بهترین بخش آرایشگر بودن چیه؟ اینکه میتونی همزمان با یادگیری، سرویسهای جدید اضافه کنی. چرا این خوبه؟ چون نه تنها مهارتهات رو بالا میبری و کلی چیز یاد میگیری، بلکه میتونی از سرویسهای جدید برای ارائه به مشتریهات استفاده کنی. و این یعنی فرصتهای بیشتر برای گسترش مخاطبان هدف و درآمد بیشتر.
متأسفانه، پیشنهاد یک سرویس جدید به مشتری همیشه ساده و روون نیست. اگه درست و به موقع پیشنهاد ندی، ممکنه کمی سمج به نظر برسی (البته نه از روی قصد).
پس، کی باید به مشتریانت پیشنهاد بدی و مهمتر از اون، روش درست پیشنهاد سرویسهای جدید به مشتریان چیه؟
این مقاله رو راهنمای خودت برای فهمیدن این فاکتورهای مهم در نظر بگیر. در نهایت، اینکه کی پیشنهاد بدی و کی ندی، به تواناییت در درک شرایط بستگی داره. که فکر میکنیم اگه مدتی تو دنیای آرایشگری بوده باشی، احتمالاً تو این کار خوب شدی.
با این حال، راهنماییهای مفیدی هست که میتونه استراتژیهای پیشنهاد دادنت رو بهتر کنه – و اینجا جای خوبیه برای شروع خوندن دربارهشون.
چه زمانی برای پیشنهاد سرویس جدید به مشتری مناسبه؟
منصفانه بگیم، زمان اشتباهی برای پیشنهاد به مشتری وجود نداره – اما بعضی زمانها از بقیه بهترن.
پس، زمان مناسب کیه؟ چند مثال میزنیم.
قبل از رزرو نوبت بعدی
خیلی از مشتریها اگه سعی کنی موقع نوبت فعلیشون یه سرویس جدید رو بهشون معرفی کنی، احساس فشار میکنن. در عوض، سعی کن یه نوبت قبلتر – درست قبل از اینکه نوبت بعدیشون رو رزرو کنن – پیشنهاد بدی تا فکرش تو ذهنشون بمونه.
چرا این ایده خوبیه؟ چون بهشون وقت میده تا درباره سرویس تحقیق کنن، یاد بگیرن و حسش کنن. اگه تو پیشنهادش دادی، احتمالاً براشون مناسبه – ولی بعضی مشتریها نیاز دارن خودشون به این نتیجه برسن.
اینکه به مشتریهایی که اهل تحقیق هستن وقت بدی تا فکر کنن، میتونه تفاوت بین یه “نه ممنون داداش” و یک “آره، میخوام نوبت بعدی امتحانش کنم” باشه.
به عنوان راه حل یک مشکل
اگه مشتری داره درباره مشکلی باهات صحبت میکنه که میدونی راه حلش رو داری، کاملاً اوکیه که اون سرویس رو بهش پیشنهاد بدی.
مثلاً، فرض کن مشتریت با موهای خشک و شکننده درگیره. خب چی شد – تو یه سرویس نرمکننده عمیق داری که میتونه بهش کمک کنه.
اگه مشتری مشکلی رو مطرح کرد و تو راه حلش رو داری، همون لحظه سرویست رو پیشنهاد بده.
سمج نیستی؛ داری مشکل حل میکنی – و مشتریهات قطعاً قدردان این موضوع خواهند بود.
وقتی مشتریت رو خیلی خوب میشناسی
احتمالاً مشتریهایی داری که سالهاست باهاشون کار میکنی و میدونی از پیشنهاد یه سرویس جدید استقبال میکنن – حتی اگه چیزی باعثش نشده باشه.
اینکه به مشتریهایی که خوب میشناسی درباره سرویسهای جدیدت اطلاع بدی، بیادبانه، سمج یا بد به نظر نمیرسه – فقط یه راه باحال برای گفتن این به مشتریهای ثابتته که سرویسهای جدید براشون داری.
از طرف دیگه، اگه مشتری رو خوب میشناسی و میدونی که دوست نداره از سرویسهای معمولش فاصله بگیره، شاید بهتر باشه زیاد روی سرویسهای جدیدی که میتونی بهش ارائه بدی پافشاری نکنی. یادت باشه، همه چیز به درک شرایط بستگی داره.
وقتی تخفیف ویژه، پیشنهاد فصلی یا تخفیف داری
یه پیشنهاد ویژه مناسبتی برای یه سرویس جدید داری که مشتریت باید بدونه؟ یه اشاره بهش بکن. یه تخفیف ویژه برای یه سرویس جدید داری که محدود زمانیه؟
به مشتریهات بگو! وقتی سرویسی رو در قالب یه معامله، تخفیف یا پیشنهاد ویژه معرفی میکنی، دلیلی پشتشه – کمتر سمج و بیشتر کمککننده به نظر میرسه. آخرش میخوای از تخفیف استفاده کنن، درسته؟
نکات مهم برای پیشنهاد سرویس به مشتریان
مثل مرگ و زندگی باهاش برخورد نکن
سریعترین راه برای گرفتن یه “نه بابا” از مشتری اینه که طوری رفتار کنی انگار اون سرویس جدیدی که پیشنهاد میدی یه موضوع مرگ و زندگیه. که اگه این سرویس جدید رو قبول نکنن، دیگه آرایشگرشون نخواهی بود. لازم نیست سرویسهای جدید رو اینجوری معرفی کنی. و اگه اینطوری معرفیشون کنی، حتی اگه تصادفی باشه، مطمئن باش هیچکس از پیشنهاد سرویس خوشش نمیاد.
باز و ارتباطگیر باش
بهترین راه برای پیشنهاد یه سرویس جدید به مشتریهات اینه که رک و راست باشی. بهشون بگو چرا پیشنهادش میدی، از نظر مهارت کجا ایستادی و چرا فکر میکنی براشون انتخاب خوبیه. دلیلی نداره مستقیم نباشی و صادقانه، مردم میفهمن وقتی شفاف و ارتباطگیر نیستی. نترس از اینکه تا حد ممکن درباره این سرویس جدیدی که پیشنهاد میدی باز باشی.
آموزش، آموزش، آموزش
یکی از دلایلی که مردم به سرویسها “نه” میگن اینه که نمیفهمن چی هستن یا چرا داری این سرویسهای جدید رو بهشون پیشنهاد میدی. این فرصت توئه که روی آموزش مشتریهات تمرکز کنی، اونها رو در جریان بذاری و بهشون چیزی یاد بدی. هر چقدر بیشتر به مشتریهات آموزش بدی، صحبت درباره سرویسهای جدید، توضیح مزایا و متقاعد کردنشون برای امتحان چیزهای جدید راحتتر میشه.
از چیزی که این مقاله داره ارائه میده خوشت اومد؟ خیلی خوشحالیم که اینو میشنویم. مطمئن شو که از آخرین و بهترین نکات، ترفندها و توصیههای پیشرفت شغلی باخبر میشی.