چطور مشتری‌هات رو توی صندلی آرایشگاهت نگه داری

جذب مشتری و کشوندنشون به مغازه‌ت کار سختیه. اما نگه داشتنشون، اینکه دوباره وقت بگیرن و مشتری ثابتت بشن، می‌تونه حتی سخت‌تر باشه.

با وجود این چالش، حفظ مشتری خیلی مقرون به صرفه‌تر از جذب مشتری جدیده. باور نمی‌کنی؟ آمار دروغ نمیگه. جذب یه مشتری جدید می‌تونه ۵ برابر بیشتر از نگه داشتن یه مشتری فعلی هزینه داشته باشه. همین منبع میگه که احتمال موفقیت در فروش به یه مشتری جدید حدود ۵ تا ۲۰ درصده – اما فروش به یه مشتری موجود ۶۰ تا ۷۰ درصد شانس موفقیت داره.

این آمار خوبی به نظر میاد، نه؟ ما هم همینطور فکر می‌کنیم. به همین دلیله که حفظ مشتری توی دنیای آرایشگری مردونه اینقدر مهمه.

اما دقیقاً چطور قراره تو، که یه آرایشگر پرمشغله با یه مغازه موفقی، نه تنها روی جذب مشتری تمرکز کنی بلکه اونا رو هم نگه داری؟

این مطلب همه نکات مفیدی که برای شروع استراتژی‌های حفظ مشتری لازم داری رو داره. این چند تا تکنیک رو امتحان کن و ببین چقدر خوب جواب میدن – بعد با بقیه آرایشگرها هم به اشتراک بذار! از تأثیر این تغییرات کوچیک شگفت‌زده میشی.

نکات برتر برای جذب دوباره مشتری‌ها به آرایشگاهت (و نگه داشتنشون)

همه‌ش یه بازی ارتباطیه

هدف اصلیت باید این باشه که از لحظه‌ای که مشتری‌هات از مغازه میرن بیرون تا وقتی که دوباره برمی‌گردن، باهاشون در ارتباط باشی. به نظر آزاردهنده میاد؟ لازم نیست اینطوری باشه. ارتباط یه بازی سمج بودن و ایمیل‌های آزاردهنده نیست – یه بازی پیگیری‌های استراتژیک و پیام‌های مناسبه. پیدا کردن راه‌های کلیدی برای حفظ ارتباط با مشتری‌ها به روشی که اذیتشون نکنه، بخش مهمی از این استراتژیه. این چطور به نظر میاد؟ می‌تونه هر چیزی باشه، اما اینجا چند تا مثال ساده و تأثیرگذار آوردیم که می‌تونی در نظر بگیری:

  • ثبت‌نام کردنشون برای دریافت پیامک، تا سریع بفهمن کی تخفیف، معامله یا پیشنهاد ویژه داری
  • ایمیل یا پیامک نیمه‌منظم که ببینی از مدل موهاشون راضی هستن، نیاز به اصلاح دارن، و می‌خوان وقت بعدی رو رزرو کنن یا نه
  • جواب دادن به پیام‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی و داشتن یه حضور قوی و فعال در فضای مجازی
  • جواب دادن به سؤالات، فرستادن منابع و ارائه ارزش به مشتری‌ها حتی وقتی که خودشون مستقیم نوبت نمی‌گیرن

برنامه‌های پاداش راهی برای جلب وفاداری هستن

قبلاً درباره مزایای بزرگ برنامه‌های وفاداری صحبت کردیم – اما این خبر قدیمی نیست. این یکی از مؤثرترین راه‌ها برای برگردوندن مشتری‌هاته.

چرا؟ چون احساس می‌کنن از ویزیت‌هاشون پیش تو ارزش بیشتری می‌گیرن. اشتباه نکن، ما فکر می‌کنیم مهارت‌ها و شخصیت جذابت کافیه – اما مشتری‌ها می‌خوان حس کنن با چیز بیشتری از مغازه میرن بیرون. برنامه‌های وفاداری می‌تونن این حس رو ایجاد کنن و اون ارزش اضافی که دنبالشن رو علاوه بر خدمات عالی تو بهشون بدن.

رزرو مجدد باید آسون باشه

بهترین راه برای اطمینان از اینکه مشتری‌هات برمی‌گردن اینه که مطمئن شی هیچ مانعی برای رزرو یا مراجعه حضوری وجود نداره. می‌خوای روی مشتری‌های بدون وقت قبلی تمرکز کنی؟ مطمئن شو که ساعات پذیرش بدون وقت قبلیت مشخصه. می‌خوای بیشتر روی نوبت‌دهی تمرکز کنی؟ نرم‌افزار نوبت‌دهی (و وبسایتت) باید روون و راحت برای استفاده باشه.

اگه بتونی هر گونه پیچیدگی رو حذف کنی و رزرو مجدد رو ساده کنی، اون وقت در مسیر درستی برای موفقیت مشتری‌هات هستی. هر چقدر موانع رزرو بیشتر باشه، احتمال اینکه یه مشتری دوباره نوبت بگیره کمتره. باید کارو راحت، روون و ساده کنی!

هیچوقت از بهبود تجربه مشتری‌هات دست نکش

حتی اگه فکر می‌کنی یه تجربه روون و لذت‌بخش برای همه مشتری‌هات ساختی، یه خبر برات داریم – این فرآیند هیچوقت تموم نمیشه. توی این صنعت همیشه در حال تغییر، همیشه چیزی هست که بتونی عوض کنی، تکامل بدی یا کامل کنی تا تجربه مشتری‌هات رو بهتر کنی – و هر چقدر بیشتر روی این تمرکز کنی، اونا بیشتر مایل میشن دوباره نوبت بگیرن و مشتری ثابتت بشن.

یه نکته حرفه‌ای می‌خوای تا مطمئن شی درست پیش میری؟ درباره تجربه مشتری‌هات حدس نزن – ازشون بپرس. چی رو می‌تونی بهتر کنی؟ چه چیزی از مغازه‌ت براشون ارزشمنده؟ فکر می‌کنن چی باید تغییر کنه؟ به حرفاشون گوش کن، نظراتشون رو بشنو، و بعد واقعاً اون ارزش و تغییرات رو بهشون ارائه بده. نه تنها متوجه این میشن، بلکه قدردانش هم میشن – و این سریع‌ترین راه برای جذب مشتری‌های ثابته.

چند تا ترفند خودت داری که چطور مشتری جذب کنی و همزمان نگهشون داری؟ دوست داریم دربارش بشنویم. دانش داغت رو توی بخش نظرات بنویس و خرد و تجربه‌ت رو با بقیه آرایشگرها به اشتراک بذار. این جامعه همش درباره کمک به همدیگه برای رشد، تغییر و کامل کردن هنرمونه – پس از اشتراک گذاشتن نکات و ترفندهای مفیدت نترس.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *