چگونه موهایمان را برای مدل افرو بلند کنیم؟

رشد سریعتر مو برای داشتن یک مدل مو افرو برای خانم‌ها و آقایان (رسیدن به نتایج ماندگار)

مدل موی افرو همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند پس چرا یک افرو پفی سالم نداشته باشید که با زیبایی‌اش همه سرها را به سمتتان بچرخاند؟ بله چرا که نه؟

این روزها بلند‌کردن مو برای مدل افرو کار بسیار آسان‌تری از گذشته است چون تنوع محصولات مو و توصیه‌های کارشناسان برای موهای زبر بسیار بیشتر از دهه 60 است یعنی زمانی که جکسون، مریم مکیبا، نینا سیمون و سایر هنرمندان موهای افرو را تبدیل به یک پدیده جهانی کرده بودند.

خب فرض بر این است که شما کارهای اولیه برای داشتن موهای سالم را انجام می‌دهید یعنی رژیم غذایی متنوعی دارید و به قدر کافی آب می‌نوشید. حال وقت اینست که ببینید چطور می‌توانید موهایتان را در کمترین زمان برای مدل افرو بلند کنید.

اینجا بهترین راهکارها برای این کار ارائه شده‌اند:

راهکارهایی برای بلند کردن مو برای مدل افرو در کمترین زمان

اگر صبور باشید شما هم افرویی به زیبایی موهای سلانژ نولز، آنجلا دیویس و کولین کوپرنیک خواهید داشت که به تمام لحظه‌هایی که برای داشتن این مدل زمان صرف کرده‌اید می‌ارزد.

اگر یک مدل موی افرو متمایز می‌خواهید امیدوارم تا الان یکی را انتخاب کرده باشید و موهایتان برای این مدل مناسب باشد.

حال بیایید روی قد افرو تمرکز کنیم. برای اینکه هر ماه بزرگترشدن افروتان را ببینید باید:

موهایتان را آبرسانی کنید

خردشدن موها طول آنها را کاهش می‌دهد بنابراین وقتی آنها را آبرسانی می‌کنید ساقه مو سالم و انعطاف‌پذیر می‌شود و موقع شانه‌کردن به آسانی نمی‌شکند.

اگر حس می‌کنید موهایتان خشک هستند حالت دهنده (کاندیشنر) مو را در برنامه روتین موهایتان قرار دهید چون شکنندگی موها را کاهش می‌دهد. احتمالاً در مقالات مختلفی که درباره چگونگی بلندکردن مو برای مدل افرو نوشته شده‌اند با توصیه‌هایی درباره نحوه شستشو موهایتان مواجه شوید. در حالت ایده‌آل باید موهایتان را یک بار در هفته بشویید تا در عین اینکه آلودگی‌ها را از موهایتان پاک می‌کنید رطوبت طبیعی آنها را کاهش ندهید.

موقع شامپوکردن موها بیشتر پوست سر را بشویید تا خود موها را چون شستن موها باعث گره خوردن موها شده و آنها را می‌شکند. برعکس، حالت‌دهنده مو (کاندیشنر) را بیشتر روی ساقه موها بمالید نه روی پوست سر. این کار مانع از  گره‌خوردن موها می‌شود و شانه‌کردن آنها را آسان‌تر می‌کند.

ابزارهای مربوط به موهایتان را عوض کنید

موقع جستجو برای روش‌هایی برای بلندکردن افرو نباید از اهمیت روش‌ها و ابزارهای مراقبت مو غافل شویم.

وقتی افرو شما بلندتر و ضخیم‌تر می‌شود باید از شانه‌های درشت‌تر که فاصله دندانه‌هایشان از هم زیاد است استفاده کنید و به جای شانه‌هایی با دندانه‌های فشرده از یک وسیله نوک تیز برای بازکردن گره موها استفاده کنید.

چرا؟ چون شانه‌هایی با دندانه‌های فشرده به راحتی داخل افرو شما فرو نمی‌شوند و اگر حتی به‌اندازه یک اینچ وارد پف موهایتان شود هم احتمالاً یکی از دردناک‌ترین تجربه‌های مو شانه‌کردنتان خواهد بود.

انگشت‌ها هم نسبت به شانه‌ها ابزار بهتری برای بازکردن گره موها هستند و وقتی از انگشتتان برای این کار استفاده می‌کنید احتیاط بیشتری نسبت به وقتی از شانه استفاده می کنید به خرج می‌دهید.

هر دفعه موهایتان را شانه می‌کنید مراقب باشید هیچ کدام از موهایتان نشکند.

موقع خواب موهایتان را ببندید

برای اینکه موهایتان در طول شب رطوبتشان را از دست ندهند آنها را با یک روسری (برای موهای بلندتر) یا یک دورگ (برای موهای کوتاه تر) ببیندید.

بهترین نوع روسری برای این کار روسری‌های ابریشمی‌ یا ساتن هستند که رطوبت را درون موها حفظ می‌کنند و تکه‌های نخ وارد موهایتان نمی‌شوند.

باند موهای ابریشمی‌ و ساتن برای بستن موها بهترین هستند مخصوصاً در حالتی که که موها را گوجه کرده باشید (اگر می‌خواهید قبل از بستن روسری موهای بلند افروتان را ببندید گوجه کردن بهترین کار است).

بستن موها با کاهش اصطکاک میان بالش و پوست سر احتمال خردشدن موها را نیز کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، وقتی موهایتان را قبل از خواب می‌بندید همه آنها را در یک جا نگاه می‌دارید و احتمال گره‌خوردن موها را کاهش می‌دهید در نتیجه روز بعد نیازی به شانه‌زدن زیاد موها که آنها را خرد می‌کند ندارید.

خانم‌ها اگر دوست ندارند از روسری یا هد ساتنی استفاده کنند بهتر است حداقل از روکش بالش ساتنی استفاده کنند که رطوبت موها را در طول شب کاهش نمی‌دهد.

نوع مویتان را بشناسید

موهای مختلف عکس‌العمل‌های متفاوتی به روش‌ها و محصولات مراقبت مو نشان می‌دهند در نتیجه وقتی نوع موی خودتان را بشناسید بهتر می‌توانید درباره رسیدگی به آن یا روش شانه‌کردنش تصمیم بگیرید.

توجه داشته باشید که موهای آفریقایی‌ها نسبت به موهای آسیایی‌ها و سفیدپوستان کمتر هیدراته است و با اینکه سبوم بیشتری دارد زودتر خرد می‌شود.

چطور می‌توانید نوع موهایتان را تشخیص دهید؟

موهای مقاوم تراکم بالایی دارند و در برابر خردشدن مقاومت می‌کنند، بلند هستند و گره ندارند، فولیکول‌های مو سالم هستند و می‌توانید با انگشت آنها را شانه کنید.

از طرف دیگر، موهای ضعیف بخاطر خردشدن‌های مکرر طول‌های متفاوت و غیریکدستی دارند زبر هستند، گره دارند و تراکم کمی ‌دارند. علاوه بر این، نوع مو ممکن است بین انواع 4 نوع مختلف متفاوت باشد و هر گروه سه نوع بافت مو را که با a، b و c علامتگذاری شده‌اند را شامل می‌شود.

نوع 1 سه زیرمجموعه موهای صاف را که مقاوم به فرکردن هستند شامل می‌شود در حالیکه نوع 2 سه زیرمجموعه موهای حالت دار را شامل می‌شود که عمدتاً مقاوم به فرکردن هستند. نوع 3 موهای فردار با شکل شبیه S را شامل می‌شوند و نوع 4 موهای فرفری را شامل می‌شوند که فرها به شکل Z هستند. حال موهای شما را در کدام نوع می‌توان طبقه بندی کرد؟

اگر نوع موهایتان را بشناسید احتمالاً توقع واقع‌بینانه‌تری از قد افروتان خواهید داشت.

ابتدا موهایتان را یکدست کوتاه کنید بعد آنها را برای افرو بلند کنید

به خاطر مدل مویی که قبلاً داشته‌اید ممکن است طول موهایتان در قسمت‌های مختلف متفاوت باشد و کوتاهی بلندی‌هایی در موهایتان داشته باشید که خودتان هم از وجود آنها آگاه نیستید. به همین دلیل موهایتان را به صورتی کوتاه کنید که تمام این کوتاه بلندی‌ها را حذف کند. بهتر است با موهای دو اینچی یکدست شروع کنید تا اینکه با موهای 5 اینچی شروع کنید که خرد شدگی‌های شدیدی دارند.

از سشوار فاصله بگیرید

برای اجتناب از خشک‌شدن موها و خردشدن آنها اجازه دهید که موها به حالت طبیعی خشک شوند چون گرمای سشوار ساقه موهایتان را ترد و شکننده می‌کند. بعد از شستن موها آنها را ببافید و با روسری ابریشمی‌ ببندید و یا اینکه آنها را در حوله بپیچید و اجازه دهید خشک شوند.

گاهی می‌توانید از سشوار استفاده کنید ولی آن را در کمترین حرارت قرار دهید و در فاصله 15 سانتی‌متری موهایتان بگیرید. نتیجه این کار روی موهایتان بهتر از خشک‌کردن آنها به حالت طبیعی است.

از مدل موهای مراقبتی استفاده کنید

شرایط آب و هوایی سخت ممکن است موها را خرد کند یا محتوای رطوبت آنها را کاهش دهد و مدل موهای مراقبتی به شما اجازه می‌دهند که موهایتان را بپوشانید تا رطوبت طبیعی‌اش را حفظ کند و در این صورت دیگر نیازی به استفاده از سشوار و صاف‌کننده مو ندارید.

مثلاً وقتی موهایتان را با روبان می‌بافید، بافت کف سر می‌زنید یا از کلاه گیس استفاده می‌کنید می‌توانید در زمستان به راحتی روی آنها کلاه بپوشید و در تابستان به خاطر بسته‌بودن موها از گره‌خوردن آنها و به تبع خردشدنشان جلوگیری کنید.

اگر چند هفته‌ و یا چند ماه‌ موهایتان را خیلی مدل ندهید و استایل نکنید طول موها و تراکم آنها را افزایش می‌یابد.

اما فراموش نکنید که صرفاً به خاطر داشتن مدل موی مراقبتی نباید از رسیدگی به موهایتان غافل شوید. به طور مرتب آنها را آبرسانی کنید تا وقتی موهایتان را باز کردید موهایی بلند و سالم داشته باشید.

سوالات متداول

آیا داشتن موهای افرو و نگهداری از آنها دشوار است؟

بیشتر مردم از صاف‌کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند چون معتقدند که موهای زبر را نمی‌توان مدل داد. برعکس، موهای افرو خیلی ساده هستند و با نوک‌چینی‌های منظم می‌توانید قد موهایتان را بلند کنید و پایین موها را یکدست کنید.

برای اجتناب از گره‌خوردن موها از محصولی استفاده کنید که مناسب موهایتان باشد و بتوانید به راحتی با انگشتهایتان افروتان را شانه کنید

برای داشتن روتین شستشوی مو باید یک روز را به مراقبت از موهایتان اختصاص دهید. البته فقط چند مرحله ساده را باید انجام دهید که می‌توانید با استفاده از محصولاتی که این مراحل را باهم ترکیب می‌کنند روتینتان را حتی ساده‌تر هم کنید.

برای داشتن افرویی که تحت کنترل شما باشد باید از پیش شامپو (از یک کاندیشنر عمیق مثلاً روغن) استفاده کنید بعد موها را شامپو کرده و از کاندیشنر بعد از شامپو برای بازکردن گره موها استفاده کنید سپس آنها را با روغن آبرسانی کرده و در هوای آزاد خشک کنید و افرو مدنظرتان را درست کنید.

چقدر طول می‌کشد تا یک افرو بلند شود؟

افرو در هر ماه حدود نیم اینچ رشد می‌کند و این بستگی به عواملی مثل ژنتیک و سبک زندگی هم دارد. همچنین، قد موهایتان هنگامی ‌که تصمیم می‌گیرید این مدل مو را داشته باشید هم تعیین‌کننده است چون اگر با سری کچل شروع کنید باید نسبت به کسی که قد موهایش 12 اینچ است خیلی بیشتر به رشد موهایتان توجه کنید.

آسیب مو می‌تواند سرعت رشد آنها را کاهش دهد بنابراین اگر می‌خواهید رشد موهایتان افزایش یابد به دنبال روش‌هایی برای کاهش گره‌خوردن و خردشدن موهایتان باشید مثلاً فر موهایتان را آبرسانی کرده و به آنها کاندیشنر بزنید. این کارها برای مدل موی فر مردانه عالی است.

بنابراین موهای افرو خیلی بیشتر در برابر گره‌خوردن آسیب‌پذیرند و احتمالاً سرعت رشد آنها چیزی در حدود همان نیم اینچ در ماه خواهد بود. پس برای رسیدن به رشد قابل توجهی در موهایتان به 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارید.

اما اگر برای داشتن افرو موهایتان را نوک چینی کرده‌اید قد موهایتان برای شروع به مدل افرو مناسب است فقط باید به تراکم موهایتان بپردازید تا پف افرو خوبی داشته باشید.

آیا می‌توان موهای صاف را هم افرو کرد؟

بله و اولین گام این است که قد موهایتان را به قدری کوتاه کنید که در کنترل شما باشند. بعد موهایتان را فر شش ماهه کنید و از بیگودی‌های کوچک استفاده کنید تا به موهای صافتان حالت فر طبیعی بدهد. اجازه دهید که فر به مدت دو روز روی موهایتان بماند سپس آنها را با انگشتانان یا شانه مخصوص افرو شانه کنید.

جمع‌بندی

اگر بعد از کوتاه‌کردن موهایتان می‌خواهید شروع کنید به بلندکردن موها برای افرو، خب احتمالاً همین الان از شر موهای آسیب‌دیده از حرارت و صاف‌کننده‌های شیمیایی هم خلاص شده‌اید.

حالا وظیفه شما این است که افروتان را بدون اینکه موهایتان گره بخورد و یا بشکند با استفاده منظم از آبرسان‌ها و کاندیشنر‌ها شکل دهید