تلفن واتس اپ اینستاگرام

رنگ موی آقایان: هر آنچه لازم است در این باره بدانید

مدل موی آقایان، برخلاف کت و شلوار، ساعت یا یک جفت کفش کتانی، بخشی از استایل است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. این حرف به این معناست که موهای شما چه قهوه‌ای‌‌، چه جو گندمی، بلوند یا سفید باشد، ارزش این را دارد که مطمئن شوید کاملا خوب جلوه می‌کند.

در زمانه‌ای که‌ مردان بوتاکس می‌کنند و ابرو‌های خود را اصلاح می‌‌کنند‌‌‌، دوره تکبر مردان نسبت به رنگ کردن موهایشان گذشته است. اگر به رنگ کردن موهای خود بسیار علاقه داریم، پس چرا همچنان این کار را اشتباه انجام دهیم؟!

برای اینکه رنگ موی شما به بهترین نحو ممکن باشد‌، از متخصصین در زمینه رنگ مو مشورت خواستیم تا پیشنهاداتشان را با ما درباره همه چیز‌، از پنهان کردن موهای سفید تا یک تغییر اساسی، به اشتراک بگذارند. پس مطمئن باشید که در این زمینه اطلاعات خوبی به دست خواهید آورد‌.

آیا لازم است موهایم را رنگ کنم؟

رنگ پوست

انتخاب رنگ موی مناسب میتواند تفاوت زیادی در ظاهر شما ایجاد کند‌‌؛ در نتیجه پیدا کردن رنگ موی طیف متناسب با رنگ پوستتان بسیار مهم است‌. به عنوان یک قاعده کلی، باید رنگ مویی مد نظر شما باشد که در تقابل با رنگ موجود در ته رنگ پوستتان باشد‌. برای اینکه بدانید در کدام گروه قرار میگیرید‌، سطح زیرین بازوی خود را بررسی کنید. افرادی که رنگ پوست سرد دارند، رگ‌ های آبی یا بنفش دارند و رنگ های گرم‌تر مناسب این افراد است‌؛ در حالی که رنگ پوست‌های گرم، رگ های سبز مانند دارند و رنگ‌های سردتر برای آن‌ها مناسب است‌.

جنس و رنگ مو

متاسفانه تغییر رنگ مو به شکلی یکدست برای همه افراد کار راحتی نیست. به طور کلی‌، هر چه موی شما تیره‌تر، ضخیم‌تر و فر‌تر باشد‌، دکلره کردن آن سخت‌تر خواهد بود‌؛ البته این حرف به این معنا نیست که این کار غیرممکن است. با این وجود ممکن است به چندین بار دکلره نیاز داشته باشید تا نتیجه دلخواه را بگیرید و این می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. اگر موهای صاف و روشن طبیعی ندارید پس این کار را به حرفه‌ای ها بسپارید‌.

سن

برای بیشتر مردان‌، نشانه‌های افزایش سن است که آن‌ها را وادار می‌کند تا سراغ شیشه‌های رنگ مو بروند‌. به هر حال اگر در سنین پایین‌تر هم به دنبال تغییر هستید‌، سن شما اهمیت دارد‌. هر چند اجازه نداریم یک آقا را محدود کنیم که چه کار باید انجام دهد، ولی بعضی از مدها بهتر است به جوانان اختصاص یابد‌. با پشت سر گذاشتن دهه سوم عمر خود‌‌، صورتی با رنگ های نئونی را کنار بگذارید و سراغ رنگ‌های قدیمی‌تر بروید‌.

سبک شخصی

شما می‌توانید تمام تست‌های مربوط به “موهای خود را چه رنگی کنم” که در اینترنت وجود دارد را انجام دهید‌؛ اما مهم نیست ستاره بخت شما‌‌‌، فرشته نگهبان‌ یا پرنسس دیزنی مورد علاقه‌تان شما را به چه نتیجه‌ای برساند‌‌، اگر آن رنگ با سبک شخصی شما جور نباشد پس مناسب شما نیست‌. مواردی مانند شغل‌تان (و نوع پوشش) را در نظر داشته باشید و همچنین هر چیزی که در کمد لباستان آویزان است‌، حتی قبل از اینکه یک نمونه رنگ انتخاب کنید‌.

مراقبت و نگه‌ داری

همانند همه بخش‌های روتین آراستگی، بزرگترین مانع برای تأثیرگذار بودن، پیچیدگی کار است. اگر مدت زمان کارهای همیشگی صبح شما بیش از حد طولانی شود‌، دیگر آن را انجام نمی‌دهید. صحبت از مراقبت از موهای رنگ شده می‌تواند به طور جدی خبر بدی برای موهای شما باشد‌. مواد شیمیایی مورد استفاده در دکلره‌، چربی طبیعی موهای شما را کاهش می‌دهد‌. این به این معناست که بدون کمی TCL، موهایتان بسیار خشک و شکننده می‌شود. اگر نسبت به مراقبت از مو متعهد نیستید، پس از رنگ مو دور بمانید.

رنگ موی آقایان

رنگ کردن موها‌ی جو گندمی

جو گندمی شدن موها بخشی کاملا طبیعی از جریان پا به سن گذاشتن است. در حالی که داشتن تعدادی موی خاکستری بین موهایتان دلیلی بر رنگ کردن آن نیست؛ اما موهای جو گندمی همانند الگوی طاسی مردانه می‌تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد‌.

اگر نمی‌توانید موهای جو گندمی خود را بپذیرید پس کاری کنید که ناپدید بشوند. استفاده از رنگ مو روشی آسان برای پنهان کردن موهای خاکستری است‌. در حالی که سالن‌های زیبایی مطمئن‌ترین محل برای انجام این کار هستند ولی با انجام چند مرحله ساده می‌توانید به راحتی این کار را در خانه هم انجام دهید‌.

در صورتی که موهای کوتاه دارید و اولویت اول شما پوشاندن بخش‌های خاکستری است‌، پس به دنبال رنگی باشید که دو درجه از تیرگی رنگ طبیعی موی شما روشن‌تر باشد و رنگمایه بلوند دودی داشته باشد؛ مثلا بلوند قهوه‌ای_ دودی روشن. احسان نجاریان، استایلیست، کارشناس رنگ مو و بنیانگذار سالن سان، می‌گوید:« این کار با هرگونه گرمایی (غنای رنگ) که ممکن است در طول پروسه رنگ مو ایجاد شود مقابله می‌کند.»

اگر چه به پایان رساندن و انجام کار در اسرع وقت وسوسه کننده است‌، اما از خالی کردن کل محتویات داخل شیشه رنگ مو روی سرتان خودداری کنید. احسان نجاریان می‌گوید:«اگر موهای کوتاهی دارید شاید تنها به یک سوم ظرف رنگ مو برای پوشاندن آن نیاز داشته باشید‌. استفاده بیش از حد از رنگ می‌تواند باعث رسوب بیش از حد شود؛ در نتیجه موها بسیار تیره و پر رنگ به نظر میرسند‌.»

در عوض، مقدار کمی از رنگ را روی برس کوچکی بریزید و به آرامی، با حرکات دورانی روی قسمت‌های خاکستری استفاده کنید. این روش نه تنها موهای خاکستری را یکدست می‌کند بلکه رنگ سرد و تنوع طبیعی طیف‌ها را حفظ می‌‌نماید. این مطلب به این معناست که به تام هنکس شباهتی پیدا نخواهید کرد.

علاوه بر موارد بالا، راهنمای روی بسته رنگ مو را دنبال کنید. اگر موفق نشدید، دست در جیب خود کنید و به یک متخصص مجرب اجازه دهید تا از عهده رنگ موهایتان بربیاید.

دکلره کردن مو

اگر هنوز انقدر سر زنده هستید که سراغ دکلره کردن مو بروید پس رنگ موی لاکی بلو ( همانند لاکی بلو اسمیت، مدل موفق با رنگ موهای پلاتینی) می‌تواند توجه همه را به سمت شما جلب کند.

تنها کافی است سری به مد و فشن موهای این فصل بزنید تا ببینید رنگ پلاتینی واقعا پرطرفدار بوده است. اما مراقب باشید چون یک اینکه این رنگ با هر رنگ پوستی سازگار نیست‌. ( مو قرمزها‌، برای شما متأسفم.) و دوم اینکه داشتن این رنگ مو به این آسانی‌ها هم نیست.

احسان نجاریان می‌گوید:« روشن‌سازی مو یا دکلره روند سر راست و راحتی نیست چون در واقع رنگدانه مو را از آن جدا می‌کنید.»

در واقع اگر موهای شما به شکل خاصی تیره است، این روند، احتمالا نیازمند دو مرحله روشن‌سازی مو باشد. احسان نجاریان می‌گوید:« این یک هنر واقعی است و بدست آوردن رنگ بلوند مناسب هم به آن آسانی نیست که روی جعبه رنگ مو نشان داده می‌شود.»

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و شبیه کسی نشوید که یک قناری روی سرش مرده است از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید. احسان نجاریان می‌گوید: « موارد زیادی است که باید مد نظر داشته باشید از جمله رنگ پوست‌، سبک زندگی و رنگ نهایی مطلوب. سخت است که همه این موارد را بدون راهنمایی یک آرایشگر مو بدست بیاورید‌.»

رنگ موی فانتزی

آیا می‌خواهید برای رنگ مویتان وقت بیشتری بگذارید؟ پس رنگ‌هایی را انتخاب کنید که نظرها را به خود جلب می‌کنند‌؛ مانند صورتی، سبز یا آبی. (البته اگر این کار را کردید و رئیستان دستور اخراجتان را داد، به خاطر اینکه شبیه پری دریایی شده‌اید، ناراحتی خود را سر ما خالی نکنید.)

با وجود حامیان این رنگ موها مانند جرد لتو، زین مالیک و جیدن اسمیت، امتحان کردن رنگهای روی چرخه رنگ روشی مطمئن برای جلب توجه است. برای اینکه بفهمید که این کار، حرکتی پرمخاطره است نیازی به مدرکی در زمینه تئوری رنگ‌ها ندارید‌.

رنگ‌های روشن بهترین نتیجه را روی موهای دکلره شده می‌دهند. اگر علاقه‌ای به طاس شدن و ریزش مو ندارید، پس بهتر است که این کار را هم به حرفه‌ای‌ها بسپارید.

احسان نجاریان می‌گوید:« ساده ترین و اثر بخش‎ترین راه برای رسیدن به دکلره مناسب، استفاده از پاک کننده‌ایست که پایه و مبنایش آب است. این نوع پاک‌کننده هر چه بیشتر روی موها بماند رنگ مو را روشن‌تر خواهد کرد. این محصول چون پایه و مبنایش آب است و هیچ مواد شیمیایی زیان آوری ندارد پس به کیفیت موی شما آسیبی نمی‌رساند.»

در نهایت اگر مجموعه‌ای چشمگیر از انواع کلاه‌ ندارید (یا شغل دومتان سرگرم‌کردن بچه‌ها است.)، تصویر‌های زیر بهترین نتیجه‌ای است که می‌توان با استفاده از رنگ‌های نیمه دائمی گرفت.

مراقبت از موها بعد از رنگ کردن

در حالی که مردانی که موهای کوتاهی دارند و موهایشان هنوز در حال رشد هستند، نیازی نیست نگران ماندگاری رنگ باشند (موهای خاکستری شما بعد از چند هفته دوباره ظاهر خواهند شد.)، مردانی با موهای بلند، همانند کسانی که مرتب شنا می‌کنند، می‌توانند این مراحل را دنبال کنند تا سرعت از بین رفتن رنگ را کاهش دهند‌.

احسان نجاریان می‌گوید:« بعد از هر شست و شو از نرم کننده‌ای استفاده کنید که باعث از بین رفتن رنگ مو نمی‌شود و اگر موهایتان دکلره پلاتینی یا یک رنگ فانتزی مانند نقره‌ای، خاکستری یا رنگ‌های پاستلی است از شامپوی آبی یا بنفش استفاده کنید‌.» اگراین کار را نکنید، در موهای شما به سرعت ته رنگ زرد یا سبز، همچون کراتین (پروتئین فیبری که ساختار مو را تشکیل می‌دهد.) ظاهر می‌شود.

اگر در موهایتان رنگ زرد دیدید از واریاسیون نقره‌ای استفاده کنید و روزانه موهایتان را با شامپوی آبی بشویید تا رنگ سفید یخی آن ترمیم شود.

احسان نجاریان پیشنهاد می‌کند از TLC استفاده کنید. او می‌گوید: «برای احیا کردن رطوبت موی خود، یک بار در هفته از ماسک نرم کننده و تقویت کننده مو استفاده کنید. رنگ کردن مو روندی شیمیایی است پس باید موهای خود را در بهترین شرایط نگه دارید تا همیشه زیبا و جذاب بنظر بیاید‌.»

پرسش و پاسخ درباره رنگ مو

موهایم را چه رنگی کنم؟

شما هر روز صبح یک نوع صبحانه نمی‌خورید، پس چرا مدام به یک رنگ مو راضی می‌شوید؟ البته که اضافه کردن سس تند به برشتوک شاید متفاوت باشد اما ضرورتاً به معنای بهتر بودن آن نیست؛ که به طور خلاصه به این معناست که هر رنگی که انتخاب کردید باید برای شما مناسب باشد. برای این کار لازم است که متغیرهایی از جمله رنگ پوست، سن و جنس مو را در نظر بگیرید.

هر از چه مدت باید موهایم را رنگ کنم؟

چه یک حرفه‌ای را برای این کار انتخاب کنید یا چه در خانه آن را انجام دهید‌، حد مشخصی میان محافظت از ریشه مو و بیش از حد گذاشتن رنگ، روی مو وجود دارد‌. اینکه هر از چه مدت باید موهای خود را رنگ کنید بستگی به عواملی مانند نوع مو، رنگ طبیعی مو و طیف رنگی دارد که می‌خواهید رنگ موی خود را به آن تغییر دهید دارد‌؛ اما با این وجود شما همچنان مقداری مواد شیمیایی روی موی خود می‌گذارید. بیشتر حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌کنند که حداقل دو هفته بین هر نوبت رنگ مو فاصله باشد تا آسیب را به حداقل برسانید.

قبل از اینکه موهایم را رنگ کنم چه کارهایی باید انجام دهم؟

اگر این متن را می‌خوانید احتمالا تا به حال موی خود را رنگ نکرده‌اید یا دفعه قبل نتیجه وحشتناکی گرفته‌اید. برای اینکه اتفاقی که دفعه قبل برایتان افتاد دوباره تکرار نشود، موارد متعددی است که باید قبل از باز کردن ظرف رنگ مو، آن‌ها را کنار بگذارید‌. این موارد عبارت است از عمده محصولات مدل‌دهی مانند ژل مو، اتو مو و سشوار و لوسیون‌های موی شیمیایی. همه این موارد یا آسیبی که بخاطر دکلره شیمیایی به موهایتان وارد شده را شدیدتر می‌کنند یا سرعت اثر دکلره روی مو را کاهش می‌دهند.

چگونه رنگ مو را از پوست و دست‌هایم پاک کنم؟

رنگ مو از زمان ملکه الیزابت پیشرفت زیاد کرده است‌‌‌‌‌‌؛ زمانی که زنان با استفاده از ادرار به موهای خود ته رنگ زردی می‌دادند. (میدانیم که چندش آور به نظر می‌رسد.) در واقع رنگ موهای امروزی آنقدر تأثیرگذار هستند که صورت‌، گردن و دست‌ها هم می‌توانند دچار عواقبی مشابه موها شوند. برای جلوگیری از این موضوع‌، همیشه دستکش بپوشید و سعی کنید قبل از رنگ کردن، لایه‌ای نازک از وازلین یا روغن بچه در امتداد خط رویش مو قرار دهید. برای پاک کردن لکه‌ها، مقدار کمی مایع لباسشویی، مایع ظرفشویی یا روغن زیتون را روی یک دستمال مرطوب بریزید و به آرامی روی پوست بکشید تا رنگ مو کاملا پاک شود.

آیا می‌توان موهای خیس را رنگ کرد؟

زمانی که بحث رنگ مو مطرح است‌، استفاده از آن روی موی خشک یا خیس به عوامل مختلفی همانند جنس مو بستگی دارد. اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد‌؛ در حالی که بعضی می‌گویند موهای خیس، بهتر از آسیب‌های ناشی از رنگ مو مراقبت می‌کنند، عده دیگری بر این باورند که موهای خیس می‌توانند مانع کارکرد رنگ مو شوند. اگر دچار تردید هستید، معمولا دلیلی وجود دارد که دستورالعمل‌ها نوشته می‌شوند.

آیا رنگ مو دارای تاریخ مصرف است؟

قبل از اینکه از خود بپرسید “بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیوفتد چیست؟” و بعد مقدار زیادی از رنگ مویی که شش ماه ته کمد رها شده بوده است را استفاده کنید‌، دست نگه دارید. رنگ موی باز نشده معمولا دارای تاریخ مصرف نیست ( اگر هم داشته باشد، روی بطری درج می‌شود.)؛ ولی اگر غلظت آن غیر معمولی است یا محتویات محصول تجزیه شده است، آن را در سطل زباله بیندازید و یک رنگ موی دیگر بخرید.

رنگ مو چقدر دوام می‌آورد؟

ارزش این را دارد که رنگ موهای نیمه دائمی یا غیر دائمی از هر نوع را انتخاب کنید مگر اینکه صد در صد از کار خود مطمئن باشید. این رنگ‌ها معمولا تا حدود 28 بار شست و شوی مو دوام می‌آورند‌؛ ولی برای جلوگیری از خشک شدن پوست سر بهتر است از شستن روزانه موهای خود منصرف شوید و پس از آن رنگ مو بین چهار تا شش هفته دوام خواهد آورد‌.