم، چربی‌های سالم امگا 3 و پروتئین اند. ماساژ با روغن کنجد می‌تواند به استحکام استخوان‌هایتان کمک کند و باعث آرامش ذهنتان بشود. این روغن همچنین به رطوبت پوست کمک می‌کند و ویتامین E موجود در روغن کنجد می‌تواند ظاهر ترک‌های پوستی را بهتر کند و مانع از پیر نشان داده شدن شخص بشود.

3. روغن نارگیل

روغن نارگیلروغن نارگیل برای آشپزی مناسب نیست؛ ولی می‌تواند برای جذب آب به پوست کمک کند. از زمان قدیم، مردم از این روغن برای داشتن موهایی درخشان و براق استفاده می‌ کرده‌اند. این روغن به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است

وخاصیت مرطوب کنندگی دارد؛ این خواص می‌توانند برای تمیزی پوست مؤثر باشد. همچنین از این روغن می‌توان به عنوان آرایش پاک کن و نرم کننده لب استفاده کرد.

4. روغن بادام

روغن بادام روغن بادام، روغن‌ ماساژ پرطرفداری است. این روغن با رنگ زرد روشنش چسبندگی زیادی ندارد و بوی چندان تندی هم نمی‌دهد. روغن بادام باعث می‌شود دست‌ها به راحتی روی پوست سر بخورند و خود به راحتی جذب پوست ‌می شود. این روغن همچنین سرشار از ویتامین E است که از پوست در برابر آسیب نور خورشید و پیری زودرس محافظت می‌کند. خواص ضد قارچی قوی آن می‌تواند از بیماری قارچی پوست پا جلوگیری کند و موجب از بین رفتن سایر عفونت‌های قارچی مانند کچلی، اگزما و پسوریازیس بشود.

5. روغن خردل

روغن خردلشاید روغن خردل کمی چسبناک باشد، ولی یکی از بهترین روغن‌های ماساژ است و می‌تواند موجب کاهش التهاب و درد بشود. مالیدن روغن خردل گرم بر روی پوست، مخصوصاً در زمستان، از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. ترکیبات موجود در این روغن می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری ‌کنند و سلامت مو و پوست را افزایش دهند. از مالیدن روغن خردل کنار چشم‌ها خودداری کنید چون می‌تواند باعث سوزش شود.

6. روغن جوجوبا

جوجوبا در واقع مومی است که از دانه گیاه جوجوبا گرفته می‌شود. جوجوبا برای بیشتر افرادی که دچار جوش پشت کمر هستند هم گزینه مناسبی است؛ چون باور بر این است که این روغن خواص ضد باکتریایی دارد.

جوجوبا تاریخ مصرفی طولانی دارد؛ بنابراین اگر از آن به طور مرتب استفاده نمی‌کنید، انتخاب خوبی است. روغن جوجوبا قابلیت جذب بسیار خوبی دارد که از آن روغن حامل مطلوبی برای رایحه درمانی می سازد. جوجوبا معمولاً موجب تحریک و التهاب پوست نمی‌شود.

7. روغن آواکادو

روغن آواکادو از فشردن میوه آواکادو به دست می‌آید. این روغن، رنگ سبز سیری دارد، روغنی سنگین است و معمولا با روغن‌های ماساژ سبک‌تر مثل روغن بادام شیرین ترکیب می‌شود. افرادی که نسبت به شیرابه گیاهی حساس هستند ممکن است به روغن آواکادو حساسیت داشته باشند. پیشنهاد می‌ کنیم قبل از استفاده از این روغن پچ تست بدهید یا اصلا از این روغن استفاده نکنید.

8. کره کاکائو

کره کاکائو بسیار غنی است و آشکارا بوی خوب شکلات می دهد. در دمای اتاق حالت جامد دارد و دارای بافت سنگینی است؛ بنابراین لازم است با روغن‌های دیگر ترکیب شود یا برای نقاط کوچکی از پوست استفاده شود. بیشتر مواقع این ماده به عنوان جزء سازنده در نرم کننده‌ها و پمادهای مخلوط شده با موم مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات برای ماساژی که نیاز به چسبندگی بیشتر دارد مصرف می شود.

9. روغن هسته انگور

از بسیاری جهات، روغن هسته انگور می‌تواند روغن بسیار خوبی برای ماساژ باشد. بوی بسیار کمی دارد، حتی می‌توان گفت که قابل حس نیست. همچنین بافت نرم و روانی دارد و چرب نیست.

بعضی از درمانگران می‌گویند بیشتر روغن‌های هسته انگور با استفاده از حلال استخراج می‌شوند (به جای آنکه هسته انگور را له کنند.)، که این روغن برای رایحه درمانی نامرغوب است.

10. کره شیا

کره شیا از دانه‌های درخت بومی آفریقایی گرفته می‌شود و در دمای اتاق جامد است. کره شیا مانند روغن نارگیل، سنگین است و حس چرب بودن پوست را از خود به جا می گذارد؛ پس معمولا برای ماساژ به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرد. این کره ممکن است با مواد دیگر ترکیب شود یا برای نقاط کوچک استفاده شود. در بسیاری از مواقع در نرم کننده‌ها یا پماد‌ها استفاده می‌شود. دانه شیا شامل شیرابه گیاهی طبیعی است؛ بنابراین افرادی که به شیره گیاهی حساسیت دارند باید قبل از استفاده از این روغن، پچ تست بدهند.

11. روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم برای اینکه به تنهایی برای ماساژ استفاده شود بسیار غلیظ است؛ ولی می‌تواند با روغن‌های سبک‌تر ترکیب شود. این روغن سرشار از ویتامین E است.

روش صحیح ماساژ بدن

  روش صحیح ماساژ بدن

زمان مناسب برای ماساژ بدن، صبح ها نیم ساعت قبل از دوش گرفتن است. مقداری روغن را در دست‌هایتان بریزید و به آرامی به مدت 15 دقیقه، کل بدن را ماساژ دهید. اجازه دهید روغن جذب پوست شود. برای گرفتن نتیجه رضایت بخش به مدت یک ماه این کار را انجام دهید.

چگونه روغن ماساژ انتخاب کنیم؟

نکات کوتاهی درباره روغن ماساژ

  • روغن‌های ماساژ تجاری ترکیبی از روغن حامل و اسانس‌های روغنی هستند.
  • پایه روغن‌های حامل معمولا گیاهان هستند؛ به این معنا که از دانه‌ها و مغز‌های مغذی ساخته شده‌اند. برخی از رایج‌ترین آن‌ها شامل روغن بادام شیرین، روغن نارگیل سرد فشرده، روغن هسته انگور، روغن جوجوبا و روغن زیتون است.
  • اسانس‌های روغنی با بخار آب تقطیر شده‌اند یا از برگ‌ها، گل‌ها و سایر قسمت‌های گیاهان معطر استخراج می‌شوند.
  • نسبت درصد اسانس‌ روغنی به روغن حامل می‌تواند از 2 تا 10 درصد متغیر باشد.

ماساژور‌های حرفه‌ای از محصولات مختلف برای منظورهای مختلف استفاده می‌کنند. در مورد روغنی که برای ماساژ انتخاب می کنید، در نظر داشته باشید که می خواهید این روغن چه اثری داشته باشد؛ همچنین خواص هر یک از محصولات تشکیل دهنده را نیز بشناسید.

در مورد اسانس‌های روغنی، اتکا به شواهد موجود اهمیت بیشتری دارد تا اطمینان به تبلیغات و مد روز.

پیشنهاد می‌شود که ابتدا نظر یک رایحه درمانگر با تجربه را در مورد روغن‌هایی که برای اهداف درمانی خاص استفاده می کنید بخواهید.

اما کدام نوع روغن برای چه نوع ماساژی مناسب است؟ همه چیز به هدف شما از ماساژ بستگی دارد:

1. برای تسکین درد عضلات و مفاصل

بسیاری از روغن‌های حامل، ژل‌ها و کرم‌ها برای ماساژ عضله‌ها و مفصل‌های دردناک موثر هستند.

 طبق مطالعاتی که در سال 2018 انجام شده است، مخلوطی از روغن‌های حامل شامل بادام شیرین، هسته انگور، آواکادو، جوجوبا و ماکادمیا برای این مورد مؤثر بوده است.

در طی همان مطالعات، روغن‌های حامل با این اسانس‌های روغنی ترکیب شدند:

  • رزماری
  • اسطوخودوس
  • نعنای هندی
  • اوکالیپتوس
  • نعناع تند

2. برای آرامش

روغن اسطوخودوس در بالای این لیست قرار دارد؛ با شواهدی که نشان می‌دهند این روغن برای افزایش آرامش موثر است. مطالعات برای آزمایش اثرات درمانی آن برای درمان بیماری‌های عصبی در جریان است.

بسیاری از اسانس‌های روغنی هم ممکن است برای آرامش اثربخش باشند؛ که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بابونه
  • مرزنجوش
  • ریحان
  • ترنج
  • شمعدانی
  • رزماری
  • چوب صندل

3. برای افزایش گردش خون در پاها و دستان

هنگر ترکیب روغن‌های سرو، زنجبیل و فلفل سیاه با یک روغن حامل برای افزایش گردش خون را پیشنهاد می‌کند. این روغن‌ها با گشاد کردن عروق خونی، گردش خون را افزایش می‌دهند. او توصیه می‌کند که از مقدار کمی از این روغن‌ها استفاده شود، نه مقدار زیاد.

4. برای کنترل درد

مطالعات درباره اسانس‌های روغنی خاص نشان داده‌اند که این اسانس‌ها ممکن است بتوانند از طریق بی حس یا گرم کردن نقاط دردناک یا با کاهش التهاب، به تسکین درد کمک کنند.

تحقیقاتی در سال 2016 گزارش داده‌اند که ماساژ با هر یک از این روغن برای کاهش درد موثر بوده است:

  • زنجبیل
  • اسطوخودوس
  • رزماری
  • نعناع تند

طبق تحقیقاتی در سال 2013، ترکیبات زیر هم ممکن است برای کاهش درد موثر باشند:

  • روغن بابونه آلمانی
  • علف لیمو
  • فلفل سیاه

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که ماساژ با این روغن‌ها، درد را تسکین می‌دهد:

  • روغن اسطوخودوس
  • روغن کرچک گرم
  • روغن فرنجیپانی ( بلومریا)

5. برای رطوبت پوست

بسیاری از روغن‌های حامل و اسانس‌های ضروری می‌توانند به رطوبت پوست کمک کنند. مطالعاتی در سال 2010 درباره محصولات گیاهی برای آبرسانی دریافت که بهترین عملکردها مربوط به موارد زیر است:

  • آلوئه ورا
  • روغن هسته انگور
  • روغن بادام
  • روغن زیتون
  • جوانه گندم
  • چوب صندل
  • عصاره خیار

در هنگام خرید روغن مناسب برای ماساژ به نکاتی دقت کنیم؟

در اینجا مواردی را که باید هنگام انتخاب روغن ماساژ در نظر گرفت بررسی می‌کنیم:

  • کیفیت. از شرکت‌های معتبر خرید کنید تا مطمئن شوید که محصولی خالص بدون مواد افزودنی به دستتان می‌رسد. فراموش نکنید که روغن‌های تصفیه شده خالص‌تر هستند.
  • حساسیت. اگر به دانه‌ها یا رایحه خاصی حساسیت دارید، لیست مواد اولیه را بررسی کنید. بعضی افراد ممکن است به روغن نارگیل یا روغن‌های دیگر دانه درختان حساسیت داشته باشند، باید توجه داشت که روغن نارگیل بسیار بیشتر از روغن های دیگر به عنوان روغن حامل مورد استفاده قرار می گیرد.
  • قیمت. قیمت روغن را به ازای هر میلی لیتر بررسی کنید. اگر تصمیم دارید که زیاد از این محصول زیاد استفاده کنید، از یک تأمین کننده محصولات ماساژ خرید کنید. در بعضی مواقع، خرید مقدار بیشتر ممکن است مقرون به صرفه‌تر باشد.
  • حقیقت در تبلیغات. مراقب ادعاهایی باشید که زیاد از حد خوب هستند و دور از ذهن به نظر می‌رسند. اگر شک دارید، اطلاعات مرتبط با سازمان بهداشت را بررسی کنید. این سازمان دولتی دارای فهرستی از گیاهان و مواد دارویی است، همراه با اطلاعاتی درباره ادعاها، هشدارها و عوارض جانبی.
  • دغدغه تولید صنعتی. کشور مبدأ را بررسی کنید، این که محصولات چگونه رشد کرده‌اند و محصول نهایی چگونه ساخته شده است. بر روی بعضی محصولات عبارت ” cruelty-free” درج شده است.
  • ماندگاری. بعضی محصولات ممکن است در طول زمان فاسد شوند. روغن‌های حامل می‌توانند با قرار گرفتن در مقابل گرما، نور و هوا اکسیده شوند. بعضی از اسانس‌های روغنی هم ممکن است ته نشین شده و باعث تحریک پوست شوند. به تاریخ انقضای روغن توجه کنید و طبق دستورالعمل ها از آن نگهداری کنید.
  • چربی. بعضی از مواد ممکن است باعث ایجاد حس چرب بودن پوست بشوند؛ همچنین ممکن است به راحتی از روی لباس پاک نشوند. روغن زیتون و روغن هسته زردآلو ممکن است از خود لکه به جا بگذارند.

نکاتی که هنگام مصرف روغن ماساژ باید به آن توجه داشته باشید

  • قبل از استفاده، مقدار کمی از روغن را روی دست خود امتحان کنید. اگر دغدغه حساسیت دارید، انجام این کار مهم است. شاید فروشگاهی پیدا کنید که دارای نمونه محصول باشد و قبل از خرید بتوانید آن را امتحان کنید.
  • هیچ نوع روغنی را به چشم خود نزدیک نکنید. ماساژورهای حرفه ای هشدار می‌دهند که در صورت مشاهده واکنش منفی، مصرف روغن را متوقف کنید.
  • اگر به دنبال اسانس روغنی برای شرایط خاصی هستید، با یک شخص حرفه‌ای باتجربه مشورت کنید. اسانس‌های روغنی نه روش درمان هستند نه برای همه مناسب هستند.
  • از روغن‌های خالص استفاده کنید. ممکن است برای گیاهانی که از آن ها روغن تهیه می شود، از آفت کش ها استفاده کنند و این خود موجب حساسیت بشود.
  • از شرکت‌های معتبر خرید کنید. و حتماً نظراتی را که در مورد این شرکت ها وجود دارد بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی دور بمانید.
  • دستورالعمل‌های رقیق سازی را برای هر روغن دنبال کنید. اسانس‌های روغنی بسیار غلیظ هستند و اگر به درستی رقیق نشوند، می‌توانند باعث تحریک پوست شوند.
  • به تاریخ مصرف توجه کنید. بعضی از روغن‌ها نسبت به بقیه ماندگاری کمتری دارند.

جمع بندی

تنوع زیاد روغن‌های ماساژ می‌تواند در انتخاب نهایی شما، بسیار گیج‌کننده باشد. از این جا شروع کنید که از محصول چه می‌خواهید و سلیقه شخصیتان چیست. این کار به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌هایتان را محدود کنید.

مواد تشکیل دهنده محصول را قبل از خرید بررسی کنید. روغن‌های ماساژ محصولاتی بسیار شخصی هستند؛ پس محصولی که در اینترنت پرطرفدار است ممکن است برای شما مناسب نباشد.

بهترین گزینه این است که از پیشنهاد متخصصانی استفاده کنید که هر روز از این محصولات استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط