تلفن واتس اپ اینستاگرام

آیا روغن آرگان از ریزش مو جلوگیری می‌کند؟

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان که بسیاری آن را طلای مایع می‌نامند، از دانه تازه میوه درختی به نام آرگان در مراکش به دست می‌آید. قرن‌هاست که روغن آرگان برای آشپزی و نیز به عنوان درمان خانگی برای سلامتی و زیبایی از جمله جلوگیری از ریزش مو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه می‌توان این روغن را در محصولات مختلف مراقبت از پوست و مو یافت.

تجربه نشان داده است که روغن آرگان در صورت استفاده بر روی پوست و مو، فواید فراوانی برای سلامتی دارد.

تأثیرات احتمالی روغن آرگان بر سلامت مو

روغن آرگان سرشار از اسید‌های چرب و پاداکسنده‌های قوی مانند ویتامین E است؛ تجربه نشان‌داده‌ است که این مواد در سلامت پوست سر و موها مفید هستند.

موارد زیر چند نمونه از فواید روغن آرگان است که به احتمال زیاد می‌تواند به شما در جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

افزایش رطوبت و نرمی مو

روغن آرگان بیشتر برای مرطوب کردن پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا سرشار از اسید‌های چرب، به خصوص اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. این مواد روغنی نشان داده‌اند که ساقه مو را نرم و به حفظ رطوبت موها کمک می‌کنند.

روغن آرگان، همچنین، سرشار از ویتامین E است؛ این ویژگی موجب می شود که لایه‌ای چرب روی مو و پوست سر ایجاد شود و از خشکی موها جلوگیری کند؛ همچنین وزی موها را کاهش دهد و به افزایش درخشندگی آن کمک کند.

بهبود سلامت پوست سر

روغن آرگان دارای خواص ضدالتهابی و منبع آنتی‌اکسیدانی است که برای پوست مفید است. این ویژگی می‌تواند به پیشگیری یا بهبود شرایط نامناسب پوستی کمک کند؛ از جمله، مواردی که می‌توانند روی پوست سر تأثیر بگذارند و باعث ریزش مو بشوند؛ مانند: صدفک و درماتیت سبوره‌ای.

تحقیقات زیادی در مورد خواص ضد قارچی روغن آرگان انجام نشده است؛ اما ممکن است این روغن به درمان شوره سر هم کمک کند. گاهی اوقات شوره سر ناشی از یک قارچ مخمر‌مانند روی پوست سر است.

جلوگیری از آسیب ناشی از مدل‌دادن به مو و رنگ کردن آن

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در روغن آرگان، اثری محافظتی دارند که می‌توانند به جلوگیری از آسیب ناشی از شست و شو و مدل دادن به مو کمک کنند.

تحقیقاتی که بر اساس منابع معتبر صورت گرفته است نشان داده‌اند که روغن‌های دیگری که سرشار از اسید لینولئیک، اسید اولئیک و روغن پالم‌اند، لایه‌ای محافظ به موها اضافه می‌کنند؛ این لایه محافظ مقاومت موها را هنگام شانه کردن افزایش می‌دهد و از موها در برابر شکستگی هنگام حالت دادن با گرما جلوگیری می‌کند. نتایج روغن درمانی نشان داده‌اند که این روش می‌تواند شکل موخوره مو را کاهش دهد که این خود باعث می‌شود که شخص موهای سالم‌تر و ضخیم‌تری داشته باشد.

مطالعاتی که در سال 2013 صورت گرفته است نشان می‌دهد که روغن آرگان آسیب‌های ناشی از رنگ مو را که نتیجه استفاده از رنگ مو است کاهش می‌دهد.

محافظت در برابر آفتاب

زنان مراکشی، قرن‌هاست که از روغن آرگان برای محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده می‌کنند. منبعی مطمئن در سال 2013 دریافت که فعالیت آنتی اکسیدان موجود در روغن آرگان از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. این ویژگی مثبت ممکن است شامل موها هم بشود و از خشکی و دیگر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند.

روغن آرگان برای ریزش مو

تحقیقاتی که منحصراً در مورد روغن آرگان برای جلوگیری از ریزش مو انجام شده باشد، در دست نیست؛ اما به اثبات رسیده است که تأثیرات این روغن بر سلامت مو و پوست سر ممکن است از شکستگی و ریزش مو جلوگیری کند.

طبق مطالعاتی مختصر در سال 2010، ویتامین E، که در روغن آرگان به مقدار فراوان وجود دارد، می‌تواند باعث رشد مو بشود.

پاداکسنده‌های قوی و اسیدهای چرب مغذی روغن آرگان می‌توانند به مرطوب نگه داشتن موها کمک کنند؛ همچنین می‌توانند از موها در برابر آسیب‌های ناشی از مدل دادن به موها و رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. این ویژگی‌ها باعث کاهش شکستگی و ریزش مو می‌شوند.

