شوره سر طاس: چطور از پوسته‌پوسته شدن سر تراشیده جلوگیری کنیم؟

شوره سر یک وضعیت طبیعی است که برای همه ما اتفاق می‌افتد و خطری هم ندارد اما برای بسیاری از مردم باعث حس ناامنی و خجالت است.

بله، شوره سر طاس وجود دارد!

اگر شما هم جزو کسانی هستید که دچار شوره سر می‌شوید و یا سر تراشیده‌تان شوره دارد در جای خوبی هستید، ما در این مقاله راهنمای کاملی در مورد علل شوره سر طاس و اقداماتی که می‌توانید برای خلاص شدن از شر آن انجام دهید آماده کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه شوید.

شوره سر و علت آن چیست؟

شوره سر چیست

شوره سر بیماری شایع پوستی است. دانه‌های سفید و یا خاکستری که بااحساس خارش سر روی شانه‌های شما می‌ریزد. هرچند طبیعی و غیر مسری و بی‌ضرر است اما باعث خجالت و کاهش عزت‌نفس می‌شود.

شوره سر معمولاً از دوره بلوغ تا سن 50 سالگی شایع است. از سن 50 سالگی به بعد کم می‌شود. بیش از نیمی از جمعیت بزرگ‌سال تحت تأثیر شوره سر هستند و مردان بیش از زنان دچار می‌شوند.

شوره سر به این معنی نیست که فرد بهداشت را رعایت نمی‌کند بلکه می‌تواند به علت عوامل ژنتیکی ایجاد شود و تحت شرایط محیطی بدتر هم شود:

  • هوای سرد
  • فشار
  • پوست سر خیلی چرب یا خیلی خشک
  • درماتیت تماسی ناشی از حساسیت به شامپو، اسپری مو یا سایر محصولات مو
  • شرایطی مانند درماتیت سبوریک یا پسوریازیس

اگر شوره سرتان با قرمزی و التهاب و درد همراه است و یا جاهای دیگر بدنتان هم پوسته‌پوسته می‌شود احتمال دارد که به علت یکی از شرایط فوق‌الذکر باشد و باید با متخصص پوست مشورت کنید.

شوره سر چگونه تشکیل می‌شود؟

درواقع شوره سر از موی شما نیست بلکه از پوست سرتان است و ربطی به کوتاهی و بلندی موی تان ندارد.

پوست عضوی است که دائماً سلول جدید تولید می‌کند و سلول‌های قدیمی را پس می‌زند تا جایی که جایگزین سلول‌های قدیمی شود. وقتی سلول‌های قدیمی می‌میرند، می‌افتند.

در افرادی که شوره ندارند سلول‌های پوستی معمولاً ماهی یک‌بار بالغ می‌شوند اما در شرایط خاص ممکن است طی 2-7 روز سلول‌ها به سرعت رشد کنند و بریزند.

این منجر به تجمع پوست مرده می‌شود که به آن شوره می‌گویند.

چرا مردان طاس دچار شوره سر می‌شوند؟

علت شوره خشکی پوست است و اکثر مردان طاس شوره دارند چون موقع تراشیدن پوست سطحی از پوست را هم برمی‌دارند. این کار باعث می‌شود که به غدد چربی پوست (بخشی از فولیکول مو که چربی طبیعی ترشح می‌کند) فشار وارد شود و به‌مرورزمان منجر به خشکی پوست سر می‌شود مخصوصاً وقتی برای نگهداری چربی و تأمین رطوبت پوست سر موی زیادی هم ندارید.

البته استثنا هم هست چون هرکسی پوست منحصر به خودش را دارد.

شوره، روی سر تراشیده بیشتر مشهود است چون سر در معرض دید است پس هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. در ادامه در این مورد صحبت می‌کنیم.

چگونه از شوره سر طاس جلوگیری کنیم؟

موقع اصلاح

در مردان، اصلاح بخش مهم مراقبت از سر است بنابراین برای جلوگیری از خشکی پوست سر باید عوامل زیادی را در نظر بگیرند مانند:

قبل از اصلاح سرخود را روغن بزنید

روغن زدن باعث می‌شود که تیغ به‌آرامی روی پوست بلغزد، درعین‌حال باعث رطوبت سر می‌شود و درنتیجه خشکی پوست سر را کاهش می‌دهد.

می‌توانید از ژل اصلاح، کرم اصلاح، نرم‌کننده مو بسته به اینکه کدام پوست سر را لیزتر می‌کند استفاده کنید.

