آقایان برای نگهداری از موی سر و استایل، به چه نکاتی باید توجه کنند؟

شاید تنها نکته‌ای که همه انسان‌ها در آن تفاهم دارند، خواستن موهایی عالی است. اما گاهی اوقات، به دست آوردن نتایجی رضایت بخش می‌تواند دشوار باشد. خوشبختانه، رسیدن به موهای خوب نیاز به وقت یا تلاش زیادی ندارد؛ البته به شرطی که بدانید میخواهید چه کاری انجام دهید.

با وجود اینکه صنعت مراقبت و رسیدگی به موی آقایان نزدیک به اشباع شدن است، تعدادی اصل تضمین شده وجود دارند که می‌توانند کمک بزرگی برای رسیدن به موهایی پرپشت و زیبا باشند. در ادامه، مدیریت آرایشگاه سان، جناب آقای احسان نجاریان، ۳۴ نکته برای برآوردن این موضوع را به ما گوشزد می‌کند.

هر روز موهای خود را نشویید

شاید فکر کنید که موهای شما اگر هر روز شسته شوند، تمیزتر خواهند بود، اما ضرر این کار ممکن است بیشتر از منفعتش باشد. طبق گفته احسان نجاریان، «اگر بیش از اندازه از شامپو استفاده کنید، چربی طبیعی را از پوست سر پاک می‌کنید. این چربی طبیعی بهترین ماده برای مرطوب کردن پوست سر است.» حتی کسانی که موهای خیلی کوتاهی دارند (مدل buzz-cut)، نباید هر روز از شامپو استفاده کنند. اما این مسئله، هرچقدر موهای شما بلندتر باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ۳ تا ۴ بار در هفته مناسب‌ترین حالت برای بیشتر آقایان است.

از یک شامپوی خوب استفاده کنید

شستن موها با شامپویی ارزان مثل شستن ماشین با یک قالب صابون است. شامپوهایی که با مقدار زیادی از مواد اولیه مضر ساخته شده‌اند، موادی که معمولا در محصولات ارزان‌تر پیدا می‌شوند، می‌توانند چربی محافظ پوست سر را بیش از حد از بین ببرند. هنگام شستن موی سر،‌ از شامپویی با یک فرمول ملایم استفاده کنید، حواستان باشد که حاوی سولفات نباشد و به جای آن حاوی مواد اولیه طبیعی باشد.

با نوع موهای خود آشنا باشید

دانستن نوع موها -صاف، نازک، فر، خشک- و خریدن شامپویی که برای آن نوع خاص طراحی شده باشد، می‌‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این فقط یک تکنیک بازاریابی نیست؛ این شامپوها حاوی مواد اولیه خاصی هستند که برای برخی انواع  موها مناسب‌تر هستند. برای مثال، طبق گفته احسان نجاریان، «موهای فر نیاز به شامپویی با مرطوب‌کننده‌های بیشتری دارند.» این در حالی است که فرمول‌های طراحی شده برای موهای نازک حاوی مواد اولیه‌ای برای کمک به حجم دهی به موها هستند.

همیشه از نرم کننده بعد از شامپو استفاده کنید

همه ما دوست داریم هر چه سریع‌تر دوش بگیریم، اما شستن موها بدون استفاده از نرم کننده (کاندیشنر) می‌تواند آسیبی جدی به آن‌ها وارد کند. نرم‌کننده‌ها رطوبت و روغن‌های اساسی که حتی ممکن است توسط شامپوهای بدون سولفات نیز از بین ببرند را به موها باز می‌گردانند. اگه موهای بسیار کوتاهی دارید، باید همیشه از نرم کننده پس از شامپو زدن استفاده کنید تا موهایتان را سالم نگه دارید. با این حال، این موضوع برای موهای بلند‌تر اهمیت بیشتری دارد، حتی در روزهایی که موهایتان را نمی‌شویید.

احسان نجاریان می‌گوید: «برای موهای بلندتر از 7 سانت، باید هر روز از نرم کننده استفاده شود، صرف نظر از اینکه آن‌ها را با شامپو می‌شویید یا نه.»

هر چه موها بلندتر باشد، نیاز به استفاده از نرم‌کننده بیشتری است

موهای کوتاه نیاز به نرم‌کننده زیادی ندارند. اما طبق گفته احسان نجاریان، هر چه موها بلند‌تر باشند، نرم‌کننده بیشتری هم مورد نیاز است. لازم نیست خیلی روی ریشه موها تمرکز کنید؛ مطمئن شوید که نرم کننده موی شما به درستی کف می‌کند و بیشتر روی انتهای موها تمرکز کنید. این قسمت‌ها راحت‌تر خشک می‌شوند!

از محصولات ترکیبی استفاده نکنید

ممکن است استفاده از محصولات چند منظوره برای صرفه جویی در وقت وسوسه انگیز به نظر برسد، یکی از دلایل محبوبیت شامپو/نرم‌کننده‌های چند منظوره نیز همین است، اما این محصولات در واقعیت برای موها مناسب نیستند. احسان نجاریان می‌گوید: «شامپو برای تمیز کردن، و نرم‌کننده برای مرطوب کردن موها ساخته شده‌اند. به همین دلیل محصولات چند منظوره خیلی موثر نیستند چرا که در صورت استفاده از آن‌ها تنها از مزایای یکی بهره‌مند می‌شوید. این محصولات بیشتر اثر تمیز کنندگی دارند و نمی‌توانند به موها رطوب کافی برسانند.»

مرطوب نگهداشتن، کلید بافت خوب موهاست

«موهای ضخیم‌تر و فرتر، نیاز به رطوبت بیشتری هم دارند.» استفاده از کمک شوینده، که نرم‌کننده‌ای با خاصیت ملایم پاک کنندگی است، به جای شامپو کمک به حفظ بیشتر رطوبت موها می‌کند. در ادامه،‌ با استفاده از یک نرم‌کننده مناسب، تضمین کننده سلامت و رطوبت موهای ضخیم و فر است. این مسئله مخصوصا برای افراد با موهای خشک صادق است. طبق گفته احسان نجاریان، «این افراد نیاز به مرطوب کردن بیشتر با روغن و نرم‌کننده‌های قوی‌تر به دفعات بیشتری دارند تا از خشک شدن موها جلوگیری کنند.»

استفاده از روغن برای رطوبت بیشتر

استفاده از یک روغن موی سبک بعد از دوش گرفتن، به حفظ رطوبت موها کمک می‌کند و برای موهای فر و ضخیم اهمیت به سزایی دارد. احسان نجاریان روغن آرگان و روغن بادام شیرین را پیشنهاد می‌کند. این روغن‌ها سبک هستند، به موها ظاهر چرب نمی‌دهند، و همین طور روی پوست سر جمع نمی‌شوند.

مواد اولیه کلیدی: روغن بادام مرطوب‌کننده‌ای غنی از ویتامین D، ویتامین E، و مواد معدنی متعددی است. این روغن آزردگی‌ها و آسیب‌های پوست را بهبود می‌بخشد و از آن در مقابل اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.

موهایتان را با ملایمت خشک کنید

آرایشگر و استایلیست مو، احسان نجاریان، توصیه می‌کند:«خشک کردن شدید و خشن موها با حوله می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. مخصوصا اگر موهای پرحجمی داشته باشید. برای خشک کردن موها با حوله، باید حوله را با ملایمت روی سر قرار داد نه اینکه به شدت آن را روی موها بکشیم.» خشن بودن با موها می‌تواند موهای فر یا موجدار را وز کند و همینطور حجم را نیز کاهش دهد. مخصوصا در موهایی که شروع به کم پشت شدن کرده‌اند.

در هنگام شامپو زدن پوست سر را نیز ماساژ دهید

بدون توجه به نوع موها، مراقبت از پوست سر می‌تواند تفاوت بزرگی در بهداشت موهای شما ایجاد کند. (و البته در صورتی که موها شروع به کم پشت شدن کرده باشند، می‌تواند این فرآیند را آهسته کند.) اولین قدم، ماساژ پوست سر در هنگام شامپو زدن است. احسان نجاریان می‌گوید:«از انگشتان و ناخن‌هایتان با ملایمت استفاده کنید تا پوست‌ مرده از سر شما جدا شود. جدا شدن سلول‌های مرده از سر، از جمع شدن آن‌ها در ریشه موها جلوگیری می‌گند. علاوه بر این، حس خوبی می‌دهد!»

به طور مرتب از اسکراب پوست سر استفاده کنید

اسکراب‌های پوست سر، نه تنها پوست را به صورت عمقی تمیز می‌کنند، بلکه باعث رشد بیشتر فولیکول‌های مو می‌شوند.» همچنین در صورتی که از محصولات زیادی استفاده می‌کنید؛ احسان نجاریان استفاده از اسکرابی با روغن درخت چای را به طور هفتگی توصیه می‌کند. برای بقیه، استفاده از آن هر از چند هفته کافیست. «درست شبیه پوست اندازی صورت است. همینطور سلامتی را به پوست سر شما بر می‌گرداند.»

حتی به پوست سرتان ضد آفتاب بزنید!

همه ما اهمیت استفاده از ضد آفتاب موقع بیرون رفتن را می‌دانیم. اگر موهای شما در حال کم پشت شدن است یا نقاط طاسی روی سرتان وجود دارد، محافظت از پوست سر بسیار مهم است. طبق گفته احسان نجاریان، این به معنی استفاده از ضد آفتاب در مناطق بی حفاظ است. او توصیه می‌کند از اسپری ضد آفتاب استفاده کنید، چرا که لوسیون‌ها «می‌توانند روغنی شوند و فولیکول‌های مو را مسدود کنند.» حتی در صورت استفاده از اسپری‌ها، پس از بازگشت به خانه باید موها را با شامپو شست تا جمع شدن چربی به حداقل برسد.

هر ۴ تا ۶ هفته موهایتان را کوتاه کنید

کوتاه کردن مرتب موها تنها به منظور حفظ شکل و حالت موها نیست. رفتن به آرایشگاه به منظور مرتب کردن باقی قسمت‌های سر نیز هست. احسان نجاریان می‌گوید:«موهای گردن بلند می‌شوند، ابروها باید مرتب شوند، همینطور حواستان به موهای گوش نیز باشد.» یک گردن تمیز و مرتب چیزی است که به مدل مو ظاهری تازه می‌بخشد. حتی اگر موهای بلند داشته باشید.

برای مدل موی مد نظرتان مثال داشته باشید

عکس‌هایی از مدل موی مد نظرتان به آرایشگر خود نشان دهید. احسان نجاریان می‌گوید:«عکس‌ها خیلی کمک می‌کنند. و البته چیزهایی که در مورد این مدل دوست دارید و چیزهایی که دوست ندارید را مشخص کنید.» نشان دادن یک یا دو عکس از مدل مویی که می‌خواهید، باعث می‌شود آرایشگر دقیقا متوجه شود نتیجه مد نظرتان چیست. این ریسک رسیدن به نتیجه‌ای که دنبال آن نیستید را کاهش می‌دهد. آرایشگر شما همچنین می‌تواند بگوید که آیا این مدل خاص به درد شما می‌خورد یا نه. احسان نجاریان می‌گوید:«تنها زمانی که آرایشگر می‌تواند به شما بگوید که نمی‌تواند کاری را انجام دهد، وقتی است که موهایتان به صورت فیزیکی قادر به انجام آن نباشد.»

سعی نکنید از اصطلاحات آرایشگری استفاده کنید

استفاده از زبان آرایشگری می‌تواند منجر به فاجعه شود، به همین خاطر بهتر است از تصاویر به جای کلمات استفاده کنید. «مشتریانی که سعی می‌کنند از اصطلاحات آرایشگری استفاده کنند به ندرت می‌دانند معنی حرفشان چیست.» طبق گفته احسان نجاریان، بیشترین اصطلاحی که نادرست به کار برده می‌شود، «فید (fade)» است. فید واقعی، فید پوست است. که به معنی تراشیدن موها تا پوست اطراف گوش‌هاست. سپس به تدریج با رفتن به سمت بالای سر، مقدار موها بیشتر و بیشتر می‌شود. «منظور بسیاری از مشتری‌ها، مدل موی ترکیبی است، اما در عین حال دوست دارند در دو طرف سر نیز نزدیک به 1.5 سانت مو داشته باشند.» شاید هنگامی که آرایشگر از این اصطلاحات استفاده می‌کند جالب به نظر برسد، اما همیشه بهتر است به جای استفاده از کلمات، گوشی خود را بیرون آورده و از مدل موی مورد نظرتان یک عکس به او نشان دهید.

خیلی محافظه کار نباشید!

«بزرگترین اشتباه مردم، داشتن یک مدل موی ارزان قیمت است و اینکه گمان می‌کنند هیچ کس متوجه نخواهد شد.» این حرف آقای احسان نجاریان است. «فکر کنید می‌خواهید یک ساعت خوب بخرید. آیا دوست دارید کاسیو داشته باشید یا یک رولکس؟» حتما لازم نیست حسابتان را خالی کنید، اما در مورد مدل مو نباید خساست به خرج داد. آرایشگاه یا سالنی پیدا کنید که با پرداخت هزینه‌های آن راحت باشید، در عین حال کار آن‌ها به مذاقتان خوش بیاید. شاید فکر کنید هیچ کس متوجه تفاوت‌ها نخواهد شد، اما اشتباه می‌کنید.

بافت باعث می‌شود یک مدل مو مدت طولانی‌تری باقی بماند

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین یک مدل موی ارزان قیمت و مدل مویی بهتر و ظریف‌تر، بافت است. با اضافه کردن بافت به مدل مو، نه تنها حالت دادن به آن ساده‌تر می‌شود، بلکه پس از بلندتر شدن موها نیز ظاهری بهتر خواهند داشت. آقای احسان نجاریان می‌گوید:«بافت در واقع باعث می‌شود که مدل موهای مختلف مدت بیشتری باقی بمانند. اگر موها را با یک خط مستقیم کوتاه کنید، خیلی سریع‌تر بلند می‌شود و نامرتب به نظر می‌رسد.»

با موهای بد حالت نجنگید

موهای بد حالت (cowlicks)، موهایی هستند که در جهتی متفاوت با بقیه موهای سر می‌رویند. این موها بخشی از زندگی هستند. مخصوصا در آقایانی که موهای کوتاه‌تری دارند. این بخش موها در مقابل صاف شدن مقاومت می‌کنند و حالت دهی به آن‌ها نیز می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. به جای جنگیدن با آن‌ها، احسان نجاریان توصیه می‌کند که از این بخش از موها به نفع خودتان استفاده کنید. «مهم پیدا کردن ترکیب درست برای مدل مو است. شما می‌توانید این قسمت را بسیار کوتاه کنید، تا به اندازه‌ای بلند نباشد که مشکل ساز شود. راه حل دیگر این است که بگذاریم به اندازه‌ای بلند شود (حداقل 5 سانت) که موها خود به خود پایین بیفتند. یک آرایشگر با تجربه می‌داند کدام یک از این گزینه‌ها برای مدل موی مد نظرتان بهتر است و با توجه به آن در مورد نحوه حالت دهی به موها نیز توصیه‌هایی به شما می‌کند.

تفاوت بین مدل مو و حالت مو را بدانید

خیلی از افراد متوجه کار مورد نیاز برای ایجاد یک مدل مو نیستند (بعدا در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.)، بنابراین وقتی ظاهر مورد علاقه خود را به آرایشگرتان نشان می‌دهید، به صحبت آن‌ها در مورد حالت دهی به آن نیز گوش کنید. اگر مایل به گذاشتن وقت کافی برای حالت دهی نیستید، پس شاید این مدل مو برای شما مناسب نباشد. احسان نجاریان در این مورد می‌گوید:«اگر کسی عکسی از مدل مویی که به حالت دهی زیادی نیاز دارد نشان دهد، مثلا یک پمپادور، اما به من بگویند که حاضر نیستند برای موهایشان در طول روز هیچ وقتی بگذارند، من آن مدل مو را برای آن‌ها انجام نمی‌دهم.» در مورد زمانی که حاضر هستید برای حالت دهی به موهایتان بگذارید فکر کنید و اگر به نظرتان این کار برای شما اولویت نیست، دنبال مدلی کوتاه باشید که مدیریت آن نیز ساده باشد.

در هنگام بلند کردن موهایتان صبور باشید

در حال حاضر موهای بلند از محبوبیت خاصی برخوردارند، و مردان بیشتری موهای بلند دارند. اما رسیدن به موهایی بلند و موج دار از موهایی بسیار کوتاه و با فید بالا نیاز به زنان و صبر زیادی دارد. احسان نجاریان می‌گوید:«موها به طور متوسط 1 سانت در هر ماه رشد می‌کنند. بنابراین باید قبل از نوک گیری و مرتب کردن موها، بگذارید حداقل ۳ ماه رشد کنند. بالاخره باید مویی برای کار کردن با آن وجود داشته باشد.» وقتی موها شروع به بلند شدن کنند، از آرایشگر خود بخواهید که به موها شکل دهد، نه اینکه آن‌ها را کوتاه کند. «با این کار موها مثل قبل ژولیده و نا مرتب نخواهند بود و شکلی که شما می‌خواهید به آن برسید را به خود می‌گیرند.»

از برس مویی با دندانه‌های طبیعی استفاده کنید

برس کشیدن هر روزه موها با برس مویی با طراحی مناسب می‌تواند به پخش شدن متناسب روغن‌های طبیعی در طول موها کمک کند. این موضوع باعث حفظ رطوبت موها شده و در نتیجه موها سالم به نظر می‌رسند. آقای احسان نجاریان می‌گوید:«برس کشیدن همچنین پوست سر را نیز تحریک می‌کند.» او برسی با دندانه‌های طبیعی را توصیه می‌کند، روی موهای خشک و مرطوب نباید از شانه‌ای با دندانه پلاستیکی استفاده کرد.

به موهایتان وقتی هنوز خیس هستند شکل دهید

‌طبق گفته احسان نجاریان پس از دوش گرفتن، وقتی موها هنوز خیس هستند، «با استفاده از انگشت‌ها یا شانه، به موهایتان شکل دهید. حتی اگر همان لحظه به آن حالت نمی‌دهید.» وقتی موها شروع به خشک شدن می‌کنند، شکل آن شروع به ثابت شدن می‌کند، این موضوع حالت دادن به موها وقتی از محصولات مراقبتی استفاده می‌کنید را ساده‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید که «اگر وقتی موهایتان خیس است کلاه بگذارید، موها صاف بر روی سر خشک می‌شوند.»

از محصولات مراقبی وقتی موها خیس هستند استفاده کنید، اما نه خیلی خیس!

«بیشتر محصولات مراقبتی مو محلول در آب هستند.» طبق گفته احسان نجاریان، «اگر موها بیش از حد خیس باشند، این محصولات را رقیق می‌کند،‌ در عین حال استفاده از آن‌ها اگر موها بیش از حد خشک شوند دشوارتر است.» او توصیه می‌کند که قبل از استفاده از هر محصولی، موها باید با استفاده از حوله یا سشوار برای «حدود ۳۰ ثانیه، تا زمانی که ۶۰ یا ۷۰ درصد موها خشک شده باشند.»

از سشوار استفاده کنید

بسیاری افراد موهایشان را سشوار نمی‌کشند، اما بهتر است از سشوار استفاده کنید. «برای خشک کردن هر نوع موی بالا 5 سانت بهتر است از سشوار استفاده کنید، ‌مخصوصا اگر می‌خواهید موها را بالا بزنید تا روی پیشانی شما نباشد.» به جریان هوا توجه کنید و سشوار را به جهتی که دوست دارید موهایتان به آن سو حالت داشته باشند، بگیرید. احسان نجاریان همچنین می‌گوید:«سشوار را تنها به عنوان ابزاری برای خشک کردن موها در نظر نگیری، بلکه از آن برای جهت دادن به موها به سمتی که می‌خواهید استفاده کنید.» سشوار کشیدن همچنین می‌تواند حجم بیشتری به موهای کم پشتی که نیاز به شکل دهی بیشتری دارند بدهد.

بیشتر از مقداری که نیاز دارید، از محصولات مو استفاده نکنید

اصطلاح «هر چه بیشتر، بهتر» در مورد محصولات مو صدق نمیکند. به صورت کلی، آقایان بیشتر از نیازشان از محصولات مو استفاده میکنند. احسان نجاریان میگوید: برای چیزی مثل روغن مو، از مقداری به اندازه یک نخود شروع کنید. اگر نتوانستید انگشتانتان را لای موهایتان ببرید، مقدار زیادی از آن را به موهایتان زده اید. همیشه میتوانید در صورت نیاز از مقادیر بیشتری استفاده کنید؛ اما اگر زیاده روی کنید، تنها کاری که میتوانید بکنید دوش گرفتن است.

محصولات مراقبتی را روی دستانتان پخش کنید

نکته کلیدی در استفاده از این محصولات این است که قبل از گذاشتن روی موهایتان، مطمئن شوید که دست و انگشتانتان کاملا با آن ها پوشیده شده اند. احسان نجاریان میگوید: آقایان عادت دارند که محصولات را به اندازه کافی روی موهای خود پخش نکنند. وی عقیده دارد که باید مطمئن شد این محصولات بین انگشتان و کف دست به خوبی پخش شده‌اند. این امر باعث ایجاد پوششی مساوی در موها میشود و از ایجاد توده های محصولات جلوگیری میکند.

محصولات مو را روی سر خود ماساژ دهید

وقتی که محصول مو به طور کامل دست هایتان را پوشاند، ابتدا آن را از عقب به سمت جلو روی موهای خود ماساژ دهید. احسان نجاریان میگوید:  ابتدا محصول را کاملا روی موهای خود پخش کنید و سپس به آن حالت دهید. میتوانید در صورت نیاز مقدار بیشتری به جلوی موهایتان اضافه کنید.

فرق سر طبیعی خود را پیدا کنید

اگر میخواهید موهای خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید ،اینکار را به زور انجام ندهید و به جای اینکار از فرق سر طبیعی خود استفاده کنید. احسان نجاریان میگوید: همه در جایی از موهای خود فرق طبیعی دارند. اگر تمام موهای خود را به عقب شانه کنید، جدا شدن فرق سر طبیعی خود را میبینید. بکار گرفتن فرق طبیعیتان باعث میشود که در جای طبیعی خود باقی بماند و برای سر شما مناسب تر به نظر برسد. تنها راه به زور جدا کردن موها در جایی دیگر استفاده از سشوار و مقدار زیادی محصولات مناسب مو است. احسان نجاریان در ادامه میگوید: اگر میخواهید موهایتان خودمانی تر به نظر برسد آنها را به زور جدا نکنید. یک فرق مجعد بسیار کلاسیک و متشخصانه است. بیشتر مردم با یک فرق بافت دار و نامرتب بسیار زیبا تر از یک فرق دقیق به نظر میرسند.

اسپری نمک محصول مورد علاقه جدید شماست

اسپری های نمک کاربردی ترین و در عین حال دست کم گرفته شده ترین محصول مدل دادن برای مردان است. احسان نجاریان میگوید: این محصول فوق العاده است زیرا علاوه بر ترمیم کردن به عنوان مدل دهنده نیز عمل میکند. وقتی موهای نازک تری دارید، اسپری نمک میتواند آن ها را ضخیم تر جلوه دهد. نمک با ایجاد استحکام و پف در موهایتان، به آن حجم و بافت بهتری میبخشد. اکثر اسپری ها حس سبکی روی موهایتان دارند، برای همین میتوانند به جای محصولات سنگین تر و ژل ها استفاده شوند. اسپری نمک را روی موهای خیس اسپری کنید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود یا از سشوار استفاده کنید.

تفاوت بین روغن معطر و واکس مو را بدانید

روغن ها نگهداری و درخشش بهتری در مو ایجاد میکنند. احسان نجاریان میگوید: آنها به موهایتان جلوه ای خیس میدهند و برای مدل مو های فرق وسط یا رو به عقب استفاده میشوند. از طرف دیگر، واکس مو مات است و حالتی خشک و طبیعی بدون برق به موهایتان میدهد. روغن ها برای مدل موهای صاف و براق استفاده میشوند، در حالی که واکس مو برای حالت های بهم ریخته تر، بدردبخور تر است. اینکه کدام یک از ان ها را انتخاب میکنید بستگی به مدل مویی دارد که میخواهید داشته باشید، اما قوانین استفاده از آنها یکی هستند.

تفاوت بین ژل و کرم را بدانید

مانند روغن معطر و واکس مو، تفاوت آن ها در درخشش و نگهداری مو است. “احسان نجاریان” میگوید: کرم در موهایتان جذب میشود، در حالی که ژل حالتی تهاجمی تر دارد و موهایتان را میپوشاند. کرم جلوه ای طبیعی تر، و ژل جلوه ای براق تر به موهایتان میدهد که به علت مقدار بیشتر الکل موجود در آن ( که باعث حالت شکننده مو در صورت استفاده زیاد هم میشود) است. کرم ها محصولاتی سبک تر هستند و بنابراین استفاده زیاد از آن ها سخت تر است. اکثر کرم ها در هر صورت مقدار کمی تراکم دارند و برای موهای خشک تر ایده آل هستند زیرا رطوبت نیز دارند.

با اسپری مو نخوابید

احسان نجاریان میگوید: اکثر آقایان به اسپری مو فکر نمیکنند چون فکر میکنند طبیعی به نظر نمیرسد. اما در حقیقت فقط برای حفظ کردن مدل مو استفاده میشود. با این حال، نباید آن را به طور مستقیم به موهای خود اسپری کنید. او در ادامه میگوید: ابتدا اسپری مو را روی یک شانه اسپری کنید و سپس شانه را روی موهای خود بکشید. این کار باعث حفظ حالت مو میشود بدون اینکه آن را شبیه یک کلاهخود کند!

از محصولات بافت دهنده استفاده کنید

واکس مو و ژل های عادی ممکن است برای موهای کم پشت خیلی سنگین باشند و حتی آنها را کم پشت تر جلوه دهند. بجای آنها، از پودر های بافت دهنده و شامپوهای خشک استفاده کنید. احسان نجاریان در ارتباط با استفاده آن ها با موهای کوتاه می‌گوید: آن ها به تقویت مو کمک میکنند و به آن پُر بودن و حجم بیشتری میدهند. مزیت دیگر آن ها این است که به جذب شدن روغن کمک میکنند و موهایتان را برای مدت طولانی تری تمیز جلوه میدهند، فقط هرگز آن ها را روی موهای خیس استفاده نکنید. احسان نجاریان در این باره می‌گوید: آن را روی ریشه های خشک مو اسپری کنید و ماساژ دهید.

اگر موهایتان در حال کم پشت شدن است، موهایتان را کوتاه کنید

کم پشت شدن مو واقعه‌ایست که برای درصد زیادی از مردان (با احتمال بالاتر در سنین بالاتر) اتفاق میوفتد. اگر متوجه کم پشت شدن موهای خود شدید، اقای “احسان نجاریان” توصیه میکند آن ها را کوتاه کنید. او میگوید: کناره های موهای خود را کوتاه تر و بالای آن ها را به اندازه انگشت کوتاه کنید. اگر به اندازه کافی در بالای سر خود مو ندارید، آن را کاملا با ماشین اصلاح بزنید. ممکن است زیاده روی به نظر برسد، اما در طولانی مدت زیبا تر از نخ هایی بلند و کم پشت خواهد شد. موی کوتاه حجم را بهتر نگه میدارد و باعث ایجاد تصور مقدار بیشتری مو از واقعیت روی سر میشود. “احسان نجاریان” میگوید: وقتی مو صاف روی سر می‌افتد، در واقع باعث نمایان شدن بیشتر پوست سر میشود.

موهایتان را خودتان کوتاه نکنید

اگر بخاطر کم شدن موهایتان ترسیده‌اید، به سمت ماشین اصلاح نروید. اقای احسان نجاریان میگوید: یک آرایشگر میتواند کنترل اوضاع را در دست بگیرد. آن ها میتوانند بی طرفانه به سرتان نگاه کنند و بهترین توصیه را به شما بکنند. او میگوید که این اتفاق، تجربه ای احساساتی است، اما آرایشگر شما هوایتان را دارد.