بدترین مدل‌های مو: ۳۰ نمونه واقعی که باید ازشون دوری کنید

دنبال مدل موهای افتضاح می‌گردی؟ ما برات جمع‌شون کردیم. یه سری از مدل موهای مورد علاقه (یا بهتره بگیم مورد تنفر) خودمون رو جمع کردیم که باید ازشون فرار کنی. مطمئن باش خوشحال میشی که این کار رو کردی! ادامه بده تا بدترین مدل موهای امسال رو ببینی.

هشدار: بعضی از این مدل موها لزوماً بد نیستن، ولی اونقدر خاص هستن که ۹۹٪ مردم نمی‌تونن از پسش بربیان. برای هر کدوم از این مدل موها توضیح میدم چرا.

همه می‌دونن که مدل موها میان و میرن، ولی بعضی‌ها نمی‌فهمن که حتی بعضی از مدل‌های محبوب هم باید کنار گذاشته بشن. البته همه این پیام‌ها رو نمی‌گیرن، پس ما اینجاییم تا دقیقاً بهت نشون بدیم از کدوم مدل موهای بد باید دوری کنی.

دلایل زیادی برای اجتناب از یه مدل مو وجود داره. مثلاً، انتخاب مدل مویی که با فرم صورتت همخونی نداره می‌تونه فاجعه به بار بیاره.

ولی تو این مقاله، قراره یه سری مدل مو رو ببینیم که برای هر کسی سخته بتونه ازشون استفاده کنه. از مدهای زودگذر گرفته تا ظاهرهایی که هیچوقت نباید مد می‌شدن، اینم لیست ۳۰ تا از بدترین مدل موهای ما.

مدل موی افتضاح مردانه که باید در سال ۲۰۲۴ ازشون دوری کنید

۱. طاسی آشکار

دیر یا زود هر مردی با طاسی روبرو میشه، ولی راه‌های شیکی برای برخورد باهاش وجود داره. بدترین کاری که می‌تونی بکنی اینه که یه مدل موی کاملاً ناسازگار مثل این حالت برس خورده (یه همچین چیزی) رو انتخاب کنی.

این مدل با موی پر شاید خیلی بد نباشه، ولی روی یه مرد در حال طاس شدن، انگار یه نفر با چشم‌های بسته موهاش رو کوتاه کرده.

به جاش، با آرایشگرت همکاری کن تا یه مدل مویی پیدا کنی که با میزان طاسیت سازگار باشه. حتی یه سر کاملاً طاس هم از این جذاب‌تره.

۲. پرده کرکره‌ای (Window Blinds)

همونطور که تو این مقاله می‌بینی، گرفتن اکثر انواع طرح‌های تراشیده روی سر خطرناکه. ولی این یکی واقعاً گل کاشته، طوری که انگار طرف یه مزرعه ذرت روی سرش داره.

اگه ردیف‌هاش مرتب نبود، فکر می‌کردی تصادفی این شکلی شده. لازم نیست بگم چقدر زشته، خودت متوجه منظورم میشی.

۳. طرح تراشیده و رنگ فلورسنت (Shaved Pattern and Fluorescent Dye)

اینم یه مدل دیگه از طرح‌های تراشیده که ثابت می‌کنه خط انداختن روی مو باید با دقت خیلی زیادی انجام بشه. این طرح نامتقارن همراه با رنگ زرد-نارنجی روشن، یه مدل مویی میسازه که سرها رو می‌چرخونه.

ولی متأسفانه به دلایل اشتباه این کار رو می‌کنه. خیلی جسورانه‌ست و موقعیت‌های کمی وجود داره که این مدل مو مناسب باشه. مگر اینکه به یه دلیل خیلی خاص داری همچین مدل مویی می‌گیری، بهتره ازش دوری کنی.

۴. کوتاهی ضخیم (Thick Crop)

موی ضخیم برای خیلی از مدل‌ها عالیه، ولی می‌تونی با گرفتن مدل اشتباه خرابش کنی هم. این مدل کوتاه و ضخیم یه نمونه عالی از این موضوعه. ضخامت مو تقریباً روی هم تلنبار شده و همه چیز رو از تعادل خارج کرده، طوری که بالای سر سنگین به نظر میاد.

۵. مولت روستایی (Country Mullet)

اشتباه نکن – مولت از زمان ظهورش تو دهه ۸۰ کلی به‌روز شده و الان چندتا مدل باحال داره. با این حال، خیلی از انواع مولت‌ها هنوز خوب به نظر نمیان.

و این مولت فر الهام گرفته از روستا یکی از اوناست. سخته با این مدل مو شبیه یه روستایی ساده‌لوح به نظر نرسی، پس اگه این استایلت نیست، ازش دوری کن.

۶. مدل بول کات (Bowl Cut)

مثل مولت، مدل بول کات هم یه رنسانس رو تجربه کرده، ولی هنوزم کلی مدل بول کات زشت این اطراف هست. شاید آزاردهنده‌ترین مدل بول کات همون مدل “کله نارگیلی” با خط چتری صاف و منحنیش باشه.

مدل‌های بول کات معروفن به اینکه باعث میشن به نظر برسه یه کلاه ایمنی از مو پوشیدی، و این مدل مو یه نمونه عالی از اون سبک افتضاحه. اگه تصمیم گرفتی مدل بول کات بگیری، اول خوب فکر کن و مطمئن شو یه مدلی می‌گیری که بهت میاد و با استایلت همخونی داره.

۷. رنگ شده و اسپایکی (Dyed and Spiked)

این مدل رنگ شده و اسپایکی یکی از اون مدل‌هاییه که اکثر مردم نمی‌تونن ازش استفاده کنن. ترکیب موی کاملاً رنگ شده با سیخ‌های بلند، یه نتیجه چشمگیر و تند و تیز میده که برای اکثر مردم جواب نمیده. مگه اینکه گیتاریست یه گروه پانک راک باشی، بهتره از این مدل دوری کنی.

۸. مدل‌های چرب (Greasy Styles)

به هر دلیلی، موهای لیز و چرب تو اواسط تا اواخر قرن بیستم خیلی محبوب بودن، و بعضی مردهای مسن‌تر هنوز این مدل رو دارن.

فقط کافیه یه نگاه به این مدل بندازی تا بفهمی چرا از مد افتاد. در حالی که مردها امیدوار بودن شبیه گنگسترها به نظر برسن، فقط شبیه کسایی شدن که یه سال حموم نرفتن.

اگه یه مدل لیزتر می‌خوای، به جای واکس روغنی از یه پماد پایه آبی استفاده کن و زیاده‌روی نکن. این کار باعث میشه یه درخشش ملایم تو موهات داشته باشی، نه یه سر پر از چربی.

۹. واقعاً به هم ریخته (Actually Messy)

کلی مدل موی “به هم ریخته” وجود داره که مو رو به شکل‌های خلاقانه‌ای پریشون می‌کنن، و بعد یه مدل واقعاً به هم ریخته هم هست که انگار یکی یه بادکنک رو مالیده به سرت.

به عبارت دیگه، اون ظاهر واقعی “تازه از خواب بیدار شدم” رو می‌گیری که اصلاً جذاب نیست. برای مردها، این جور موی به هم ریخته اغلب باعث میشه طرف بچه‌گانه به نظر برسه، چون واقعاً نمیشه بعد از هفت سالگی این مدل مو رو داشت.

۱۰. نامتقارن بلند (Long Asymmetrical)

درسته که راه‌های زیادی برای داشتن موی بلند به عنوان یه مرد وجود داره، ولی این یکی از اونا نیست. کوتاه از یه طرف و خیلی بلند از طرف دیگه، این مدل اون تعادلی که یه مدل موی خوب باید داشته باشه رو نداره.

حتی مدل‌های نامتقارن خوب هم یه جوری متعادل میشن. این یکی سعی کرده ولی در نهایت موفق نشده.

۱۱. راکر پیر (The Aging Rocker)

یه مدل بلند دیگه که خراب از آب دراومده، این مدل شونه‌ای به چند دلیل مشخص بده. اول اینکه، مو به هم ریخته‌ست (و نه به اون شکل خوبش). دوم، مو از پیشونی به عقب شونه شده که فوراً باعث میشه شبیه یه بابایی به نظر برسی که خیلی دلش برای دهه ۷۰ تنگ شده.

۱۲. چتری امو (Emo Fringe)

این مدل باید با مایاسپیس می‌مرد، ولی یه جوری هنوز داره جون می‌کنه و جیغ می‌زنه. اون چتری صاف و کج همه جا رو گرفته بود، ولی حتی اموهای سابق هم موافقن که الان این مدل خیلی مسخره‌ست.

۱۳. اسپایکی ژل زده (Gelled Spikes)

اسپایکی ژل زده تو دهه ۹۰ محبوب بودن، تو بعضی خرده فرهنگ‌ها تو دهه ۲۰۰۰ زنده موندن، و تقریباً تو دهه ۲۰۱۰ منقرض شدن. با این حال، بعضی مردها هنوز وقتی می‌خوان یه ظاهر تند و تیز و سرکش داشته باشن، سراغ این مدل میرن.

متأسفانه، ژل سنگین باعث میشه موهات همزمان هم نمدار و هم کثیف به نظر برسه. (و تو این نمونه خاص، اون ریش‌های کوچیک بغل صورت قطعاً کمکی نمی‌کنه.)

۱۴. رنگ یکسان ریش و مو (Matching Beard & Hair)

اگه رنگ مو و ریشت به طور طبیعی با هم همخونی دارن، عالیه! ولی اگه ندارن، سعی نکن با رنگ کردن یکی یا هر دو، به زور همسانشون کنی. این مخصوصاً برای رنگ‌های غیرطبیعی مثل زرد که اینجا می‌بینی صدق می‌کنه. نتیجه باعث میشه شبیه یه شخصیت عجیب بازی ویدیویی به نظر برسی.

۱۵. اسپایکی شدید پانک (Extreme Punk Spikes)

برای وقتی که موهاک کافی نیست! این مدل مو که انگار از یه کتاب علمی بیرون اومده، کاملاً زیاده‌رویه. درسته که قطعاً نگاه‌ها رو جلب می‌کنه، ولی یکی از غیرعملی‌ترین مدل موهای موجوده.

اگه دنبال یه ظاهر پانک‌تری هستی، گزینه‌های خیلی بهتری وجود داره که بهت اون حس و حال تند و تیز رو میده بدون اینکه به این اندازه تعهد بخواد.

۱۶. بونوی در حال طاس شدن (Balding Bono)

اگه بونو داشت طاس می‌شد و حاضر نبود مدل موش رو عوض کنه، یه همچین چیزی می‌شد. این مدل قسمت‌های بد دهه ۹۰ رو برمی‌گردونه و با نگرش یه مرد میانسال که می‌خواد جوون به نظر برسه ترکیب می‌کنه. لازمه بیشتر توضیح بدیم؟

۱۷. فلت تاپ کاول (Cowell Flat Top)

فلت تاپ معمولی خودش یه مدل موییه که خیلی از مردها نمی‌تونن ازش استفاده کنن، ولی فلت تاپ سایمون کاول یه چیز دیگه‌ست. این مدل (که به نظر میرسه تنها مدلیه که آرایشگر کاول بلده) باعث میشه شبیه یه گیاه چیا مستطیلی به نظر برسه.

البته، از بدترین مدل‌های این لیست خیلی فاصله داره، ولی بازم فکر می‌کنم ایده خوبیه که از این یکی دوری کنی.

۱۸. مدل بوجو (The BoJo)

بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا، به خاطر موهای به هم ریخته و وزوزیش که به ندرت حالت داده یا حتی شونه میشه معروفه. به نظر میرسه فقط میذاره موهاش صاف روی سرش بیفته، که یه حالت کاسه‌ای زشت بهش میده.

این یکی از بدترین مدل‌ها برای موهای نازک و صافه چون این ویژگی‌ها رو برجسته می‌کنه. نکته مهم: اگه مویی شبیه بوجو داری، از اون تقلید نکن. تقریباً هر چیزی از این بهتر به نظر میاد.

مدل‌های موی بد برای زنان

۱. مدل‌های کارن (Karen Haircuts)

مدل موی کارن هنوز آفت جون کارمندای فروشگاه‌هاست، و به این زودی‌ها هم قرار نیست برگرده. مدل‌های موی کارن زیادن، پس ما فقط به یکیش اشاره می‌کنیم: مدل کوتاه کراپ.

حتی یه دختر جوون‌تر هم با این مدل مو فوراً شبیه یه مامان فوتبالی میانسال به نظر میرسه که می‌خواد با مدیر صحبت کنه.

۲. شکل‌های تراشیده (Shaved Shapes)

طرح‌های تراشیده واقعاً برای مردها جواب نمیده، و متأسفانه برای زن‌ها هم همینطوره. این مخصوصاً برای موهای تیره‌تر صدق می‌کنه، چون خطوط تراشیده واقعاً تو چشم میزنه.

داشتن یکی دو تا خط تراشیده برای تأثیرگذاری اشکالی نداره، ولی قبل از اینکه کل سرت رو طرح بزنی دوبار فکر کن.

۳. مینی موس (Minnie Mouse)

جمع کردن موهات و درست کردن یه گوجه منطقیه. ولی درست کردن دو تا گوجه داستان دیگه‌ایه. سعی می‌کنه بامزه باشه، ولی فقط باعث میشه شبیه یه شخصیت انیمه تقلبی به نظر برسی.

اگه موهات رنگ شده باشه بدتر میشه، ولی حتی با رنگ طبیعی هم خوب به نظر نمیاد. فکر می‌کنیم این مدل صدر لیست مدل‌های موی بد ما رو بگیره.

۴. موهاک (Mohawk)

موهاک سنتی یکی از معروف‌ترین مدل‌های موی افراطیه، و دلیلی داره که خیلی کم می‌بینیش. نه تنها باید موهات رو بلند کنی، بلکه باید کلی وقت صرف حالت دادنش کنی.

علاوه بر این، اکثر مردم حتی فکر نمی‌کنن خفنه، و حتی اونایی که دوستش دارن هم سخته که بخوان واقعاً یکی داشته باشن.

۵. موهاک ضخیم (Thick Mohawk)

این شاید یکم از موهاک استاندارد بهتر به نظر برسه، ولی از خیلی جهات هم بدتره. موهاک معمولی جسورانه و غیرعملیه.

ولی قطعاً یه سبک خودشه، در حالی که این مدل شبیه اینه که خواستی موهاک بگیری ولی همزمان موی بلند هم می‌خواستی. نتیجه یه ظاهر شلخته و بیش از حد بلنده که باید ازش دوری کنی.

۶. انواع موهاک (Mohawk Variations)

برای اینکه مطمئن بشیم منظورمون رو رسوندیم، بهتره به طور کلی از هر نوع موهاکی دوری کنی. اینم یه مدل فوق بلند با یه موهاک نامرتب که کوتاهه ولی در عین حال ضخیمه. یه مدل گیج‌کننده‌ست که سعی کرده چند تا سبک رو با هم ترکیب کنه و کاملاً شکست خورده.

۷. کندوی عسل (The Beehive)

مگه اینکه داری نقش خاله زنبوره رو بازی می‌کنی، سعی نکن مدل کندوی عسل بگیری. اگرچه از نظر فنی یه مدل قدیمیه، ولی قطعاً از مد افتاده و برای اکثر زن‌ها اصلاً جذاب نیست. این یه مدلیه که اصلاً با مد امروزی جور در نمیاد.

