بازاریابی یه بخش مهم از موفقیت هر کسب و کاریه. فرقی نداره چندتا شعبه آرایشگاه داری، یه آرایشگاه جا افتاده داری یا تازه شروع کردی، با روشهای بازاریابی درست میتونی به مخاطب بیشتری برسی و کسب و کارت رو رشد بدی.
ما اینجا چندتا ایده بازاریابی ساده ولی خیلی موثر برای آرایشگاه مردونه آوردیم تا بتونی کسب و کارت رو رونق بدی.
بریم سراغش!
1. تو گوگل و دایرکتوریهای آنلاین دیگه ثبتنام کن
گوگل مای بیزینس (GMB)
اگه هنوز این کار رو نکردی، همین الان انجامش بده! ثبت آرایشگاهت تو گوگل مای بیزینس بیشتر از اونی که فکر میکنی بهت کمک میکنه!
اول از همه، وقتی یکی تو منطقهات تو گوگل سرچ کنه “آرایشگاه مردونه نزدیک من”، کسب و کار تو هم تو نتایج جستجو نشون داده میشه. نه تنها این، بلکه تو گوگل مپس هم دیده میشی که باعث میشه مردم راحتتر آرایشگاهت رو پیدا کنن.
میتونی نظرات مشتریها، عکسها و لینک وبسایتت رو اضافه کنی تا کسب و کار محلیت بیشتر به چشم بیاد.
وقتی لیستینگ محلیت رو تو گوگل مای بیزینس ثبت کردی، میتونی از طریق “رزرو با گوگل” (RwG) مستقیم از اونجا نوبتدهی رو شروع کنی. البته این قابلیت در ایران فعال نیست.
دایرکتوریهای آنلاین دیگه
بعد از ثبتنام تو گوگل مای بیزینس، یادت نره تو دایرکتوریهای دیگه هم ثبتنام کنی. ثبتنام تو وب دایرکتوریها میتونه کمک کنه:
- ترافیک بیشتری به وبسایتت (اگه داری) بیاد و در نهایت حضور محلیت رو افزایش بده.
- اعتبار کسب و کارت رو بالا ببره. اگه یه مشتری احتمالی اسم برندت رو تو چندتا وبسایت معتبر ببینه، خود به خود به خدماتت اعتماد میکنه.
- رتبهات رو تو موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و غیره بالا ببره.
چندتا دایرکتوری خوب با ترافیک بالا عبارتند از یاهو، یلپ و بست آو د وب (BOTW) البته فعالیت در این دایرکتوری ها در ایران ممکنه فایده ای برات نداشته باشه، در این صورت میتونی از دایرکتوری های ایرانی استفاده کنی.
2. برای آرایشگاهت یه وبسایت بساز
این رو تصور کن: یه نفر آرایشگاهت رو تو گوگل یا یه دایرکتوری دیگه پیدا میکنه. نظرات خوبی میبینه و تصمیم میگیره بیشتر دربارهات بدونه و اطلاعاتی مثل خدماتی که ارائه میدی و قیمتهات رو پیدا کنه. ولی این اطلاعات رو هیچجا پیدا نمیکنه و در نتیجه میره دنبال یه آرایشگاه دیگه…
بد به نظر میاد، نه؟ اگه هنوز وبسایت نداری، احتمال زیادی هست که این اتفاق برات بیفته.
این روزها هر کسب و کاری نیاز داره یه فضای آنلاین داشته باشه که مردم بتونن بیشتر دربارهاش یاد بگیرن. علاوه بر این، همه ایدههای تبلیغات آنلاین آرایشگاهت وقتی به وبسایتت لینک بشن بهتر کار میکنن.
از اونجایی که وبسایتت یکی از اولین نقاط تماس کسب و کارت برای مشتریهای احتمالیه، باید جذاب باشه و سعی کنی از طریق طراحی و محتواش چشماندازت رو منتقل کنی.
بسته به نیازهات و وقتی که میخوای برای ساخت وبسایت بذاری، چند راه برای راهاندازی وبسایت داری:
1. پورتال رزرو به عنوان وبسایت
اگه الان وقت و امکانات ساخت و نگهداری یه وبسایت رو نداری، بهترین گزینه اینه که از پورتال رزروت به عنوان وبسایت استفاده کنی. این یه جایگزین مقرون به صرفه (و گاهی حتی رایگان) برای وبسایته.
میتونی تو یه سیستم رزرو آنلاین ثبتنام کنی تا یه صفحه رزرو بگیری و ازش به عنوان یه مینی-وبسایت استفاده کنی. بعضی ابزارها بهت اجازه میدن توضیحات خدمات، عکس کارکنان، عکسهای آرایشگاه و اطلاعات تماس رو به صفحه رزروت اضافه کنی تا مشتریهای احتمالی همه اطلاعات ضروری رو داشته باشن.
نرمافزارهای نوبتدهی آرایشگاه بهت اجازه میدن صفحه رزروت رو با رنگها و لوگوی برندت شخصیسازی کنی.
این نه تنها کمک میکنه ظاهر و حس پورتال رزرو با برندت هماهنگ باشه، بلکه باعث میشه تجربه کاربری یکدستی هم حفظ بشه.
2. از یه سایتساز استفاده کن
گزینه دوم اینه که خودت با استفاده از یه سایتساز مثل وردپرس وبسایتت رو بسازی.
وردپرس محبوبترین گزینهست، چون رایگانه و قابلیت شخصیسازی بالایی داره. وبسایتهای وردپرسی خیلی واکنشگرا هستن و برای دستگاههای موبایل هم بهینه شدن.
وقتی خودت وبسایتت رو میسازی، باید یه دامنه بخری. همچنین به یه پلتفرم هاستینگ وب برای میزبانی وبسایتت نیاز داری.
3. یه حرفهای رو استخدام کن تا وبسایتت رو بسازه
در آخر، میتونی یه حرفهای رو استخدام کنی تا وبسایتت رو بسازه. اینجوری وبسایتت یه ظاهر منحصر به فرد و حرفهای خواهد داشت. در مقایسه با گزینههای دیگه، استخدام یه حرفهای هزینه اولیه بالایی داره، ولی میتونی وبسایتت رو بدون هیچ محدودیتی کاملاً شخصیسازی کنی.
وقتی یه حرفهای وبسایتت رو میسازه، دیگه نگران ثبت دامنه یا هاست کردن وبسایت نخواهی بود.
اگه تصمیم گرفتی به جای استفاده از پورتال رزرو، یه وبسایت بسازی، حتماً صفحات مختلفی مثل خانه، وبلاگ، درباره ما، تماس با ما، فروشگاه و غیره بساز، بسته به اینکه چطور میخوای از وبسایتت استفاده کنی. همچنین باید یه ویجت رزرو به وبسایتت اضافه کنی تا مردم بتونن فوراً نوبت بگیرن.
اگه محصولات خردهفروشی میفروشی یا قصد داری بفروشی، باید از طریق وبسایتت هم شروع کنی به فروششون.
3. از بهترین نظرات برای جذب مشتری بیشتر استفاده کن
طبق یه نظرسنجی سالانه که Bright Local انجام داده، 87% مصرفکنندهها در سال 2020 نظرات آنلاین کسب و کارهای محلی رو خوندن – که نسبت به 81% در سال 2019 افزایش داشته.
این نباید تعجبآور باشه. هر وقت کسی میخواد چیز جدیدی رو امتحان کنه، همیشه دنبال این میگرده که بقیه چی دربارهاش میگن. وقتی یه شخص ثالث از خدمات تو تعریف میکنه، باورپذیرتر و اصیلتر به نظر میای.
از نظرات مثبتت استفاده کن و اونا رو تو بازاریابی آرایشگاهت به کار بگیر. چند راه برای انجام این کار:
- از مشتریهای راضیت بخواه و تشویقشون کن که تو وبسایتت، دایرکتوریهای آنلاین و حسابهای شبکههای اجتماعیت نظر بذارن. چندتا از این نظرات رو تو هر صفحه وبسایتت نمایش بده. وقتی به اندازه کافی نظر جمع کردی، میتونی یه صفحه نظرات مشتریها هم بسازی.
- بهترین نظرات رو تو بروشورها، پستهای شبکههای اجتماعی و سایر مطالب بازاریابیت بذار وقتی داری اطلاعات کسب و کارت رو با مشتریهای جدید احتمالی به اشتراک میذاری.
- اگه پشت کارت ویزیت آرایشگاهت یه کم جای خالی داری، میتونی یه خط اضافه کنی و با ادب ازشون بخوای اگه از خدماتت راضی بودن، به صورت آنلاین نظر بدن.
4. رویداد برگزار کن
برگزاری رویدادهای عمومی یه راه عالیه تا خودت رو به عموم مردم بشناسونی. میتونه یه دورهمی ساده باشه، یا برای حمایت از یه هدفی که براش اهمیت قائلی.
هدفت از هر دورهمی باید این باشه که مطمئن بشی همه خوش میگذرونن و با آرایشگاهت آشنا میشن.
چند ایده برای دورهمیهای باحال:
- یه دورهمی برای علاقهمندان به بازیهای رومیزی یکی از بهترین راههاست تا مردم دور هم جمع بشن و خوش بگذرونن. میتونه مسابقه باشه، بازیهای رومیزی و نوشیدنی برای همه.
- میتونی یه کمپین مو کوتاه کردن راه بندازی، که به همه یه مدل مو خاص مرتبط با یه رویداد مهم پیش رو بدی، مثلاً جام جهانی فیفا نزدیکه، میتونی به همه مدل موی رونالدو بدی. این کار بازاریابی دهان به دهانت رو هم تقویت میکنه.
- برگزاری دورهمی برای مسابقههای مهم مثل دربی حتماً انرژی زیادی میاره و کمک میکنه بیشتر دیده بشی.
به جز دورهمیهای تفریحی، میتونی رویدادهایی مرتبط با یه هدف یا جمعآوری کمک مالی هم برگزار کنی. یه نمونه عالیش وقتی بود که یه آرایشگاه یه رویداد تراشیدن مو برای جمعآوری کمک مالی در مبارزه با سرطان کودکان برگزار کرد.
این جور رویدادها یا دورهمیها برای تبلیغ آرایشگاهت عالی هستن چون خیلی با فضای آرایشگاه جور در میان.
5. از بازاریابی ارجاعی استفاده کن
ممکنه مشتریهات از مدل موهاشون خیلی راضی باشن، ولی بعید به نظر میرسه بدون انگیزه آرایشگاهت رو به دوستان یا خانوادهشون پیشنهاد بدن. داشتن یه برنامه ارجاعی تشویقشون میکنه آرایشگاهت رو به هر کسی که ممکنه به اصلاح مو نیاز داشته باشه معرفی کنن.
بازاریابی ارجاعی خوب کار میکنه چون متکی به تبلیغات دهان به دهانه. مردم به نظرات مشتریهای واقعی بیشتر از تراکت یا پوستر اعتماد میکنن. در واقع، تا 92% مردم به توصیههای دوستانشون بیشتر از هر نوع تبلیغات دیگهای اعتماد میکنن.
ارائه تخفیف هم به مشتری فعلی و هم به مشتری جدید یه روش محبوب برای تشویق ارجاعهاست. ولی میتونی یه محصول خردهفروشی هم بدی یا یه خدمت رو رایگان ارائه کنی. ما آدمها عاشق چیزای مجانی هستیم، پس احتمال زیادی هست که ارائه محصولات رایگان ارجاعهای بیشتری برات بیاره.
6. از تخفیفها برای جذب مشتری استفاده کن
دیدی مردم چطور وقتی یه فروشگاه یه تخفیف خوب میده دیوونه میشن؟ با آرایشگاهها هم همینطوره! همیشه یه کم تردید هست وقتی مردم میخوان چیزای جدید رو امتحان کنن، مخصوصاً وقتی پای موهاشون در میونه. ولی اگه خدمات با قیمت پایینتری ارائه بشه، احتمالاً این تردید از بین میره.
تخفیفها کمک میکنن سریع فروشت رو بالا ببری. این عمدتاً به این دلایله:
- ارزش اضافه میکنن – داشتن یه قیمت ثابت پایینتر روی هر کدوم از خدماتت دقیقاً نشون میده چقدر از این معامله سود میبرن.
- تاریخ انقضا دارن – یه تاریخ انقضا روی کوپن کمک میکنه حس فوریت ایجاد کنی تا قبل از اینکه از دست بره از تخفیف استفاده کنن.
- کمک میکنن از ساعتهای خلوت بهترین استفاده رو بکنی – ارائه تخفیف تو روزهای آروم میتونه فروش بیشتری برات بیاره و کمک کنه کارکنانت مشغول و بهرهور بمونن.
لازمه اینم بگم که اگرچه تخفیف دادن میتونه یه تاکتیک بازاریابی عالی باشه، باید مراقب باشی سودآوریت آسیب نبینه.
7. بازاریابی ویدیویی رو برای آرایشگاهت شروع کن
وقتی صحبت از بازاریابی ویدیویی میشه، اشتباهی که خیلی از کسب و کارها میکنن اینه که کلی پول توش سرمایهگذاری میکنن. برای تازهکارها، نیازی نیست روز اول تجهیزات گرون و نورپردازی فانتزی بخری، مخصوصاً اگه قراره تو شبکههای اجتماعی پست کنی.
در عوض، یه ویدیوی ساده که با گوشی هوشمندت گرفتی طبیعیتر به نظر میرسه و هیچ هزینهای هم برات نداره.
ویدیوهای آموزشی (که مدل موهای جدید رو نشون میدن و چطور انجام میشن) و بررسی محصولات (که یه راه خوب برای تبلیغ یه محصول هم هست) از محبوبترین نوع ویدیوها تو صنعت آرایشگری هستن، پس حتماً اونا رو امتحان کن.
میتونی ویدیوهایی که یه روز معمولی تو آرایشگاه رو نشون میدن هم پست کنی. یه نظرسنجی که تو سال 2017 انجام شد نشون میده ویدیوهایی که پشت صحنه یه برند رو نشون میدن، تعامل بالایی ایجاد میکنن. همچنین طبیعیتر به نظر میرسن چون معمولاً تبلیغات پنهانی توشون نیست.
سوال دیگهای که پیش میاد اینه که کدوم پلتفرم رو برای بازاریابی ویدیویی انتخاب کنیم؟
طبق همون نظرسنجی، فیسبوک و یوتیوب پراستفادهترین پلتفرمها برای بازاریابی ویدیویی هستن. ولی تو سالهای اخیر، ریلز اینستاگرام و تیکتاک هم تو حوزه بازاریابی آرایشگاهها رشد کردن.
8. از ایمیل و پیامک برای رسیدن به مخاطب هدفت استفاده کن
بازاریابی از طریق ایمیل و پیامک روشهای ساده، موثر و مقرون به صرفه برای ارتباط با مشتریهای جدید احتمالی هستن.
یه ایرانی معمولی روزی 262 بار گوشیش رو چک میکنه! به همین دلیله که بازاریابی پیامکی یه راه عالی برای رسیدن به مخاطب زیاده. و در مورد ایمیلها، تخمین زده میشه که بسیاری از مصرفکنندهها حداقل روزی یه بار ایمیلشون رو روی گوشی هوشمندشون چک میکنن.
علاوه بر مخاطب زیاد، بازاریابی ایمیلی و پیامکی مزایای دیگهای هم دارن که باعث میشه حتماً باید تو برنامه بازاریابی آرایشگاهت گنجونده بشن. چند تاش رو میگم:
- میتونی مخاطب هدفت رو دستهبندی کنی و براشون ایمیل یا پیامکهای شخصیسازی شده بفرستی. مثلاً اگه تاریخ تولدشون رو میدونی، میتونی یه پیام تخفیف خودکار روز تولدشون براشون بفرستی.
- با فرستادن ایمیلهای منظم و در تماس موندن با مشتریهای فعلیت میتونی به مرور زمان اعتماد و وفاداری ایجاد کنی. این ایمیلها میتونن پیشنهاد تخفیف، بهروزرسانی درباره کسب و کارت یا حتی ایمیلهای ساده برای احوالپرسی باشن.
- ایمیل و پیامک میتونن از کانالهای دیگه مثل شبکههای اجتماعی پشتیبانی کنن و باهاشون ترکیب بشن تا ترافیک بیشتری ایجاد کنن. مثلاً میتونی از طریق ایمیل به مشتریها یادآوری کنی آخرین ویدیوی مرتبطت رو ببینن.
یه ایمیل باید طوری طراحی بشه که جذاب به نظر برسه و یه دکمه فراخوان به عمل (CTA) برجسته داشته باشه تا مطمئن بشی ازت نوبت میگیرن. از طرف دیگه، یه پیامک باید مختصر باشه و لینک وبسایت یا پورتال رزروت رو داشته باشه.
9. با شبکهسازی دسترسیت رو افزایش بده
تو هر کسب و کاری، عضو یه شبکه از آدمهای همفکر بودن مفیده. میتونه مهارتهات رو تقویت کنه، درباره روندها و اخبار صنعت به روز نگهت داره و برندت رو بیشتر گسترش بده. تازه، میتونی درباره ایدههای جدید تبلیغات آرایشگاه هم بحث و تبادل نظر کنی.
برای شروع، میتونی به انجمنهای آنلاین آرایشگری بپیوندی. ردیت هم جای خوبی برای بحث و گفتگوئه.
به جز گروههای آرایشگری، میتونی به گروههای شبکهسازی کسب و کارهای محلی دیگه هم بپیوندی. این بهت اجازه میده درک بهتری از جامعه و مردم اطرافت پیدا کنی. از این راه میتونی مشتریهای جدید پیدا کنی و شاید حتی با یه کسب و کار نزدیک همکاری رو شروع کنی.
هر وقت فرصتش پیش اومد، به رویدادها، مسابقات و کارگاههای مختلف آرایشگری برو و همیشه کارت ویزیت آرایشگاهت رو همراهت داشته باش. فقط با شرکت تو یه رویداد، میتونی با متخصصهای مختلف با ایدههای تازه و سبکهای منحصر به فرد آشنا بشی.
10. با کسب و کارهای محلی بازاریابی مشترک رو شروع کن
خب، بازاریابی مشترک دقیقاً چیه؟
این یه نوع استراتژی بازاریابیه که دو یا چند کسب و کار غیررقیب با هم همکاری میکنن تا از مخاطب هدف مشترکشون بهره ببرن.
یه نمونه رایج بازاریابی مشترک اینه که دو تا کسب و کار شروع میکنن به تبلیغ محصولات/خدمات همدیگه تو حسابهای شبکههای اجتماعیشون. این سادهترین شکل بازاریابی مشترکه و نیاز به سرمایهگذاری اضافی نداره.
به عنوان یه آرایشگاه مردونه، کسب و کارهای زیادی هستن که میتونی باهاشون همکاری کنی، مثل سالنهای اسپا، هتلها، باشگاههای ورزشی، فروشندههای لوازم عروسی، کافهها و غیره. موقع انتخاب یه کسب و کار مناسب برای نیازهات، یادت باشه که تو هم باید چیزی برای ارائه به اونا داشته باشی.
ولی بخش مهم اینه که تصمیم بگیری با کدوم کسب و کارها همکاری کنی. شریکهای تجاریت رو با دقت انتخاب کن، چون مستقیماً روی نتیجه کسب و کارت تأثیر میذارن. سعی کن دنبال این ویژگیها تو کسب و کارها باشی:
- میتونی باهاشون رابطه دوستانهای داشته باشی.
- کسب و کارهاتون رقیب هم نیستن ولی مخاطب هدف مشابهی دارین.
- میتونین به هم کمک کنین؟ آیا اون کسب و کار مهارتها و تخصصی داره که تو ازش سود میبری (و برعکس)؟
وقتی با یه کسب و کار توافق کردی که همکاری کنین، وقتشه به ایدههای بازاریابی برای جذب مشتری فکر کنی و اینکه چطور اجراشون کنی.
استراتژی بازاریابی مشترکت میتونه شامل چیزی به سادگی ارائه کارت هدیه یا بستههای ترکیبی از محصولات خردهفروشیتون باشه یا انتشار تبلیغات مشترک با یه کمپین درست و حسابی.
در نهایت، این به دو تا کسب و کار بستگی داره که بر اساس نیازهاشون تصمیم بگیرن.
حرف آخر: مشتریهای راضی بهترین بازاریابها هستن
در پایان این مقاله، یه توصیه نهایی برات داریم: مشتریهات رو از دست نده!
نادیده گرفتن مشتریهای فعلی در تلاش برای جذب مشتریهای جدید یه اشتباه رایجه. اگرچه جذب مشتریهای جدید برای رشد کسب و کار ضروریه، برآورده کردن نیازهای مشتریهای فعلیت هم میتونه به همون اندازه مهم باشه.
جذب مشتریهای جدید عالیه، ولی چه فایدهای داره اگه برنگردن؟ و اگه مشتریهای فعلیت از خدماتت راضی نیستن، باید قبل از اینکه دنبال مشتریهای جدید بگردی این مشکل رو حل کنی.
یه تجربه فراموش نشدنی ارائه بده
برای اینکه مشتریهات راضی باشن، فقط خوب بودن پشت صندلی آرایشگری کافی نیست. باید در هر مرحله یه تجربه روون ارائه بدی – از لحظهای که وارد آرایشگاهت میشن تا وقتی که برای خدمات پرداخت میکنن.
برای اطمینان از این موضوع، مهمه که عملیات، نوبتها و کارکنانت رو درست مدیریت کنی – که با کمک یه نرمافزار آرایشگاه میتونی به راحتی این کار رو انجام بدی!
استفاده از یه نرمافزار آرایشگاه برای مدیریت کسب و کارت میتونه کمک کنه در وقت صرفهجویی کنی، بهرهوری رو افزایش بدی و یه تجربه کاربری عالی ارائه بدی.
در نهایت، بازاریابی آرایشگاه به پشتکار نیاز داره تا به نتیجه برسه. خیلی از آرایشگرها خیلی زود تسلیم میشن چون نتایج فوری به دست نمیارن. صبور باش و به ایدههات پایبند بمون.
امیدواریم این ایدههای بازاریابی آرایشگاه مفید و موثر باشن و کمک کنن کسب و کارت موفق بشه.