کمتر کسبوکاری رو میشه پیدا کرد که به اندازه یه آرایشگاه مردونه سنتی باشه و هنوز هم پررونق بمونه. دلیلش هم واضحه: هر چقدر هم که تکنولوژی پیشرفت کنه، یه چیز تا 30 سال دیگه هم تغییر نمیکنه: کامپیوترها نمیتونن مو کوتاه کنن. پس صنعت آرایشگری هیچوقت از بین نمیره و این شغلها تو آینده نزدیک یا دور جایگزین نمیشن.
با این حال، درسته که تکنولوژی خود شغل رو از بین نمیبره، ولی داره روش بازاریابی خدمات آرایشگری رو عوض میکنه. شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین ابزارها واسه بازاریابی آرایشگاههان. تراکت و بروشور و تبلیغات سنتی شاید هنوز هم جواب بدن، ولی در بهترین حالت فقط مشتریهای قدیمیتر رو جذب میکنن.
این روزا، نسل جدید تو شبکههای اجتماعیه و در نتیجه، اینجا جاییه که باید هدف بگیریشون و جذبشون کنی که بیان پیشت. چطوری؟ خب، بیا یه کم تلاش کنیم و نگاهی به بهترین گزینههای بازاریابی شبکههای اجتماعی واسه آرایشگرها بندازیم.
1. شبکههای اجتماعیت رو انتخاب کن
بازاریابی تو شبکههای اجتماعی واقعاً یه میدون جنگه. صدها یا حتی هزاران شرکت و برند با هم رقابت میکنن واسه یه تیکه کوچیک از بهترین قسمت کیک: مخاطب و در نتیجه، مصرفکننده. به مخاطب همیشه به چشم مشتریهای بالقوه آینده نگاه میشه.
پس قبل از اینکه آرایشگاهت رو تو شبکههای اجتماعی تبلیغ کنی، باید به دو تا چیز فکر کنی: مخاطب و پلتفرمهای شبکههای اجتماعی.
بهترین شبکههای اجتماعی واسه یه آرایشگاه کدومان؟
اونقدر پلتفرم مختلف وجود داره که امکان نداره یه نفر وقت کافی داشته باشه که تو همشون فعال باشه. وقتی صحبت از بازاریابی آرایشگاه تو شبکههای اجتماعی میشه، محبوبترین پلتفرمها اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوبن. موقع تصمیمگیری در مورد اینکه از کدوم پلتفرم استفاده کنی، مهمترین سوالی که باید جواب بدی اینه: مشتریهای بالقوهت، مخاطبت، کجان؟
مشتریهات از کدوم شبکههای اجتماعی استفاده میکنن؟
شاید یکی بپرسه، “مگه یه آرایشگاه نباید همه کسایی رو که مو دارن هدف بگیره؟”. خب، دقیقاً اینطور نیست.
بین آرایشگاههای سنتی و آوانگارد، کلی نوع دیگه کسبوکار هم هست که هر کدوم رو سبکهای خاصی تمرکز دارن. منظورم جاهای تخصصیه که انتظار دارن آدمهای خاصی در رو باز کنن و خدماتشون رو بخوان. پس باید بدونی که مشتری بالقوهت کیه و کجا میتونی پیداش کنی.
با تحلیل رقبات شروع کن
پیشنهاد من اینه که اولین قدم تو این مسیر جدید، جستجوی آرایشگرها و آرایشگاههای مرتبط باشه. رقبا رو مطالعه کن، ببین چی براشون جواب میده، چطوری آرایشگاهشون رو تو شبکههای اجتماعی تبلیغ میکنن و مخاطب چطور واکنش نشون میده. ببین تو کدوم پلتفرمها فعالترن. تو فیسبوکن؟ اینستاگرام؟ هر دو؟ یوتیوب چطور؟
بعد از اینکه تحقیقاتت رو کردی، از اول شروع کن، تو هر پلتفرمی که فکر میکنی با توجه به هدفت موفقتره. صفحات شبکههای اجتماعی رو واسه کسبوکار آرایشگریت بساز، بذار مردم بیان، رفتارشون رو مطالعه کن و یاد بگیر که چه نوع محتوا و پستهایی رو ازت میخوان.
2. عکسهای “قبل و بعد” منتشر کن
حالا که صفحه یا صفحههات رو ساختی و با اطلاعات کسبوکار آرایشگریت شخصیسازی کردی، بیا با سادهترین و تأثیرگذارترین کار شروع کنیم: پست کردن عکسهای قبل و بعد مشتریهات. سادهست چون فقط به یه گوشی واسه عکس گرفتن و اجازه از مشتریهات نیاز داری. و تأثیرگذاره چون بلافاصله تأثیر میذاره.
یه استراتژی خوب شبکههای اجتماعی واسه آرایشگرها مردم رو متقاعد میکنه که تو همون آرایشگری هستی که دنبالش میگشتن. یا اگه از قبل مشتریت هستن، بهشون یادآوری میکنه که کارت چقدر عالیه. درسته که نمیتونی یه مدل مو رو پرینت بگیری که مشتریهات امتحان کنن، ولی میتونی بهشون یه نگاه سریع به کاری که میتونی انجام بدی و مدل موهای فوقالعادهای که میزنی بندازی.
چند تا از بهترین شاهکارهات رو انتخاب کن و عکسهای قبل و بعد بگیر. این عکسها رو تو شبکههای اجتماعی منتشر کن و تبدیلشون کن به یه سری موفقیت.
بیفایدهست که از مهارتهات حرف بزنی بدون اینکه یه کم خودنمایی کنی. بازاریابی شبکههای اجتماعی واسه آرایشگرها همش درباره تصویره. و مردم قبل از اینکه تصمیمهای مربوط به سبک بگیرن، مخصوصاً وقتی پای بدن خودشون وسطه، به مدرک تصویری نیاز دارن.
پس مهارتهات رو به رخ بکش. بذار مردم ببینن که میتونی چیکار براشون بکنی و چرا باید آرایشگاه تو رو به جای رقبات انتخاب کنن.
3. ویدیوها و مقالههای “چطور انجام بدیم” بساز و پست کن
درسته که جذب مشتریهای جدید واسه همه آرایشگرها خیلی مهمه، ولی ایجاد رابطه با مشتریهای فعلیت فوقالعاده مهمه. بازاریابی شبکههای اجتماعی آرایشگاهت میتونه ارتباط و وفادار کردن مشتریهای فعلیت رو خیلی راحت کنه. سادهترین راه واسه انجام این کار استفاده از ویدیوها و مقالههای “چطور انجام بدیم”ـه. اینا باید اطلاعات ارزشمندی ارائه بدن که زندگی رو براشون راحتتر کنه.
موضوعات میتونن از توصیههای مراقبت از ریش تا آموزش اینکه چطور خودشون موهاشون رو استایل بدن متغیر باشن. هر چیزی خوبه، تا زمانی که اطلاعات ارزشمندی ارائه بده.
تصور کن چقدر اطلاعات میتونی با دنبالکنندههات به اشتراک بذاری. تو میتونی چیزهای مفید زیادی به مشتریهات یاد بدی. امکانات بینهایتن!
چند سال پیش، یوتیوب پلتفرم اصلی ویدیو بود. الآن میتونی محتوای ویدیویی مشابه رو تو اینستاگرام، فیسبوک، اسنپچت و حتی تیکتاک با نتایج حتی بهتر منتشر کنی، بسته به مخاطب هدفت.
چیزی که اینجا مهمه اینه که مردم به نمایشهای تصویری بهتر واکنش نشون میدن، و علم پشتش هم اونقدرا که فکر میکنی پیچیده نیست. اطلاعات از طریق تصاویر فوراً منتقل میشه، پس مردم میتونن اینجوری بهتر و سریعتر درکش کنن.
ویدیوهایی از آخرین خلاقیتهات پست کن که همزمان توضیح میده چیکار کردی و چطوری انجامش دادی. این به مردم اجازه میده فرآیندت رو بفهمن و یاد بگیرن، به مهارتهات اعتماد پیدا کنن و همزمان، با کاری که انجام میدی آشنا بشن.
میتونی محتوای ویدیویی رو با پستهای وبلاگ ترکیب کنی و با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنی. البته یادت باشه که پستهای وبلاگی که روی فرآیندهات تمرکز دارن باید اونا رو با بیشترین تصویر ممکن توصیف کنن. در نهایت، اونا به مردم نشون میدن که چیکار میکنی. “یه تصویر ارزش هزار کلمه رو داره.” فراموش نکن که مقالههای وبلاگت رو هم تو صفحات شبکههای اجتماعیت به اشتراک بذاری.
4. یه دکمه “الآن رزرو کن” بساز
تبلیغات همیشه باید یه “فراخوان به عمل” داشته باشن. اما این به این معنی نیست که باید یه ثروت خرج کنی تا مشتریهای جدید جذب کنی. بیا یه کم عمیقتر بررسی کنیم، خب؟
دو نوع مخاطب هست که باید موقع فکر کردن به شبکههای اجتماعی در نظر بگیری:
- الف: کسایی که آنلاین دنبال خدمات خاصی میگردن که تو ارائه میدی.
- ب: کسایی که به صفحات/پستهای شبکههای اجتماعیت میرسن و ممکنه تبدیل به مشتری بشن.
هر دو این گروهها نهایتاً میخوان خدماتت رو واسه یه قرار اول رزرو کنن. و ممکنه حوصله نداشته باشن دنبال یه صفحه فرود، لینک وبسایت یا شماره تلفن بگردن. نذار خسته بشن و صفحه رو ببندن چون نمیتونن بفهمن چطوری یه وقت بگیرن.
پس بعد از اینکه روی دکمه “الآن رزرو کن” کلیک میکنن چی میشه؟
اگه از یه اپ یا نرمافزار استفاده میکنی، میتونی به مردم اجازه بدی آنلاین وقت بگیرن. به زبون ساده، این اپ ها یه صفحه وب میسازن که مشتریهات میتونن خودشون بر اساس برنامهت وقت بگیرن. همینطور اگه یه سیستم رزرو تو وب سایتت داری، مستقیما میتونی به صفحه رزروت لینک بدی.
از صفحه رزرو آنلاین جوری استفاده کن تا جایی که ممکنه برای مردم راحت باشه که اون قدم اول رو به سمت مشتری ثابت شدن بردارن. یه دکمه “الآن رزرو کن” رو همه پروفایلهای شبکههای اجتماعیت بذار و اگه وبسایت داری، اونجا هم یه دکمه “الآن رزرو کن” بذار. اگه نگران عدم حضور احتمالی کسایی هستی که آنلاین رزرو میکنن، میتونی مستقیم از اپ، پیشپرداخت یا پرداخت کامل بگیری.
5. نظرات تو شبکههای اجتماعی
نظرات مشتری و توصیهنامهها همیشه بخش خیلی مهمی از بازاریابی شبکههای اجتماعی آرایشگاه بودن و خواهند بود. درسته که نمیتونی خودت نظر بنویسی، ولی میتونی مشتریها رو تشویق کنی که تو صفحات شبکههای اجتماعیت نظر بذارن.
و ارتباط دو طرفه با مخاطبت رو تشویق کن. چطوری؟ همیشه به سوالهاشون جواب بده، حتی وقتی مثبت نیستن. به نگرانیها یا انتقادهاشون هم جواب بده. بذار نظرات و افکارشون رو درباره مغازهت به اشتراک بذارن. اگه مشتریهات از خدمات آرایشگریت راضی باشن، با کمال میل نظر میذارن.
یادت نره با یه کامنت به این نظرها جواب بدی و نشون بدی که قدردانشونی. اگه نظرها منفی بودن، سعی کن به یه راه حل برسی. راههایی پیدا کن که مشکلات رو خنثی کنی و از اشتباهات گذشته درس بگیری. هر چقدر بیشتر گفتگو، صراحت و صداقت رو تشویق کنی، مردم بیشتر با تو و صفحهت تعامل میکنن و نظرهای صادقانهای مینویسن که مشتریهای بیشتر و بیشتری رو جذب میکنه.
6. پخش زنده اینستاگرام
جلسات زنده هم میتونن موقع تبلیغ خودت به عنوان آرایشگر تو شبکههای اجتماعی بهت یه مزیت بدن. مردم به مصرف محتوای ویدیویی عادت کردن و از برندها و اینفلوئنسرهایی که دنبال میکنن انتظار جلسات زنده دارن. جلسات زنده میتونن کمکت کنن یه پیام رو منتقل کنی، به دنبالکنندههات نشون بدی چیکار میکنی و همزمان، با نمایش دادن مهارتهات علاقهشون رو حفظ کنی.
زیاد بهش فکر نکن. اشکالی نداره که نمایش بدی. تو از قبل تو صنعتی درگیری که کلاً درباره نمایش دادنه. با دوستها یا مشتریهای ثابتت حرف بزن و متقاعدشون کن هر از گاهی کمکت کنن، مخصوصاً وقتی روی ظاهرهای منحصر به فرد کار میکنی.
7. هدیه دادن و مسابقه
شبکههای اجتماعی یه زمین حاصلخیز واسه چیزهای مجانیه. خیلیها دنبالشونن و شاید فکر کنی که ممکنه بنبست باشن. اینطور نیست.
از شبکههای اجتماعی استفاده کن تا هدیه دادن و مسابقه بسازی و تبلیغ کنی، با جایزههایی از آرایشگاهت. میتونی از پلتفرم های مناسب این کار استفاده کنی تا یه برنده تو هدیه دادنهات انتخاب کنی.
ممکنه بعضیها فقط بیان اونجا تا یه چیزی ببرن. اشکالی نداره. اگه ببرن، باهات آشنا میشن، خدماتت رو تجربه میکنن، خبرش رو به دوستهاشون میرسونن و بازخورد مثبت میذارن.
همش درباره “بده و بستون”ـه. یه چیزی به مخاطبت بده، خیلی بیشتر از شادی و خوشحالیشون به دست بیار.
نتیجهگیری
بازاریابی شبکههای اجتماعی واسه آرایشگرها یکی از بهترین و کمهزینهترین راههای جذب مشتریهای جدید هست و خواهد بود. همچنین یه رابطه با مشتریهای فعلیت ایجاد میکنه. حتی میتونه کمکت کنه بر اساس ورودیهاشون خدمات آرایشگریت رو بهبود بدی و اشتباهات رو تبدیل به داستانهای موفقیت کنی.
حالا که چند تا ایده تو ذهنت داری درباره اینکه بازاریابی شبکههای اجتماعی آرایشگاه چطور میتونه کمکت کنه خودت رو به عنوان آرایشگر تبلیغ کنی، با طراحی یه برنامه اولیه شبکههای اجتماعی شروع کن و به سمت موفقیت آنلاین حرکت کن.