برای مالیدن روان کننده از برس اصلاح استفاده کنید و به همه سر بمالید با این روش فولیکول‌ها نرم می‌شوند و سلول‌های پوست لایه‌برداری می‌شوند و اصلاح سر آسان‌تر می‌شود.

اگر می‌خواهید از کرم اصلاح استفاده کنید سراغ نوع اسپری آن نروید چون آب کمی دارد و حاوی مواد شیمیایی است که باعث کم آبی پوست می‌شود.

از تیغ مناسب استفاده کنید

موقع تراشیدن سر تعداد دفعات تیغ زدن را به حداقل برسانید تا از فشار روی سر کم شود در غیر این صورت پوست به خاطر سوزش ناشی از تیغ دچار خشکی و درنهایت منجر به طاسی و شوره می‌شود.

انواع تیغ عبارت‌اند از: تیغ سلمانی، تیغ خودتراش، تیغ کارتریجی و تیغ برقی

از بین این‌ها توصیه ما برای اصلاح سر، تیغ کارتریجی چرخشی است.

ریش‌تراش کارتریجی با اینکه دستی است اما کاربرد آسانی دارد و برای افراد مبتدی که می‌خواهند از بریدگی سر جلوگیری کنند عالی است. خراش و بریدگی روی سر خیلی مشهود است. با ویژگی سر چرخشی می‌توانید از تماس تیغ با پوست محافظت کنید. ریش‌تراش‌های کارتریجی چند تا تیغه دارند و همین باعث می‌شود که بعد از اصلاح ظاهری صاف و صیقلی داشته باشید. سطح صاف یعنی لازم نیست دوباره از آن ناحیه را تیغ بزنید.

فقط یادتان باشد که تیغ‌ها را مرتب عوض کنید چون تیغ‌های کُند موقع اصلاح برای پوست خطرناک است.

به‌آرامی اصلاح کنید

علاوه بر تیغ مناسب، باید مطمئن باشید که با شتاب اصلاح نمی‌کنید و تیغ را محکم روی پوست فشار نمی‌دهید.

با ملایمت پوست نمی‌برد و نرم می‌ماند درنتیجه خراش های کمتر و سوزش تیغ کمتری را حس می‌کنید.

یادتان باشد که اصلاح سرسری به‌اندازه اصلاح با ابزار نامناسب بد است. 

 بعد از اصلاح مرطوب‌کننده و ضد آفتاب بزنید

بعدازاینکه اصلاح تمام شد برای بهبود نتیجه کار لوسیون یا کرم مرطوب‌کننده بزنید. می‌توانید از داروهای ضد خارش هم استفاده کنید این محصولات از خشکی سر جلوگیری می‌کنند و باعث تسکین و ضدعفونی می‌شوند و درنتیجه از شوره سر جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید بیرون بروید حتماً روی سر ضد آفتاب بزنید چون سر طاس نسبت به اشعه ماورای بنفش و گرمای شدید حساس است. نور خورشید منجر به آفتاب‌سوختگی و پوسته‌پوسته شدن پوست سر می‌شود که تجربه‌ای زشت و ناخوشایند است.

مسائل خارج از اصلاح

با انجام اقدامات متنوعی خارج از بحث اصلاح، از رشد شوره جلوگیری می‌کنید. این اقدامات عبارت‌اند از:

شستشو با شامپو

فرقی ندارد که بی‌مو باشید یا مو بلند، شستشوی سر برای از بین بردن چربی اضافی، کثیفی و تجمع پوست مرده اهمیت دارد. 

اغلب در شوخی‌ها می‌پرسیم «مگه افراد طاس هم شامپو می‌زنند؟»

اگر مرتب سرتان را نشویید محیطی ایدئال برای مالاسزیا که یک نوع قارچ پوستی است ایجاد می‌شود. این قارچ باعث تولید سریع سلول‌های پوستی و درنتیجه شوره سر است.

برندهایی هستند که شامپوی ضد شوره تولید می‌کنند می‌توانید محصولات آن‌ها را جستجو کنید.

این نوع شامپوها چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد پس اگر بعد از شستشو احساس خشکی کردید کمتر استفاده کنید. نرم‌کننده‌های روغنی یا مرطوب کننده‌هایی برای افراد طاس رنگین‌پوست وجود دارد که خشکی شامپو را کاهش می‌دهد.

پوست سر خود را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر باعث بهبود گردش خون می‌شود که روشی عالی برای مبارزه با شوره سر است. با ماساژ اکسیژن و مواد مغذی از طریق خون جریان می‌یابد درنتیجه پوست سر سالم‌تری خواهید داشت. کسی هست که ماساژ خوب دوست نداشته باشد؟

 می‌توانید با روغن بادام، زیتون، نارگیل ماساژ دهید و اوقات آرامی داشته باشید. 

البته ماساژ باعث رشد مو هم می‌شود اگر دوست دارید طاس بمانید این موضوع را در نظر بگیرید.   

از خودتان مراقبت کنید

سلامت جسم و روح تأثیر زیادی در جلوگیری از شوره سر در افراد طاس دارد.

عدم تعادل هورمونی و سیستم ایمنی ضعیف باعث ایجاد قارچ‌های پوستی می شودکه به رشد شوره کمک می‌کنند. اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید پوست سر و بدنتان در درازمدت سپاسگزار شما خواهد بود.

وقتی حرف از سلامت جسمانی است با ورزش و خواب کافی می‌توانید آن را بهبود بخشید.

ورزش نه‌تنها باعث تقویت بدن می‌شود بلکه جریان خون را قوی می‌کند اهمیت آن را در قسمت قبل توضیح دادیم.

با خواب کافی به بدن فرصت استراحت و تجدید قوا می‌دهیم. موقع خواب بدن برای ترمیم و التیام پوست کلاژن تولید می‌کند کلاژن مانع شکنندگی پوست است.

منظور از سلامت روان کاهش استرس است. می‌توانید با یوگا و مدیتیشن حس خوب را برای خود به ارمغان آورید.

رژیم غذایی برای خود تنظیم کنید

گروه‌های غذایی خاصی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از پوسته‌پوسته شدن پوست جلوگیری کنید مخصوصاً غذاهای حاوی امگا 3 و پروبیوتیک ها. امگا 3 اسیدی است که در ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، سالمون و ماهی خال مخالی وجود دارد. امگا 3 با مهار تولید چربی و کاهش التهاب که هر دو از عوامل مرتبط با شوره هستند نقش اساسی در سلامت پوست دارد. از سوی دیگر، پروبیوتیک ها میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که در ماست و غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی یافت می‌شوند. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و بیماری‌های پوستی مانند اگزما و درماتیت را کاهش می‌دهد.

باید برای جلوگیری از تحریک تولید چربی غدد چربی مصرف کربوهیدرات و قند خود را کاهش دهید. کنار گذاشتن خوراکی‌های موردعلاقه‌تان سخت است، اما ارزشش را دارد!

سؤالات متداول

چگونه می‌توان از خشکی پوست در سر تراشیده شده جلوگیری کرد؟

راهکارهای متنوعی را برای جلوگیری از خشکی پوست سر ذکر کردیم اما مهم‌ترین آن رطوبت رسانی به پوست سر است. وقتی بعد از اصلاح سر مرطوب‌کننده بزنید نه‌تنها خشک نمی‌شود بلکه التهاب هنگام اصلاح که موجب پوسته ریزی هست را کاهش می‌دهد. تراشیدن سر باعث خشکی پوست است اما وقتی با تیغ نامناسب و به روشی نادرست اصلاح می‌کنید سوزش تیغ بدتر هم می‌شود. ویدئوی روش پاک‌سازی پوست سر طاس را تماشا کنید.

آیا برای شوره سرم باید به پزشک مراجعه کنم؟

شوره سر خطرناک نیست فقط آزاردهنده است. اگر با وجود استفاده از شامپو ضد شوره باز هم از بین نرفت و با قرمزی و التهاب و درد همراه بود احتمال دارد که به بیماری پوستی مانند درماتیت سبوریک یا پسوریازیس مبتلا باشید. در این صورت برای تشخیص و درمان مناسب به متخصص پوست مراجعه کنید.

کلام پایانی

اگر سر طاس صاف و بدون شوره می‌خواهید باید به یک روتین مناسب متعهد باشید.

روتین مناسب مهم است چون سر طاس وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد خشک می‌شود و این خشکی منجر به پوسته ریزی می‌شود.

اگر تصمیم دارید که در فرایند اصلاح سر خود یا سبک زندگی خودتان تغییری ایجاد کنید امیدواریم نکات ما به شما کمک کند تا از شر شوره سر خلاص شوید.