چطور با مشتریان آرایشگاهت درباره افزایش قیمت‌ها صحبت کنی

آرایشگری یه کار خیلی شخصیه. فرقی نداره داری برای اولین بار موی کسی رو کوتاه می‌کنی یا صدمین بار، این یه تجربه یک به یکه که توش اعتماد، گفتگو و روابط بین فردی مهمه. به خاطر همین پویایی، خیلی از آرایشگرها با بعضی از مشتری‌هاشون دوست صمیمی میشن.

در عین حال، آرایشگری کسب و کار توئه. شغل و معاش تو به موفقیت مالی مغازه‌ات بستگی داره. باید خودت رو با شرایط اقتصادی متغیر، هزینه‌های رو به افزایش و تقاضای نوسانی وفق بدی.

این گاهی می‌تونه موقعیت‌های ناراحت‌کننده‌ای ایجاد کنه که مجبور میشی با مشتری‌ها درباره پول صحبت کنی. برخلاف صنایع دیگه که ممکنه از تماس مستقیم با مشتری‌ها در امان باشی، تو رو در رو با مشتری‌هات تعامل داری.

اگه از بحث ترسناک افزایش قیمت‌ها استرس داری، تنها نیستی. این یه موضوع سخته، اما برای اینکه بتونی به عنوان یه آرایشگر پیشرفت کنی ضروریه.

ما درد و تردید تو رو درک می‌کنیم و می‌خوایم کمکت کنیم. بنابراین، تخصص و اشتیاق‌مون رو به کار گرفتیم و یه لیست از بهترین نکات برای صحبت با مشتری‌ها درباره افزایش قیمت‌ها تهیه کردیم. بیا نگاهی بهشون بندازیم.

صحبت درباره تغییرات قیمت با مشتری‌های آرایشگاهت

افزایش قیمت‌ها هیچوقت خوشایند نیست. ترجیح تو نیست، اما گاهی اوقات یه ضرورته. به جای اینکه بذاری این نیاز ناخوشایند روابطت با مشتری‌ها رو خراب کنه یا موقعیت‌های پرتنش و ناراحت‌کننده ایجاد کنه، این ایده‌ها رو در نظر بگیر تا گفتگو رو راحت‌تر کنی.

پیشدستی کن

اگه ممکنه، مشتری‌هات رو با افزایش قیمت غافلگیر نکن. در عوض، یه راهی پیدا کن که قبلاً نرخ‌های جدید رو بهشون معرفی کنی. شبکه‌های اجتماعی، وبسایتت و کمپین‌های ایمیلی همه راه‌های مناسبی هستن که قبل از اینکه مشتری به مغازه‌ات بیاد خبر رو بهش برسونی.

وقتی مشتری برای تعیین وقت باهات تماس می‌گیره، از این فرصت استفاده کن تا خبر رو بهش بدی و بهش فرصت بدی تصمیم بگیره چطور می‌خواد ادامه بده.

از زبان هدفمند استفاده کن

افزایش قیمت‌ها برای هیچکس خوشایند نیست. به عنوان کسب و کار در این سناریو، خیلی مهمه که خبر رو تا جای ممکن با ملایمت به مشتری‌هات برسونی. برای این کار، باید در نحوه بیانت هدفمند باشی.

مستقیم باش بدون اینکه تهاجمی باشی. لازم نیست این حقیقت رو که داری نرخ‌هات رو افزایش میدی پنهان کنی – این برای مشتری‌هات واضحه – اما باید در رویکردت مهربون باشی، مایل به شنیدن باشی و سعی کنی تا جای ممکن اعتماد رو حفظ کنی.

صبر و درک به خرج بده

افزایش قیمت‌هات به ندرت نتیجه طمعه. در عوض، واکنشی به اقتصاد متغیر، لوازم گرون‌تر و عوامل دیگه خارج از کنترل توئه. اگه تو داری این فشارهای اقتصادی رو تجربه می‌کنی، احتمالاً مشتری‌هات هم همینطور.

یکی از بهترین کارهایی که می‌تونی موقع اعلام تغییرات قیمت انجام بدی اینه که درک داشته باشی. بعضی از مشتری‌ها ممکنه ناامید، ناراحت یا بی‌میل به پرداخت قیمت‌های به‌روز شده‌ات باشن. صبور بودن و تلاش برای همدلی با واکنش‌شون می‌تونه فضا رو دوستانه نگه داره و یه زمینه مشترک ارزشمند بین شما ایجاد کنه.

یه دلیل داشته باش

یکی از بدترین کارهایی که می‌تونی موقع به‌روزرسانی قیمت‌هات انجام بدی اینه که بدون توضیح این کار رو بکنی. به عنوان یه کسب و کار، مجبور نیستی دلیل تعدیل قیمت‌هات رو فاش کنی، اما شفاف و صادق بودن می‌تونه تأثیر مثبت قابل توجهی روی نحوه درک مشتری‌هات از این تغییر داشته باشه.

لازم نیست وارد جزئیات بشی، اما رک بودن با مشتری‌هات درباره افزایش هزینه لوازم، هزینه بالاتر زندگی و تصمیم سخت برای افزایش نرخ‌هات برای همگام موندن، اغلب گزینه بهتری نسبت به تعدیل قیمت‌هات بدون هیچ توضیحیه. خیلی از مشتری‌ها درک می‌کنن، حتی اگه دیگه نتونن از خدمات تو استفاده کنن.

ارزشی ارائه بده که ارزش قیمت جدید رو داشته باشه

احتمال قوی اکثر مشتری‌هات – مخصوصاً مشتری‌های ثابتت – از قبل مهارت و هنری که به حرفه‌ات میاری رو درک و تحسین می‌کنن. ممکنه از تغییر قیمت خوششون نیاد، اما احتمالاً می‌فهمن که کارت ارزشش رو داره.

اگه می‌خوای همزمان با قیمت، ارزش خدماتت رو هم افزایش بدی، فکر کن خدمات جدید اضافه کنی یا یه برنامه پاداش راه بندازی تا مشتری‌های وفادار بتونن از مزایاش استفاده کنن. تعدیل قیمت‌هات یه مرز باریک بین حفظ انصاف و ارزش برای مشتری‌هات و اجازه دادن به خودت برای کسب درآمد مناسبه. پیدا کردن راه‌هایی برای قدردانی از مشتری‌هات در عین کسب درآمد بیشتر یه برد-برده.

همگام موندن با تغییرات اقتصادی و تأمین خودت و عزیزانت گاهی اوقات مستلزم به‌روزرسانی قیمت‌هاست. این فرآیند ممکنه خوشایند نباشه، اما راه‌هایی وجود داره که اون رو ساده‌تر و قابل‌قبول‌تر کنه. امیدواریم نکاتی که اینجا ارائه شد کمکت کنه تا این تغییرات رو به مشتری‌هات اطلاع بدی.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *