آرایشگرها بهترین ویژگیهای ظاهری ما رو نمایان میکنن. نزدیک به ۱۵ هزار ایرانی به عنوان آرایشگر کار میکنن. این فقط بخش کوچیکی از افرادیه که تو نظافت و تامین وسایل آرایشگاهها کمک میکنن.
خیلیها فکر میکنن کوتاه کردن و حالت دادن مو کار راحتیه. ولی آرایشگرها، حتی اونایی که مدرسه آرایشگری رفتن، با مشکلات زیادی روبرو میشن.
مدیرهای آرایشگاه چطور میتونن کارمندهای جدید استخدام کنن و بهشون آموزش بدن؟ برای پیدا کردن محصولات مناسب و مشتریهای وفادار چیکار باید بکنن؟ چطور میتونن با مد و ترندهای مو به روز بمونن؟
اگه جواب این سوالها رو بدونی، میتونی خیلی زود از پس چالشهای آرایشگری بربیای. این یه راهنمای سریع واسته.
کمبود نیرو
وقتی یه موقعیت شغلی خالی داری، باید تا جایی که میتونی دنبال متقاضی بگردی. میتونی تو سایتهای کاریابی دیگه آگهی بدی، ولی حواست باشه توضیحات کاملی از پیشنهاد کاریت بنویسی. انتظاراتت رو در مورد میزان تجربهای که متقاضیها باید داشته باشن هم بگو.
موقع تعیین حقوق، نرخهای استاندارد بقیه موسسههای آرایشگری رو نگاه کن. لازم نیست از اونا بالاتر بدی، ولی باید اونقدری بالا باشه که متقاضیها رو جذب کنه.
اگه تو استخدام مشکل داری، برو سراغ یه گروه کاریابی. یادت باشه که تصمیم نهایی استخدام با خودته. به نظرشون توجه کن، ولی خودت هم مصاحبه بگیر تا بتونی ارزیابی شخصی داشته باشی.
آموزش کارکنان
فقط کسایی رو استخدام کن که مدرسه آرایشگری یا زیبایی رفتن. از همه متقاضیها رزومه بخواه و چک کن که مدرک معتبر دارن یا نه.
اشکالی نداره اگه افراد کمتجربه رو استخدام کنی. بهشون در مورد چطور آرایشگر شدن و انتخاب مدرسه زیبایی مشاوره بده. شاید نیاز داشته باشن یه مدت فکر کنن ببینن آرایشگری مناسبشونه یا نه. برای شروع میتونی دوره های آموزش آرایشگری مدرسه سان رو بهشون پیشنهاد بدی.
ولی باید به کارکنانت آموزش بدی. باید تازهواردها رو بیاری و روشهای مورد نظر خودت رو بهشون یاد بدی. در مورد ترندهای جدید و اینکه چطور میتونن اونا رو پیاده کنن هم باهاشون صحبت کن.
آموزش میتونه گرون تموم شه، ولی میتونی هزینههاش رو کم کنی. هزینههای آموزش رو تو بودجه سالانهت در نظر بگیر.
بعد از آموزش، مهارتهای کارمند جدیدت رو ارزیابی کن. این بهت کمک میکنه بفهمی اون آمادهست یا نه و روشهای آموزشیت درسته یا نه.
پیدا کردن محصولات مناسب
یکی از مشکلات رایج آرایشگاهها اینه که مشتریها محصولات خاصی رو میخوان. مهمه که محصولات زیادی دم دست داشته باشی. ولی خریدن یه کم از همه چیز به این امید که شاید یکی بیاد و بخواد، گرون تموم میشه.
ببین محبوبترین محصولات چیا هستن و از اونا تو قفسههات بذار. رفتار مشتریهات رو بررسی کن و خودت بفهم واقعا چی میخوان. با یه نماینده محصولات صحبت کن تا نظر خودت رو تایید کنه.
تا جایی که میتونی محصولات رو عمده بخر. قیمتهای پایینتری میگیری و ممکنه تخفیف هم بگیری، مخصوصا اگه از فروشندههای ثابت خرید کنی.
