گریمور سینما کیست؟

مانند بسیاری از حرفه‌ای‌های پشت‌صحنه در صنعت سرگرمی، گریمورهای سینما می‌دانند که بهترین کار، کاری است که کسی متوجهش نشود. هدف بخش گریم این است که تماشاگران سینما ارتش وحشتناکی از زامبی‌های مرده را ببینند، نه ارتشی از افراد معمولی که آرایش و پروتز دارند. این بدان معنا نیست که کار گریمور حرفه‌ای یا متخصص جلوه‌های ویژه آسان است – سال‌ها آموزش و تلاش بی‌وقفه لازم است تا بتوانید تبدیل به یک گریمور حرفه‌ای شوید.

گریمور سینما کیست؟

گریمورها، طرح‌های گریم روی صحنه را برای بازیگران فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی طراحی و اعمال می‌کنند. پیچیدگی و نوع طراحی بسته به بودجه و شخص متفاوت است، اما گریمورهای خوب می‌توانند طیف وسیعی از ظواهر را در ژانرها و دوره‌های مختلف اعمال کنند.

4 نقش مختلف یک گریمور

چهار عنوان شغلی اصلی در بخش گریم وجود دارد که تعیین می‌کند یک گریمور چه مسئولیت‌هایی در صنعت فیلم سازی خواهد داشت:

  1. گریمور ارشد: طراح گریم ارشد وظیفه طراحی گریم هر بازیگر را بر عهده دارد. گریمور ارشد از آرایش برای نقش‌های اصلی و بازیگران استفاده می‌کند و انجام طرح‌های پیچیده بر عهده‌ی این فرد است. گریمور ارشد سایر گریمورها و دستیاران گریم را نمایندگی و نظارت کرده و همیشه از تداوم گریم در طول فیلم‌برداری اطمینان حاصل می‌کند.
  2. گریمور: گریمورها مسئول آرایش بازیگران غیر اصلی و گروه‌های فرعی هستند. گریمورها زیر نظر گریمور ارشد فعالیت داشته و مسئولیت اجرای طرح‌های اصلی گریمور ارشد را بر عهده دارند.
  3. دستیار گریم: دستیاران گریم کیت‌های آرایش را سازمان‌دهی می‌کنند و به گریمورها در آرایش بدن (از جمله هرگونه تتو یا نقاشی روی بدن) و سایر کارهای کوچک کمک می‌کنند. همچنین ممکن است یک دستیار گریم توسط گریمور ارشد وظیفه عکاسی از گریم بازیگران را برای اطمینان از ثبات در مورد عکس‌برداری مجدد بر عهده داشته باشد.
  4. گریمور جلوه‌های ویژه: گریمور جلوه‌های ویژه (که گاهی اوقات به اختصار گریمور SFX نامیده می‌شود) مسئولیت هرگونه جلوه ویژه آرایشی مانند استفاده از پروتز یا استفاده از فوم لاتکس (ترکیب ویژه‌ای که برای جلوه‌های مصنوعی سه‌بعدی استفاده می‌شود) را بر عهده دارد.

کل بخش گریم در یک تریلر آرایش مشخص کار می‌کند و در طول مدت فیلم‌برداری در صحنه فیلم‌برداری هستند تا در صورت نیاز تغییرات یا ترمیم موردنیاز در گریم را انجام دهند.

یک گریمور جلوه‌های ویژه چه می‌کند؟

گریمورهای جلوه‌های ویژه از آرایش و پروتز برای بازتولید زخم‌ها، بدشکلی‌ها، چین و چروک یا ویژگی‌های ماوراء طبیعی استفاده می‌کنند. گریمورهای SFX برای جلوه‌های دراماتیک‌تر تسلط خود بر گریم اولیه فیلم را با تکنیک‌های پیشرفته آرایش SFX ترکیب می‌کنند. کار یک گریمور SFX در نوع خود چالش‌برانگیز است – یک روز ممکن است از یک آدامس برای طاس کردن و افزودن چین و چروک روی سر یک بازیگر استفاده کند تا به طور مصنوعی او را پیر کند، در حالی که روز بعد ممکن است از لاتکس مایع و پروتز استفاده کند تا از همان بازیگر یک زامبی بسازد.

کیت آرایش جلوه‌های ویژه چیست؟

گریمورهای جلوه‌های ویژه از ابزارهای مخصوص کار خود استفاده می‌کنند:

  • چرخ کبودی و سایش: چرخ آرایشی حاوی رنگ‌هایی که به طور خاص برای ایجاد رنگ‌های موجود در کبودی‌ها مناسب هستند
  • لاتکس مایع: برای ایجاد بافت 3 بعدی انواع آسیب‌های پوستی و پروتزها استفاده می‌شود
  • آدامس روحی: یک چسب اولیه و ایمن برای چسباندن پروتز و کلاه‌گیس به سر و صورت بازیگران.

مهارت‌ها و تحصیلات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک گریمور فیلم

هنرمندان حرفه‌ای گریم سینما پیشینه‌های مختلفی دارند و مسیرهای مختلفی را برای ورود به صنعت سرگرمی طی می‌کنند. همان‌طور که گفته شد برخی از مهارت‌ها و صلاحیت‌های مهم وجود دارند که اکثر گریمورهای سینما از آن‌ها برخوردار هستند.

  • تحصیلات زیبایی‌شناسی: آموزشگاه‌های معتبر آرایشی و زیبایی دوره‌های آرایشی متنوع را ارائه می‌دهند که از یک تا هشت ماه طول می‌کشد و می‌توانند در مسیر حرفه‌ای کمک شایانی برای گریمورهای تازه‌کار باشند. اکثر مدارس برتر گریم برای علاقه‌مندان به گریم سینما در تهران واقع شده‌اند.
  • تجربه: مدارس گریم دانش آموزان را با تکنیک‌های اولیه آرایش گریم آشنا می‌کند، اما برای کسانی که علاقه‌مند به حرفه‌ای در صنعت فیلم هستند، تجربه بیشتر نیز لازم است. اغلب اوقات این تجربه به معنای کار رایگان روی فیلم‌های کم‌هزینه یا پروژه‌های دانش‌آموزی مدارس فیلم است که باعث می‌شود تجربه و اعتبار کسب کنید.
  • نمونه کار: گریمورهای مشتاق باید آلبوم عکسی داشته باشند که برخی از چهره‌های حاصل گریمشان در آن حاضر باشند. یک نمونه کار خوب طیف وسیعی از طرح‌های آرایشی را نشان می‌دهد.
  • کیت حرفه‌ای کامل: این موضوع بسیار حیاتی است که هر آرایشگر مشتاقی یک کیت آرایش اولیه با حداقل موارد ضروری داشته باشد.
  • نگرش خوب و مثبت: فراتر از مهارت‌های گریم فنی، هنرمندان موفق گریم فیلم می‌توانند به خوبی در یک تیم کار کنند و غرورشان را پشت در بگذارند. تریلرهای گریم بسیار فشرده هستند و کار با دیگر هنرمندان و گریمورها می‌تواند یک تجربه استرس‌زا با محدودیت‌ها و ضرب‌الاجل‌های فشرده باشد.

جهت یادگیری تکنیک های لازم بهتر است در یک دوره گریم سینمایی مانند دوره ای که در مدرسه سان برگذار می شود، اقدام فرمایید.