تلفن واتس اپ اینستاگرام

7 نکته برای در امان ماندن از کرونا در سالن‌های زیبایی

احسان نجاریان مدیریت “سالن سان” روش‌هایی را پیشنهاد کرده‌ که در زمان شیوع کرونا، به حفظ سلامت و ایمنی شما در سالن‌های زیبایی کمک می‌کند، بنابراین بهتر است که قبل از نوبت گرفتن برای اصلاح موها ، این مطلب را مطالعه کنید.

یکی از مراکز درمانی در تهران اظهار داشت که در روز پنجشنبه یک سالن زیبایی باعث شیوع ناگهانی کووید-19 شده است، به طوری که در بعدازظهر روز جمعه مشخص شد که 16 نفر از مبتلایان به کرونا با این سالن در ارتباط بوده‌اند و 6 نفر از این بیماران، از کارکنان سالن بودند.

احسان نجاریان می گوید ، نکاتی وجود دارد که افراد در هنگام ورود به سالن‌های زیبایی باید به آن توجه کنند.

او اظهار داشت: “شما باید انتظار داشته باشید که همه‌ی افراد حاضر در سالن زیبایی، از آرایشگران گرفته تا مشتریان، از ماسک استفاده کنند. همچنین فاصله‌ی اجتماعی در بین مشتریانی که کنار هم نشسته‌اند و همچنین در بین مشتری و آرایشگر باید رعایت شده باشد.”

“دستهای شما و آرایشگران باید به طور مرتب ضدعفونی شود، همچنین در سالن‌های زیبایی باید از شیلد صورت استفاده شود. برای مراجعه به آرایشگاه باید از قبل نوبت بگیرید و نباید سر زده و بدون هماهنگی به آن‌جا مراجعه کنید.”

افراد به جای نشستن در اتاق انتظار، باید در خارج از سالن منتظر بمانند تا نوبتشان فرا برسد و به جای استفاده از پول نقد باید از روش‌های پرداختی دیگری استفاده کنند.

او در ادامه اظهار داشت: “اگر به یک آرایشگر مو مراجعه می‌کنید باید حواستان باشد که آرایشگرتان سشوار را با احتیاط استفاده کند یا حتی برای سشوار کشیدن، اتاق جداگانه‌ای داشته باشد”

” در حالت ایده‌آل، سالن‌ها باید ساعت مشخصی را فقط به مراجعه‌ی سالمندان اختصاص دهند.”

در حال حاضر برای محدود کردن شیوع کرونا، پروتکل‌های ایمنی زیر در نظر گرفته شده است :

  • در مکان‌هایی که نمی‌توان فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کرد، مشتریان و کارکنان باید همیشه از ماسک و تجهیزات محافظتی استفاده کنند.
  • سرویس‌های مراقبت شخصی باید فاصله‌ی اجتماعی را در بین مشتریان خود برقرار کنند، به عنوان مثال می‌توانند تعداد مشتریانی که در یک زمان در سالن حضور دارند را محدود کنند.
  • تمام مشاغل باید از سیستم نوبت دهی استفاده کنند و یا باید نام و اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنند تا به نوبت به آن‌ها سرویس دهند

در همین رابطه احسان نجاریان 7 نکته را معرفی کرده‌ که در زمان شیوع کرونا و در هنگام ورود به سالن زیبایی مورد علاقه‌تان باید به آن‌ها توجه کنید:

1. آگاهی از تغییر رویه‌ی سالن زیبایی

پیش از نوبت گرفتن، ابتدا چک کنید که سالن زیبایی مورد نظرتان چه اقداماتی را برای حفظ امنیت و سلامت شما در نظر گرفته است. وبسایت یا صفحات مجازی مربوط به سالن زیبایی، باید درمورد تغییر رویه‌ی سالن اطلاع‌رسانی کرده باشند.”  اجبار در استفاده از ماسک، کاهش ساعت کار، ممنوعیت ورود مراجعان بدون نوبت، ممنوعیت نشستن در اتاق انتظار سالن و ممنوعیت ورود غذا و نوشیدنی به داخل سالن، نمونه‌هایی از تغییر رویه‌ی سالن‌های زیبایی هستند.

2. با سالن زیبایی خود تماس بگیرید

اگر سالن موردنظرتان در شبکه‌های مجازی فعالیت ندارد در این صورت احسان نجاریان توصیه می‌کند که با سالن تماس بگیرید و درمورد تغییر رویه‌ی سالن در زمان شیوع کرونا از آن‌ها سؤال بپرسید. وی ادامه داد : “می‌توانید بپرسید که آیا کارکنان سالن از ماسک استفاده می‌کنند؟ برای پاکسازی و ضدعفونی سالن از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟ و این که آیا مراجعین، غربالگری می‌شوند؟”

“این اطلاعات به شما کمک می‌کنند که از رزرو نوبتتان مطمئن شوید و یا از نوبت گرفتن پشیمان شوید و به سراغ سالن زیبایی دیگری بروید. این موراد ایمنی فقط مربوط به شما نیستند بلکه باید بر روی تمام افرادی که در سالن هستند نیز اعمال شوند.”

3. قبل از ورود به سالن

قبل از ورود به سالن باید اطلاعیه‌های مربوط به تغییر رویه‌ی سالن را بر روی در یا پنجره‌ی آن مشاهده کنید. این اطلاعیه‌ها نشان می‌دهند که سیاست‌های پیشگیری از کرونا به طور کلی برای همه اعمال شده‌اند. به یاد داشته باشید که خطر ابتلا به کرونا فقط در داخل سالن وجود ندارد بلکه مشتریانی که به سالن مراجعه می‌کنند نیز می‌توانند آلوده باشند.

4. شرایط پذیرش مشتری در ابتدای ورود

هدف اصلی سالن‌های زیبایی در زمان شیوع کرونا، این است که از ورود ویروس به داخل سالن جلوگیری کنند. “مؤسسات بزرگتر ممکن است فردی را تعیین کنند که در ورودی سالن بماند و وضعیت سلامت مشتریان را قبل از ورود به سالن بررسی کند. سالن‌های کوچکتر باید یک مانع فیزیکی یا یک میز پذیرش داشته باشند که از ورود آزادانه‌ی مشتریان به داخل سالن جلوگیری کنند.” استفاده از ژل ضدعفونی کننده‌ی دست و تجهیزات محافظتی شخصی مثل ماسک و دستکش و دور ریختن لیوان قهوه‌ای که از بیرون به سالن وارد شده، می‌تواند بخشی از سیاست‌های جدید سالن باشد. در ادامه می گوید : “اگر مشاهده کردید که این اقدامات انجام نمی‌شوند از خود بپرسید که علتش چیست و وقتی از همین اقدامات اولیه برای حفظ سلامت شما دریغ می‌شود آنگاه چه اقدامات دیگری در این سالن نادیده گرفته شده‌اند؟”

5. فاصله‌ی اجتماعی امکان‌پذیر در سالن

شاید رعایت فاصله‌ی اجتماعی در هنگام انجام خدمات زیبایی ممکن نباشد، اما سالن شما موظف است که در صورت امکان، قانون فاصله‌ی دو متری را رعایت کند. سالن‌ها برای رعایت این قانون می‌توانند محل انتظار مراجعان را حذف کنند، ظرفیت سالن را محدود کنند و فقط مشتریانی که از قبل نوبت گرفته‌اند را بپذیرند تا بدین ترتیب از ازدحام بیش‌ از حد در داخل سالن جلوگیری کنند. همچنین به منظور حفظ فاصله‌ی اجتماعی ممکن است که خدماتی از قبیل شستن و سشوار کشیدن موها، برچیده شوند.

6. آماده شدن سالن برای ارائه‌ی خدمات به شما

سالن‌ها باید محل کار خود را در بین هر دو نوبت، ضدعفونی و پاکسازی کنند. “تمام وسایل یک بار مصرفی که برای مشتری قبلی استفاده شده‌اند باید دور ریخته شوند. “

“تمام ابزارها باید در ظرفی پر از مایع ضدعفونی کننده قرار بگیرند و به خوبی ضدعفونی شوند. تمام نقاطی که مشتری با آن‌ها تماس داشته مانند میز کار، صندلی، تخت، تکیه‌گاه صورت، لامپ بزرگ‌نمایی و غیره، با توجه به مدت زمان تماس مشتری با این سطوح باید با یک ضدعفونی کننده‌ی بیمارستانی مورد تأیید وزارت بهداشت، ضدعفونی شوند.”

“مردم باید از آرایشگر خود بپرسند که آیا در سالن از ضدعفونی کننده‌ی بیمارستانی استفاده می‌کنند یا خیر؟ این مسئله‌ی مهمی است. بیشتر سالن‌ها از ضدعفونی کننده‌های ارزان قیمتی مثل الکل یا لیزول استفاده می‌کنند، در صورتی که باید از ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانی استفاده شود.”

اگر مشاهده کردید که یک سالن، مشتری جدیدش را به سرعت به جای مشتری قبلی قرار می‌دهد و پروتکل‌های ضدعفونی را رعایت نمی‌کند، باید بدانید که در معرض آلودگی شدیدی قرار دارید.

7. از متخصص زیبایی خود سؤال بپرسید

شیوع کووید-19 باعث شده که متخصصان زیبایی و آرایشگران مجبور شده اند اطلاعاتشان را درمورد جلوگیری از میکروب‌ و عفونت، افزایش دهند که دوره‌های آنلاین بسیار زیادی نیز هم در همین زمینه برای آرایشگران برگزار می‌شود.

احسان نجاریان درمورد افزایش توجه کارکنان سالن‌های زیبایی به این مسئله اظهار داشت: “شما باید در این زمینه با آرایشگر خود صحبت کنید و آن‌ها باید بتوانند به تمام سؤالاتتان در رابطه با سلامتی پاسخ دهند.”

وی ادامه داد: “بهتر است که آرایشگر شما در ابتدای ورودتان و قبل از شروع کارش به شما توضیح دهد که چه اقداماتی برای حفظ سلامت شما انجام شده است و پس از اتمام توضیحاتش باید از شما بپرسد که آیا سؤال یا نگرانی‌ای برایتان باقی مانده یا خیر؟”