تلفن واتس اپ اینستاگرام

چگونه از ژل مو استفاده کنیم؟

ژل مو یکی از پرکاربردترین محصولات حالت‌دهی به موهاست که می‌تواند برای رسیدن به طیف وسیعی از مدل‌های مو به شما کمک کند. از موهای سیخ و براق بگیرید تا فر‌های جذاب و چشمگیر. با این حال، استفاده نادرست از ژل مو می‌تواند منجر به موهایی به هم ریخته، چسبناک، و حتی مو خوره شود و در نتیجه مدل مد نظر شما را نابود می‌کند.

پس،‌ اینجا با هم نحوه استفاده از ژل مو در انواع مختلف مو را یاد می‌گیریم. چرا که در بافت‌های متفاوت مو، باید ژل را به روش‌های متفاوتی استفاده کرد. همچنین، یاد میگیریم که چه زمانی بهتر است برای مدل‌های ساده‌تر، ‌از ژل کمتری استفاده کنیم و چه زمانی باید در استفاده از ژل دست و دل باز باشیم.

از طرفی، پوشاندن کامل موها با ژل همیشه هم بد نیست. مثلا اگر بخواهید به موهایتان حالت «crunchy curls» بدهید یا موهایی با ظاهر ضحیم و حلقه‌هایی واضح و ماندگار داشته باشد، اینگونه استفاده از ژل عالی است!

مبانی استفاده از ژل مو: ژل مو چیست و چگونه کار می‌کند؟

ژل مو، که تحت عنوان ژل مدل‌دهنده نیز شناخته می‌شود، محصولی است که به موها را نگه‌داشته، به آن‌ها بافت داده و براقشان می‌کند. بیشتر ژل‌ها حاوی پلیمر‌هایی هستند که پس از خشک شدن یک فیلم یا قالب اطراف موها ایجاد می‌کنند. با اینکار موها در جای خود نگه داشته می‌شوند و حدود خود را حفظ می‌کنند.

سختی قالب بستگی به قدرت ژل و مقدار محصول مورد استفاده دارد. بعضی از ژل‌های مو حاوی مواد اولیه طبیعی مثل آلوئه ورا،‌ گلیسیرین یا روغن نارگیل هستند. این مواد در عین اینکه فرم موها را حفظ کرده و آن‌ها را براق می‌کنند، مرطوب کننده و مغذی نیز هستند.

ژل‌های حالت‌دهنده در فرم‌ها و قدرت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. از سبک گرفته تا متوسط و سنگین. ژل‌های سبک، قدرت نگهدارندگی کمتری دارند و برای موهای لطیف با موج‌های کم که نیازی به سنگین شدن برای پایین آمدن ندارند، ‌مناسب هستند. ژل‌های متوسط برای بیشتر انواع و طول‌ها مو کاربرد دارند، نگهدارندگی قابل قبولی دارند و در عین حال، باعث خشکی مو نمی‌شوند.

ژل‌هایی با قدرت نگهدارندگی بالا برای موهای ضخیم یا موهایی که می‌توانند وز شده و نیاز به کنترل بیشتری دارند،‌ مناسب هستند. با این حال، استفاده مکرر از این ژل‌ها یا استفاده مقادیر زیاد آن‌ها می‌تواند منجر به موهایی سخت و شکننده شوند که ظاهری غیرطبیعی دارند و می‌توانند ناراحتی ایجاد کنند.

مواد اولیه کلیدی مورد نیاز برای موهای فر شامل پلیمرها، گلیسیرین، آب و ماده ضخیم‌کننده‌ای مثل کاربومر هستند. این مواد کمک می‌کنند که نگهداری و برقی که از یک ژل موی خوب انتظار دارید، برآورده شود.

چگونه بهترین ژل مو را برای نوع موی خودتان انتخاب کنید؟

انتخاب بهترین ژل مو برای نوع مو و بافت موی شما حیاتی است. مخصوصا هنگامی که مدل موی خاصی در ذهن دارید یا نمی‌خواهید موهایتان آسیب ببینند. در اینجا به چند نکته برای انتخاب بهترین ژل مو اشاره می‌کنیم:

  • موهای لطیف: به دنبال ژل سبکی باشید که وزن زیادی به موهایتان اضافه نمی‌کند یا باعث چرب شد آن‌ها نمی‌شود. دنبال ژل‌هایی باشید که در مواد اولیه حاوی آلوئه ورا یا بابونه هستند که می‌توانند بدون باقی گذاشتن ناخالصی، برق و رطوبت به موها اضافه کنند.
  • موهای فر: به دنبال ژلی باشید که بتواند فرهای موهایتان را تقویت کند و بدون سنگین کردن موها یا شکننده کردن آن‌ها، جلوی موخوره و وز شدن موها را بگیرد. ژل‌هایی که مواد اولیه طبیعی مثل دانه کتان یا کره شی داشته باشند، برای مرطوب کردن و تغذیه موها بسیار مناسب‌اند. در عین اینکه نگهداری و برق مناسبی به آن‌ها می‌دهند.
  • موهای طبیعی: اگر موی آفریقایی طبیعی دارید، نیاز به ژلی دارید که بتوان الگوی فرهای مو را بهتر نشان دهد و از آن‌ها در مقابل آسیب نیز محافظت کند. به دنبال ژل‌هایی باشید که مواد اولیه طبیعی مثل روغن نارگیل یا جوجوبا داشته باشند و بتوانند در عین نگهداشتن و براق کردن موها، آن‌ها را مرطوب و تقویت کنند.
  • موهای کوتاه: کسانی که موهای کوتاه دارند ممکن است ژل‌های متوسطی که بدون سفت و شاخ کردن موها،‌ به آن‌ها بافت و حجم می‌دهند را ترجیح بدهند. ژل‌هایی مناسب‌اند که در صورت اضافه کردن آب یا نرم کننده دوباره فعال شده و برای مدل‌ دادن به موها، تغییر پذیر باشند.
  • موهای بلند: ژلی را انتخاب کنید که موها را در جای خود نگه داشته بدون اینکه آن‌ها را تخت یا سنگین نشان دهد. ژلی با فرمول سبک می‌تواند برق و تحرکی که دنبالش هستید را به موهایتان بدهد، در عین اینکه مو خوره و تارهای تک بیرون زده را کاهش می‌دهند.
  • موهای کثیف یا چرب: اگر موهایتان کثیف یا چرب است، شاید بهتر باشد از ژل استفاده نکنید. اما،‌ اگر لازم است، از ژلی استفاده کنید که بدون سنگین کردن موها یا چرب کردن بیش از حد آن‌ها، بتواند بافتی مناسب و به هم ریخته به موها بدهد. به دنبال ژل‌هایی باشید که در نهایت ظاهری مات داشته باشند و در نتیجه بتوانند به موها حجم داده و حدود آن را مشخص کنند. در عین حال، روغن و عرق اضافه را نیز جذب کنند.

چگونه از ژل مو به درستی استفاده کنیم؟

مهم است که نحوه استفاده درست از ژل مو را بدانیم تا اشتباهات رایجی مثل استفاده بیش از حد از ژل یا ژل زدن به موهای خشک را مرتکب نشویم.

در اینجا استفاده درست از ژل مو را توضیح می‌دهیم:

  1. موهایتان تمیز باشد: با شامپو و نرم کننده ملایم موها را بشویید. سپس آن‌ها را به آرامی با حوله خشک کنید تا آب اضافی را بگیرید. به هیچ وجه حوله را به شدت روی موها نکشید، این کار می‌تواند باعث ایجاد مو خوره شده و به موها آسیب بزند.
  2. ژل را وقتی موها خیس هستند بزنید: موها نباید خیلی خیس باشند، تنها باید اندکی نمناک باشند. خیسی اندک موها می‌تواند به پخش شدت بهتر و متناسب ژل کمک کند. همچنین ژل می‌‌تواند بدون ایجاد توده، بین تارهای مو نفوذ کند. اگر موها خیلی خیس باشند، آب اضافه را با حوله یا تیشرت نخی بگیرید.
  3. نرم کننده leave-in را استفاده کنید: اگر موهای خشک یا آسیب دیده‌ای دارید، از نرم کننده leave-in یا روغن مو برای قبل از زدن ژل استفاده کنید. این کار می‌تواند به آبرسانی به موها و حافظت از آن‌ها در مقابل اثرات خشک کننده ژل کمک کند. همچنین مو خوره را نیز کاهش می‌دهد.
  4. مقدار مناسب ژل را استفاده کنید: بسته به نوع موها و طول آن‌ها، از مقدار مناسبی ژل استفاده کنید. برای موهای کوتاه، مقداری حدودا به اندازه یک سکه را استفاده کنید. در حالی که برای موهایی با طول متوسط، از مقداری کمی بیشتر از اندازه سکه می‌توان استفاده کرد. موهای بلند یا فر نیاز به مقدار خیلی بیشتری ژل دارند. با این حال، سعی کنید بیش از حد از ژل مو استفاده نکنید. چرا که این کار می‌تواند قالبی سفت و شکننده را روی موها ایجاد کند که به آن‌ها ظاهری غیر طبیعی می‌دهد.
  5. ژل را اول بین دستان خود مالش دهید: این کار باعث گرم شدن آن شده و پلیمرها را فعال می‌کند. همچنین ژل متناسب پخش خواهد شد و قالبی قابل قبول در اطراف تارهای مو ایجاد خواهد کرد.
  6. مدل موی خود را مشخص کنید: اگر موهای فر دارید، موها را با دستان خود به هم بریزید تا الگوهای فر خوردگی موها را بهبود ببخشید و از وقوع مو خوره نیز جلوگیری کنید. اگر موهای صاف دارید، از شانه‌ای با دندانه‌های پهن یا برس گرد استفاده کنید تا مدل مد نظرتان را ایجاد کنید.
  7. موهای خود را با سشوار خشک کنید: بسته به نوع و مدل موی مد نظر، می‌توانید موها را با سشوار (به همراه افزونه پخش کننده یا diffuser) خشک کنید یا بگذارید به صورت عادی خشک شوند. اگر ظاهری بیشتر طبیعی را می‌پسندید، بگذارید موها به صورت عادی خشک شوند، اما اگر حجم یا نگهداری بیشتری می‌خواهید. از سشوار با حرارت و سرعت پایین استفاده کنید.
  8. قالب ژل را بشکنید: وقتی موهایتان خشک شدند، با دست یا با استفاده از شانه دندانه پهن موهای خود را به هم بریزید تا قالب ژل شکسته شود. این کار باعث نرم‌تر شدن ژل شده و ظاهری طبیعی‌تر و انعطاف پذیرتر به موها می‌دهد.

و بله، شما در صورت استفاده از ژل می‌توانید حلقه‌های موهای خود را در طول شب هم حفظ کنید! اگر ژل مورد استفاده قوی باشد، ممکن است که حتی بتوانید مدل مویتان را در طول شب نیز حفظ کنید!

نکاتی برای استفاده از ژل مو

نکاتی برای استفاده از ژل مو

در اینجا به چند نکته اضافی برای استفاده صحیح از ژل مو و گرفتن بهترین نتیجه اشاره میکنیم:

اگر فرهای طبیعی دارید یا می‌خواهید الگوی فر موی بهتری داشته باشید، از ژل مخصوص موهای فر استفاده کنید. این ژل‌ها برای نگهداری بهتر بدون اضافه کردن به وزن موها طراحی شده‌اند. همچنین قالبی شکننده نیز روی موها ایجاد نمی‌کنند.

  • برای مو خوره، مقداری ژل (کمی بیشتر از اندازه یک سکه) را برداشته و این قسمت‌ها را با نوک انگشتان یا شانه دندانه پهن صاف‌تر کنید. با اینکار ظاهری براق‌تر و درخشان‌تر به موها می‌دهید.
  • اگر موهای لطیفی دارید یا ظاهری طبیعی‌تر می‌خواهید، از یک ژل سبک یا ژل کرمی به جای ژل ضخیم استفاده کنید. این محصولات می‌توانند بافت و حجم مناسبی به موها داده و از ایجاد قالب سخت و شکننده جلوگیری کنند.
  • اگر موهایی خشک یا آسیب دیده دارید، به دنبال مواد اولیه از جمله آلوئه ورا یا روغن نارگیل باشید. این مواد به تغذیه و مرطوب شدن موها کمک کرده و در عین حال نگهدارندگی و درخشندگی بیشتری به موها می‌بخشند.
  • نکته مهم! اگر موهای بلندی دارید، از زدن ژل به ریشه موها خودداری کنید. چرا که این کار می‌ةواند موها را سنگین کرده و به آن‌ها ظاهری روغنی دهد.
  • به جای اینکار، روی قسمت‌های وسط و نوک موها توجه کنید. در این قسمت‌ها است که نیاز به کنترل و شکل دهی دارید.
  • برای جلوگیری از مو خوره و حفظ قدرت نگهداری ژل، از دستکاری کردن موها هنگام خشک شدن خودداری کنید. این کار می‌تواند قالب ژل را از بین ببرد، که یک سد طبیعی محافظتی است که توسط ژل ایجاد شده و مدل مو را در محل نگه می‌دارد.
  • بعد از اولین استفاده از ژل، حسی که نسبت به موهای خود دارید را ارزیابی کنید. در عین حال، اگر حس کردید که موهایتان حس سنگینی کردند یا افتاده‌اند، از ژل کمتری در آینده استفاده کنید. در عین حال اگر نیاز به نگهداری بیشتری داشتید، بر همین اساس ژل بیشتری استفاده کنید. تغییر دادن نحوه استفاده از ژل مو بر اساس نیازهای ویژه خودتان به شما کمک می‌کند که به تعادل مناسبی بین مدل مو و نوع موهایتان برسید.
  • هنگام انتخاب ژل مو، انتخاب محصولاتی که حاوی مواد اولیه طبیعی هستند را در نظر بگیرید. ژل‌های بسیاری در بازار هستند که فرمول‌های جدیدی دارند و در ان‌ها مواد شیمیایی آسیب رسان ندارند و در ضمن مواد مغذی مناسب را به موها هنگام مدل دهی به آن‌ها می‌دهند. مواد اولیه طبیعی می‌توانند سلامت موها را حفظ کنند و آسیب ایجاد شده توسط مواد مدل دهنده بیش از حد را کاهش دهند.

اگر از ژل برای اولین بار استفاده می‌کنید یا محصولات جدید را امتحان کنید، یک تست پچ روی قسمت‌های کوچکی از موها امتحان کنید. سپس، به دنبال هر نوع واکنش آلرژیک یا عوارض جانبی باشید.

سوالات پر تکرار

آیا باید ژل مو را هنگامی که موها خشک هستند یا خیس استفاده کرد؟

بهترین زمان استفاده از ژل هنگامی است که موها خیس یا نمناک باشند. این موضوع اجازه پخش متوازن ژل و بهبود توانایی آن در مشخص کردن فرهای مو و ارائه نگهداری به موها می‌دهد.

اگر ژل بیش از حد استفاده کردیم چه کار کنیم؟

اگر به صورت تصادفی مقدار بیش از حدی ژل استفاده کردید، نترسید. می‌توانید یا موها را با آب کمی تر کنید تا ژل اضافی پاک شود یا از شانه با دندانه پهن استفاده کنید تا قالب ژل را بشکنید و موها را حفظ کنید.

آیا ژلی هست که برای موهای فر و آفریقایی کار کند؟

بله، یک ژل که مخصوصا برای موهای فر فرموله شده باشد را می‌ةوان برای موهای آفریقاییی هم استفاده کرد. استفاده از یک ژل طراحی شده برای موهای فر می‌تواند به بهبود ظاهر موها و الگوی طبیعی آفریقایی موها کمک کند. در عین حال از مو خوره هم جلوگیری می‌کند.

نتیجه

در نتیجه ژل مو یکی از پرکاربردترین محصولات حالت‌دهی به موهاست که می‌تواند برای رسیدن به طیف وسیعی از مدل‌های مو به شما کمک کند. از موهای سیخ و براق بگیرید تا پیچش‌های جذاب و چشمگیر. با اینحال، استفاده صحیح از ژل مو برای رسیدن به مدل موی مد نظر شما بدون آسیب رساندن به موها حیاتی است.

به یاد داشته باشید که از ژل مو به صورت گسترده استفاده کنید. ژل را به ریشه موها نزنید، و از محصولاتی استفاده کنید که مواد اولیه طبیعی داشته باشند و بتوانند موها را مرطوب و تغذیه کنند. همچنین در عین حال نگهداری و برق نیز به موها ببخشد. با این نکات، می‌توانید ژل مو را مانند یک حرفه‌ای استفاده کنید و با مو خوره و موهای شکننده برای همیشه خداحافظی کنید!