۸. رنگ‌های جسورانه (Bold Dyes)

اینم یه مدل دیگه که اکثر زن‌ها نمی‌تونن با موفقیت ازش استفاده کنن. داشتن موهای فلورسنت با کناره‌های تراشیده جسورانه و معمولاً غیرعملیه، مخصوصاً اگه دانش‌آموز یا کارمند باشی.

حتی اگه هیچ کدوم از اینا هم نباشی که محدودت کنه، این ممکنه مدل مویی باشه که بعداً پشیمون بشی، پس قبل از اینکه بهش متعهد بشی خوب فکر کن.

۹. باب تیز (Sharp Bob)

مدل‌های باب می‌تونن عالی به نظر برسن، ولی می‌تونن خیلی هم قدیمی به نظر برسن. حتی بدتر، بعضی باب‌ها – مخصوصاً باب معکوس یا خطی – این خطر رو دارن که شبیه یه کارن به نظر برسی.

به طور کلی، باب‌های ضخیم یا تیز همونایی هستن که باید ازشون دوری کنی. باب‌های کوتاه و ترکیبی برای اکثر زن‌ها خیلی بهتر به نظر میان.

۱۰. باب آمبره (Ombre Bob)

یه قدم بالاتر از باب معمولی، باب آمبره دو چیزی رو با هم ترکیب می‌کنه که واقعاً نباید کنار هم باشن. خود موی آمبره عمدتاً به عنوان یه مد که سال‌ها پیش از بین رفته در نظر گرفته میشه.

و زن‌هایی که امروزه موی آمبره دارن، ظاهر ملایم‌تری دارن. این مدل فقط شبیه اینه که کلاه گیس پوشیدی، پس احتمالاً بهتره ازش صرف نظر کنی.

۱۱. چتری نامتقارن (Asymmetrical Fringe)

مدل‌های موی نامتقارن به طور کلی سخته که درست از آب دربیان، و وقتی به چتری می‌رسیم حتی بدتر میشن. اینم یه نمونه از یه چتری نصفه نیمه که یه طرف چتری صاف داره و طرف دیگه مو حالت موجی داره. اگرچه زشت‌ترین مدل مو نیست، ولی اصلاً جواب نمیده.

۱۲. موی وز (Frizzy Hair)

موی وز یه مدل دیگه‌ست که اغلب تو دنیای مد نشون داده میشه ولی برای زندگی واقعی غیرعملیه. مهم‌تر اینکه، حتی وقتی به صورت حرفه‌ای حالت داده میشه هم خیلی خوب به نظر نمیاد، مخصوصاً اگه مو بلند یا ضخیم باشه. راه‌های بهتر و شیک‌تری برای ایجاد حجم به هم ریخته وجود داره.

چطور بفهمیم از کدوم مدل‌های موی بد باید دوری کنیم

تشخیص اینکه کدوم مدل‌های مو بد هستن و/یا از کدوم‌ها باید دوری کنیم می‌تونه سخت باشه. مدل‌های مو می‌تونن سریع بیان و برن، پس چیزی که یه سال شیک محسوب میشه ممکنه سال بعد از مد افتاده باشه.

چند تا نکته برای کمک به تشخیص مدل‌های موی بدی که برات مناسب نیستن:

  • فرم صورتت رو در نظر بگیر. فرم صورتت یه فاکتور خیلی مهمه که باید موقع انتخاب مدل مو در نظر بگیری. حتی مدل‌های موی عالی هم وقتی با فرم صورت اشتباه ترکیب بشن می‌تونن افتضاح به نظر برسن، پس به نوع فرم صورتت و اینکه کدوم مدل‌ها باهاش همخونی دارن توجه کن.
  • زیاده‌روی نکن. اگرچه زیاده‌روی تو زندگی می‌تونه جالب باشه، ولی بهتره در مورد موهات محافظه‌کارتر باشی. اکثر مردم نیاز دارن برای کار یا مدرسه ظاهر مناسبی داشته باشن، و انتخاب یه مدل موی افراطی ممکنه این رو به خطر بندازه. این به این معنی نیست که نمی‌تونی یه مدل باحال و تند و تیز بگیری، ولی شاید بهتر باشه در مورد اون موهاک نصفه رنگین کمونی دوباره فکر کنی.
  • از اکثر مدل‌هایی که با یه فرهنگ/دوره زمانی خاص مرتبطن دوری کن. این یه قانون کلی خوبه که باید دنبالش کنی، اگرچه استثناهای زیادی هم داره (مثل موی مردونه دهه ۱۹۵۰). هر چقدر یه مدل خاص‌تر باشه، شانس کمتری داری که بتونی ازش استفاده کنی. به همین دلیله که مدل‌هایی مثل کندوی عسل، سیخ‌های ژل زده، و چتری‌های امو معمولاً این روزها باید کنار گذاشته بشن.

خب، تمومش کردیم! حالا همه ابزارهایی که نیاز داری رو داری تا از مدل‌های موی بد دوری کنی و خودت رو از خجالت کشیدن نجات بدی. حالا که سهمیه سالانه مدل‌های موی بدت رو دیدی، یه سر به وبلاگ ما بزن تا چیزای خوب رو ببینی.

سؤالات متداول

بدترین مدل‌های مو کدومان؟

اگرچه “بدترین” یه مسئله سلیقه‌ایه، ولی مدل‌های موی خاصی هستن که اکثر مردم اونا رو افتضاح می‌دونن. بعضی از غیرمحبوب‌ترین مدل‌های مو شامل دم موشی، مولت، شانه روی طاسی، و مدل کاسه‌ای میشن.

چطور بفهمیم یه مدل موی بد گرفتیم؟

فهمیدن اینکه یه مدل موی افتضاح گرفتی راحته اگه مدل مو با ویژگی‌های صورتت همخونی نداشته باشه. اگه یه مدل جدید می‌گیری و بینی یا کل صورتت برجسته‌تر به نظر میاد، ممکنه این مدل برات مناسب نباشه. بهترین کار اینه که قبل از اینکه به یه مدل خاص متعهد بشی، عکس‌های مدل مو رو روی آدم‌هایی با ویژگی‌های مشابه خودت ببینی.

چطور یه مدل موی کوتاه بد رو پنهان کنیم؟

برای مردها و زن‌ها، کلاه آسون‌ترین گزینه‌ست. کلاه‌ها تو رنگ‌ها و سبک‌های مختلف میان و می‌تونن هم با استایل‌های رسمی و هم غیررسمی ست بشن. اکستنشن‌های مو یا کلاه گیس هم گزینه‌های محبوبی برای زنان هستن که می‌خوان یه مدل موی بد رو پنهان کنن.

چقدر طول می‌کشه تا یه مدل موی بد رشد کنه؟

مو حدود ۱.۲۵ سانتیمتر در ماه رشد می‌کنه. بسته به اینکه موهات رو چقدر بلند می‌خوای، ممکنه چند ماه طول بکشه، ولی خبر خوب اینه که خود مدل بد بعد از چند هفته شروع به از بین رفتن می‌کنه، و هر چقدر موهات بیشتر رشد کنه، گزینه‌های بیشتری برای حالت دادن بهش خواهی داشت تا وقتی که به طول دلخواهت برسه.

چطور می‌تونم خودم مدل موی بدم رو درست کنم؟

اگه موهات نامساوی کوتاه شده، ممکنه بتونی خودت مساویش کنی. اگه یه قسمت از موهات خیلی بلنده، ممکنه بتونی کوتاه‌ترش کنی تا با بقیه همخونی پیدا کنه. کار کردن روی قسمت‌های کوچیک جلوت رو می‌گیره که کار خیلی شدیدی انجام بدی و مدل بد رو بدتر کنی.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *