آیا میکروپیگمنتیشن بر درمان آلوپسی پوست سر موثر است؟

زمانی که تکه‌های کوچک و غیر قابل رویتی در نتیجه‌ی ریزش مو، روی سرتان داشته باشید، به این حالت آلوپسیا آره‌آتا (طاسی منطقه‌ای/ریزش سکه‌ای مو) گفته می‌شود. اغلب، پیدا کردن یا متوجه این تکه‌ها شدن دشوار است، چرا که بسیار نزدیک به هم ایجاد می‌شوند و مکان‌یابی آن‌ها سخت است و در نتیجه، منجر به از دست دادن مو می‌شوند. تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا یک نفر باید با این مسأله رودررو شود؟

آلوپسیا آره‌آتا چیست؟

وقتی سیستم ایمنی فرد با فولیکول‌های مو مبارزه می‌کند، این بیماری شدید شده و به ریزش احتمالی مو منتج می‌شود. در مردان و زنان، طاسی الگویی در پوست سر، بعضاً در مژه‌ها، ابروها و صورت اتفاق می‌افتد. جالب است که این بیماری به احتمال زیاد، پس از چند سال، مجدداً عود می‌کند.

آلوپسیا یونیورسالیس

نوع دیگری که با نام آلوپسیا یونیورسالیس شناخته می‌شود، حالتی است که در آن، فردِ مبتلا مستعد از دست دادن کل موهای بدنش است. موها حتی پس از رشد، دوباره می‌ریزند. میزان ریزش مو یا رشد آن در میان افراد، متفاوت است.

علل آلوپسیا

باید بدانید که این بیماری‌های مربوط به ریزش مو بیماری‌هایی خودایمن هستند؛ به معنای عمل غیرارادی سیستم ایمنی در برابر سلول‌های سالم. گاهی اوقات، سیستم ایمنی ما بیش‌فعال می‌شود و در نهایت، سلول‌های سالم را با مهاجمان خارجی به بدن اشتباه می‌گیرد. از آنجا که فعال ماندن و محافظت در برابر مواد خارجی وظیفه‌ی سیستم ایمنی است، بعضاً نمی‌تواند خوب‌ها را از بدها تشخیص دهد.

آثار آلوپسیا

وقتی فردی مبتلا به آلوپسیا تشخیص داده می‌شود، به این معنا است که سیستم ایمنی در نبردی «بی‌رحمانه» با فولیکول‌های مو قرار گرفته است. فولیکول‌های مو بخشی از پوست سر انسان هستند که برای رشد مو سازمان‌دهی شده‌اند. اثر مستقیم سیستم ایمنی روی این فولیکول‌های شکننده باعث کوچک شدن آن‌ها و در نتیجه، توقف تولید مو می‌شود.

پژوهش‌های زیادی به این اعتقاد ما کمک کرده‌اند که افراد دارای سابقه‌ی آرتریت روماتوئید یا دیابت نوع1 اغلب دچار این بیماری می‌شوند.

گزینه‌های درمانی مختلف برای آلوپسیا

متاسفانه، در حال حاضر هیچ درمان یا علاج کامل و شناخته‌شده‌ای برای آلوپسیا آره‌آتا وجود ندارد. با این حال، پژوهشگران پزشکی و متخصصان سنتی، در طول چند دهه، روش‌هایی را برای کمک به بازیابی استحکام مو یافته‌اند. وقتی این درمان‌ها به کار برده می‌شوند، به ترمیم سریع مو کمک کرده و ریزش احتمالی مو را در فرد متوقف می‌کنند.

 بیایید به گزینه‌های درمانی مختلف برای این بیماری بپردازیم.

درمان‌های پزشکی

به کار بردن داروها در نواحی ریزش روی پوست سر یکی از روش‌های درمانی ساده است که به بسیاری از افراد پیشنهاد می‌شود. در اینجا، فهرستی از چند دارو را می‌آوریم که هم بدون نسخه و هم با تجویز متخصصان، به تداوم رشد موهایتان کمک می‌کنند:

  • آنترالین (دریتو-اسکالپ)با تحریک سلول‌های پوستی، صرفاً به بهبود رشد مو کمک می‌کند.
  • ماینوکسیدیل داروی بدون نیاز به نسخه و محبوبی برای مصرف مستقیم، دوبار در روز، روی پوست سر، ریش و ابروها است. بازخوردها نشان می‌دهند که این دارو بسیار ایمن بوده اما ممکن است تا حصول نتایج دلخواه یک سال زمان ببرد.
  • ایمنی‌درمانی موضعی روش درمانی طولانی‌مدتی است که برای بازیابی رشد موهایتان استفاده می‌شود. در این فرایند، مواد شیمیایی فعالی مثل دیفن‌سیپرون مستقیماً روی پوست مالیده می‌شوند تا محل خارشی را برانگیزانند. طی شش ماه، اگر همواره این درمان را به کار ببرید، می‌توانید انتظار رشد مجدد را داشته باشید.

درمان‌های خوراکی

امروزه، ما به درمان‌های خوراکی، مثل قرص‌های کورتیزون، در درمان آلوپسیای مزمن اعتماد داریم. با این حال، ممکن است بخواهید قرار ملاقاتی با دکتر داشته باشید تا از عوارض جانبی و شیوه‌ی تجویز آن‌ها مطلع شوید. گزینه‌های دیگر مثل سیکلوسپورین و متوترکسات گزینه‌هایی در دسترس برای ترمیم آلوپسیا هستند. این داروها به سرکوب پاسخ سیستم ایمنی در برابر فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.

با این حال، به دلیل عوارضی مثل لنفوم، افزایش فشار خون و آسیب به کلیه، این داروها نباید به مدت طولانی مصرف شوند. همچنین در مردان الگوی طاسی مردانه باعث ریزش دائمی مو در تمام سنین می‌شود.

درمان‌‌های طبیعی

قبل از کشف شیوه‌های درمانی پزشکی و خوراکی بالا، اجداد ما درمان‌های جایگزینی برای مقابله با آلوپسیا داشتند. بیایید مروری سریع بر آن‌ها داشته باشیم. آماده‌اید؟

  • خوردن ژل‌های موضعی و نوشیدنی‌های آلوئه‌ورا
  • میکرونیدلینگ
  • شرکت در لیزردرمانی با شدت کم
  • رایحه‌درمانی
  • استفاده‌ی مداوم از ویتامین‌هایی مثل بیوتین و زینک
  • طب سوزنی
  • مصرف مستقیم آب پیاز روی پوست سر
  • مالیدن روغن‌هایی مثل نعنا، درخت چای، اسطوخودوس و رزماری روی پوست سر
  • داشتن رژیم غذایی ضدالتهاب که در آن به طور عمده از سبزیجات و گوشت تغذیه می‌شود.
  • پروبیوتیک‌ها

درمان میکروپیگمنتیشن پوست سر

ممکن است گزینه‌ها و روش‌های درمانی بالا تا دستیابی به نتایج خوب، هزینه‌ی زیادی ببرند. با این حال، برخلاف سایر روش‌ها که چندان قابل اعتماد نیستند، میکروپیگمنتیشن پوست سر برای آقایان و خانم ها روش درمانی تضمینی، اقتصادی و ایمنی را به مردان، زنان و کودکان مبتلا به آلوپسیا آره‌آتا عرضه می‌کند. روند میکروپیگمنتیشن پوست سر برای آلوپسیا، درست مانند خالکوبی روی پوست، شامل تزریق نقاط رنگدانه در پوست سر است.

میکروپیگمنتیشن پوست سر با رنگ استاندارد پوست به پوشاندن موهای ازدست‌رفته کمک می‌کند که به علت آلوپسیا توتالیس و آلوپسیای آندروژنیک ایجاد شده و بیش از همه، باعث طاسی الگویی در مردان می‌شود. این میکروپیگمنتیشن پوست سر برای روند آلوپسیا به ایجاد حالتی کمک می‌کند که انگار موها به تازگی از روی سرتان تراشیده شده‌اند.

میکروپیگمنتیشن پوست سر برای آلوپسیا اگر بهترین گزینه نباشد، حداقل یکی از بهترین‌ها در درمان همه‌ی موارد آلوپسیا، از جمله آلوپسیای آندروژنیک است.

مزایای میکروپیگمنتیشن پوست سر برای افراد دچار آلوپسیا

ما در تلاش هستیم تا بپردازیم به اینکه میکروپیگمنتیشن پوست سر برای آلوپسیا چگونه می‌تواند به افراد مبتلا به انواع آلوپسیا کمک کند. در این مرحله، باید توجه داشته باشیم که میکروپیگمنتیشن پوست سر علاج مستقیمی برای آلوپسیا آره‌آتا نیست. با این حال، به عنوان پوششی برای نشانه‌های آن عمل می‌کند. زمانی که در حال درمان نشانه‌های آلوپسیای خود هستید، همین امر دلیلی کافی برای انتخاب میکروپیگمنتیشن پوست سر است. با میکروپیگمنتیشن پوست سر، نشانه‌هایتان فوراً محو نمی‌شوند؛ فقط پنهان می‌شوند.

نتیجه‌گیری

میکروپیگمنتیشن پوست سر همیشه راه حلی عالی برای افراد دچار نشانه‌های آلوپسیا و همچنین مسائل مربوط به عزت نفس است. با گزینه‌ی درمانی میکروپیگمنتیشن پوست سر، تضمین می‌شود که آن‌ها بدون فکر کردن به ریزش موهایشان، به فعالیت‌های روزمره‌ی خود ادامه دهند.

از آنجا که روش میکروپیگمنتیشن پوست سر کل پوست سر را می‌پوشاند، اثر آلوپسیا آره‌آتا مثل قبل مشهود نیست. تمام آثار ریزش مو، که در نتیجه‌ی بیماری فولیکول‌های مو هستند، با درمان میکروپیگمنتیشن پوست سر پنهان می‌شوند.

پرسش‌های متداول

  درماتولوژیست‌ها برای آلوپسیا چه کار می‌کنند؟

ممکن است درماتولوژیست‌ها برای بهبود رشد طبیعی موها در بیماران مبتلا به آلوپسیا، تزریق کورتیکواستروئیدها یا میکروپیگمنتیشن پوست سر را توصیه کنند.