تلفن واتس اپ اینستاگرام

چگونه سرعت رشد موها را افزایش داده و موهای قوی‌تری داشته باشیم؟

احتمالا تا به‌حال به راه‌هایی که بتوان سرعت رشد موها را افزایش داد فکر کرده‌اید. آیا محصولی وجود دارد که موثر باشد؟ آیا تغییر در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش سرعت رشد شود؟ روش‌های درمانی و دارو‌ها چطور؟

در این مقاله ما برای پیداکردن پاسخ این سوالات به شما کمک خواهیم کرد؛ همچنین نگاه دقیق‌تری به عواملی که روی رشد موهای شما تاثیرگذار هستند و راه‌هایی که می‌توان به کمک آن‌ها به بهبود روند رشد موها کمک کرد، خواهیم داشت.

مو چگونه رشد می‌کند؟

شما با تمام فولیکول‌هایی که تا آخر عمر خواهید داشت متولد می‌شوید- نزدیک به هشتاد تا صد و بیست هزار فولیکول روی پوست سر. ریزش صد تار مو در روز طبیعی است.

مو از ریشه‌ای در قسمت پایینی فولیکول که زیر پوست سر شما قرار دارد می‌روید. جریان خون در پوست سر به فولیکول رفته و اکسیژن و مواد مغذی را به ریشه‌ی مو می‌رساند که باعث کمک به رشد مو می‌شود.

با بلندترشدن مو ریشه به پوست شما فشار آورده و از غدد چربی عبور می‌کند. چربی همین غده است که باعث درخشش و نرمی موهای شما می‌شود.

چه چیزی به رشد موها کمک می‌کند؟

ژنتیک در رشد و سلامت مو نقش پررنگی بر عهده دارد. با این وجود، چندین عامل دیگر نیز در این امر تاثیرگذار هستند.

با این که هیچ معجون جادویی یا علاجی وجود ندارد که بتواند به‌‌رشد لحظه‌ای موها کمک کند، اما می‌توانید با دنبال‌کردن مراحل مشخصی به رشد موها کمک کرده و از شکستن آن‌ها جلوگیری کنید.

اجازه دهید به ۱۵ نکته‌ای که می‌تواند در سرعت رشد و قوی‌تر‌شدن موهای شما موثر باشد، نگاهی بیندازیم.

۱. از رژیم‌های غذایی بازدارنده استفاده نکنید

مطابق گفته‌های متخصصین پوست، ما نمی‌توانیم تمام عوامل موثر بر رشد مو را کنترل کنیم. اما می‌توانیم از مواردی که ممکن است موجب رشد ناقص یا افزایش ریزش مو شوند، دوری کنیم.

رژیم غذایی بازدارنده موجب کاهش ذخایر و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو می‌شود. و از آنجا که رشد مو در مقایسه با سایر عملکرد‌های مرتبط با بدن یکی از اولویت‌های اصلی محسوب نمی‌شود، با قرارگرفتن بدن تحت فشار ناشی از رژیم غذایی بازدارنده، رشد موها به‌سرعت متوقف می‌شود. حتی پس از روآوردن به یک رژیم غذایی سالم نیز معمولا ریزش مو تا چند ماه ادامه خواهد داشت.

در بازبینی نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد (برگرفته از یک منبع معتبر)، اینگونه مطرح می‌شود که کمبود مواد مغذی می‌تواند به‌طور هم‌زمان بر ساختار و رشد موها تاثیر بگذارد. کاهش ناگهانی وزن می‌تواند موجب ریزش موقت مو‌ها شود که به آن تلوژن افلوویوم TE می‌گویند و یا به‌خاطر کمبود نیاسین دچار ریزش موی آلوپسی شوید.

۲. میزان پروتئین جذب شده را بررسی کنید

اگر رژیم غذایی شما به‌طور جدی بازدارنده باشد، موها به‌طور مناسب رشد نخواهند کرد و ممکن است دچار ریزش شوید.

 استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب با جذب پروتئین کافی برای رشد مناسب موها از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌طور کلی ما جذب حداقل پنجاه گرم پروتئین در روز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مطابق بازبینی انجام شده در پژوهشی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، کاهش میزان جذب پروتئین می‌تواند موجب بروز TE شود.

