تلفن واتس اپ اینستاگرام

لیزر برای کمک به رشد مجدد مو

به‌طور کلی ما لیزر‌‌های زیبایی را ابزاری برای خلاص‌شدن از شر چیز‌هایی که علاقه‌ای به وجودشان نداریم -مانند چین ‌و چروک، زخم‌ها، خالکوبی‌ها و موهای زائد بدن می‌دانیم. اما لیزر می‌تواند تمام چیز‌هایی را که از ما می‌گیرد را به ما بازگرداند. با این که لیزر‌ به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ابزار‌ها برای رفع موهای زائد محسوب می‌شود، می‌توان از لیزر برای رشد موها نیز کمک گرفت.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که همه‌ی لیزرها به یک شکل ساخته نمی‌شوند. لیزر‌هایی که برای رفع موهای زائد از آن‌ها استفاده می‌شود، پرتوهای نور متمرکز‌شده‌ای هستند که به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند. رنگ‌دانه‌های موجود در موهای شما این نور را جذب می‌کنند، آن را به حرارت تبدیل می‌کنند و سرانجام این حرارت به فولیکول‌ها آسیب رسانده و از رشد مجدد مو جلوگیری می‌کند. اگر به‌دنبال بهبود رشد موهای خود هستید، این نوع از لیزرها برای کمک به شما بیش از اندازه خشن هستند. این نوع لیزرها بیشتر مخصوص سوزاندن زمین هستند تا این که بخواهند به بارور‌شدن خاک زمین کمک کنند.

از سوی دیگر، لیزرهایی که برای بهبود رشد موها استفاده می‌شوند، لیزرهای سرد و با درجه‌های پایین‌تر هستند. این روش درمانی بیشتر بر تاثیرات شیمیایی نور (برخلاف ناثیرات فیزیکی لیزرهای مخصوص رفع موهای زائد) و افزایش گردش خون در لایه‌ی خارجی میان‌پوست متکی است که در نتیجه باعث افزایش رشد مو می‌شود.

استفاده از لیزر برای افزایش رشد مو روش خیلی جدیدی نیست و اخیرا و پس از تماشای آخرین فصل سریال Queer Eye و دیدن پیشنهاد متخصص زیبایی جاناتان ون‌نس برای استفاده از یک کلاه لیزری به خانمی که با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کرد، توجه ما را به خود جلب کرد. زمانی که گروه Fab Five پس از یک سال دوباره به ملاقات این خانم آمدند، موهایش دوباره رشد کرده و بود از همیشه بهتر به‌نظر می‌رسید.

ما به این نتیجه رسیدیم که به اطلاعات بیشتری نیاز داریم، پس در این زمینه با متخصصین مختلف مشورت کردیم. در ادامه به شرح تمام نکاتی که باید درباره‌ی استفاده از لیزرها برای رشد مجدد موها بدانید، خواهیم پرداخت و از چگونگی کارکرد آن‌ها گرفته تا سطح توقعی که باید از این روش داشته باشید صحبت خواهیم کرد.

لیزر چگونه می‌تواند باعث تحریک و رشد مجدد مو شود

دکتر آرش اخوان که یک متخصص پوست ساکن نیویورک است می‌گوید:«به لیزر‌هایی که باعث تحریک و رشد مجدد مو می‌شوند لیزرهای درجه پایین گفته می‌شود. برای لیزر درمانی با درجه پایین (LLLT) از نور مادون قرمز استفاده می‌شود که به پوست سر نفوذ می‌کند.»

رشد مو از پوست سر شروع می‌شود که در واقع همین نکته علت اصلی موثر‌بودن این روش درمانی است که توضیح آن از حوصله‌ی این مطلب خارج است. دکتر اخوان می‌گوید:«این نور به بهبود گردش خون و افزایش جریان خون و اکسیژن موجود در فولیکول‌ها کمک می‌کند و در نتیجه سلول‌های موجود در ریشه‌ی مو را تحریک به تولید دوباره‌ی فولیکول و تشویق به رشد مجدد مو می‌کند.» همچنین این افزایش گردش خون بدان معنا است که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سمت فولیکول‌ها می‌روند و شرایط ایده‌آل برای رشد موها را فراهم می‌کنند.

نکته‌ی جالب: دلیل استفاده‌ی ما از لیزر برای افزایش رشد مو به یک اتفاق تصادفی برمی‌گردد. در دهه‌ی شصت میلادی یک فیزیک‌دان مجارستانی مشغول آزمایش سرطان‌زا‌بودن اشعه‌ی لیزر روی موش‌های آزمایشگاهی (که مطابق مقررات باید موهای آن‌ها تراشیده می‌شد) بود. نتیجه‌ی آزمایش این بود که لیزر نه‌تنها باعث بروز سرطان نشد، بلکه باعث بهبود رشد موها در موش‌ها شد.

