تلفن واتس اپ اینستاگرام

استفاده از سرامید برای مو: مزایا و طریقۀ استفاده

آیا تابه‌حال از محصول مراقبتی استفاده کرده‌اید که آن‌قدر خوب و مؤثر باشد که دلتان بخواهد در آن حمام کنید؟ خب، باید گفت این احساس شما کاملاً اشتباه نیست. برخی از بهترین مواد مراقبت از پوست می‌توانند به همان اندازه برای موهای شما مؤثر باشند.

ممکن است به‌خاطر استفادۀ روزانه از مرطوب‌کننده در مورد سرامید چیزی شنیده باشید. در مراقبت‌های پوستی از سرامیدها به منظور ترمیم لایۀ محافظ پوست استفاده می‌شود تا این لایه بتواند رطوبت را حفظ کند. به طور طبیعی بیش از 50 درصد از ترکیب پوست ما را سرامید تشکیل می‌دهد، اما با افزایش سن، سرامید اثربخشی خود را از دست می‌دهد و در نتیجۀ این اتفاق خاصیت ارتجاعی، رطوبت و صافی پوست از بین می‌رود. به همین خاطر است که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست به دنبال بازیابی آنها هستند.

به طور طبیعی سرامیدها در موهای ما وجود دارند، گویی خواهر دوقلوی پوست‌اند. در نتیجه همان‌طور که بازیابی سرامیدهای از دست رفتۀ پوست منطقی است، انجام این کار برای موها نیز منطقی خواهد بود. اما آیا سرامیدها تأثیر یکسانی بر روی پوست و موها دارند؟ برای فهمیدن این موضوع به چند متخصص مراجعه کردیم.

متخصصین

  • رابین بلوم پزشک، عضو آکادمی پوست آمریکا، متخصص پوست و دارای تأییدیه پزشکی در مرکز پوست ساوث پارک در شهر نیویورک است.
  • آرش اخوان، پزشک، عضو آکادمی پوست آمریکا، متخصص پوست دارای تأییدیه پزشکی و مؤسس گروه پوست و لیزر در شهر نیویورک است.
  • کروپا کوستلاین شیمی‌دان مواد آرایشی و بهداشتی و بنیان‌گذار شرکت مشاوران کی‌کی‌تی است.

سرامید چیست؟

سرامیدها نوعی از اسیدهای چرب به نام لیپید هستند که به طور طبیعی در کوتیکول (خارجی‌ترین لایۀ) هر ساقۀ مو وجود دارند. این مولکول‌های چربی برای موهای شما به‌عنوان نوعی مادۀ پوشاننده یا محافظ عمل می‌کنند. دکتر آرش اخوان، متخصص پوست ساکن نیویورک، گفت: «سرامیدها کوتیکول مو را بسته نگه می‌دارند. باز بودن کوتیکول‌ها منجر به خارج‌شدن رطوبت از پوست سر و مو و در پی آن شکستگی می‌شود. سرامیدها با بسته نگه‌داشتن کوتیکول به حفظ رطوبت کمک می‌کنند و از بروز هرگونه آسیب خارجی جلوگیری می‌کنند.»

ما سرامیدها را جمع می‌بندیم چرا که چند نوع سرامید وجود دارد، به‌عنوان‌مثال: سرامید 2، سرامید 3، سرامید 3 بی، سرامید ان‌پی، سرامید ای‌پی. تفاوت این سرامیدها در طول زنجیره و ترکیب آن‌ها است. اما سردرگم نشوید: نکتۀ مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که معمولاً سرامیدها با هم آن لایۀ محافظ را تشکیل می‌دهند و موهای شما را قوی‌تر و سالم‌تر می‌کنند.

استفاده از سرامید برای مو:

  • نوع ماده: تقویت‌کننده و حالت دهنده
  • مزایای اصلی: تقویت‌کنندة مو، محافظت در برابر آسیب، بازیابی رطوبت و درخشندگی، بهبود بافت مو
  • موارد استفاده: استفاده از سرامید می‎تواند برای انواع مو مفید باشد، اما افرادی که موهای خشک، وز یا آسیب‌دیده دارند بیشترین تغییر را خواهند دید.
  • دفعات استفاده: می‌توان از سرامیدها به طور روزانه استفاده کرد.
  • بهترین کارکرد با: وقتی دو یا چند نوع سرامید با هم ترکیب شوند بهتر عمل می‌کنند.
  • عدم استفاده با: سرامیدها را می‌توان با اکثر مواد (نه همۀ آن‌ها) ترکیب کرد.

مزایای سرامید برای مو

سرامیدها درست به اندازۀ محصول مراقبتی درجه یک برای مو مفیدند. بزرگ‌ترین فایدۀ سرامیدها، همان لایۀ محافظی است که در موردش صحبت کردیم. استفاده از سرامیدها جدای از کمک به لایۀ محافظ مزایای دیگری مثل بازیابی درخشش و بافت سالم را نیز در پی دارد.

  • ترمیم موهای آسیب‌دیده:دکتر رابین بلوم، متخصص پوست ساکن نیویورک، می‌گوید: «به‌مرورزمان، شستن مو، استفاده از مواد شیمیایی، حالت دادن با استفاده از گرما، و آسیب‌های ناشی از اشعه ماورا بنفش می‌تواند سرامیدهای طبیعی موجود در مو را از بین ببرد. هر چه سرامیدها کمتر شوند موهای نیز کدرتر، زبرتر، خشک‌تر و وزتر می‌شوند.» با تأمین سرامیدها از طریق ماسک مو یا درمان، می‌توانیم کوتیکول‌ها را دوباره ببندیم تا موهایی نرم‌تر و صاف‌تر داشته باشیم.
  • محافظت از مو و جلوگیری از آسیب بیشتر:کروپا کوستلاین، شیمی‌دان مواد آرایشی، می‌گوید: «سرامیدها مولکول‌های شبه بیولوژیکی هستند که به طور طبیعی در لایۀ چربی محافظ یافت می‌شوند. سرامیدها لایه‌ای محافظ در اطراف فیبر مو، فولیکول و پوست سر تشکیل می‌دهند تا از مو محافظت کرده و آن را تقویت کنند.»
  • حفظ رطوبت:یکی از دلایل اهمیت سرامیدها در مراقبت‌های پوستی حفظ رطوبت است. باگذشت زمان، شما تعداد بیشتری از سرامیدها را از دست می‌دهید و این به معنای کاهش انعطاف‌پذیری و رطوبت پوست است. همین اتفاق برای موها نیز رخ می‌دهد: سرامیدهای موجود در محصولات مو لایۀ محافظ را بازسازی می‌کنند تا موهای شما رطوبت خود را از دست ندهند و احساس خشکی نکنند. به‌ویژه سرامید ان‌پی‌، که برای بهبود آب‌رسانی شناخته شده است.
  • تقویت مو:اگر با میکروسکوپ به موهای آسیب‌دیده نگاه کنید، می‌بینید که کوتیکول بلند شده و بریده یا پاره شده است. کوست لاین می‌گوید به‌ویژه سرامید 2 یک تقویت‌کننده و نرم‌کننده مو است. او می‌گوید: «این سرامید ساختار مو را تقویت می‌کند، پوسته‌پوسته شدن مو را کاهش می‌دهد، و انسجام سلولی را به مو برمی‌گرداند یا تقویت می‌کند.
  • بازیابی درخشندگی و بهبود بافت:ازآنجایی‌که سرامیدها می‌توانند پوسته‌پوسته شدن مو را کاهش دهند، پس از ترمیم آن لایه، باید به طور خودکار متوجه بافت نرم‌تر و درخشندگی آن شوید؛ زیرا پوسته‌ها به‌نوعی به ساقه مو «چسبانده شده‌اند».

ملاحظات نوع مو

کارشناسان ما موافق‌اند که سرامیدها برای همه حالت‌دهنده‌ای عالی‌اند، اما کسانی که موهای آسیب‌دیده دارند ممکن است بیشترین سود را ببرند. دکتر اخوان می‌گوید: «موهایی که در معرض فرایندهایی مثل رنگ کردن، سفیدکردن، فرایندهای شیمیایی یا گرمای شدید قرار گرفته‌اند یا موهای خشک، آسیب‌دیده یا وز باید از محصولاتی استفاده کنند که سرشار از سرامید هستند تا رطوبت را بازگردانند و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند.».

طریقۀ استفاده از سرامید برای مو

می‌توان به‌راحتی از سرامیدها در روتین مراقبت از مو استفاده کرد؛ زیرا تقریباً با هر ماده دیگری به‌خوبی ترکیب می‌شوند؛ بنابراین اگر از قبل عاشق شامپوی کراتینه هستید، نه‌تنها می‌توانید سرامیدها را به آن اضافه کنید، بلکه حتی سرامیدها می‌توانند با کمک به محکم شدن کراتین، فواید آن را افزایش دهند.

این ماده همچنین در طیف گسترده‌ای از محصولات بسیار رایج است. اخوان می‌گوید: «سرامیدها گاهی به‌عنوان حالت دهنده به شامپوها یا نرم‌کننده‌ها اضافه می‌شوند، اما ماسک‌ها و سرم‌های سرامیدی مو نیز وجود دارد. او اضافه کرد که می‌توانید از محصولات سرشار از این مولکول‌ها به‌صورت روزانه استفاده کنید.

اگر مواد مصنوعی اجتناب می‌کنید، اما همچنان به دنبال مزایای سرامید هستید، لیپیدهای طبیعی را انتخاب کنید. بلوم می‌گوید: «سرامیدها را می‌توان در محصولات طبیعی مانند روغن آفتاب‌گردان، روغن شاهدانه، روغن گلرنگ و روغن هسته انگور یافت.