۳. از محصولات سرشار از کافئین استفاده کنید

همه‌ی ما می‌دانیم که کافئین می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد و ثابت شده است که استفاده‌ی موضعی از آن نیز باعث افزایش سرعت رشد موها می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کافئین موجود در محصولات موضعی، مانند شامپو‌ها و نرم‌کننده‌ها می‌تواند درست به اندازه‌ی روش‌های درمانی مبتنی بر دارو در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد. کافئین با تحریک متابولیسم و تکثیر سلول‌ها موجب بهبود رشد موها می‌شود.

۴. به دنبال روغن‌های گیاهی معطر بروید

روغن‌های گیاهی نه‌تنها بوی خوشایندی دارند، بلکه می‌توانند به رشد مو کمک کنند.

مطالعه‌ی کوچکی که در این زمینه انجام شد (برگرفته از یک منبع معتبر)، نشان می‌دهد که با گذشت یک دوره‌ی سه ماهه‌ از استفاده‌ی موضعی از روغن دانه‌ی کدو حلوایی، رشد مجدد مو در شرکت‌کنندگان با الگوی زنانه‌ی ریزش مو به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد. با این وجود، تایید قطعی این نتایج نیازمند مطالعات گسترده‌تر است.

پژوهش دیگری که در سال ۲۰۱۵ انجام شد (برگرفته از یک منبع معتبر) نیز نشان داده است که روغن رزماری می‌تواند درست به اندازه‌ی مینوکسیدیل که همان ماده موثره‌ی روگین است، در رشد مجدد مو‌ تاثیرگذار باشد. دوباره باید اشاره کنیم که برای تایید این یافته‌ها به تحقیقات گسترده‌تری نیاز داریم.

با توجه به تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، سایر روغن‌های گیاهی مانند روغن نعنا، روغن جوجوبا، روغن اسطوخودوس نیز در جلوگیری از ریزش مو موثر‌اند.

۵. افزایش مواد مغذی موجود در بدن

ویتامین، مواد معدنی و اسید‌های چرب مشخصی وجود دارند که بر سلامت شما تاثیر فراوانی داشته و در تامین انرژی لازم برای رشد مو نقشی اساسی برعهده دارند. این مواد مغذی عبارتند از:

– بیوتین

– ویتامین C

– ویتامین D

– ویتامین E

– روی

– آهن

– امگا-۳ و امگا-۶

برخی از مطالعات (برگرفته از یک منبع معتبر) ثابت کرده‌اند که افرادی که دچار بیماری خود‌ایمنی آلوپسی آره‌آتا هستند، از کمبود ویتامین D، فولیک اسید و روی رنج می‌برند.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ (برگرفته از یک منبع معتبر) نشان می‌دهند که استفاده از مکمل‌های امگا-۳ و امگا-۶ در یک دوره‌ی شش ماهه می‌تواند از ریزش موی افراد دچار به الگوی زنانه‌ی ریزش مو جلوگیری کند.

۶. از ماساژ پوست سر استفاده کنید

از آنجا که مکمل‌های ویتامینی مانند سایر داروها تحت نظارت دقیق سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) قرار نمی‌گیرند، باید از مکمل‌های شرکت‌های دارویی معتبری استفاده کنید که تحت غربالگری شخص ثالث قرار می‌گیرند.

ماساژ پوست سر می‌تواند باعث افزایش آرامش و ازبین‌بردن استرس شود، اما پژوهش کوچکی (برگرفته از یک منبع معتبر) که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نشان می‌دهد که ماساژ سر همچنین می‌تواند باعث بهبود سلامت موهای شما شود.

در حالی که تحقیقات بر محدود‌بودن میزان تاثیرگذاری بیوتین تاکید می‌کنند، اما مطالعه‌ی پیشینه‌ی یکی پژوهش‌ها (برگرفته از یک منبع معتبر) نشان می‌دهد که مصرف مکمل بیوتین در ۱۸ مورد مختلف باعث بهبود سلامت مو و ناخن شده است. برای تایید قطعی این نظریه به تحقیقات گسترده‌تری نیاز داریم.

پژوهش انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ میزان اثرگذاری چهار دقیقه ماساژ سر به‌صورت روزانه را ارزیابی کرد. پس از گذشت ۲۴ هفته، محققان دریافتند که 9 مردی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، در انتهای پژوهش دارای موهای ضخیم‌تری شدند. اما هنوز برای تایید این نتایج به مطالعات گسترده‌تری نیاز داریم.

با این که در نتایج این پژوهش تغییر قابل توجهی در رشد موها دیده نشد، اینگونه تصور می‌شود که ماساژ پوست سر باعث انبساط رگ‌های زیر پوست سر می‌شود. در نتیجه ماساژ سر منجر به افزایش ضخامت مو و تقویت آن شده و از شکستن یا آسیب‌رسیدن به آن جلوگیری می‌کند.

شما می‌توانید از خدمات حرفه‌ای ماساژ پوست سر استفاده کنید یا خودتان در خانه انجام این کار را برعهده بگیرید.

7. درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) را مدنظر داشته باشید

استفاده از PRP برای بیمارانی که دچار ریزش مو هستند موثر واقع می‌شود.

با این که در این زمینه به تحقیقات گسترده‌تری نیاز داریم، اما نتایج یک پژوهش (برگرفته از یک منبع معتبر) نشان می‌دهد که PRP یک گزینه‌ی جدی برای درمان ریزش مو محسوب می‌شود.

PRP اکتشاف غیرمنتظره‌ای است که برای افزایش سرعت رشد مو و رشد مجدد آن از روش تزریق غلظت مشخصی از پلاکت‌های خود بیمار استفاده می‌کند. پلاکت‌ها همان پروتئین‌های جدا شده از جریان خون و DNA هستند که در صورت بازگشت به بدن می‌توانند مانند سلول‌های بنیادی عمل کنند.

تزریق PRP به پوست سر می‌تواند منجر به بیداری فولیکول‌های به‌خواب رفته شده و در نتیجه باعث افزایش رشد مو شود.

با توجه به پژوهش انجام شده، این روش درمانی به مدت سه ماه (هر ماه یک تزریق) انجام شده و پس از آن هر شش ماه یک‌بار باید برای ترمیم آن اقدام کرد.

8. از حرارت دوری کنید

حرارت فرکننده‌های مو، سشوارها و اتوهای مو می‌تواند به موهای شما آسیب رسانده و باعث بروز شکستگی شود. از آنجا که نمی‌توان این وسایل را به‌طور کامل کنار گذاشت، بهتر است تلاش کنید تا استفاده از آن‌ها را محدود کنید.

با کم‌کردن دمای این وسایل می‌توانید از آسیب‌رسیدن به موهای خود جلوگیری کنید.

علاوه بر این، با توجه به نتایج یک پژوهش انجام شده در سال 2019 (برگرفته از یک منبع معتبر) استفاده از یک محافظ حرارتی مو پیش از استفاده از این وسایل، می‌تواند شکستگی مو را به‌طور قابل توجهی کاهش ‌دهد.

این محافظ‌های حرارتی با ایجاد یک لایه‌ی محافظ، در هنگام استفاده از این وسایل از کاهش رطوبت مو جلوگیری می‌کنند.

9. برای استفاده از مینوکسیدیل با یک پزشک مشورت کنید

ترکیباتی مانند مینوکسیدیل وجود دارند که به‌صورت بالینی آزمایش شده و نتایج مثبتی داشته‌اند.

از مینوکسیدیل که همان ماده موثره‌ی روگین است برای درمان ریزش موی ارثی در قسمت پشت سر استفاده می‌شود.

برای استفاده از برخی از محصولاتی که حاوی مینوکسیدیل بوده و درصد غلظت آن‌ها پایین‌تر از حد مشخصی باشد، نیازی به نسخه‌ی پزشک نیست. با این وجود، هر دارویی که حاوی مینوکسیدیل است باید در سازمان غذا و دارو (FDA) به ثبت رسیده باشد.

روگین روی همه‌ی افراد تاثیر ندارد و برای مشاهده‌ی نتیجه‌ی آن به سه تا شش ماه زمان نیاز است.

10. موهای خود را کمتر رنگ کنید

هنگامی که موهایمان را رنگ کرده و بافت آن را با مواد شیمیایی تغییر می‌دهیم، تنش روی سطح موها افزایش یافته و منجر به شکستگی می‌شود. اما زمانی که کمتر موهایمان را رنگ می‌کنیم، موها کمتر می‌شکنند و اینگونه به‌نظر می‌رسد که سرعت رشد موها افزایش یافته است.

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهشی که در سال 2021 (برگرفته از یک منبع معتبر) انجام شد، استفاده از رنگ‌های دائمی باعث از بین رفتن اسیدهای چرب سازنده‌ی مو می‌شود. این رنگ‌ها نسبت به رنگ‌های موقت آسیب بیشتری در پی دارند.

11. استفاده از آنتی‌اکسیدان روی پوست سر

تحقیقات بالینی انجام شده نشان می‌دهند که استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به‌طور چشم‌گیری باعث کاهش ریزش مو و بهبود وضعیت پوست سر شما شود.

طی یک پژوهش هشت هفته‌ای (برگرفته از یک منبع معتبر) مشخص شد تعداد تارهای مو و وضعیت پوست سر زنانی که از محصولات درمانی مخصوص پوست سر که حاوی آنتی‌اکسیدان پیروکتون اولامین و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی که پس ازمصرف نیازی به آبکشی ندارند استفاده می‌کنند در مقایسه با زنانی که از دارونما استفاده کرده بودند، افزایش و بهبود یافت.

پژوهش بیست و چهار هفته‌ای دیگری (برگرفته از یک منبع معتبر) نیز انجام شد که نتایج مشابهی در‌بر داشت. این پژوهش نشان داد که در مردان و زنانی که از محصولات درمانی مخصوص پوست سر که حاوی آنتی‌اکسیدان پیروکتون اولامین و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی که پس ازمصرف نیازی به آبکشی ندارند استفاده می‌کنند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که از دارونما استفاده کرده بودند، شاهد کاهش چشم‌گیر ریزش مو و بهبود وضعیت پوست سر خواهیم بود.

محققان بر این باور‌اند که این ترکیبات باعث تقویت و محافظت از دیواره‌ی پوست سر شده و از کم‌پشت‌شدن موها جلوگیری می‌کنند.

12. جلوگیری از شکستن موها

شکستگی مو در کنار خشکی و وزشدگی زمانی رخ می‌دهند که فلس‌های نگه‌دارنده‌ی تارهای موی داخل کوتیکول‌ها از یکدیگر جدا شوند.

برای جلوگیری از وقوع این مشکل، از نکات زیر استفاده کنید:

– استفاده از رژیم غذایی دارای مواد مغذی تقویت‌کننده‌ی مو مانند آهن، روی و فولیک اسید

– استفاده از شامپو بر روی پوست سر

– استفاده از نرم‌کننده

– در هنگام استفاده از حوله برای خشک‌کردن موها به‌جای مالش حوله بر روی موها آن را روی سر قرار دهید تا رطوبت را جذب کند.

– به‌جای استفاده از سشوار، در صورت امکان اجازه دهید موهایتان با جریان هوا خشک شود.

– موهای خود را بیش از اندازه شانه نکنید.

– فقط برای حالت‌دهی به موها از شانه‌های دارای موهای زبر طبیعی استفاده کنید.

13. موهای خود را به‌طور منظم کوتاه کنید

کوتاه کردن موکوتاه‌کردن موها به‌صورت ماهانه باعث افزایش رشد موهای سالم خواهد شد. کوتاه‌کردن مو از موخوره جلوگیری کرده و اجازه‌ی گسترش آن به سمت ریشه‌ی تارهای مو و بروز شکستگی را نمی‌دهد.

برخلاف باور موجود، کوتاه‌کردن مو باعث افزایش سرعت رشد مو نخواهد شد. موهای شما در هر ماه نزدیک به نیم اینچ رشد می‌کند و هیچ ارتباطی به کوتاه‌کردن موها ندارد. جهت انجام یک هرکات مردانه اصولی می توانید از خدمات آرایشگاه مردانه سان بهره مند شوید.

14. محافظت از مو در هنگام خواب

برای بهبود سلامت موها در هنگام خواب از نکات زیر استفاده کنید:

– اطمینان حاصل کنید که خواب کافی داشته باشید- به‌طور کلی هفت تا ده ساعت. نداشتن خواب کافی باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین می‌شود. ملاتونین یکی از هورمون‌هایی است که در تنظیم رشد مو نقش دارد.

– از روبالشی‌هایی از جنس ابریشم یا ساتن استفاده کرده (مخصوصا اگر موهای بلندی دارید) تا از سایش، کشیدگی و گره‌خوردن موها که منجر به شکستگی می‌شود، جلوگیری کنید.

– با موهای خیس به تخت‌خواب نروید. خوابیدن روی موهای مرطوب می‌تواند باعث تضعیف تارهای مو شده و منجر به شکستگی یا کُرک‌شدگی ‌شود.

15. کاهش استرس

تحقیقات نشان می‌دهند (برگرفته از یک منبع معتبر) که استرس مزمن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. ممکن است استرس فولیکول‌های شما را وارد فاز استراحت کند و در این دوره به‌جای رویش، دچار ریزش مو شوید.

چند روش طبیعی برای کاهش استرس:

-ورزش

– مراقبه (مدیتیشن)

– نوشتن در دفترچه‌ی خاطرات

– استفاده از یک رژیم غذایی سالم

سوالات پرتکرار

در ادامه به سوالات پرتکراری که در زمینه‌ی افزایش سرعت رشد و تقویت مو مطرح می‌شوند، پاسخ می‌دهیم.

چطور تراکم موهایم را افزایش بدهم؟

با این که شما نمی‌توانید تعداد فولیکول‌های مو را تغییر دهید، اما می‌توانید به‌صورت طبیعی و با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب که دارای مواد مغذی موثر بر رشد مو از جمله بیوتین، ویتامین C و پروتئین هستند، تراکم موهای خود را افزایش دهید. کاهش آسیب‌‌های وارد شده به مو از طریق خودداری از استفاده از رنگ‌های دائمی و خشک‌نکردن مو با سشوار نیز می‌تواند موثر باشد.

همچنین استفاده از روش‌های مختلف کاشت مو مانند روش FUT و FUE نیز می‌تواند باعث افزایش تراکم موهای شما شود.

موی انسان‌ در کدام فصل رشد بیشتری دارد؟

در زمینه‌ی رشد مو به‌صورت فصلی، تحقیقات زیادی انجام نشده است. پژوهشی قدیمی که در سال 1991 و در بریتانیا انجام شد، نشان می‌دهد که میزان رشد مو در میان 14 مرد سفید‌پوست در ماه مارس به اوج خود و در ماه سپتامبر به کمترین حد خود می‌رسد. با این وجود، در این زمینه به مطالعات گوناگون و گسترده‌تری نیاز داریم.

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که آن افسانه‌ی محبوب «افزایش سرعت رشد مو در طول فصل تابستان» را تایید کند.

چگونه پس از کاهش وزن از ریزش مو جلوگیری کنم؟

ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض کاهش وزن نیز باشد. در کنار سایر عوامل تاثیرگذار، ممکن است این ریزش مو به‌خاطر کمبود مواد مغذی مانند اسیدهای چرب، پروتئین و روی رخ دهد.

برای جلوگیری از ریزش مو از رژیم‌های سخت، رژیم‌های کم‌پروتئین و سایر رژیم‌های بازدارنده دوری کنید.

چه مدل موهایی باعث بهبود سلامت و رشد مو می‌شوند؟

با این که هیچ مدل مویی نمی‌تواند به سلامت و رشد مو کمک کند، اما ممکن است مدل طبیعی مو‌ها که نیاز کمتری به رسیدگی و مراقبت دارد از آسیب‌رسیدن به فولیکول‌های شما جلوگیری کند.

مدل موهایی که می‌توانند باعث آسیب‌رسیدن به موهای شما شوند عبارتند از: مدل دم اسبی، خرگوشی و موهای بافته شده. از جمع‌کردن مو‌ها به‌وسیله‌ی کِش‌، کلیپس‌، تِل‌ و سایر لوازمی که به ریشه‌ی موهای شما فشار می‌آورند، خودداری کنید. استفاده از این لوازم می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

سخن پایانی

با این که ژنتیک در رشد مو نقشی اساسی برعهده دارد، اما چندین عامل دیگر نیز در این امر تاثیرگذار هستند. و با این که هیچ ترکیب جادویی برای رشد لحظه‌ای موها وجود ندارد، اما می‌توانید با پیروی از چند نکته‌ی مشخص سلامت و سرعت رشد موهای خود را بهبود ببخشید.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد مغذی اساسی مورد نیاز بدن مانند پروتئین کافی باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. دور نگه‌داشتن موها از حرارت و مواد شیمیایی نیز می‌تواند موثر باشد.

اگر نگران ریزش موهای خود هستید و با رشد موهای خود مشکلی دارید، می‌توانید درباره‌ی علل بروز این مشکل با یک پزشک مشورت کنید.