سایر نتایج (جدیدتر) نیز امیدوارکننده بوده‌اند. یکی از پژوهش‌هایی که اخیرا انجام شده است نشان می‌دهد که LLLT برای درمان ریزش مو با الگو‌های مختلف بسیار موثر است و عوارض جانبی ناچیزی دارد. در میان شرکت‌کنندگان فراوان این آزمایش که از جنسیت‌های مختلف بودند، شاهد افزایش تراکم، رشد مجدد، افزایش ضخامت و حتی افزایش قطر موها هستیم. پژوهش دیگری نیز انجام شد که تاثیرگذاری این روش درمانی بر طاسی سر را تایید می‌کند.

مزایای استفاده از لیزر برای رشد مجدد مو

اگر اولین بار است که درباره‌ی کاربرد لیزر در زمینه‌ی رشد مجدد مو مطالعه می‌کنید و تصور می‌کنید که این روش می‌تواند تفاوت‌ها را رقم بزند، کاملا درست فکر می‌کنید. اگر این روش درمانی برای رفع نیاز‌ها و بودجه‌ی شما مناسب باشد، یک تجربه‌ی بسیار راحت با درصد بالای موفقیت در تحریک و رشد مجدد مو در انتظار شما خواهد بود. برخی از مزایای اصلی این روش عبارت‌اند از:

  • تحریک مو‌ها برای رشد مجدد
  • بدون درد
  • بدون خطر
  • بدون وارد‌شدن به بدن و داخل پوست
  • کمترین عوارض جانبی ممکن

ما صدای شما را می‌شنویم: اگر شما با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالا همین حالا هم شامپو‌های بدون نسخه، محصولات مخصوص افزایش ضخامت مو، مکمل‌های دارویی و داروهای بانسخه‌ای مانند مینوکسیدیل را امتحان کرده‌اید. چرا باید لیزر درمانی را به فهرست بالا اضافه کنید؟ دکتر رابین بلوم که یک متخصص پوست ساکن نیویورک است، می‌گوید:«با این که گزینه‌های فراوانی برای تحریک و رشد مجدد مو وجود دارد، لیزر درمانی می‌تواند یک مکمل فوق‌العاده برای رژیم‌های مراقبت از مویی باشد که در آن‌ها از دارو‌هایی مانند پروپشیا، روگین، اسپیرونولاکتون یا PRP درمانی استفاده می‌کنند.»

علاوه براین، اگر شما در استفاده از سایر روش‌های درمانی به بن‌بست رسیده باشید با امتحان‌کردن این روش چیز زیادی را از دست نخواهید داد. دکتر بلوم می‌گوید:«این روش کم‌ترین عوارض جانبی ممکن را دارد. همچنین این روش بدون درد است، استفاده از آن ساده است و حتی می‌توان از این روش در خانه نیز استفاده کرد.»

البته این روش چند مشکل نیز دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. دکتر بلوم می‌گوید:«این روش وقت‌گیر است؛ باید چندین بار در هفته از این روش درمانی استفاده کنید که هر جلسه‌ معمولا نزدیک به سی دقیقه زمان می‌برد.» و کار شما هرگز به‌معنای واقعی و به‌طور کامل تمام نخواهد شد. دکتر ایمی پرلماتر، متخصص پوست ساکن نیویورک اضافه می‌کند:«ریزش مو هرگز به‌طور کامل متوقف نمی‌شود، پس برای ادامه‌دار‌شدن رشد موها باید روش درمانی خود را به‌طور مرتب ادامه بدهید.» علاوه‌ براین، با این که پژوهش‌های اولیه نتایج امید‌وارکننده‌ای داشته‌اند، اما هیچ اجماعی بر روی پارامتر‌های اصلی (مانند طول موج، دوره‌ی زمانی هر پالس، میزان شار عبوری) که در رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب موثراند، وجود ندارد.

خانه در برابر مطب

دکتر اخوان می‌گوید:«این روش درمانی می‌تواند در مطب انجام شود، اما وسایل متنوع قابل‌حملی نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را بخرید و در خانه از آن‌ها استفاده کنید.» احتمالا کلاه‌ها و شانه‌هایی که دارای دیود‌های لیزری با گرید پزشکی هستند، برای شما آشنا‌تر باشند. وسایل مخصوص LLLT مانند کلاه لیزری مخصوص رشد مجدد موی CapillusOne یا شانه‌ی لیزری Hairmax Ultima 12 که دارای تاییدیه‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا (FDA) هستند (علی‌رغم قیمت بالا) به‌طور گسترده در بازار موجود هستند که اگر استفاده از آن‌ها برای شما موثر واقع شود، می‌توانند این جلسات متعدد و ضروری هفتگی را برای شما راحت‌تر کند.

در دوران لیزر درمانی چه انتظاراتی داشته باشیم

در این روش «زیبایی به معنای درد‌کشیدن» نیست. روش‌‌های درمانی LLLT ساده هستند و نباید هیچ‌گونه ناراحتی برای شما به‌وجود بیاورند. تنها کاری که باید انجام دهید اطمینان حاصل‌کردن از تمیزی موهای خود (و عاری‌بودن موها از محصولات حالت‌دهنده) و پیدا‌کردن یک مکان راحت برای نشستن به مدت پنج تا سی دقیقه است؛ این زمان به دستگاهی که از آن استفاده‌ می‌کنید بستگی دارد. برخی از این دستگاه‌ها مانند کلاه لیزری Capillus حتی جلسات شما را زمان‌بندی می‌کنند و پس از پایان کار به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند. دکتر اخوان می‌گوید:«بیماران با یک نور روشن قرمز رنگ مواجه خواهند شد، اما نباید چیزی روی پوست سر خود احساس کنند.»

البته شما باید صبور باشید. نه تنها بازسازی و رشد مجدد مو مانند گذشتن از هفت‌خوان رستم دشوار است، بلکه نتایج آن نیز در سه تا شش ماه اول (زمان لازم برای افزایش گردش خون و رشد مجدد موهای سالم) شروع درمان قابل مشاهده نیست. و شاید ظاهر شما مثل بسیاری دیگر از روش‌های درمانی، مانند «عکس‌های قبل از درمان و بعد از درمانی» که در اینترنت می‌بینید تغییر نکند. دکتر اخوان اشاره می‌کند:«تاثیر این روش درمانی برای هر شخص متفاوت خواهد بود و اثرات آن ماندگار نیست. شاید برخی از افراد نتایج فوق‌العاده‌ای بگیرند در حالی که شاید این اتفاق برای دیگران رخ ندهد. برای ادامه‌داربودن نتایج مثبت و تحریک سلول‌ها ضرورت دارد که دوره‌ی درمانی خود را ادامه بدهید.»

عوارض جانبی احتمالی

یکی از مزایای بزرگ لیزردرمانی ناچیز‌بودن عوارض جانبی آن است، اما با این حال باز هم باید به چند نکته توجه کنید. اگر پوست حساسی دارید، هر مقداری از نور ممکن است باعث سوزش و التهاب پوست شما شود، اما مطابق نظر دکتر بلوم این یک مورد بسیار نادر است. افرادی که دچار زخم‌های ناشی از طاسی سر هستند بهتر است پیش از شروع هر نوع لیزر درمانی خانگی با یک متخصص پوست مشورت کنند. دکتر بلوم همچنین توصیه می‌کند که پیش از شروع درمان دارو‌های مصرفی خود را بررسی کنید، زیرا برخی از دارو‌ها می‌توانند موجب بروز حساسیت به نور شوند.

قیمت دستگاه‌های LLLT قابل استفاده در خانه با توجه به قدرت طول موج و تکنولوژی به‌کار رفته در آن‌ها  از ۴۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار متغیر است. قیمت هر جلسه لیزر درمانی در مطب از ۷۵ دلار شروع می‌شود.

مراقبت در دوره‌ی نقاهت

روش‌های درمانی LLLT به مراقبت چندانی نیاز ندارند و اکثر افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به فعالیت‌های روزمره‌ی خود ادامه دهند. دکتر پرلماتر توصیه می‌کند که تا ۲۴ ساعت پس از اتمام هر جلسه از شستن سر، قرار‌گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی و ورزش‌کردن خودداری کنید.

نکته‌ی پایانی

با این که استفاده از لیزر درمانی برای رشد مجدد مو روش ارزان‌قیمتی نیست، اما یک جایگزین (یا مکمل) عالی برای روش‌های درمانی نام‌آشنا‌تری مانند استفاده از مینوکسیدیل، روگین یا PRP است. حتی اگر شما با ریزش جدی مو مواجه نیستید و قصد دارید موهای ضخیم‌تری داشته باشید، این دستگاه‌ها می‌توانند توجه شما را به خود جلب کنند. دکتر اخوان توضیح می‌دهد:«این دستگاه‌ها حتی می‌توانند برای کسانی که دچار ریزش مو نیستند نیز بسیار مفید باشند، زیرا به تقویت موها کمک می‌کنند و موجب سلامتی و رشد موها می‌شوند.»

مهمترین نقطه‌ی قوت؟ برخلاف لیزر‌های مخصوص از بین‌بردن موهای زائد، خالکوبی و بیگانه‌های فضایی، LLLT روشی بی‌خطر و نسبتا بدون درد است. یک روش درمانی که بتوان از آن در خانه و در حالی که شلوار راحتی به‌تن داریم استفاده کرد و هیچ تاثیر منفی روی ما نداشته باشد، بسیار نادر است. و با این که برای دیدن نتایج مثبت آن به صبر (و پشتکار برای ادامه‌دادن روند درمان) نیاز دارید، اینطور به‌نظر می‌رسد که لیزر درمانی ارزش امتحان‌کردن دارد.