ایجاد وفاداری در مشتری
تو کار آرایشگری، متمایز بودن سخته. پیدا کردن و نگه داشتن مشتریهای وفادار بهترین راه پول درآوردنه.
اطلاعات تماس همه مشتریهات رو نگه دار و براشون پیامهای شخصی بفرست. با ایمیل شروع کن، ولی اگه خیلی باهاشون صمیمی شدی میتونی زنگ هم بزنی.
تو شبکههای اجتماعی، مخصوصا اینستاگرام و ایکس، صفحه بساز. کانالهای خبری محلی رو دنبال کن و اخباری که برای منطقهت و آرایشگری مهمه رو به اشتراک بذار.
روی ارائه محتوای عالی که جای دیگه نمیتونن پیدا کنن تمرکز کن. میتونی در مورد ترندهای زیبایی که دوست داری مقاله بنویسی.
خوشامدگویی به مشتریها
خیلیها وقتی میان تو آرایشگاه احساس ناراحتی میکنن. فکر میکنن یادشون نمیمونه، یا فکر میکنن زشت به نظر میان.
باید به هر کسی که میاد تو مغازهت گرم سلام کنی. یه لبخند و تکون دادن دست شاید کافی باشه. هر وقت میتونی، اسمشون رو حفظ کن و با اسم صداشون کن.
سالن انتظار رو تا جای ممکن تمیز و راحت کن. مجله و کتابهای آرایشگری بذار که بخونن. پریز برق بذار که مشتریها بتونن وسایلشون رو شارژ کنن و از اینترنت استفاده کنن.
به روز موندن با ترندهای زیبایی
سرعت بالای تغییر مد، چالشهای واقعی برای آرایشگرها ایجاد میکنه. باید بدونی چطور جدیدترین مدلهای مو رو اجرا کنی و در مورد هماهنگی با لباس مشاوره بدی.
مجلههای مد زیاد بخون و حسابهای پینترست رو دنبال کن. میتونی روی مدل مو تمرکز کنی، ولی به چیزهای دیگه هم توجه کن.
جا برای آزمایش و امتحان تکنیکهای مختلف داری. از ترندهای جدید الهام بگیر، ولی ایدههای خودت رو هم اضافه کن. یه کم وقت بذار و با رنگها، بافتها و زاویههای مختلف مو تجربه کن.
با همه در مورد اینکه چه کارهای متفاوتی میتونی انجام بدی صحبت کن. با کارمندها و مشتریها در مورد چیزهایی که تو مراقبت از مو دوست دارن حرف بزن.
کارشناسهای مد به آدمهایی که موی کوتاه دارن توصیه میکنن ماهی یه بار مو کوتاه کنن، در حالی که اونایی که موی بلند دارن باید هر سه ماه یه بار این کار رو بکنن. ممکنه به نظر بعضیها زیاد باشه، ولی کوتاه کردن مکرر مو فرصت خوبیه که ترندهای جاری رو بسنجی. با مشتریهات در مورد اتفاقات جدید تو استایل مو صحبت کن.
بهترین مدرسه آرایشگری رو پیدا کن
آرایشگرها با چالشهای مختلفی روبرو میشن. استخدام و آموزش کارمندها میتونه سخت باشه، ولی میتونی از یه کاریاب کمک بگیری. هزینههایی که صرف آموزش میکنی رو پیگیری کن.
محصولات محبوب رو تهیه کن و دنبال اقلام خاص هم بگرد. با مشتریها در ارتباط باش و موقع ورودشون بهشون خوشامد بگو تا وفادار بمونن.
آخرین اخبار مربوط به ترندهای مد رو دنبال کن. سبک خودت رو کشف کن و در عین حال دنبال ترندها برو و به مشتریهات در مورد اینکه چطور موهاشون رو با استایلشون ست کنن مشاوره بده.
اگه کمک بیشتری نیاز داری، برو یه مدرسه آرایشگری. مدرسه سان کلاسهای آنلاین و حضوری درجه یکی با ارائه مدرم فنی حرفه ای ارائه میده. همین امروز باهامون تماس بگیر!