چگونگی استفاده از روغن آرگان برای موها

اگر می‌خواهید از فواید روغن آرگان بهره‌مند شوید، موارد زیر چند مورد از روش‌هایی است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ماسک موی روغن آرگان

ساخت ماسک موی روغن آرگان کاری ساده است. استفاده از روغن آرگان خالص، برای شما با صرفه‌تر است؛ زیرا ممکن است آن را به تنهایی مورد استفاده قرار دهید یا با روغن‌های مغذی دیگری مانند روغن نارگیل یا روغن کرچک ترکیب کنید.

چگونگی استفاده از روغن آرگان به این شرح است:

  • 8 تا 10 قطره از روغن آرگان را کف دست خود بریزید و روی موها و پوست سر خود بمالید و ماساژ بدهید. بسته به بلندی موهایتان مقدار روغن لازم را تغییر دهید.
  • ماساژ موها و پوست سر را به مدت 10 دقیقه ادامه دهید. مطمئن شوید که روغن به همه قسمت‌های مو از ریشه تا نوک رسیده است.
  • حوله‌ای را دور موهای خود بپیچید یا موهای خود را بپیچید و در طول شب آن را به همان صورت قرار دهید.
  • هنگام صبح موهای خود را بشویید و مانند همیشه به آن مدل بدهید.

شامپو

می‌توانید شامپوی روغن آرگان بخرید؛ اما ساخت روغن آرگان در خانه هم آسان است.

  • مقدار شامپویی را که هر بار استفاده می‌کنید کف دست خود بریزید.
  • یکی دو قطره روغن آرگان را به شامپو اضافه کنید و کف دستان خود را به هم بمالید تا شامپو و روغن با یکدیگر مخلوط شوند.
  • طبق معمول عمل کنید و موهای خود را زیر آب بشویید.
  • این کار را هر از دو یا سه روز تکرار کنید.

مرطوب‌کننده‌های ماندگار

می‌توانید به جای مرطوب‌کننده همیشگی، از روغن آرگان به عنوان مرطوب‌کننده ماندگار استفاده کنید تا شکستگی ناشی از شانه‌ زدن و مدل دادن موها را کاهش دهید.

  • موهای خود را کاملاً طبق راهنمای درج شده بر شیشه شامپو بشویید.
  • موهای خود را با حوله خشک کنید تا دیگر آب از آن چکه نکند.
  • دو یا سه قطره از روغن را کف دست خود بمالید و روی موهای خود بکشید.
  • مانند همیشه موهای خود را خشک کنید و به آن مدل بدهید.
  • هر هفته یکی دو بار این کار را انجام دهید.

محصولات مدل دادن مو

از روغن آرگان برای مدل‌دادن به موهای خود استفاده کنید و وز موها را کم کنید. این روغن همچنین می‌تواند از موها در برابر آسیب های ناشی از مدل دادن موها با گرما محافظت کند.

  • یک یا دو قطره از روغن آرگان را کف دست خود بریزید و دستان خود را به یکدیگر بمالید.
  • به آرامی دستان خود را روی موهای تمیز و خشک خود بکشید؛ به گونه‌ای که روغن به پوست سر نرسد. لایه‌ای نازک روی سطح موها همان چیزی است که به آن نیاز دارید.
  • موهایتان را مثل همیشه مدل دهید.

بهترین روغن آرگان برای مو

هنگامی که از روغن آرگان برای پوست سر و موها استفاده می‎‌کنید، خلوص و کیفیت عالی از نکات کلیدی است که باید مدنظر داشته باشید. شاید هزینه بیشتری برای شما داشته باشد؛ ولی کمی هزینه بیشتر و در مقابل، به دست آوردن کیفیتی عالی، ارزشش را دارد.

زمانی که می‌خواهید روغن آرگانی با بهترین کیفیت برای موهایتان خریداری کنید، مطمئن شوید که:

  • روغن آرگان 100 درصد خالص و بدون هیچ افزودنی دیگری باشد.
  • برچسبی داشته باشد که نشان دهد برای موارد زیبایی استفاده می‌شود.
  • با بطری‌هایی به رنگ تیره به فروش برسد.

روغن آرگان خالصی که برای زیبایی استفاده می‌شود، به هیچ‌ وجه نباید بو بدهد. روغن آرگانی که مخصوص آشپزی است، بوی معطری دارد و روغن آرگانی که کیفیتش پایین است، بوی تند و نامطبوعی دارد.

روغن آرگان باید در بطری‌های شیشه‌ای با رنگ تیره به فروش برسد تا خواص خود را حفظ کند.

سخن پایانی

روغن آرگان می‌تواند موها و پوست سرتان را مرطوب کند و از آن در برابر آسیب‌های رایج محافظت کند. با کاهش شکستگی، موخوره و سالم نگه داشتن پوست سر، روغن آرگان می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند و موجب ضخیم‌تر و پر‌تر شدن موها شود.