تلفن واتس اپ اینستاگرام

برندینگ آرایشگاه مردانه

آرایشگاه صرفاً محلی برای کوتاه‌کردن و اصلاح نیست، بلکه همه چیزِ آن یک تجربه محسوب می‌شود. در اینجا به مواردی می‌پردازیم که با آنها می‌توانید آرایشگاه خودتان را به برندی فراموش‌نشدنی تبدیل کنید، به طوری که ملت برایتان صف بکشند.

علت مراجعه به آرایشگاه بخشی به خاطر نیاز، و بخشی هم به خاطر فان و سرگرمی است. در آنجا آدم مدتی را برای خودش می‌گذراند و ریلکس می‌کند. بنابراین خودِ خدماتی که در آنجا ارائه می‌شود تنها دلیل مراجعۀ افراد نیست. آنها در برند آرایشگاه به‌دنبال خلاقیت، اصالت و سلایق شخصی هستند.

برای آرایشگاه این موضوع به معنای هویت دائمی و پیوستۀ برند و ارزش‌هاییست که افراد بتوانند با آن ارتباط بگیرند. شما می‌توانید با بررسی این موارد مربوط به برندینگ، این هویت دائمی را برای آرایشگاه‌تان بسازید:

  • اسم
  • هویت بصری
  • اعلام مأموریت
  • تابلو و طراحی داخلی
  • محصولات سفارشی (یا شخصی‌سازی‌شده)
  • تبلیغ
  • وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی

1. اسم

برای اسم آرایشگاه‌تان بایستی چیزی انتخاب کنید که کسب‌وکارتان را کاملاً در بر گیرد و درعین‌حال هم برای مخاطب گیرا و قابل‌ارتباط‌گیری باشد. می‌تواند اسم خودتان، بازی با کلمات عجیب و باحال براساس مکانی که آرایشگاه در آن قرار گرفته و غیره باشد. هر چیزی که به گوش قشنگ بیاید و کسب‌وکارتان را توصیف کند و پرچم آن را بالا ببرد مناسب است.

2. هویت بصری

برای ایجاد هویت بصریِ به‌یادماندنی، بایستی این موارد را تعریف کنید:

  • لوگو
  • استراتژی بصری
  • رنگ‌بندی

بهترین راه برای ایجاد هویتی گیرا این است که آن را براساس بررسی بازار تعیین کنید. پس از این که نسبت به مخاطب اصلی‌تان آگاهی کسب کردید، استراتژی‌ای بیابید تا برند خود را در بازار قرار دهید و همان نظری را که می‌خواهید مشتریان به آن داشته باشند را در آنها ایجاد کنید. می‌توانید در مراحل اولیه ایده‌ها و نمونه‌هایی یادداشت و جمع‌آوری کنید و آنها را در تابلوی ایده‌ها بگذارید تا به شما کمک کند در آینده از سبک خود منحرف نشوید. در بلاگمان می‌توانید نحوۀ ساختن تابلوی ایده‌ها را یاد بگیرید.

لوگو و سایر عناصر بصری مانند طراحی حروف، رنگ‌‌بندی و نشانه‌ها و علائم بسیار مهم هستند، زیرا باعث کسب شهرت می‌شوند و افراد آنها را به‌راحتی به خاطر می‌سپارند. این عناصر بصری بایستی به‌یادماندنی، متنوع، مربوط به برند، متمایز و ساده باشد.

استراتژی بصری‌ و رنگ‌بندی موردنظرتان را که در برندسازی و تبلیغات داخل آرایشگاه و خارج از آن به‌کار می‌برید را طبق مد روز، روانشناسی رنگ‌ها و البته مخاطب اصلی‌تان و سلایق آنها انتخاب کنید.

3. اعلام مأموریت

موارد مهمی که باعث می‌شود اعلام مأموریت آرایشگاه‌تان موردقبول مخاطب قرار گیرند عبارتند از:

  • شعار
  • مأموریت برند

آرایشگاه‌ها در میان جوانان اهل مد جایی بسیار محبوب هستند، بنابراین اسم و مأموریت برندتان را طوری انتخاب کنید که باب سلیقۀ همۀ افراد امروزی باشد. یا اگر می‌خواهید قشر سالخورده را هدف قرار دهید و آنها را با خدمات سنتی به آرایشگاه‌تان بکشانید، اسم و مأموریت برندتان را چیزی ساده و صریح انتخاب کنید.

اگر نقطه‌قوت آرایشگاه‌تان این است که مشتریان بیشتر برای سپری‌کردن وقت و خودِ تجربۀ بودن در آرایشگاه به آنجا می‌آیند، این نکته را به یاد بسپارید و آن را نقطۀ تمرکز مأموریت برندتان قرار دهید. اگر متکی به خودتان هستید و تنها از محصولات گیاهی که تست حیوانی ندارند (کرولتی فری یا عاری از ستم در جنبش حقوق حیوانات، اصطلاحی است که اغلب به صورت برچسبی بر روی محصولات یا فعالیت‌هایی گذاشته می‌شود که نشان از این است که این موضوع هیچ آسیبی به حیوانات نمی‌رساند. محصولاتی هستند که روی حیوانات آزمایش نشده‌اند یا از اعضای بدن حیوانات ساخته نشده‌اند، آزمایش بر روی حیوانات در نزد افرادی که حامی حقوق حیوانات هستند کاری ظالمانه به‌شمار می‌آید و این آزمایش‌ها اغلب دردناک هستند و سالانه باعث رنج و مرگ میلیون‌ها حیوان می‌شود) استفاده می‌کنید، آن را در مأموریت برندتان ذکر کنید. اگر آرایشگاه‌تان کسب‌وکاری خانوادگی است که آن را برای نسل‌ها ادامه داده‌اید، بایستی افتخاری برای آنجا باشد. حتی عبارتی به سادگی «یک لیوان مشروب در کنار اصلاح موهایتان» می‌تواند برای مشتری گیرا باشد.

فراموش نکنید که شعار و اعلام مأموریت برندتان بایستی چیزهایی باشند که واقعاً به آنها باور دارید و طبق آنها پیش می‌روید، اما درعین‌حال بایستی به تجربۀ بودن در آرایشگاه‌ و دریافت خدماتتان رنگ‌وبویی منحصربفرد دهند. در اینجا نمونه‌ای عالی از برند لوکال باربر قرار داده شده که توسط جرت جانستون طراحی شده.

4. تابلو و طراحی داخلی

آرایشگاه‌ها به میله‌های متحرک قرمز و آبی (میله ای راه راه و خط خطی با رنگ های سفید و قرمز و گاهی هم آبی که در آمریکا بر سر درِ آرایشگاه ها نصب می شود) و طراحی کلاسیک تابلوهایشان معروفند. زیبایی بصری آرایشگاه به‌عنوان یک کل، قابل‌شناسایی است.

اما البته که می‌توانید از میله‌های متحرک قرمز و آبی و اسم‌ کسب‌وکارتان بر سر در آرایشگاه‌تان فراتر بروید. می‌توانید تابلوهای نئونی، حکاکی‌شده یا کلاسیک قرار دهید و یا اصلاً نقاشی و گرافیتی روی دیوار بکشید. آرایشگاه لوکال باربر از این مورد استفاده کرده و در داخل و خارج محیط آرایشگاه تابلوهای جالبی قرار داده. آنها از رنگ‌بندی امروزی و جوان‌پسند و طراحی منحصربفرد حروف استفاده کردند و با حفظ روحیۀ آمریکایی و حس هم‌پیوندی با افراد محله توانستند زیبایی بصری آرایشگاه‌شان را بهبود بخشند.

آرایشگاه‌های ویکتوری باربرز در کانادا رویکردی کاملاً متفاوت اما به همان میزان موفق را در پیش گرفتند و با مدل مبلمان، تابلوها، ابزار آرایشگری و محصولات مربوط به دهۀ پنجاه میلادی سعی کردند حس‌وحال این دوره را در آرایشگاه خود پیاده سازند.

تبلیغ و پروموت‌کردن برند انحصاری‌تان از طراحی داخلی و تابلوهایی که استفاده می‌کنید فراتر می‌رود. می‌توانید روی پیش‌بندها، یونیفرم‌ها، لوازم تحریر، ابزاری که آرایشگران دیگر مانند باربا بیرد استفاده می‌کنند، علامت برندتان را بزنید.

از این دو نمونۀ بالا برای گرفتن ایده استفاده کنید و ببینید تجربۀ آرایشگاه‌تان برای مشتریان را به کدام سبک انتخاب می‌کنید. البته هنگام انتخابتان هویت بصری برندتان را، چه آنلاین چه آفلاین، از یاد نبرید و طبق آن تصمیم‌گیری کنید.

5. محصولات سفارشی

راه کاربردی دیگر برای تبلیغ برندتان و ارائۀ چیزی مانند اشانتیون به مشتریان داشتن طراحی باحال بر روی بسته‌بندی محصولات فروشی‌تان است. اگر پماد مو، کرم، لوسیون و یا سایر محصولات مراقبتی مو و ریش را می‌فروشید، لوگو و هویت بصری آرایشگاه‌تان را نیز روی بسته‌بندی آنها چاپ کنید. همانطور که مشتری با دیدن لوگویتان بر روی یونیفرم‌ها و ابزارکارتان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، محصولاتتان نیز بر آنها تاثیر خواهند داشت و همچنین آن را با خود به خانه‌شان می‌برند. و کیست که بسته‌بندی شیک و زیبا دوست نداشته باشد؟

6. تبلیغات

پس از برندسازی، بایستی مطمئن شوید که افراد آن را می‌شناسند. سریع‌ترین و بهترین راه برای شناخته‌شدن برند تبلیغات، به‌ویژه در اوایل شروع کسب‌وکارتان، است. همۀ اسامی معروف تجاری بالاخره از یک جایی شروع کرده‌اند و احتمالاً با تبلیغات هوشمندانه فراوان و رعایت پیوستگی در استراتژی‌های بصری و برندسازی، توانسته‌اند خود را در بازار به این موقعیت برسانند.

اولین کاری که بایستی انجام دهید این است که تبلیغاتتان را، صرف نظر از این که آنلاین یا آفلاین هستند، براساس اعلام مأموریتتان قرار دهید. و البته که می‌توانید از نمونه‌های موفق در دست‌وبال‌تان ایده بگیرید.

7. وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی

آخرین عنصر برندسازی آرایشگاه خوب که ازلحاظ اهمیت هم‌ردیف موارد بالاست، داشتن پلتفرمی برای ارتباط با مشتریان، اطلاع‌رسانی دربارۀ ساعات کار، اخبار آرایشگاه، آدرس، محصولات و غیره است، یا اگر امکان آن را ندارید، صفحۀ فیسبوکی یا اینستاگرامی می‌تواند به کار آید. مانند هر چیزی که تاکنون گفته‌ایم، نزدیک‌ماندن به مأموریت برند و هویت بصری به این مورد هم اطلاق می‌شوند: به برندتان وفادار باشید و در تمام ابزار بازاریابی که دارید پیوستگی را رعایت کنید.

برای نمونه می‌توانید به وب‌سایت ویکتوری باربرز سر بزنید.

شبکه‌های اجتماعی نیز راهی عالی برای جذب مشتری و بازاریابی مجانی برای برندتان محسوب می‌شود، به‌ویژه اگر استراتژی خوبی به‌کار بگیرید و محتوای باکیفیتی پست کنید تا شمار دنبال‌کنندگان‌تان بیشتر شود. می‌توانید از پشت‌صحنه‌، قبل و بعد از اصلاح مو یا ریش مشتریان، نمای آرایشگاه، افرادی که اغلب به آنجا می‌آیند یا محصولاتتان ویدیو تهیه کنید. گزینه‌ها بی‌شمارند.

  • بازار را بررسی کنید
  • اعلام مأموریت و هویت بصری‌ آرایشگاه‌تان انتخاب کنید
  • عناصر دیگر برندسازی را مطابق با استراتژی که به کار گرفته‌اید طراحی کنید و بسط دهید
  • چه در داخل و چه خارج، به برندتان پایبند باشید

امیدواریم این مطلب را مفید یافته باشید. می‌توانید در بلاگمان بیشتر دربارۀ برندسازی بصری و شرکتی بیاموزید. امیدوارم با برندتان حسابی گردوخاک کنید!

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *